Hur jordar jag med jordningkabeln?

Mr-karlzzon
27 maj 2008 · 237 Inlägg

Hej
Jag undrar hur man gör när man gjordar när man kopplar in steget, och har hört att det ska vara någon plåt del av karrosen, ska man bara läga kabeln löst mot någån plåt ren yta? vart ska jag hitta denna plåtrena yta? någon som kan ge mig tips? vad har ni själv gjordat någonstans? smile
/ lukas

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
Tuhkanen
27 maj 2008 · 582 Inlägg

sätt på en kabelsko på kabel och hitta närmaste bult och sätt kabelskon där smile

andreasgustavsson
27 maj 2008 · 819 Inlägg

som tidigare skrev.. en feting kabelsko på kabeln och skruva dit den i bältesfästet!

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
Roundcube
27 maj 2008 · 801 Inlägg

ja, men du får slipa/skrapa bort lacken själv, funkar i princip vart som helst, bara det är ren plåt, ingen lack på, går bra att skrapa med en kniv eller mejsel! lycka till

Senast redigerat av Roundcube (27 maj 2008)

Mr-karlzzon
27 maj 2008 · 237 Inlägg

Okej tackar smile jag ska ha slutsteget vid där reservdäcket ligger, går det att jorda presic brevid steget, för isåfall kan jag gjorda vid reservdäcket, men det kanske inte blir något bra? smile

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
Pikey
27 maj 2008 · 2 283 Inlägg

Mr-Karlsson skrev:
Okej tackar smile jag ska ha slutsteget vid där reservdäcket ligger, går det att jorda presic brevid steget, för isåfall kan jag gjorda vid reservdäcket, men det kanske inte blir något bra? smile

Jorda där vid reservhjulet blir skit-bra smile
Kom ihåg att skrapa rent, bulta fast sladden (med en kabelsko givetvis)
Jorda inte tillsamans med baklysena det kan skapa irriterande "vin ljud"

R.I.P. Michael Jackson!
Mr-karlzzon
27 maj 2008 · 237 Inlägg

Pikey skrev:

Mr-Karlsson skrev:
Okej tackar smile jag ska ha slutsteget vid där reservdäcket ligger, går det att jorda presic brevid steget, för isåfall kan jag gjorda vid reservdäcket, men det kanske inte blir något bra? smile

Jorda där vid reservhjulet blir skit-bra smile
Kom ihåg att skrapa rent, bulta fast sladden (med en kabelsko givetvis)
Jorda inte tillsamans med baklysena det kan skapa irriterande "vin ljud"

Okej smile så det spelar ingen roll att kabeln jordas väldigt nära steget? smile

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
Gizmojohan
27 maj 2008 · 3 295 Inlägg

ju kortare jordkabel desto bättre, Rock On! big_smile

Mr-karlzzon
27 maj 2008 · 237 Inlägg

Okej smile Tackar då! wink

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
Gizmojohan
27 maj 2008 · 3 295 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Ju kortare pluskabel är också desto bättre. Bäst är om den räcker ända till batteriet.

Slave_joe skrev:
ju kortare jordkabel desto bättre, Rock On! big_smile

jovisst är det en fördel om pluskabeln räcker ända fram till batteriet... hmmwink

Sharky
28 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Ska ni inte först från Mr Karlsson vad det är för steg han skall jorda?
Att skruva direkt i random plåt funkar väl för nåt mindre steg men om han nu har en 2kW-best han skall lasta  i 1 ohm så är det ...inget....bra...tips...

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Dolkis Dolk
28 maj 2008 · 146 Inlägg

Jag vet en kille som brände 2 steg pga. att han jordade i karrosen och inte i bälteshållare.
Bälteshållaren är ett bra tips om du har bättre steg och lite bättre högtalare!

Volvo V70N 2.5T "Dolkis" (2003)
absolutrobban Maskin Operatör
29 maj 2008 · 130 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
som tidigare skrev.. en feting kabelsko på kabeln och skruva dit den i bältesfästet!

ja du ska då fan inte sätta den i bältesfästet för att dom bultarna ska vara åtdragna med nå visst tryck..hitta ett annat ställe

Volvo S40 2,0T
Domiseven f.d. Robospine
29 maj 2008 · 208 Inlägg

absolutrobban skrev:
ja du ska då fan inte sätta den i bältesfästet för att dom bultarna ska vara åtdragna med nå visst tryck..hitta ett annat ställe

varför inte? det är ju troligtvis ett högre åtdragningsmoment på dem grova bultarna än du t.ex. kan dra på steget eller fram på batteriet.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd
Gulmun * Klåpare
29 maj 2008 · 1 718 Inlägg

absolutrobban skrev:

andreasgustavsson skrev:
som tidigare skrev.. en feting kabelsko på kabeln och skruva dit den i bältesfästet!

ja du ska då fan inte sätta den i bältesfästet för att dom bultarna ska vara åtdragna med nå visst tryck..hitta ett annat ställe

Om du menar bultens åtdragningsmoment så finns det något som kallas momentnyckel. Det är en kanonbra jordpunkt för slutsteg så jag ser inga problem med det?

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
ante323
29 maj 2008 · 66 Inlägg

dra åt tills det smakar blod i mun brukar funka

ante va namnet 26 år jobbar som mekaniker,
Volkswagen passat 1,8t "TMR RACING" (2003)
M1Get
29 maj 2008 · 360 Inlägg

ante323 skrev:
dra åt tills det smakar blod i mun brukar funka

helst ska man dra av en 3-4 bultar med också, så man vet att nr 5 sitter som fan, eller så drar man av den å tejpar fast skiten smile

Drönirettab
29 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Bilbältesbulten fungerar utan problem, det är flera som använder det stället som jordpunkt till steget. Men det förutsätter också att man dels slipar plåtrent och dels monterar jordkabelskon direkt mot plåten, inte högst upp vid själva bultskallen.

Det är ju plåtytan som ska ge den huvudsakliga jordkontakten, inte bultskallen och gängorna.

Mr-karlzzon
30 maj 2008 · 237 Inlägg

Okej, så jag kan alltså sätta fast den i bult på bältesbulten, så det funkar bra? smile för många säger olika tongue

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
nosferatos EasyCarbon
30 maj 2008 · 173 Inlägg

Jag gissar att du inte ska sätta dit något värstingsteg med tanke på att du undrar om jordningen... Då kan du sätta det i princip vilket bulthål som helst... Men bältesfästena är alltid att rekomendera, där e gott om tjock metall... Så jag hade satt den där för att undvika missljud, men undvik att ha någon av kablarna (+ och -) för nära lågnivåkablarna....

Lycka till...

Senast redigerat av nosferatos (30 maj 2008)

200sx S13 -92
The devil is not as frightful as he is painted
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang