Möjligt att stötdämparen sitter löst?

MORT
18 januari 2006 · 137 Inlägg

Tja!
Brummar runt i en liten Mazda 323 3D 1,8 som jag köpte för ett par månader sedan, men här om dagen så körde jag över en vägbula i 60-70 km/h (han inte uppfatta den). Då lät det som något lossnade vid vänsterbakhjul.
Sen dess så känns det som hela stötdämparen sitter löst, minsta lilla isklump på vägen så låter det som hela dämpen går rätt upp i hjulhuset. Nu till min undran, är det en fara att köra runt i trafiken eller bör jag kolla upp felet så fort som möjligt? Inte för att jag ska köra runt så för alltid, men om det skulle vara panik?
Vet ju faktiskt inte vad som är exakta felet, men det är såhär jag uppfattat situationen. Är lite ny här i bilvärlden. smile

"Shackle-razzle-futzal-craz"
Daniel
18 januari 2006 · 671 Inlägg

Skruva av däcket och kolla, det tar ingen tid och är inte krångligt.

Johanromeo155 Såld på Italienare
18 januari 2006 · 579 Inlägg

Tycker verkligen att du ska ta dig tid och kanske till och med hissa upp bilen och se vad som hänt.
Annars om du inte har tid för det så följ Daniels förslag.

Henko Rallytok
20 januari 2006 · 165 Inlägg

Va det kallt ute när det hände?
Det kan nog vara så att du hade kondensvatten i dämparen och så körde du över guppet och dämparen gick sönder...
Prova med att trycka ned baken på bilen och släpp.. Bilen ska inte gunga efteråt... Eller plocka av hjulet.

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93
bumpe Lastbilsmekaniker
4 februari 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, är det så att bilen "slår" i hjulupphängningen för gör den det så finns det risk att du får mer problem av att stötdämparen slår sönder resten av bilen o det är ju lite synd. Men slår den inte så är det ju ingen panik.

Backlund
5 februari 2006 · 29 Inlägg

På min Mazda 626 GT -86 som jag hade var det så illa att hjulhuset bak hade spruckit rakt över horisontellt så fästet längst upp på dämparen slog i hatthyllan i gupp.

MORT
5 februari 2006 · 137 Inlägg

Nu har jag lagat det i alla fall, var så att övre fästet på stötdämparen hade gått sönder. Så den satt o slog direkt upp i plåten precis bakom nackstödet. Lät inge vidare ska jag tala om, men nu är det fixat! Tack för alla svar. smile

"Shackle-razzle-futzal-craz"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang