2215
Sök

Nybytt kamrem ett måste när bilen gått 17300 mil?

35 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
Ska kanske köpa en '99a Saab 9-3 2.0T (200hk). Ägaren har haft bilen sedan 10.000mil - nu har den 17300. Han har kört den "lugnt" som endast transport till jobbet. Jag är inte särskilt motorkunnig så jag blir lite nervös när vissa menar på att börjar bilen närma sig 18000 mil så ska kamremmen helst vara bytt. Hur är det egentligen?
Kamremmen är alltså inte bytt på Saaben - ägaren visste inte riktigt om den ens hade en (jag är lite förvirrad jag själv)

Lite klarhet tack! smile

234 Inlägg
28 maj 2008
vincentb skrev:
Ska kanske köpa en '99a Saab 9-3 2.0T (200hk). Ägaren har haft bilen sedan 10.000mil - nu har den 17300. Han har kört den "lugnt" som endast transport till jobbet. Jag är inte särskilt motorkunnig så jag blir lite nervös när vissa menar på att börjar bilen närma sig 18000 mil så ska kamremmen helst vara bytt. Hur är det egentligen?
Kamremmen är alltså inte bytt på Saaben - ägaren visste inte riktigt om den ens hade en (jag är lite förvirrad jag själv)

Lite klarhet tack! smile

Var 6.000e mil ska den bytas.

Och jag tror tillomed det är kedja på den, och då kanske den klarar sig.
jag har kedja på min 900 iaf.
Senast redigerat av Teddio (28 maj 2008)

Avstängd
653 Inlägg
28 maj 2008
kamrem? sitter det på saabarna ? vet ju iaf att dem äldre upp till 9000 hade kedja :S nån som vet bättre ?

Jag har rätt i vad jag än säger.

1 498 Inlägg
28 maj 2008
Sitter kedja på sabbarna.. E det en T7 eller T5?

321 Inlägg
28 maj 2008
vincentb skrev:

Lite klarhet tack! smile

Du har kamkedja och den behöver inte bytas förrän den börjar att låta.....
Ca 20" mil utan problem.

Avstängd
653 Inlägg
28 maj 2008
som jag trodde. Vilken väldigt upplyst förra ägare på den bilen wink men då är det bara att gasa tills det rasar, när kamkedjan blir dåligt, då hör du det vill jag lova tongue

Jag har rätt i vad jag än säger.

35 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
Aha tack för svaret!
Men när det väl går sönder, vad ungefär kostar det att byta? smile

2 283 Inlägg
29 maj 2008
vincentb skrev:
Aha tack för svaret!

Om det går sönder blir det dyyyrt....

R.I.P. Michael Jackson!

35 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
Pikey skrev:
vincentb skrev:
Aha tack för svaret!

Ouch sad Fy, ska man verkligen köpa den bilen då? Känns inte särskilt bra egentligen

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
29 maj 2008
vincentb skrev:
Pikey skrev:
vincentb skrev:
Aha tack för svaret!

Ouch sad Fy, ska man verkligen köpa den bilen då? Känns inte särskilt bra egentligen

När det går sönder blir det dyrt! Går sönder i detta fall innebär att kamkedjan går av, vilket innebär motorras, vilket innebär köpa ny motor.

Byter du den bara innan den går sönder klarar du dig undan för några tusenlappar (lite beroende av om du gör jobbet själv eller inte)

Mvh

Drifttekniker VA
580 Inlägg
29 maj 2008
Som sagts tidigare så hörs det när en kamkjedja är på väg att bli dålig (rasslande ljud). Till skillnad mot en kamrem som bara brister utan förvarning. Kamkjedja är att föredra på en bil då underhållskostnaderna sjunker pga att man slipper byta kedja. Förutom när den börjar bli dålig vilket brukar vara efter många många många mil. Så miltalet på 17300mil i ditt fall är inget att oroa sig över.
Det jag skulle oroa mig för när det gäller saab istället är så kallad oil sludge, det vill säga oljekanaler som täpps igen med bristfällig smörjning och motorskador som resultat. Orsaken till oil sludge är att kolvringarna anpassas för så liten friktion som möjligt vilket medför att ökade halter av vevhusgaser kommer i kontakt med oljan. Dessa vevhusgaser har en nedbrytande effekt på motoroljan. Vidare så har man också reducerat oljepumpens kapacitet något och man har också ökat temperaturen då oljekylarens termostat öppnar samtidigt som man ökat motorernas effektuttag. Detta är ett vanligt fel på bland annat den årsmodell som du tittat på om bilen inte fått tätare oljebyten än vad service boken rekomenderar.
Så det skulle jag oroa mig mer för än kamkjedjan.

35 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
Lalla78 skrev:
Som sagts tidigare så hörs det när en kamkjedja är på väg att bli dålig (rasslande ljud). Till skillnad mot en kamrem som bara brister utan förvarning. Kamkjedja är att föredra på en bil då underhållskostnaderna sjunker pga att man slipper byta kedja. Förutom när den börjar bli dålig vilket brukar vara efter många många många mil. Så miltalet på 17300mil i ditt fall är inget att oroa sig över.
Det jag skulle oroa mig för när det gäller saab istället är så kallad oil sludge, det vill säga oljekanaler som täpps igen med bristfällig smörjning och motorskador som resultat. Orsaken till oil sludge är att kolvringarna anpassas för så liten friktion som möjligt vilket medför att ökade halter av vevhusgaser kommer i kontakt med oljan. Dessa vevhusgaser har en nedbrytande effekt på motoroljan. Vidare så har man också reducerat oljepumpens kapacitet något och man har också ökat temperaturen då oljekylarens termostat öppnar samtidigt som man ökat motorernas effektuttag. Detta är ett vanligt fel på bland annat den årsmodell som du tittat på om bilen inte fått tätare oljebyten än vad service boken rekomenderar.

Ja okej. Med andra ord borde det vara ganska lugnt ändå! Man vill ju helst inte få motorras sad
Han byter oljan var 500 mil, men det är nog det vanliga. Hur kollar man upp ifall du fått oil sludge?

2 164 Inlägg
29 maj 2008
vincentb skrev:
Lalla78 skrev:

Ja okej. Med andra ord borde det vara ganska lugnt ändå! Man vill ju helst inte få motorras sad
Han byter oljan var 500 mil, men det är nog det vanliga. Hur kollar man upp ifall du fått oil sludge?

Är de en 200hk så har den inga problem med de då de är en Trionic 5 motor mot en Trionic 7 som har problem med oil sludge!
Du kan ta av ventil kåpan och mäta kedjespännaren och veta hur sliten kedjan är.

MVH

F

64 Inlägg
20 augusti 2008
kan inte säga säkert hur det är på 99iorna. men på min 900 2,3 -96 är det kedja och den ska bytas var 26000de mil, efter vad jag hört på olika håll. däremot ska man inte lita blint på att det börjar rassla och låta när det är dags att byta den. farsan hade förut en 9000 -90, med kedja. den lät aldrig, utan det small bara till och kedjan gick av, följden blev att bilen aldrig rullade för egen maskin mer. den vagnen hade rullat drygt 26000.
det klart smartaste du kan göra är att kliva in hos en saab återförsäljare och fråga dom om det är rem eller kedja. är det rem bör den absolut bytas, eftersom jag inte vet nån bil med kamrem som rullar länge än 12000-14000 mil på samma rem.

det gör sällan ont att falla - men det är värre då du tar i backen

234 Inlägg
20 augusti 2008
Fredrik-79 skrev:
Är de en 200hk så har den inga problem med de då de är en Trionic 5 motor mot en Trionic 7 som har problem med oil sludge!

F

T5orna har även dom problem med olje sludge. Men inte i samma utsträckning. Vanligaste anledningen till att 3an och 4ans vevlager går är pga igensatt oljesil av kox och olje sludge.

@vincentb: Att byta kamkedjan, dreven och glidskenorna samt balansaxelkedjan , glidskenor till denna samt drev plus topplockspackning och nya bultar kostar 2800kr i material. Dock så är det inte tvång på att byta topplockspackningen och bultarna. Men det underlättar mycket. Arbetet brukar gå på 1500kr.

/Eric.

52 Inlägg
8 november 2008
Alla saab har kamkedja förutom saab 900 v6 som har kamrem.
Och en kamkedja håller väldigt länge. Du behöver som sagt inte vara orolig för något ras.

Ungpung

Trucker
2 710 Inlägg
13 februari 2010
Väcker liv i denna.. Köpte min saab för ungefär ett år sen, hade då gått 16k, nu runt 1.5k mer. enligt serviceboken är remmen bytt vid 11k. Där står det kamremsats.. men nu när jag läser här så står det att saabarna har kamkedja ???

kan nån förklara allt för mig?:S
tack

Fart missbrukare

1 498 Inlägg
14 februari 2010
Troligtvis står det fel i din bok då din saab har kedja men intervallen stämmer för vid 11k mil så mäter man slitaget på kedjan och är den för lång så byts den.

Trucker
2 710 Inlägg
14 februari 2010
[img]Hur kan jag ta reda på om det är rem eller kedja? Nu vart det ngt HELT nytt för mig, alltid vetat att te.x. BMW använder kedja.. men saab? inte ens varit tal om de :S

Sökte på saab kamrem på blocket och fick upp en rad olika annonser. däribland denna: http://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9_ … =9&w=3

11965 mil
Dragkrok
Farthållare
Acc
Sommar
Vinterdäck nya
Cd
Fjärrlås
Armstöd
Elspeglar
Bromsskivor och klossar bytta nov 09
Kamrem bytt vid köpet ca 10600
Skattad och Besiktigad.

för mer info ring
0470-91858

Ej intresserad av byte el nåt.
kontant betalning
Senast redigerat av BMWgrabben (14 februari 2010)

Fart missbrukare

7 281 Inlägg
14 februari 2010
BMWgrabben skrev:
[url]Hur kan jag ta reda på om det är rem eller kedja? Nu vart det ngt HELT nytt för mig, alltid vetat att te.x. BMW använder kedja.. men saab? inte ens varit tal om de :S

Sökte på saab kamrem på blocket och fick upp en rad olika annonser. däribland denna: http://www.blocket.se/kronoberg/Saab_9_ … =9&w=3

11965 mil
Dragkrok
Farthållare
Acc
Sommar
Vinterdäck nya
Cd
Fjärrlås
Armstöd
Elspeglar
Bromsskivor och klossar bytta nov 09
Kamrem bytt vid köpet ca 10600
Skattad och Besiktigad.

för mer info ring
0470-91858

Ej intresserad av byte el nåt.
kontant betalning

Det spelar ingen roll vad folk utan koll säger, dom har kamKEDJA.

Sök