3462
Sök

Kolfiberinsug bmw m3,, bra eller anus?

87 Inlägg
20 juli 2008
#21
PG skrev:
torpis skrev:
Är det vedertaget vad ett kolfiberinsug är?   Kolfiber är ju bara materialvalet, kan ju se ut hur som helst.

det är ju uppenbart trixar lasse att det inte fixar kallare luft,hur skulle det kunna göra det?
inbygd AC?

däremot så har jag hört att materialet kolfiber isolerar värmen från motorn bättre så att insuget inte hettas upp lika mycket som med andra material
det borde ju ge kallare insugsluft.

Saxat från Autopower
"Det är mer en plenumkammare som helt enkelt låter motorn suga mer luft. Om den förbättrar genom att stämma av pulserna bättre,men grundgrejen är att motorn andas bättre..."

PG..varför detta "trixar lasse" uttalande??
Läs längre än vad näsan når...
Jag skrev/påstod inte att det blev kallare luft...

TenZer skrev det..så jag skrev att det inte genererade i kallare luft det för att upplysa OM (typ han som ville köpa m.fl. ) NÅGON INTE VISSTE DE...!

Men visst kan de kanske isolera från motorn bättre än plast/bakelit:en...dock svårt att tro de då det är en sugmotor och ( EXEMPEL) en motor på 2.3 liter försöker vid 4000rpm att suga I sig 4600liter luft på en minut !
Denna som är större borde ju försöka dra i sig lite mer...
Luften borde alltså inte hinnas kylas ner så mycket...men jag låter vilket vara osagt då jag inte utfört något test själv...

Saabdajw : Lycka till oavsett hur du gör!
Senast redigerat av FixarKlasse (20 juli 2008)

Vänliga Hälsningar Klas Östling

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juli 2008
#22
PG skrev:
sen är det viktigt att insuget har fullradie trattar med rätt längd.
det är längden på trattarna som bestämmer effekten på låg och toppvarv.

exakt därav min fråga om det var vedertaget hur ett kolfiberinsug ser ut?

finns det bara ETT kolfiberinsug? annars blir det aningens förvirrat.

Varför använder man inte insug i kolfiber på överladdade bilar?
Senast redigerat av torpis (20 juli 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Avstängd
298 Inlägg
20 juli 2008
#23
torpis skrev:
exakt därav min fråga om det var vedertaget hur ett kolfiberinsug ser ut?
finns det bara ETT kolfiberinsug? annars blir det aningens förvirrat.

Varför använder man inte insug i kolfiber på överladdade bilar?

vad menar du med ETT kolfiberinsug?
3 olika märken + några skit insug från kina som påstås ge +60hp finns det vad jag vet.

vid överladdning är det väl inte lika viktigt hur insugen ser ut.
det är det enda jag kan komma på
sen är ju kolfiberinsug inget man serietillverkar då det blir för dyrt.

kanske ska tillägga att Köhlers insug väger bara 2kg trots att det är 1 meter långt
super lätt med andra ord.
original luftburken med plenum och trattar väger säkert 10kg mer
det är en hel del man sparar i vikt
Senast redigerat av PG (20 juli 2008)

Dunken
20 juli 2008
#24
Förhatlig och förhatlig kolfiberbox... cool

Bygger man överseriöst och kommer till en punkt i bygget då det VERKLIGEN spårar ur så är den enbart av godo skulle jag gissa. Det förhatliga är att 99/100 köper en sådan, monterar med original LMM och sprut och tror sig tjänat ngt. Då de är dyra, som du vet, vore det bättre man lagt de pengarna på ett nytt sprut och VERKLIGEN tjänat ngt mer än bling bling under huven.
//Dunken
Senast redigerat av Dunken (20 juli 2008)

Avstängd
298 Inlägg
20 juli 2008
#25
kolfiberinsug made in Kina

super billigt: 800$
super effekt: +60hp
luktar det fisk eller är det jag som inbillar mig wink?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-E36- … enameZWDVW

http://www.dream-auto.biz/directparts4u/bmw/E36airbox4.jpg

http://www.dream-auto.biz/directparts4u/bmw/E36airbox1.jpg
Senast redigerat av PG (20 juli 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juli 2008
#26
mao så finns det kolfiberinsug som är sämmre och kolfiberinsug som är bättre!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Avstängd
298 Inlägg
20 juli 2008
#27
torpis skrev:
mao så finns det kolfiberinsug som är sämmre och kolfiberinsug som är bättre!

japp stämmer bra

jag glömde ett märke och det är AC Schnitzer
även där är det gjort för att köras med LMM
lånar en bild från a_wingard73 hoppas det är ok
https://www1.garaget.org/gallery/archive/16653/large/327401_mpxohl.jpg

Några bilder på MH-GTRs insug som enligt mig är snäppet bättre än Köhlers
Samma enorma inlopp som Köhler har på sitt (127mm)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23972/406624_d29ns1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23972/406625_7s5t6g.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23972/406627_sd62ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23972/406628_dydugk.jpg

den slutgiltiga listan på kolfiberinsug som finns till M3 E36 är då följande:

Köhler  http://www.kohlerracing.se/

MH-GTR (har lagt ner tillverkningen då det var för mycket jobb med att tillverka insugen) men det går ju alltid att ringa,dom kanske har några på lager http://www.121.nu/onetoone/foretag/mh-g … nkoping-ab

Ac Scnitzer http://www.acschnitzer.se/

RNB Racing http://rnb.ownit.nu/

Kina Insuget (skrämmade likt RNBs insug som kostar 5000:- mer men ska ändå vara två helt olika tillverkare,vilket jag tvivlar på..döm själva)http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-E36- … enameZWDVW
Senast redigerat av PG (20 juli 2008)

Labborant
307 Inlägg
20 juli 2008
#28
FixarKlasse skrev:
PG skrev:
torpis skrev:
Är det vedertaget vad ett kolfiberinsug är?   Kolfiber är ju bara materialvalet, kan ju se ut hur som helst.

det är ju uppenbart trixar lasse att det inte fixar kallare luft,hur skulle det kunna göra det?
inbygd AC?

däremot så har jag hört att materialet kolfiber isolerar värmen från motorn bättre så att insuget inte hettas upp lika mycket som med andra material
det borde ju ge kallare insugsluft.

Saxat från Autopower
"Det är mer en plenumkammare som helt enkelt låter motorn suga mer luft. Om den förbättrar genom att stämma av pulserna bättre,men grundgrejen är att motorn andas bättre..."

PG..varför detta "trixar lasse" uttalande??
Läs längre än vad näsan når...
Jag skrev/påstod inte att det blev kallare luft...

TenZer skrev det..så jag skrev att det inte genererade i kallare luft det för att upplysa OM (typ han som ville köpa m.fl. ) NÅGON INTE VISSTE DE...!

Men visst kan de kanske isolera från motorn bättre än plast/bakelit:en...dock svårt att tro de då det är en sugmotor och ( EXEMPEL) en motor på 2.3 liter försöker vid 4000rpm att suga I sig 4600liter luft på en minut !
Denna som är större borde ju försöka dra i sig lite mer...
Luften borde alltså inte hinnas kylas ner så mycket...men jag låter vilket vara osagt då jag inte utfört något test själv...

Saabdajw : Lycka till oavsett hur du gör!

Enligt mina beräkningar skulle en 2,3liters motor vid 4000rpm suga i sig 9200liter/min men hur som helst är ju inte frågan hur mycket luft som passerar utan vilket ämne som står emot värme bäst...

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 juli 2008
#29
la_palma skrev:
Enligt mina beräkningar skulle en 2,3liters motor vid 4000rpm suga i sig 9200liter/min

2-takt skulle göra det ja.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 juli 2008
#30
PG skrev:
den slutgiltiga listan på kolfiberinsug som finns till M3 E36 är då följande:

Köhler  http://www.kohlerracing.se/

MH-GTR (har lagt ner tillverkningen då det var för mycket jobb med att tillverka insugen) men det går ju alltid att ringa,dom kanske har några på lager http://www.121.nu/onetoone/foretag/mh-g … nkoping-ab

Ac Scnitzer http://www.acschnitzer.se/

RNB Racing http://rnb.ownit.nu/

Kina Insuget (skrämmade likt RNBs insug som kostar 5000:- mer men ska ändå vara två helt olika tillverkare,vilket jag tvivlar på..döm själva)http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-E36- … enameZWDVW

Nu börjar det bli ordning i stugan big_smile *tummen upp*

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

70 Inlägg
22 augusti 2008
#31
finns ju BMW motorsport också men dom är betydligt dyrare än köhlers insug


29 Inlägg
22 augusti 2008
#32
torpis skrev:
PG skrev:
sen är det viktigt att insuget har fullradie trattar med rätt längd.
det är längden på trattarna som bestämmer effekten på låg och toppvarv.

exakt därav min fråga om det var vedertaget hur ett kolfiberinsug ser ut?

finns det bara ETT kolfiberinsug? annars blir det aningens förvirrat.

Varför använder man inte insug i kolfiber på överladdade bilar?

Det finns dom som har det på överladdade bilar oxå. Kolla bilderna i länken, Riktigt fläskig bil måste jag säga!!tongue
http://www.ffescortbg.com/EP/tuning/Haf … hafs-2.htm


MVH//Joni

I´d rather push a BMW than drive an Audi!!!
Framhjulsdrift är för bögar och kärringar!!!
Audi har en viktfördelning som en slägga med träskaft!!!
FWD suger get ***!!!

Pedant med passion för bankörning
113 Inlägg
12 november 2008
#33
Ett sk kolfiberinsug av BRA kvalitet och som är riktigt uppbyggt brukar på en M-motor anses som de mest prisvärda sättet att trimma den på. Om valet av material gentemot ex ett i plast har nån betydelse kan jag inte svara på, men de är ju utformningen på boxen, längd på rör och trattar som styr luftströmmar och flöde. Ju längre rör/trattar desto bättre bottendrag och ju kortare desto mer varvillig och effekttoppen hamnar högre i registret.

Jag kör med Ac Schnitzer´s insug som är anpassat för att användas tillsammans med original LMM. RnB racing har gjort tester på både med och utan Lmm med större inlopp, med resultatet att MED LMM gav mest effekt. Diametern på LMM är fullt tillräcklig för att tillföra tillräckligt med luft. Däremot så har PG rätt i att man går miste om en del av de underbara ljudet. Det är ändå betydligt högre än etc en normal M3 med enbart "öppet filter". Finns flertalet M3 E36 3,2 som bromsat 350 + hk med insuget, mappning samt catbacksystem. Att byta sprut på en i övrigt standardbil lär inte ge nåt nämnvärt då original är fullt tillräckligt för iaf runt 400 hk. Jag tvivlade aldrig på OM jag skulle skaffa ett, utan enbart när eftersom de ändå kostar en slant... Helt klart värt pengarna, men för att ge nämnvärd skillnad behövs anpassad programvara/chip eller en mappning.

BMW ///M-Power - När du älskar att köra!

13 Inlägg
14 november 2008
#34
http://www.garaget.org/?car=73903&image=1015582

bänkningspapper med rnb insug och mappning=)

varför låta en motor suga när man kan vålta den med turbo


Sök