3560
Sök

Datorn i solen=anus.? eller?

Hmm.
2 juni 2008
Låg med min bärbara ute för ett tag sen.. men inte mer än typ, 2 timmar, ungefär vad batteriet orkade...

jag personligen tror inte det är en positiv sak, snarare tvärtom. Men TROR inte att det händer ngt drastiskt med den smile.

mest optimalt för en hårddisk är ungefär under 40grader(inte i luften givetvis)
Senast redigerat av Hmm. (2 juni 2008)

Avstängd
124 Inlägg
2 juni 2008
ExXtr3me skrev:
Oskar_ skrev:
Installera Everest så kan du hålla koll på temperaturena i datorn, så ser du om skiten överhettar smile

hur funkar det?

Det funkar så att man köper programet (läs tankar ner en crackad version på tpb) och installerar, sedan får man upp GPU, CPU och HDD tempen.

Just nu ligger mina temperaturer på:

CPU: 55*
CPU 1: 52*
CPU 2: 52*
GPU: 51*
Primär HDD: 50*
Sekundär HDD: 35*

Men så sitter jag inomhus med takfläkten igång och sedan en kylplatta under laptopen.

Jag hade iallafall inte suttit ute med min dator om det hade varit riktigt varmt, men det är ju jag det...

Jag är en tramsare.

Avstängd
124 Inlägg
2 juni 2008
tommie87 skrev:
TheFinnishFlash skrev:
det är klart som fan att datorn har överhettningsskydd, om den inte är från 90talet då
hursomhelst så piper det till och den stängs av smile
Hårddisken därimot måt inte bra av värme..oljan som smörjer skivorna där inne kan ta slut..och då "skär" hårddisken :]

grafikkortet har inte överhettningsskydd

Har det visst. Mitt 8600GS stryper ner när det är något över 100 grader (minns inte exakt temptal...)
Senast redigerat av Oskar_ (2 juni 2008)

Jag är en tramsare.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
2 juni 2008
Seriöst? Det är en bärbad dator, med bärbar menas att man kan ta med och använda skiten varsomhellst! Så sitt du i solen. Är du orolig instalera everest gå till dator>sensor, börjar temp på komponenterna överstiga normal nivå rejält (normalt runt 40 grader på cpu?) så visst stäng av om du är osäker.

Lägg ned fjanterierna och sätt dig i solen smile

Rock'n Roll

Avstängd
124 Inlägg
2 juni 2008
TenZer skrev:
Seriöst? Det är en bärbad dator, med bärbar menas att man kan ta med och använda skiten varsomhellst!

Javisst, och en mobiltelefon är helt mobil, den ska man kunna använda i ösregn utan att den ska gå sönder!

Laptops överhettar lätt och man kan inte ha den i sängen eller i knäet om det stryper ventilationen för den, så nej en laptop går inte alls att använda var som helst...

Köp en Panasonic Toughbook om du har sådana krav...

Jag är en tramsare.

Med.lem
3 759 Inlägg
2 juni 2008
Jävligt dålig stämning i den här tråden tycker jag...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
2 juni 2008
Oskar_ skrev:
TenZer skrev:
Seriöst? Det är en bärbad dator, med bärbar menas att man kan ta med och använda skiten varsomhellst!

Javisst, och en mobiltelefon är helt mobil, den ska man kunna använda i ösregn utan att den ska gå sönder!

Laptops överhettar lätt och man kan inte ha den i sängen eller i knäet om det stryper ventilationen för den, så nej en laptop går inte alls att använda var som helst...

Köp en Panasonic Toughbook om du har sådana krav...

OMFG tjacka en extern fläkt (sett på mackoteket). Själv använder jag laptos lite då och då och har aldrig sett tendens till överhettning. Jag har använt vanliga laptops ombord på fartyg dvs FUKTIGT, ute i sol samt fått en dusch nån gång, har hållit fin fint. Det enda hårdvarufelet jag varit med om var när man skickar burken i backen... Nä tacka vettja 3x120 1x140 1x200mm fläktar i mitt antech chassie smile

Rock'n Roll

1 002 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Jävlar vilket het diskussion jag skapade.. hehe..

...

IT-Tekniker
376 Inlägg
3 juni 2008
Nej då, det är ingen fara om du tar ut den i solen, det värsta som kan hända är att den hänger sig eller startar om, om processorn blir för varm. Men som sagt, då får det bli riktigt varmt, 80-100 grader..
Hårddisken gillar inte om det är för varmt, men tar knappast skada om den är för varm i låt säga 5 timmar.. men får den alltid jobba i för varm miljö kan livstiden sjunka.

Sök