5540
Sök

SAAB 9-5 Bio Power, för/nackdelar?

341 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Funderar på en SAAB 9-5 bioPower, troligtvis 2,0t. Någon som har nåt att säga om dessa bilar? Vad drar de på bensin/etanol?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 juni 2008
Nackdel, service oftare än en bensinare smile

341 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
Nackdel, service oftare än en bensinare smile

Hur ofta då? Hade en 9-5 2,3t en 00:a tror jag, den var det nog 3000 mil på. Men sen å andra sidan var det ju dom som började rasa tilll höger o vänster smile De kom väl fram till att om man hade kortare serviceintervaller så hade man inte haft samma problem...

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 juni 2008
Det är var 1500e mil istället för 3000e mil på saabarna iaf

341 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Gäller det bara om man kör dom på etanol eller är det samma på alla BioPower bilarna? Etanolen fräter väl lite mer eller?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 juni 2008
BioPower-Saabarna är ju gjorda för att köras på etanol redan från fabrik så att grejorna ska gå sönder av att köras på etanol behöver du med stor sannolikhet inte oroa dig för wink

Däremot tar ju slangar, packningar osv skada med tiden i en bil som *inte* är gjord för att köras på etanol.

Och serviceintervallen är vad det står i boken till den bil du köpt, oavsett om du så kör med bensin eller frityrolja i tanken.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

341 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Jo, det underlättare väl en hel del med en bil som är gjord för etanol......

Någon som vet vad en 9-5:a dra med etanol?

2 164 Inlägg
3 juni 2008
Dom första ca 6000 milen drar dom ganska mycket sen sjunker förbrukningen vad jag vet. Kan sjunka tidigare än så men de beror lite på hur man kör med.
Angående servis och hållbarhet så är de 1500 mil och de är de samma annars som för dom vanliga 9-5 bilarna.
Men dom håller bra och inga fel angående etanolen förrutom att de va fel pump från fabrik på grund av leverantörs problem men alla ska vara utbytta på dom första bipower bilarna.

MVH

F

Sök