4521
Sök

Fråg om tvätt regler i gemensam tvättstuga..

373 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Hej Grabbar & Tjejer,

Jag är rätt grön på de här med att bo i lght, och undar lite kring bestämmelser kring tvättstugan..

Min fråga gäller vem som har "rätt" till att disponera "flest" torkrum.. i kvarteret där jag bor finns det 2 bokningsystem.. system 1 inefattar 2 tvättmaskiner + torktumlare och system 2 som innefattar 1 tvätt maskin. Det finns totalt 3 torkrum i tvättstugan..

Jag råkade ikväll ut för senariot att jag bokat i syst 2 med 1 maskin.. hade hängt upp första tvätten i 1:a torkrummet (tvättade lakan) så de var fullt när min 2:a tvätt var klar men då fanns det inga lediga torkrum.. Personen som bokat syst.1 med 2 maskiner + tumlare hade occuperat de resterande 2 torkrummen + att hon hade tvätt i tumlaren som var klar..  Det var förmodligen fel av mig att plocka ut hennes torra tvätt ur tumlaren för att torka min blöta tvätt.. men vad skulle jag göra i de läget? mad

Hur resonerar ni? Och vad gäller?

Tacksam för svar!

Mvh Hanna

2 271 Inlägg
3 juni 2008
Ruttnade på allt jidder som tvättstugor bjuder på och köpte en tvättmaskin, klart ett av de bättre köpen man gjort.
Men 3 torkrum mot 2 tvättrum har jag aldrig hört? först dit vinner?smile

1 833 Inlägg
3 juni 2008
Jag hade kastat ut tvätten om den låg i min maskin på min tid.

Jag kom ner förra veckan och skulle tvätta, vi bokar hela tvättstugan.

jag hör när jag kommer ner att någon tvättar i båda maskinerna, ser att det är 10min kvar, så jag gick upp igen i 10 min. Kom ner efter kanske 12min och då har fanskapet slängt in två maskiner till. Jag tämde då dessa och slängde in min tvätt.

Vafan tror folk.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

8 921 Inlägg
3 juni 2008
Det som gäller är att man ger f*n i andras tvätt! Man får ta det med personen i fråga när han eller hon behagar dycka upp men man går inte och gräver i andras tvätt...

Fotograf på Tierp iDag

12 086 Inlägg
3 juni 2008
Ja, skulle någon röra min tvätt skulle jag gå bärserk! (om jag inte gjort fel förståss, har hänt nämligen att jag glömt tvätt i torktumlaren)
Hos mig finns det 1 tvättstuga med lika många maskiner på varje sida om rummet, man bokar en av sidorna, sen har man ett torkrum som tillhör båda, men man får bra använda halva torkrummet, samma sida som maskinerna.
Då kan de inte bli missförstånd!

Några generella regler finns förståss inte ang tvättrummen och bokning, men ta reda på hur de ligger till ag torkrummen, finns de inga regler får ni skaffa.

Vad jag förstår använde du hennes torktummlare, som stod i hennes tvättstuga,som hon bokat. Så kan du ju inte göra?! Definitivt inte när hon har tvätt i den
Senast redigerat av JapMax (3 juni 2008)

SQ
1 343 Inlägg
3 juni 2008
vi har annat system i mitt område..

cylider som man sätter i dörren å hela tvättstugan är låst.. innefattar 2 tvättmaskier.. en tumlare, ett torkskåp ... dessa får man använda fritt inom sin tip på 5 timmar men sen ska man fan ut därifrån...

7-12 
12-17
17-22

Ljudnörd!

4 554 Inlägg
3 juni 2008
ja fixade egen maskin tokgött å tvätta när man vill

373 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
har ju egen maskin men inte ytan att kunna torka lakan.. . sad

1 661 Inlägg
3 juni 2008
Lakanen hänger man på stolarna! smile

4 554 Inlägg
3 juni 2008
jasså hur liten har du? jag brukar hänga upp lakanen i gardinstången:P

12 086 Inlägg
3 juni 2008
Lardi skrev:
vi har annat system i mitt område..

cylider som man sätter i dörren å hela tvättstugan är låst.. innefattar 2 tvättmaskier.. en tumlare, ett torkskåp ... dessa får man använda fritt inom sin tip på 5 timmar men sen ska man fan ut därifrån...

7-12 
12-17
17-22

Exakt så hade jag hops farsan när jag bodde hemma, det är att föredra.
Där va strömmen påslagen dygnet runt med.

Hemma hos mig nu slås strömmen av efter 21 och hela söndagen sad

Muttley
3 juni 2008
har bara blivit bestulen 2 gånger på min tid smile andra gången låg de en argsint lapp på tvättmaskinen att de skulle ge fan i att sno mina tvätttider för att nästa gång de händer åker kläderna ut utan att tveka. sen har ingen velat ta min tid igen.

vi har ett gemensamt tvätt rumm med 2 tvättmaskiner 1 torktumlare och ett torkskåp.
och de är nästan alltid bra tider så varför har en tvättmaskin i en lägenhet om tiderna är så bra smile

268 Inlägg
3 juni 2008
Har samma system som Lardi, har aldrig råkat ut för, att någon tagit min tid. Ingen kan ta sig in i tvättstugan under dom 3h jag har bokat och låst med min nyckel. Men skulle ta ett snack med dom å säga åt dom att respektera tvättiden och inte ta andras tid och maskiner osv

FreddeK
3 juni 2008
usch orkade inte läsa hela ditt inlägg men just tvättstugor är ett jäkla dåligt påhitt!

Köp en tvättmaskin och ha i lägenheten om du får plats. värt sin vikt i guld!

mvh Fredde

Diktator
968 Inlägg
3 juni 2008
tvättstugan är bäst, man skulle montera kamera i varje i hela sverige, då skulle man slippa låsa in massa porrpung killar och bimbosar i hus och bara köra på dom intriger som uppstår där wink

själv har jag tvättmaskin, men enligt lag så får du inte röra ens annan tvätt, även om den ligger i tvätt maskinen å din tid

8 156 Inlägg
3 juni 2008
Det är väl klassat som egenmäktigt förfarande om man rör någon annans tvätt?
Jag hoppas att jag kommer få en bra tvättstuga. (Ska flytta in i en ny fräsh lägenhet nu).
Det ska tydligen vara tvättrum på varje våning i huset, så någonstans borde det finnas lediga tider.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

9 108 Inlägg
4 juni 2008
Jag hade blivit tokig om någon tagit ur min tvätt ur tumlaren på min egen tid.

Själv har jag det perfekt, två tvättstugor till förfogande med tre maskiner i varje + en tumlare och ett torkrum smile Man bokar i en dator med magnetbricka och kommer bara in under sin egen tid genom "magnetlås" i dörren. Det sura blir om jag skulle glömma tvätten i tumlaren någon gång hmm

blacken
4 juni 2008
VolvoHanna skrev:
Hej Grabbar & Tjejer,

Jag är rätt grön på de här med att bo i lght, och undar lite kring bestämmelser kring tvättstugan..

Min fråga gäller vem som har "rätt" till att disponera "flest" torkrum.. i kvarteret där jag bor finns det 2 bokningsystem.. system 1 inefattar 2 tvättmaskiner + torktumlare och system 2 som innefattar 1 tvätt maskin. Det finns totalt 3 torkrum i tvättstugan..

Jag råkade ikväll ut för senariot att jag bokat i syst 2 med 1 maskin.. hade hängt upp första tvätten i 1:a torkrummet (tvättade lakan) så de var fullt när min 2:a tvätt var klar men då fanns det inga lediga torkrum.. Personen som bokat syst.1 med 2 maskiner + tumlare hade occuperat de resterande 2 torkrummen + att hon hade tvätt i tumlaren som var klar..  Det var förmodligen fel av mig att plocka ut hennes torra tvätt ur tumlaren för att torka min blöta tvätt.. men vad skulle jag göra i de läget? mad

Hur resonerar ni? Och vad gäller?

Tacksam för svar!

Mvh Hanna

Om du bokar "system" I så har du tillgång till tork, om du bokar "system" 2 så har du INTE tillgång till tork.
Men man kan alltid fråga om man får "norpa" en tork av den som har bokat den..

373 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
loudness skrev:
jasså hur liten har du? jag brukar hänga upp lakanen i gardinstången:P

Hmm schysst ide fast de skulle aldrig få vara ifre för katten om jag skulle prova de..roll

1 661 Inlägg
4 juni 2008
Tvätta katten samtidigt och häng upp båda på tork? tongue    Haha..nää..knepigt de där, men sätt upp 2 mindre krokar i taket och kör med klädnypor, SÅ högt hoppar väl inte den lilla rackaren?

Sök