Prövotid

mange_00
4 juni 2008 · 105 Inlägg

HaveUSeenMyS14 skrev:
är väl samma regler som om du haft körkortet i 34 år eller något, bara de att dom som inte har prövotid får tbx kortet efter ett viss tag, medans du måste göra om det.. så om du kör nån km över hastighetsgränsen så får du bara böter eller varning som alla? men är inte riktigt säker smile

det stämmer det. man döms precis lika som dom som har haft körkort längre än prövotiden. bara att den med prövotid måste ta om körtet medans dom utan prövotid får tillbaka det efter viss tid..

GTI ska de va annars få de va
hedley Saaboholic
4 juni 2008 · 3 129 Inlägg

Och du tror att det enbart var för att han inte var svensk? gå och lägg dig.
30-40km/h för fort så har polisen rätt att ta kortet på plats, sen om du kör såpass fort i en sketen nissan micra.. ger ju inte direkt säkraste intrycket om man säger så. Samt att han kanske slalom körde i filerna eller dylikt? Det är många faktorer som spelar in, betydligt många fler än "du e utlänning du kör för fort, du blir av med ditt kort".

candyboy skrev:
prövotiden är för alltid ju.. speciellt om man har svart hår, mörkt hy och inte svenskt efternamn. . min privata körlärare hade svenskt körkort i 10 år och han hade allllldrig blivit stoppad för fortkörning eller liknande . . inte ens fått böter. . polisen tar han för fortkörning på motorvägen i helsingborg med sin nissan micra vetifan hur snabbt han körde men kan tänka mig MAX 150 km/h. . klippte hans körkort mittframför ögonen på honom. .

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Malmoe SSS -12
4 juni 2008 · 3 217 Inlägg

axelj skrev:
Det gäller samma regler som när prövotiden är över, dvs:

30 & 50 väg > 20 över
70 - 110 väg > 30 över

Är det så?

Jag körde 24 över på 50-väg och fick böter och ett leende!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Team-Adolfsson Gödseldräng
4 juni 2008 · 4 529 Inlägg

Fuckface skrev:

axelj skrev:
Det gäller samma regler som när prövotiden är över, dvs:

30 & 50 väg > 20 över
70 - 110 väg > 30 över

Är det så?

Jag körde 24 över på 50-väg och fick böter och ett leende!

näe 30 på 50 väg är det
resten stämmer
jag körde 111 på 90 väg och fick bara 2800 i böter roll

Mr_EmCom Med.lem
4 juni 2008 · 3 759 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Fuckface skrev:

axelj skrev:
Det gäller samma regler som när prövotiden är över, dvs:

30 & 50 väg > 20 över
70 - 110 väg > 30 över

Är det så?

Jag körde 24 över på 50-väg och fick böter och ett leende!

näe 30 på 50 väg är det
resten stämmer
jag körde 111 på 90 väg och fick bara 2800 i böter roll

Tänk på att poliser även är människor och kan ge undantag osv. Så bara för att nåns "kompis farsa" kört 102 på 50 väg så betyder inte nånting.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Super_Micke Bildrulle
4 juni 2008 · 499 Inlägg

Losgard skrev:

Mr_EmCom skrev:

psi skrev:
man får INTE böter då man har prövotid. man blir av med lappen ifall man kör såpass över hastighetsgränsen. det är därför det just kallas PRÖVOTID.

och när jag syftade på noll tolerans så menade jag självfallet de regler som gäller för bilister som har övergått prövotiden

Och vad menar du med såpass?

Det är som andra här redan sagt att kör du över gränserna (för vad som gäller för vem som helst som har haft körkort i över 2 år) Så får du precis samma straff, dvs böter och indraget körtillstånd, skillanden är att den som haft körkortet i minst 2 år får tillbaka det! (om det nu inte rör sig om något extremt)

Så en enkelt är det.

Källa. Polisen som stoppade mig när jag körde 180km/h på 90km/h (motorväg) Hade ett snack med dom två i ca en timme om alla dessa saker med prövotid osv.
Han hade 100% koll på det.

Och ja, jag får tillbaka mitt den 9augusti. *tack A1*

/David

När du kört mer än 40 km/h än den tillåtna hastighetsgränsen så tas väl ärendet upp i domstol?
Och i domstol så borde du väl få skaka galler för den överträdelsen? Alternativt grova böter.
Låter sjukt att du skulle få indraget körkort i mindre än 12 månader för att ha kört 90km/h för fort.

Är som sagt rätt osäker på det jag skrev ovan, men 90km/h för mycket borde mer än väl vara mer än 12 månaders indraget kort på.

Sent inlägg men ändå. Beroende på hastighet på vägen, 41 eller över på 30 väg eller 51 eller över på 50 eller uppåt rapporteras det till åklagare som i sin tur tar beslut om huruvida du ska åtalas för något.
http://www.polisen.se/inter/nodeid=1377 … sion=1.jsp

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang