5500
Sök

Hur luftar man bromsarna ?

Norrlänning
1 453 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
Nu när packningen mellan bromsvätskebehållaren och bromscylindern sprack på audin så tänkte ja byta den och hålla på, sen antar ja att ja måste lufta bromsarna.. då kommer ja till frågan, hur gör ja de ? smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

blacken
6 juni 2008
Höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram. Klart..

Dr Snuggles
956 Inlägg
6 juni 2008
blacken skrev:
Höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram. Klart..

Hahaha big_smile Tror nog att han menade mer hur det går till, inte i vilken ordning .

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

2 953 Inlägg
6 juni 2008
som blacken sa men först så måste man släppa på luftnings ventilen på bromsoket å låta nån trycka ner bromspedalen så luften åker ut

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

5 089 Inlägg
6 juni 2008
ja är det vilken ordning eller hur man gör allmänt? kompåisen sätter sig i bile och pumpar på bromsen, sen när pedalen har lite tryck, håller han inne pedalen hela tiden, men öppnar du nippeln på oket. väntar tills det har sprutat ut lite olja\luft. sen drar du åt nippeln och kompisen kan släppa pedalen. sen är det bara att upprepa på alla fyra bromsoken, tills det inte längre kommer ut någon luft från systemet.

\Lindgren

BTLulle
6 juni 2008
Glöm bara inte hålla koll på nivån i behållaren för blir den tom är det bara att börja om från början. roll

MVH Peter

Norrlänning
1 453 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
aha okej smile SÅ de är bara att lossa nippeln på oket, bromsa tills de bara sprutar vätska och sen skruva tillbaks nippeln, och göra de på alla 4 hjulen ? smile  hehe de borde till och med jag klara ! big_smile

- Har du champagne?

5 089 Inlägg
6 juni 2008
ja detär inte alls svårt. det värsta är alltid att nippels sitter nästan alltid fast. akta så du inte drra av den, då får du byta hela oket;)

\Lindgren

2 953 Inlägg
6 juni 2008
Ellertz skrev:
aha okej smile SÅ de är bara att lossa nippeln på oket, bromsa tills de bara sprutar vätska och sen skruva tillbaks nippeln, och göra de på alla 4 hjulen ? smile  hehe de borde till och med jag klara ! big_smile

jo de är lätt men man måste vara 2 eftersom man måste håller ner bromsen tills nån dragit fast nippeln

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Diktator
968 Inlägg
6 juni 2008
lovar att det är så simpelt som det värkar, man får gaanska ont i benet efter 20 pump tag tongue men dom har beskrivit rätt bra hur man gör wink

huh?
10 427 Inlägg
6 juni 2008
Blir väl lite extra bökigt om man vill byta all bromsvätska?

Gäller att veta totala volymen bromsvätska, sen pumpa
ur den volymen samtidigt som man fyller på lika mycket.
Eller gör man på annat sätt? Man tömmer inte hela systemet
totalt antar jag.. roll

3 235 Inlägg
6 juni 2008
FLindgren skrev:
ja detär inte alls svårt. det värsta är alltid att nippels sitter nästan alltid fast. akta så du inte drra av den, då får du byta hela oket;)

Behöver inte byta hela oket, kan borra ut nippeln, eller gänga om.
är man händig går det fort.

Pro detailer
417 Inlägg
6 juni 2008
steifan skrev:
Blir väl lite extra bökigt om man vill byta all bromsvätska?

Gäller att veta totala volymen bromsvätska, sen pumpa
ur den volymen samtidigt som man fyller på lika mycket.
Eller gör man på annat sätt? Man tömmer inte hela systemet
totalt antar jag.. roll

När jag har bytt bromsvätska har jag använt en sån bomsvätskeutsugare, först tömmer jag bomsvätske behållaren, häller i nytt, sen är det bara att lufta på oken, brukar ta ungefär lite mer än halva behållaren/ok för att vara på säkra sidan att vätskan blir bytt.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

blacken
6 juni 2008
xorox_88 skrev:
Ellertz skrev:

jo de är lätt men man måste vara 2 eftersom man måste håller ner bromsen tills nån dragit fast nippeln

Eller tjacka,låna en bromsluftare, skitsmidigt och lätt..

Smålänning
7 887 Inlägg
6 juni 2008
Om bilen är gammal så trampa inte ner bromspedalen i botten, för då är jobbet förgäves..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

712 Inlägg
6 juni 2008
http://www.speedbleeder.com/ Köpte sånna till Chargern.. smidigt om man e själv o ska lufta. Samt att det underlättar om man ska byta vätska i framtiden

Pro detailer
417 Inlägg
6 juni 2008
T16_AeRo skrev:
http://www.speedbleeder.com/ Köpte sånna till Chargern.. smidigt om man e själv o ska lufta. Samt att det underlättar om man ska byta vätska i framtiden

Fy fan, där är någon som fått betalt för att tänka och verkligen lyckats, det var en riktigt bra grej, blir att beställa ett gäng.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

Norrlänning
1 453 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
twin_cam skrev:
Om bilen är gammal så trampa inte ner bromspedalen i botten, för då är jobbet förgäves..

vadå ? Nu fattar ja noll... varför inte pedalen i botten för ?

- Har du champagne?

712 Inlägg
7 juni 2008
Fartsyndare skrev:
T16_AeRo skrev:

Fy fan, där är någon som fått betalt för att tänka och verkligen lyckats, det var en riktigt bra grej, blir att beställa ett gäng.

Instämmer.. bara lossa nåt varv.. sätta sig i bilen o pumpa några gånger, sedan lägga åt nippeln.. KLART smile

911 Inlägg
7 juni 2008
Ellertz skrev:
twin_cam skrev:

vadå ? Nu fattar ja noll... varför inte pedalen i botten för ?

För att det kan finnas massa jävla skit i systemet. man använder bara en viss längd när man bromsar, och på den återstående längden kan det ha bildats rost å skit vilket gör att när du har kör ner pedalen i botten när du luftar som du inte brukar göra finns det risk för att huvudcylindern pajjar... wink

som sagt , pumpa upp ett tryck , låt  polaren behålla trycket , öppna nippeln, och försök inte att trampa pedalen ända ner i mattan ! stäng nippeln och fortsätt tills du märker att inge mer luft kmr ut !

pic up the phone, wazzzaaa

Sök