6664
Sök

Någon som vet hur paypal funkar?

827 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
tja tänkte köpa nya hjul via ebay och undrar hur paypal funkar är det nån säkerhet i det

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

5 089 Inlägg
7 juni 2008
också fundersam över detta paypal:) men det verkar ju vara jättemånga som använder detta så det borde ju vara säkert iaf tycker jag:)

\Lindgren

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
7 juni 2008
jag använder det och det funkar bra

204 Inlägg
7 juni 2008
man har hört mycke skit om just  PAYPAL när man accepterat deras kryptiska avtal så ger man dom tillgång till ens konto typ, ska försöka hitta sidan där nordiskt folk har blivit "scammade" har skrivit.
dom kan få ens konton spärrade om dom misstänker olaglig användning typ.
...MEN ja kan ha fel...

men det är ju en jäkla massa som använder de så det måste ju vara bra tycker man
har sj använt det ett par gånger och det har fungerat över förväntningarna!!

/mvh fr3ddan
Senast redigerat av Fr3ddan (7 juni 2008)

12 086 Inlägg
7 juni 2008
Paypal ÄR jättesmidigt.

Jag har använt det mååånga gånger.

Absolut smidigast är att ansluta ett konto/kreditkort till sitt paypal,
när man gör betalningar via Paypal så dras summan helt automatiskt från ditt konto.
Man behöver inte ansluta något konto/kreditkort utan man kan sätta in pengar via banköverföring, så hade jag första gången jag använde det.

Poängen med Paypal är ju just det att ditt kontonummer aldrig går längre än Paypal, säljaren vet endast ditt paypalkonto. Vilket minskar risken för bedrägeri. Eftersom nästan alla på ebay.com accepterar Paypal är de det absolut smidigaste betalsystemet.
Senast redigerat av JapMax (7 juni 2008)

huh?
10 427 Inlägg
7 juni 2008
Har också använt Paypal litegrann, men jag har inget kreditkort kopplat
till mitt Paypal-konto. Sätter endast över pengar till ett bankkonto som
Paypal har som senare hamnar på mitt kontonummer.

Brukar dock vara lite problem med att jag inte har något kreditkort
kopplat till Paypal-kontot, brukar inte kunna handla grejer via Ebay
pga detta.. roll

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 juni 2008
Jag har två visakort kopplade till två konton. När jag handlar för jag över pengar så det räcker på kontot som är knutet till paypal. Det betyder att kontot alltid är nästan tomt.

Paypal är väldigt säkert och ger dessutom vissa garantier om det uppstår konflikt med en säljare. Du kan allltså få pengarna tillbaka om det ställer till sig. Emellertid har jag aldrig haft några problem och jag handlar en hel del.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

712 Inlägg
7 juni 2008
PayPal är skitbra o enkelt när man väl kommer igång..

När dy reggar dig med kort så drar dom en lite sumam från ditt konto.. sedan ska du uppge koden dom lämnat som meddelande där, så dom verkligen vet att det är ditt kort.. pengarna får du tillbaka.

Glöm inte att uppge denna kod.. det gjorde jag och fick då en gräns på hur mycket jag kunde handla med Paypal.. blev lite strul men nu har gränsen försvunnit

2 924 Inlägg
7 juni 2008
Fr3ddan skrev:
man har hört mycke skit om just  PAYPAL när man accepterat deras kryptiska avtal så ger man dom tillgång till ens konto typ, ska försöka hitta sidan där nordiskt folk har blivit "scammade" har skrivit.
dom kan få ens konton spärrade om dom misstänker olaglig användning typ.
...MEN ja kan ha fel...

Jo det stämmer om man är så dum som svarar på falska "Paypal-mail" där det står att man ska skriva in sina uppgifter och skicka tillbaka för någon skum anledning, så kan man drabbas av det... roll
Paypal ber aldrig att man ska lämna ut ens uppgifter via mail, kom ihåg det... all sådan korrespondans görs via deras hemsida https://www.paypal.com

Å detta är väl ett växande problem så scimmarna blir duktigare och duktigare på att lura till sig folks uppgifter på olika sätt men det är inget unikt för Paypal, t.ex Nordea har ju drabbats väldigt mkt sista tiden...
Paypal tillhör de som har bland de säkraste systemen, det vågar iaf jag tro på!
Senast redigerat av peegee (7 juni 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

827 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
om vi säger så får säljaren pengarna i förväg ??? menar finns d nån garanti att grejerna skickas

12 086 Inlägg
7 juni 2008
328cabbish skrev:
om vi säger så får säljaren pengarna i förväg ??? menar finns d nån garanti att grejerna skickas

Nej, men betala i förskott gör man till i princip alla när man handlar i utlandet. UPS har cash on delivery, postförskott från tyskland som tillval vet jag, men annars så betalar man jämt i förskott.

911 Inlägg
7 juni 2008
funkar skitbra tycker jag !   Behöver inte ens föra över pengarna till paypal kontot, det dras automatiskt ifrån mitt visa kontokort via paypal och sedan till personen som ska ha pengarna !

pic up the phone, wazzzaaa

huh?
10 427 Inlägg
7 juni 2008
Sen tar ju PayPal en liten avgift varje gång också, men det är inga större summor.
Ett par procent av beloppet?

827 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
ok nu hänger ja med :-) tackar alla

911 Inlägg
7 juni 2008
steifan skrev:
Sen tar ju PayPal en liten avgift varje gång också, men det är inga större summor.

Gör dom ?  det har jag fan inte märkt då =P hehe

pic up the phone, wazzzaaa

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 juni 2008
zortep skrev:
steifan skrev:

Gör dom ?  det har jag fan inte märkt då =P hehe

När du konverterar dina svenska kronor till dollar för att köpa något så får du "mindre dollar för pengarna" än vad växelkursen är.

Vi säger att växelkursen är 10kr = $1 och du ska köpa något för $100, då blir det ju 1000kr rakt över. Men för du över exakt 1000kr och konverterar dom i ditt PP-konto till dollar så får du kanske bara $98.

Dom tar alltså lite, lite betalt när man konverterar pengarna.
Senast redigerat av TBOC_Razor (7 juni 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

12 086 Inlägg
7 juni 2008
Det gör dom säkert men de är fan marginellt isf, det brukar ligga där jag gissar med några tior

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 juni 2008
caromania skrev:
Paypal är väldigt säkert och ger dessutom vissa garantier om det uppstår konflikt med en säljare. Du kan allltså få pengarna tillbaka om det ställer till sig. Emellertid har jag aldrig haft några problem och jag handlar en hel del.

Den där återbetalningsgrejen har jag för mig bara funkar i USA, tror jag läste det när jag gick igenom en massa skit på paypal.com.

Man ska handla för minst en viss summa och sen ska man bo i någon av "dom 48 staterna".

EDIT:
JapMax skrev:
Det gör dom säkert men de är fan marginellt isf, det brukar ligga där jag gissar med några tior

Ja mitt exempel var ju inte direkt proportionellt mot hur det är egentligen, tog ju bara dom siffror som var lättast att räkna med wink

Men det var ju principen jag ville ha fram, alltså att dom tar en liten del av pengarna man konverterar. Det är ju så dom får betalt för tjänsten dom erbjuder.
Senast redigerat av TBOC_Razor (7 juni 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 juni 2008
TBOC_Razor skrev:
caromania skrev:

Den där återbetalningsgrejen har jag för mig bara funkar i USA, tror jag läste det när jag gick igenom en massa skit på paypal.com.

Man ska handla för minst en viss summa och sen ska man bo i någon av "dom 48 staterna".

Nej så är det inte.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök