Citroen Xantia, är det en bra bil?

granite
8 juni 2008 · 150 Inlägg

Är på jakt efter ny (beg.) bil. Kombi, drag, AC, under 20.000:- (+ det vanliga: inte mycket rost, s.o.v. däck osv). Just nu kör jag en Legacy, men lillkillen skriker så i värmen så nu ska det vara nytt med AC.

Citroen Xantia verkar vara hyffsat billiga trots fungerande AC. Varför? Är dom svårmekade eller brukar gashyrdauliken paja titt som tätt? Är det en sån där bil där det tar en duktig mekaniker 3 dagar att byta kamrem? Eller är det helt enkelt en bra bil som är prisvärd?

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
IceEyes Varningar: För många..
8 juni 2008 · 2 552 Inlägg

Det är absolut en underskattad bil, anledningen till att priserna är så låga beror nog på Citroëns rykte som problembil men Xantia är faktiskt ljusår bättre än föregångarna och verkar inte krångla mer än någon annan bil smile

Däremot är den rätt svårmekad

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
E3_Henrik Teknik Informatör
8 juni 2008 · 371 Inlägg

som talare ovan skriver så är det en underskattad bil...mkt bil för pengarna...lite utav en fransk 740 smile
fast det är ju en svår bil att skruva med och är du en som inte kan bilar så kan du få stora räkningar från verkstaden med lite otur...

men man kan hitta välskötta lågmilare till vettiga pengar...

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
n0jas OEM <3
8 juni 2008 · 194 Inlägg

Jobbar på citroen, och xantia är en ganska bra bil, oftast de som klabbar är att hydralrören går åt pipan! Annars är inget mer konsting än nått annat, men iofs kan de börjar kosta lite om fjäderben höjdreglage eller liknade ger upp, men ganska sällan de händer! MVH Jonas

These days ♪♫
granite
8 juni 2008 · 150 Inlägg

OK, tack. Kanske blir en sån då. Svågern är Citroen fantast, han blir nog överlycklig! Svårmekad.... hmm, inte helt bra.

Jag är inte dålig på att mecka, brukar byta allt själv, inklusive koppling, kamrem och annat som brukar vara dyrt på verkstan. Däremot hatar jag att mekningen tar tid från annat, just när man inte har tid. Har haft gamla VW förut, och Legacy, där byter man kamrem på en eftermiddag. Sneglar med rysning ner i motorrummet på pappas A6 med V6:a, där måste fronten bort för kamremsbyte... bara framlampor är krångligt.

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
blacken
8 juni 2008 ·

Fransmän bygger inte bilar. Dom bygger parodier på bilar.. smile

Lene
8 juni 2008 · 11 Inlägg

mycket korrekt. ingen rök utan eld.

L T R
Expoze
8 juni 2008 · 2 024 Inlägg

Kört Citroen i många år nu. Mest XM iofs men farsan har en Xantia så jag har kikat en del på dem oxå. Det är absolut inte svårare att mecka med dem än några andra bilar, skillnaden är väl just det att det finns hydraulik på dem vilket gör att man har lite komponenter som inte finns på så många andra bilar, finns dock på rolls royce och maserati bland annat. Motorerna verkar skottsäkra och rostskyddet är klart bättre än många andra bilar. Sen finns det ett ypperligt forum www.citroen.nu att ta hjälp av utifall något skulle krångla nångång.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
granite
8 juni 2008 · 150 Inlägg

Blacken och Lene...Pust, suck och stånk, det var inte raljerande uttalanden om franska bilar jag frågade efter, då hade jag kunnat fråga vilken V70 gubbe som helst. Visst, för länge sen var Franskt kanske inte den bästa kvaliteten, men jämför man skära ihop-bilen SAAB 95 med vilken fransos som helst, så inser man att saker förändrats.

Expoze,: Tack, ungefär som jag trodde. Svågern verkar inte ha några stora problem med sina.

Senast redigerat av granite (8 juni 2008)

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
n0jas OEM <3
8 juni 2008 · 194 Inlägg

Inget som är svårmeckat med dom! inte värre än andra bilar!

These days ♪♫
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang