6031
Sök

Skolprojekt!

Golfare
349 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
Hejsan!

Jo, det är som såhär att jag och en kompis har att i 3an på gymnasiet (efter sommaren) göra ett projekt på 100 timmar var. Alltså blir det 200h minst som vi lägger ner i vårat projekt!

Jag var på Bugrun i helgen och blev därmed jäkligt sugen på att fixa till en tysk bil, kronan faller nog för golfen och framför allt den första generationen! wink

Grejjen är just den att vi kanske har en tusenlapp var att lägga på bilen (skolprojekt, remember!), så vi funderar på om någon snäll själ kanske ville skänka oss en bil som går bra i motor och låda och som inte kommer kosta en förmögenhet att fixa (nej, jag tigger inte om en bil här, det ska fixas på annat sätt).

Här efter tänkte vi gå efter planen att göra bilen så het det bara går med våran extremt knappa ekonomi, alltså bygga och fixa det mesta själva med biltema + skrotens hjälp, även kontaker som kan fixa billiga saker och så har vi redan lite grejjer vi kan tillgå!

Vi går fordon vilket gör att vi har tillgång till verkstad, lack och plåt. Vi båda går lackutbildning och la inte allt för mycket jobb på verkstadsdelen i 1an då man lärde sig det maskinella, hehe.. Därför vill vi helst slippa detta och försöka hitta en bil med fungerande motor o låda o helst slippa massa lagerbyten o bromsfixande!

Nu till tankarna.. Vad tror ni om detta projekt? Jag är rätt inne på tyskstuk och polaren tycker det är helt okej, så vi kanske skulle satsa på det? Eftersom vi kan lacka så tänkte vi rensa bilen på lister o lägga igen roliga hål o skarvar, därefter fixa breddade plåtisar o lacka dom. Tona rutor är denna kille bra på så det fixar sig, lacka stötfångare eller byta/ta bort o köra lite callook kanske? Hjulvinkelinställning, huvscoop, dekaler kan jag göra hemma (har företag för skiten så), kanske lägga igen dörrhandtag o lacka rätt mycket invändigt!

Vi tänkte oss rallystolar och en fet stereo som grädde på moset.. Vad tror ni?

Några enkla tips på hur en tyskstukare ska se ut?
Nån som lagt igen dörrhandtag förut och vet hur man ska göra för att sedan öppna dörren på ett bra o säkert sätt? big_smile (verkar onekerligen krångligt..)

Säg vad ni tycker och tänker så kan vi diskutera lite kanske!
Allt är ännu bara spekulationer och vi är på jakt efter en bil.. wink

Mvh epic

Avstängd
200 Inlägg
10 juni 2008
fet stereo för 2 k ?

men tänk på det , att biltema e inte billigast på alla saker!

Golfare
349 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
a-traktorn skrev:
fet stereo för 2 k ?

men tänk på det , att biltema e inte billigast på alla saker!

Hehe, vi har redan stereo hemma så det fixar vi..  Tänkte oss själva bilen för just 2k!

Nej jag vet, men vi har mycket kontaker och biltema vill man ju inte handla allt för mkt på, kvallen är ju inte den bästa wink

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
10 juni 2008
epic110 skrev:
Hejsan!

Jo, det är som såhär att jag och en kompis har att i 3an på gymnasiet (efter sommaren) göra ett projekt på 100 timmar var. Alltså blir det 200h minst som vi lägger ner i vårat projekt!

Jag var på Bugrun i helgen och blev därmed jäkligt sugen på att fixa till en tysk bil, kronan faller nog för golfen och framför allt den första generationen! wink

Grejjen är just den att vi kanske har en tusenlapp var att lägga på bilen (skolprojekt, remember!), så vi funderar på om någon snäll själ kanske ville skänka oss en bil som går bra i motor och låda och som inte kommer kosta en förmögenhet att fixa (nej, jag tigger inte om en bil här, det ska fixas på annat sätt).

Här efter tänkte vi gå efter planen att göra bilen så het det bara går med våran extremt knappa ekonomi, alltså bygga och fixa det mesta själva med biltema + skrotens hjälp, även kontaker som kan fixa billiga saker och så har vi redan lite grejjer vi kan tillgå!

Vi går fordon vilket gör att vi har tillgång till verkstad, lack och plåt. Vi båda går lackutbildning och la inte allt för mycket jobb på verkstadsdelen i 1an då man lärde sig det maskinella, hehe.. Därför vill vi helst slippa detta och försöka hitta en bil med fungerande motor o låda o helst slippa massa lagerbyten o bromsfixande!

Nu till tankarna.. Vad tror ni om detta projekt? Jag är rätt inne på tyskstuk och polaren tycker det är helt okej, så vi kanske skulle satsa på det? Eftersom vi kan lacka så tänkte vi rensa bilen på lister o lägga igen roliga hål o skarvar, därefter fixa breddade plåtisar o lacka dom. Tona rutor är denna kille bra på så det fixar sig, lacka stötfångare eller byta/ta bort o köra lite callook kanske? Hjulvinkelinställning, huvscoop, dekaler kan jag göra hemma (har företag för skiten så), kanske lägga igen dörrhandtag o lacka rätt mycket invändigt!

Nån som lagt igen dörrhandtag förut och vet hur man ska göra för att sedan öppna dörren på ett bra o säkert sätt? big_smile (verkar onekerligen krångligt..)

Mvh epic

Jag har en golf 2a ni kan få för 3500kr, ev så kan jag fixa den billigare men då är kravet att det blir en hellack på den. Har gått lackar utbildningen i norrköping så nu är det upp till bevis norrköping eller mjölby^^

Hör av er om det är intressant

115 Inlägg
10 juni 2008
Om ni ska lägga igen dörrhandtagen blir det nog enklast om ni köper ett "shaved doors" kit på Ebay.

Golfare
349 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
Turbomatte skrev:
epic110 skrev:
Hejsan!

Mvh epic

Jag har en golf 2a ni kan få för 3500kr, ev så kan jag fixa den billigare men då är kravet att det blir en hellack på den. Har gått lackar utbildningen i norrköping så nu är det upp till bevis norrköping eller mjölby^^

Hör av er om det är intressant

Det kan absolut vara intressant! Hör av mej via PM!

Evil: Schysst! Nån som köpt o vet hur pass det funkar o om det är svårt att fixa? Det verkar som det blir av senare om det ska byggas om, ekonomin vettu wink

115 Inlägg
10 juni 2008
Jag har själv inte gjort det men du kan ju kolla lite på henkes projekt han håller på och pular lite med det.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 51&p=4

7 100 Inlägg
10 juni 2008
eller så kan ni göra som dubrolle!
ta typ bara nå skräp och släng in i bilen tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Golfare
349 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
Jo, den där projekttråden var minsann schysst, dörröppnarna var riktigt najs!  Men vad händer om man får batteritorsk? Man kommer inte in i bilen för att öppna huven! wink   Om man kan öppna huvet utifrån kan dom ju sno allt trim ja tänkte ha till min golf..  typ biltema luftfilter i kolfiber!!!111 lol wink

Dubrolles bil såg ja på Bugrun, riktigt vass, tyvärr är det allt för vanligt med rost o ratbyggen.. ingen för mig wink

har ni några tips på vart man hittar rätt hjul till bra pris? Tänkte oss breddade plåtisar..

Orginal är för gubbjävlar!
245 Inlägg
10 juni 2008
ang dörrarna så är ju det lättaste att alltid ha rutan nere, men de är ju lite opraktiskt. hade ju varit bra om de fanns en ventelations ruta. Kanske fixa lite med vevanordningen så att de går att dra upp/ner rutan med händerna?

Hoppas de går bra, när de börjar så vill jag iaf se lite bilder smile

Golfare
349 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
BESHAN skrev:
ang dörrarna så är ju det lättaste att alltid ha rutan nere, men de är ju lite opraktiskt. hade ju varit bra om de fanns en ventelations ruta. Kanske fixa lite med vevanordningen så att de går att dra upp/ner rutan med händerna?

Hoppas de går bra, när de börjar så vill jag iaf se lite bilder smile

Aaa, vi får se hur det blir, än sålänge så är dörröppnarna långt ifrån första prio.. Första prio är nämligen att hitta en bil, så har du en golf stå.. Hör av dej! wink

Va tror ni blir smidigaste sättet att fixa hjul på? Breddad plåtfälg med lite gummi såklart..

469 Inlägg
14 juni 2008
är inte en bmw e30 mer rolig att fixa till?

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Sök