Rikssvenskan!

Muttley
12 juni 2008 ·

E30Tompa skrev:

tkd_rille skrev:

E30Tompa skrev:
Uppsala!! inge gnäll alla ord tydliga och klara helt neutral i "dialekten" enligt mej iaf wink sthlmska är ju fan gnälligt och långdragna ord..  låter som som en packad alkis som precis har vaknat tongue skåningar och danskar har nog för mkt varma potatisar i munnen wink dock har man släkt därifrån så ja förstår iaf va dom säger hehe

jag hade problem med att höra vad en uppsala bo sade när jag var där sist, tyvärr smile   och nej vi har inget i munnen när vi talar, du har väl otur och hamnar på fel ställe.

okey danksa iaf wink kmr man dit me en varm potatis i munnen låter de som man kan prata danska iaf

så du hamnar i danmark när du är i skåne? du vet att du måste köra en lång bro eller åka båt då?  seriöst du är från uppsala och kan inte stava till danska så nu får du ta och skärpa dig smile till och med en skåning kan sätta bokstäverna rätt

cutlass
12 juni 2008 · 383 Inlägg

E30Tompa skrev:
Haha skulle aldrig i hela mitt liv flytta till sthlm! förstår inte hur ni kan orka bo på varandra tusen bilar och rödljus överallt... nej då lockar norrland mera wink får ångest vartenda ggn man ska in i den skiten och hämta bil delar hehe

Jag tror runt mälardalen.... (de är skillnad på sthlmska å sthlmska...)
Off topic;flytta du till Öfvre kalix så man slipper se å höra ditt gnäll ,ett 2-bent problem mindre iaf roll   Tur du har mej då som kan lotsa dej igenom rödljusen så man kommer från A till B wink

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.
E30Tompa Rörpulare
12 juni 2008 · 1 453 Inlägg

tkd_rille skrev:

E30Tompa skrev:

tkd_rille skrev:

jag hade problem med att höra vad en uppsala bo sade när jag var där sist, tyvärr =)   och nej vi har inget i munnen när vi talar, du har väl otur och hamnar på fel ställe.

okey danksa iaf ;) kmr man dit me en varm potatis i munnen låter de som man kan prata danska iaf

så du hamnar i danmark när du är i skåne? du vet att du måste köra en lång bro eller åka båt då?  seriöst du är från uppsala och kan inte stava till danska så nu får du ta och skärpa dig =) till och med en skåning kan sätta bokstäverna rätt

Väl klar som fan ja vet va allt ligger... men du kan inte säga att språket inte liknar varandra för isf kan ju inte du kma där nere från :) haha och angående stavningen orkar inte äns kommentera ;)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
Performance_ Förjaevle Brao
12 juni 2008 · 555 Inlägg

alexbenhard skrev:

Performance_ skrev:
alla vet ju att rikssvenska ligg i norra värmland.....hehe

hahaha snarare norska!
Jag och min polare som är från Arvika blev tillfrågade varför vi kollade på Sverige-Grekland på puben i tisdags och vart i Norge vi var ifrån. Hahaha

haha!, ja, så är det här i torsby åxå,  synd bara att resten av sverige tror att alla värmlänningar talar karlstad-dialekt.....;(

Senast redigerat av Performance_ (12 juni 2008)

moose46019 study
12 juni 2008 · 772 Inlägg

mälardalen city dock ej bönderna utanför

Breexiz
12 juni 2008 · 341 Inlägg

Svenska utan dialekt..

Drive it like you stole it
Tribbe SAAB♥SUBARU
12 juni 2008 · 1 636 Inlägg

Om man läser på wiki verkar det inte finnas något speciellt ställe tongue
Men jag känner mig mest hemma med detta.
http://swedia.ling.gu.se/Ljud/Svealand/ … _yw_3i.mp3

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Muttley
12 juni 2008 ·

E30Tompa skrev:

tkd_rille skrev:

E30Tompa skrev:

okey danksa iaf wink kmr man dit me en varm potatis i munnen låter de som man kan prata danska iaf

så du hamnar i danmark när du är i skåne? du vet att du måste köra en lång bro eller åka båt då?  seriöst du är från uppsala och kan inte stava till danska så nu får du ta och skärpa dig smile till och med en skåning kan sätta bokstäverna rätt

Väl klar som fan ja vet va allt ligger... men du kan inte säga att språket inte liknar varandra för isf kan ju inte du kma där nere från smile haha och angående stavningen orkar inte äns kommentera wink

nej så som ni ovanför skånes gräns förklarar vår dialekt är de inte här nere därför påstår jag att ni borde ta en tur genom skåne innan ni ens öppnar käften.  jag har bott i skåne hela mitt liv och de har inte varit svårt att förstå en enda skåning. men upplands är de svårare som dalarna

Allx
12 juni 2008 · 321 Inlägg

Rikssvenskan ska visst vara i Södermanland, Strängnäs med omnejd.

EViLution!
NJ_
12 juni 2008 · 2 118 Inlägg

tkd_rille skrev:

E30Tompa skrev:

tkd_rille skrev:

så du hamnar i danmark när du är i skåne? du vet att du måste köra en lång bro eller åka båt då?  seriöst du är från uppsala och kan inte stava till danska så nu får du ta och skärpa dig smile till och med en skåning kan sätta bokstäverna rätt

Väl klar som fan ja vet va allt ligger... men du kan inte säga att språket inte liknar varandra för isf kan ju inte du kma där nere från smile haha och angående stavningen orkar inte äns kommentera wink

nej så som ni ovanför skånes gräns förklarar vår dialekt är de inte här nere därför påstår jag att ni borde ta en tur genom skåne innan ni ens öppnar käften.  jag har bott i skåne hela mitt liv och de har inte varit svårt att förstå en enda skåning. men upplands är de svårare som dalarna

det är väl klart att du inte har några problem att förstå skånska om du bott i skåne hela livet ? kom upp te NORRLAND så ska vi kräma på me pit-måle, kan garantera dig att du inte förstår ett enda ord..

D.i.l.l.i.g.a.f
Muttley
12 juni 2008 ·

NJ_ skrev:

tkd_rille skrev:

E30Tompa skrev:

Väl klar som fan ja vet va allt ligger... men du kan inte säga att språket inte liknar varandra för isf kan ju inte du kma där nere från smile haha och angående stavningen orkar inte äns kommentera wink

nej så som ni ovanför skånes gräns förklarar vår dialekt är de inte här nere därför påstår jag att ni borde ta en tur genom skåne innan ni ens öppnar käften.  jag har bott i skåne hela mitt liv och de har inte varit svårt att förstå en enda skåning. men upplands är de svårare som dalarna

det är väl klart att du inte har några problem att förstå skånska om du bott i skåne hela livet ? kom upp te NORRLAND så ska vi kräma på me pit-måle, kan garantera dig att du inte förstår ett enda ord..

klart att jag förstår om ni inte använder riktigt gammal dialekt smile så är de väl överallt i detta land?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
12 juni 2008 · 6 170 Inlägg

http://swedia.ling.gu.se/Gotaland/Skane … index.html

Där har ni väl det som liknar min dialekt mest (6km hemifrån), fattar ni norrlänningar (dvs alla bosatta över Blekinge wink ) det då är det illa lol

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Muttley
12 juni 2008 ·

TBOC_Razor skrev:
http://swedia.ling.gu.se/Gotaland/Skane/Broby/index.html

Där har ni väl det som liknar min dialekt mest (6km hemifrån), fattar ni norrlänningar (dvs alla bosatta över Blekinge wink ) det då är det illa lol

lönsboda verkar de prata ännu värre smile

Aerodynamik ...
12 juni 2008 · 7 120 Inlägg

Breexiz skrev:
Svenska utan dialekt..

cutlass
12 juni 2008 · 383 Inlägg

Ingen från Älvdalen här som kan *visa* vad SVÅRförstådd dialekt/språk är? tongue kul sido ,där man kan höra hur dialekterna kan skilja sig i samma landskap.   http://swedia.ling.gu.se/snabbmeny.html

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 juni 2008 · 10 427 Inlägg

OverBoosted skrev:

steifan skrev:
Jag säger nyhetsuppläsare på SVT tongue

dom talar stockholmska tkr ja.

Tycker inte jag wink

Maizer
12 juni 2008 ·

Nyköping som fan.
Kom ju även programmet "Värsta språket" fram till.
Vi kan snacka helt enkelt.

E30Tompa Rörpulare
12 juni 2008 · 1 453 Inlägg

Hehe som ja sa har ja halva min släkt där nere ifrån så är nere i karlshamn blekinge titt som tätt smile och när dom kmr upp e de inte nån av dom har fattat va min morfar som har lite bredare dialekt säger.. dock förstår ja allt men danska e fan grekiska men mkt som påminner om skånskan...

tkd_rille skrev:

E30Tompa skrev:

tkd_rille skrev:

så du hamnar i danmark när du är i skåne? du vet att du måste köra en lång bro eller åka båt då?  seriöst du är från uppsala och kan inte stava till danska så nu får du ta och skärpa dig smile till och med en skåning kan sätta bokstäverna rätt

Väl klar som fan ja vet va allt ligger... men du kan inte säga att språket inte liknar varandra för isf kan ju inte du kma där nere från smile haha och angående stavningen orkar inte äns kommentera wink

nej så som ni ovanför skånes gräns förklarar vår dialekt är de inte här nere därför påstår jag att ni borde ta en tur genom skåne innan ni ens öppnar käften.  jag har bott i skåne hela mitt liv och de har inte varit svårt att förstå en enda skåning. men upplands är de svårare som dalarna

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
-Mackan- Fire And Silk
13 juni 2008 · 2 254 Inlägg

Maizer skrev:
Nyköping som fan.
Kom ju även programmet "Värsta språket" fram till.
Vi kan snacka helt enkelt.

Agreee! Såg det avsnittet jag också smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Tribbe SAAB♥SUBARU
13 juni 2008 · 1 636 Inlägg

cutlass skrev:
Ingen från Älvdalen här som kan *visa* vad SVÅRförstådd dialekt/språk är? tongue kul sido ,där man kan höra hur dialekterna kan skilja sig i samma landskap.   http://swedia.ling.gu.se/snabbmeny.html

Ja visst är den rolig... tycker dock inte att man pratar riktigt som dom pratar på den där sidan... stämde iaf inte med vingåker vad jag tyckte men mycket nära. Alla har ju iofs olika utal..

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang