5404
Sök

Snabbkurs i lack via garaget?

1 497 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
Har planer på att börja amatörlacka lite här hemma med spruta.
Lär man det sig hyffsat kan man ju spara in åtskilliga tusenlappar i framtiden smile

Så här kommer några allmäna frågor angående hemmalackering.
1. Hur gör ni förarbetet, grovlek på sandpapper, spackel, grundfärg mm?
2. Lack, hur många lager färg samt klarlack?
3. Polering efter lack?
4. Vad behöver man köpa hem för att klara sig?
5. Hur skall miljön vara runtomkring man lackar?

Tacksam för hjälp.

Axel

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 juni 2008
Kan inget om lackering men på femman bör man väl iaf säga att det ska vara välstädat/dammfritt, bra ventilation och om man gör det i typ garaget så ska man "vattna" garaget innan man sätter igång för att minimera mängden partiklar i luften.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 497 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
Kan inget om lackering men på femman bör man väl iaf säga att det ska vara välstädat/dammfritt, bra ventilation och om man gör det i typ garaget så ska man "vattna" garaget innan man sätter igång för att minimera mängden partiklar i luften.

Så långt är jag med smile
Har en 40-fots kontainer hemma som jag hade tänkt dela av och sätta upp en stor utsugsfläckt vi har
liggande.

Golfare
349 Inlägg
13 juni 2008
Går själv utbildning för lackering just nu men ja kan köra en snabb lista, som fömodligen inte kmr bli så snabb..

1. Först tvättar du bilen med vatten o avfettning, torka sedan av med M600 (på plast ska det va M700), detta är thinner fast i svagare form kan man säga, Sikkens grejjer så du vet. Beroende sedan på vad du ska göra så använder du allt mellan P80-P600, ska du spackla en mindre buckla går du på med spackel (3M är att rekomendera, ca 2-3% härdare) och riktar(slipar) med kloss och P80-120, när du känner att det är bra yta går du upp till P400-600 för att jämna ut sliprepor. Om du inte ska rikta kan du gå på direkt med p400 och öka till 600 om du ska lacka metallic.

2. Detta är svårt att uttala sig om då det är helt olika när det gäller metallic-bas eller solid, men det ska finnas "produktblad" till alla seriösare lack-komponenter. Dessa förklarar helt vad och hur du ska göra för att lägga den lack du köpt. Oftast är det ett 50 varv och ett 100 varv, eller 30, 100 beroende på vad du ska lacka som sagt. Klarlack lägger man oftast 50 + 100 lager, sen beror det helt på hur tålig yta du vill ha när det gäller lager. (Glöm inte härdaren för fan!) wink

3. Yes, polering! Själv tycker jag inte detta behövs i nån större utsträckning då ytan ofta är bra när den är nylaggd. Men det går att få upp glansen om man polerar ytterligare, då skulle jag rekomendera finpolish till detta, även en polermaskin för om du polerar med duk så kmr du inte märka nån större skillnad.

4. Först o främst tror jag en spruta från Jula eller Biltema räcker för din del om du är så pass ny på området som du verkar vara. En spruta med överliggande kopp i plast är att rekomendera då dessa är enkla o lätta att använda, även rätt smidiga att rengöra.

Cellulosathinner för rengöring av utrustning, kompressor, handskar, en ren overall med luva helst, en kolfiltermask och en sprutbox (i ditt fall blir det väl ett garage, men gör det bästa av saken, försök ställa in en fläkt som suger ut ångorna ur garaget och vädra ordentligt!). jag har förmodligen missat något nu...

5. Min färglärare sa en gång att det farligaste man kunde göra var att lacka i garaget åt grannarna och sig själv. Att lacka en gång utan utsug, filter och ordentlig skyddsutrustning skadade mer än vad en lackerare ska göra under hela sitt yrkesliv med rätt förhållanden. Dock vet jag inte om det stämmer, men jag vet att det är RIKTIGT farligt att stå o dra i sig thinner och färglukter!!

Om du skiter i detta kommer du framöver märka att du blir allergisk mot isocyanater och kan till slut inte ens sitta i en ny bil bara för det är plast i den. Du kan få svårt att andas bara för att du är någonstans där det är plast i närheten.

Så använd skydd förfan!

Nu ska jag även tillägga att jag bara gått 1 år i utbildningen än sålänge och detta var långt ifrån allt jag lärt mig, men jag la upp det skapligt enkelt endå. Skriv i tråden om du inte förstår allt! Jag har säkert missat något viktigt, men det viktigaste är endå att du använder skydd!! Jag har själv sett hur det kan bli, jag vill inte bära ansvaret för att fler blir sådana..

Mvh Sebastian
Senast redigerat av epic110 (13 juni 2008)

1 497 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
Tack epic110 smile
Vissa delar var lite luddigt skrivna men jag skall nog klura ut det.

Men vi säger att jag köper färg från en lokal lackerare.
Hur skall färgen jag köper av honom blandas? Procentuellt?

Golfare
349 Inlägg
14 juni 2008
AxlSam skrev:
Tack epic110 smile
Vissa delar var lite luddigt skrivna men jag skall nog klura ut det.

Men vi säger att jag köper färg från en lokal lackerare.
Hur skall färgen jag köper av honom blandas? Procentuellt?

Jo, kan tänka mig att det blev lite luddigt, jag är trött o du förstår säkert inte alla ord heller..

Det beror helt på vad du ska ha för lack, metallic eller solid, dupont eller sikkens?

Som sagt, kolla om du kan få med ett produktblad på hur du ska blanda färgen, lackeraren som säljer färgen är säkrare på det där än mig!

Är det solid så brukar det vara 100(färg) 50(härdare) 30(förtunning), likadant med klarlack. Men det är olika beroende på hur snabbt det ska torka och vad för härdare och lack du har. Men kolla med lackeraren som sagt, hoppas något var till hjälp!

Glömde ju hur du skulle lägga..  vänster-höger med 50% överlappning från det draget du gjorde precis innan. Svårt att förklara, det ska stå med på produktbladet!  Glöm inte släppa av färgen när du gjort ett drag, annars kommer du få rinningar och färgen kommer bli tjockare där du vänder. Lacka även alla kanter och sidor först med enkla drag. Första lagret ska oftast vara lite genomskinligt (50% ifrån helt vått) och sen väntar man ett visst antal minuter, lägg ett 100 lager som är helt vått efter det, nu gör du även den slutgiltiga ytan så var försiktig. Sålänge du inte målar metallicbas för då ska du ju på med klarlack oxå.

Shit va trött jag är, hoppas du förstår något! wink

417 Inlägg
14 juni 2008
kolla in denna lite--->>>http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=19245

FAQ om lackering, som e riktigt hyfsat!

mvh/Jocke

Sök