5579
Sök

momspliktig efter inbrott?

63 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
bakrunden: Jag hade inbrott i min bil för ett tag sen. Självrisken e betald. Bilen har blivit fixad o jag har fått ut nya stereo grejer.
Allt låter frid o fröjd som efter tidigare inbrott. (malmö e en skitstad me många bil inbrott) Dock så var det första inbrottet med detta försäkringsbolag.

Iaf igår fredag damp det ner ett brev(faktura) från verkstaden som fixa reparationen.

"Ni är momspliktig enligt Subaru försäkringar"

att betala: 4762 sek

Givetvis kasta jag mej på telefonen o ringde verkstaden samt försäkringsbolaget. "våra öppetider e blabla återkom på måndag." (jag jobbar natt så det händer att jag sover långt in på eftermiddagarna)

Nervös helg!

Tänkte kanske någon vet nått om moms etc? Varit med om samma sak? Kan detta stämma?

ElectroRaggare
886 Inlägg
14 juni 2008
Låter konsigt, men eftersom försäkringsbolaget betalar skadorna så ska de självklart betala momsen med.
Du är väl rakt igenom privatperson? (dvs, inget företag på försäkringen / bilen m..m?)
Senast redigerat av NxV (14 juni 2008)

Chevrolet Tahoe -99 4x4, Mad Max edition.
Cjecrolet Impala -66, lowrider.
Tesla Model S -17, A-B bilen.

63 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
NxV skrev:
Låter konsigt, men eftersom försäkringsbolaget betalar skadorna så ska de självklart betala momsen med.
Du är väl rakt igenom privatperson? (dvs, inget företag på försäkringen / bilen m..m?)

yep jag e privat person, bilen står på mej samt försäkring

1 067 Inlägg
14 juni 2008
Är ingen moms på försäkringar vad jag vet..

137 Inlägg
14 juni 2008
Är revisor. Försäkringsersättning för dig som privatperson skall vara skattefri, dvs ingen moms.

Hmm, fast rent skattemässigt kan man ju diskutera hur det skulle vara om verkstaden på något vis återställer bilen med prylar till ett högre marknadsvärde..
Senast redigerat av Ramming_Air (14 juni 2008)

SSS -12
3 217 Inlägg
14 juni 2008
Verkstaden kanske har missbedömt läget och debiterat dig ist för ditt f-bolag... Fel kan ju uppkomma, prata med ditt f-bolag om fakturan och hör vad som sägs! smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

63 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
försäkringsbolaget hade fått för sej att det var en firmabil.

med andra ord så behöver jag inte betala smile

tack för svaren.

Sök