hjälp med grovlek på kabel och säkring

s.svensson Elektriker
22 januari 2006 · 31 Inlägg

hejsan hej!

har köpt ett steg och bas. är lite information om dom:
steget:
Ground Zero Hydrogen GZHA-2350X
Effekt 2x200WRMS@4ohm
2x350WRMS@2ohm
2x450WRMS@1ohm LP-Filter. Dual mosfet power.
Steget lämnar 944w rms i 2 ohm mono

basen:
Soundstream Exact 12”
20 Hz-1 KHz
84 Oz. Magnet
Sensitivity 90.5 dB
0.51" XMAX
500 Watts RMS
Basen sitter i en liten sluten låda.


min fråga är nu.
hur grov kabel ska jag ha från batteriet till steget? och vilken säkring? finns de någon formel för de? och behöver jag en konding?
bilen de ska sitta i är en sabb 900 -92

jag hade en aktiv bas innan så de är därför jag är lite fundersam.

jag är jätte tacksam för svar.

Senast redigerat av s.svensson (22 januari 2006)

Race until death or die behind.
Say Yes to bananas and No to orangus
Drönirettab
22 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Ta 33mm2 kabel och 140A säkring så räcker det mer än väl, då räcker det även om du uppgraderar systemet lite också.
När det gäller konding så tycker jag att det inte ska behövas om generator och batteri är bra.
En del vill ha konding, en del inte.

Senast redigerat av Drönirettab (22 januari 2006)

OtttO
22 januari 2006 · 24 Inlägg

du kan räkna ut hur många ampere steget drar genom att dela effekten med spänningen (P=UxI).. så om du ska köra på 2 ohm mono (944W) drar de ca. 78.6 A så det räcker gott och väl med 100A säkring (är som inte till ngn nytta ifall du har för stor)... hur grov kabeln ska vara vet jag inte riktigt... men jag tycker nässtan att det låter lite överdrivet med 33mm2... inte för att de skadar att ha en grov kabel men max 25mm2 tycker jag borde räcka

Projekt GreenScorpio!
http://www.garaget.org/?car=15011
Audi 200 20v TQ "LLM Racing" (1990)
Sharky
23 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Njaa....njää...

Det förutsätter 100% verkningsgrad och att man kör max effekt kontinuerligt.

Högtalaren verkar ha en 4ohms spole. Dvs bryggat steg kommer att mata mot 2ohm per kanal. Då verkar steget ge 2x350W utan problem, dvs 700W RMS mot 4ohm.
Antag att man kan spela med en medelenergi som ligger 6dB under max effekt (dvs all normal musik förutom dB-drag) => då kommer han att mata 175W i medeleffekt.
Antag sedan att slutsteget har 60% verkningsgrad => Medeleffekt tillförd nätdelen ligger runt 300W.
300W / 13.0 V = 23A (13.8V nominellt men med spänningsförluster och icke perfekt laddning så kan man räkna mot 13.0V)

=> 23A så 30A säkring i strömfördelningen bak vid steget räcker för all normal lyssning.
(Nu gör det ju inget att säkra högre här, men 30A skall räcka)

Säkringen fram skall dimensioneras efter kabeln, ej efter steget (stegen).

/Göran



OtttO skrev:
du kan räkna ut hur många ampere steget drar genom att dela effekten med spänningen (P=UxI).. så om du ska köra på 2 ohm mono (944W) drar de ca. 78.6 A så det räcker gott och väl med 100A säkring (är som inte till ngn nytta ifall du har för stor)... hur grov kabeln ska vara vet jag inte riktigt... men jag tycker nässtan att det låter lite överdrivet med 33mm2... inte för att de skadar att ha en grov kabel men max 25mm2 tycker jag borde räcka

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
s.svensson Elektriker
23 januari 2006 · 31 Inlägg

tack för svaret sharky.
men vad ska jag ha för säkring i "fram" då?
och hur grov behöver kabeln vara?

Race until death or die behind.
Say Yes to bananas and No to orangus
Sharky
23 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Dra så "fett" som du kan. Om du i framtiden får för dig att komplettera med steg för framsystem eller whatever så är det förberett.
Om du kan, gå på Drönirettab:s rekommendation (fast det räcker bra iofs med 25kvadrat / 100A).
Tänk på att säkringen där fram skall skydda kabeln, inte steget, så denna säkring skall dimensioneras för kabeln.

Sedan så är jorden till steget det viktigaste. Se till att den blir riktigt gjord. Ordentligt jordat på plåtren plåt helst med bult gängad i balk. Sitter denna plats utsatt för risk för fukt (nere i en balja) - dra över ett lager vaselin.

Sedan så var mitt räkneexempel om slutstegssäkring bara ett sätt att visa hur man kan räkna för att komma fram till vad man egentligen klarar sig med.
Även om du sätter dit en 30A säkring - se till att fördelningsblock och säkringshållare är rejäla doningar.

Mvh
Göran

s.svensson skrev:
tack för svaret sharky.
men vad ska jag ha för säkring i "fram" då?
och hur grov behöver kabeln vara?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
s.svensson Elektriker
23 januari 2006 · 31 Inlägg

okej sharky. tack så mycket för hjälpen. och tack till alla andra råd med så klart!

Race until death or die behind.
Say Yes to bananas and No to orangus
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang