Bli kvitt oljeberoendet? Höja bensinpriserna?

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 juni 2008 · 1 874 Inlägg

http://www.expressen.se/kronikorer/liza … och-etanol

Ja, då var det dags igen. Ännu en gång kommer en dryg kändis och gnäller om att vi förstör miljön, kränker de mänskliga rättigheterna, etc etc etc. Frågan är ju rent allmänt hur i helvete Sverige fungerar? I en omröstning som jag kollade nyligen så var nästan 90% av alla de som röstat (jag tror dessutom att det faktiskt var Expressen som genomförde denna) emot att priset på bensin/diesel/etanol skulle höjas. Ändå sitter det grisar i regeringen som snackar om att höja bensinen till omkring 20kr/l (minst). "Allt för miljön", sägs det. "In my ass", säger jag.

Frågan är hur i helvete dom tänker? För att främja mer miljövänlig mat, ska vi då höja priserna på all annan "vanlig" mat, så att människor börjar tänka om? Det är ju faktiskt så att man mer eller mindre gör många människors ekonomiska situation värre genom att höja bensinpriset. Tänk på människor som måste åka bil till jobbet, eller som bor utanför stan och som måste åka bil så fort dom ska någonstans. Tänk på människor vars ekonomi inte tillåter dom att köpa en miljöbil för en halv förmögenhet. Tänk på ungdomar som ska komma ut i arbetslivet (ofta är körkort/bil ett krav), men som inte kommer att ha råd att åka.

Kristdemokraternas (de som tog fram det förra skamliga förslaget om att höja priserna till över 20kr/l) svar till detta var mer eller mindre att "Så går det, vissa grupper kommer att drabbas negativt, tyvärr". Vissa grupper? Alla Sveriges låginkomsttagare, arbetslösa, ungdomar (o.s.v) kommer att drabbas åt helvete dåligt av detta. Är det "vissa grupper"? Regeringen lyssnar uppenbarligen inte när en solklar majoritet är totalt emot en höjning, och väldigt mycket FÖR en sänkning av priset på bensin/diesel/etanol.

Och som sagt; "För miljön" säger regeringen. Frågan är ju hur mycket dom har spenderat på att främja miljövänliga bränslen under de senaste åren? Inte mycket. Dom säger att priserna är till för att folk ska bli motiverade att köpa miljöbilar. Men redan nu kritiseras Etanolen något grymt. Dels för att den släpper ut ett större antal miljöfarliga partiklar än bensin (dock inte lika stor mängd), samt att produktionen av etanol sabbar för folk i fattiga länder. Så nu snackas det alltså lite om att även Etanol är dåligt.

Vad finns det då kvar? Ja, t.ex Biogas. Men där är utvecklingen lika med noll. Bensinbolagen vägrar att investera i Biogas eftersom att det inte är någon stor del av folket som kör sådana bilar. Idag finns det 35 Biogas-stationer i Sverige (det planeras ytterliggare 21st, men det har inte bestämts när). Och varför köpa en Biogas-bil om man har tiotals mil till närmaste station, eller om man inte kan tanka när man är ute och reser, om man är utomlands eller liknande? Då åker man ju lik förbannat på att tanka bensin?

Idag ligger skatten och momsen på bensin, tillsammans på över 150%, vilket är helt sinnessjukt, om jag får säga det själv. Varför är det så, när t.ex flygbolag endast betalar 0% på sitt flygbränsle (flygtrafiken
står dessutom för en stor del av utsläppen, samt att ett stort (riktigt stort) jumbojet rymmer lika mycket bensin i en tank som en "vanlig Svensk" kör upp på 30 år)? "Det är baserat på internationella regler, och
kan inte ändras", säger de i regeringen. Det är inte svårt att ändra andra internationella regler, men så fort det rör något som gynnar politikerna... då blir det svårt.

Jag har en relativt ny bil (V70 2,4 2004). Visst är den bensindriven. Men inte fan hittar jag en Biogas-driven bil för under 150.000kr idag (som matchar mina krav på hur en bil ska vara). Och inte har jag råd att gå in och betala för en konvertering av min nuvarande bil, till något annat bränsle. Återigen;
frågan är hur de i regingen (samt mång andra...t.ex Liza Marklund i artikeln jag länkade till) tänker? Att sätta större delen av folkets ekonomi på spel, samtidigt som man inte gör ett skit själva är förstås viktigt. Det är väl säkert jättelätt också... och det innebär säkert inga problem, varken för Fredrik Reinfeldt eller Liza Marklund. De har väl rätt gött med cash i plånboken. Tillräckligt för att tanka bilen full en gång i veckan. Dessutom får väl lille Fredrik lite extra-cash från oss skattebetalare när han åker "i tjänsten", som det heter. Det är skamligt hur de ens kan hålla på så här. Höjer dom priset ytterliggare, så är det nog snart dags för en stadskupp. Missbrukan av demokrati har nu fått ett ansikte. Folkstyre? Ja, men visst. Folket röstar på några som ska göra folkets liv till ett helvete, mer eller mindre. Frågan är bara på vilket sätt?

Hur ska man lösa det då? Det är möjligt att man inte ska sänka priserna radikalt. Men man ska inte heller höja dom. Att tvinga folk bort från en livsnödvändighet genom att höja priserna, gör bara saken värre.
Speciellt när priserna på nya bilar idag är minst sagt skyhöga. Det vore troligtvis ett smartare drag om man hade gett lite bidrag till folk som vill köpa miljöbilar eller som vill konvertera sin bil till en miljöbil. Men inte då. Allt man får är en försäkringspremie på 10.000kr. Och hur mycket är 10.000kr? Gratis försäkring i ett år. Men sen får du ändå betala en förmögenhet. Och du måste ändå punga ut rejält med cash vid köpet av din nya, fina miljöbil.

Som ni förstår är jag lite emot dagens bensinpriser, samt tankarna på att höja det. Vad tycker ni själva?

Senast redigerat av Hexenhammer (16 juni 2008)

FraesandeFaran CNC-fräsare
16 juni 2008 · 117 Inlägg

Det är ju bara dom sabla politikerna som har råd med den här löjligt dyra bensinen och som säger att vi måste "sluta ta bilen korta sträckor."
Vilket skitsnack! Dom tar ju förfan sina mini-jet vart fan dom än ska, lägg ner inrikesflygen och inför gratis (iaf sänk priset på) kollektivtrafiken!

MilleN
16 juni 2008 · 9 108 Inlägg

Detta är en krönika av Liza Marklund (Liza Marklund är författare, journalist, krönikör och Unicef-ambassadör. Har skrivit krönikor för syndikalistiska Arbetaren) alltså ingen politiker, och hon har således inte ett dugg med regeringen att göra.

Senast var det väl så här det lät från regeringen? http://motor.msn.se/nyheter/2008/06/03/ … ar-av-ben/ och jag hoppas verkligen dom står fast vid det..

response Studerande
16 juni 2008 · 463 Inlägg

Jag är inte den största kritikern till bensinskatterna, men jag kan samtidigt erkänna att det enbart beror på att jag (än så länge) har råd att tanka. Jag behöver inte bry mig om att det kostar 200 kr mer nu än när jag tog körkortet att fylla tanken. Till hösten så kommer jag att bli fattig student och då är jag säker på att varje mil kommer att märkas på kontot. Det är bara att hoppas att kollektivtrafiken har blivit bättre till dess...

Ang. artikeln så är det lite intressant att just Liza Marklund tycker att bensinpriset borde fördubblas med tanke på att hennes bror är med och driver MCXpress i Piteå. Undrar just hur det skulle gå med hans verksamhet då? Men jag är tveksam till att hon tänker så långt...

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 juni 2008 · 1 874 Inlägg

MilleN skrev:
Detta är en krönika av Liza Marklund (Liza Marklund är författare, journalist, krönikör och Unicef-ambassadör. Har skrivit krönikor för syndikalistiska Arbetaren) alltså ingen politiker, och hon har således inte ett dugg med regeringen att göra.

Jag vet. Och jag har inte påstått att hon har något med regeringen att göra heller. Däremot så relaterar jag till Fredrik Reinfeldt och KD som har gjort en del uttalanden. Anledningen till att jag hänvisar till Liza är att hon har skrivit artikeln i fråga, samt att det känns för jävligt hur de med gott om pengar kan klaga över att priserna är för låga.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 juni 2008 · 1 874 Inlägg

MilleN skrev:
Senast var det väl så här det lät från regeringen? http://motor.msn.se/nyheter/2008/06/03/ … ar-av-ben/ och jag hoppas verkligen dom står fast vid det..

Jag hoppas att dom står fast vid det också. Men Reinfeldt bestämmer ju (tyvärr kanske, ibland) inte allt själv. Och det finns ju trots allt många andra partier som trycker på och vill höja med några ören/liter, samtidigt som andra vill höja till 18 - 20kr/l. Och sedan finns det ju de som kräver att bensinen bör ligga på 29kr/l, för att vi "ska nå EU's klimatmål", som det heter.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 juni 2008 · 1 874 Inlägg

response skrev:
Jag är inte den största kritikern till bensinskatterna, men jag kan samtidigt erkänna att det enbart beror på att jag (än så länge) har råd att tanka. Jag behöver inte bry mig om att det kostar 200 kr mer nu än när jag tog körkortet att fylla tanken. Till hösten så kommer jag att bli fattig student och då är jag säker på att varje mil kommer att märkas på kontot. Det är bara att hoppas att kollektivtrafiken har blivit bättre till dess...

Precis. Rent generellt har jag råd att tanka också. Men det svider ändå på kontot varenda gång man tankar. Och för några år sedan när dom höjde priset (för första gången) till över 11kr/l så blev det illa. På den tiden körde jag sanslöst mycket bil (var tvungen att åka p.g.a jobb, bostad, närheten till butiker och sådär)... och när dom då höjde bensinen med 30 öre (tror jag det var) så blev min bensinräkning (per månad) mellan 350 - 500kr dyrare. Det är rätt mycket pengar.

Och som jag sa; idag har jag väl rent generellt råd att tanka. Men jag måste skära ner på allt annat, jag kan inte unna mig saker i samma utsträckning som förr - just med tanke på bensinpriset. Och det blir inte bättre av höjningen av försäkringarna, höjningen av hyrorna på hyresrätter, höjning av matpriser, etc etc etc.

Mortalis VW-nörd?
16 juni 2008 · 4 332 Inlägg

the inflation is coming...

Temilit
16 juni 2008 · 42 Inlägg

Vi lever inte längre i en "demokrati".
Vi väljer mellan några nissar som sen nästan får styra fritt i nå år.. spelar ingen roll vad vi dödliga tycker så länge dom har det bra.
Sen har ju de flesta politiker inte den blekaste aning om hur det är att leva som "medel svensson" då man inte får in 70-80tkr på kontot varje månad. (om det nu räcker för dom).

Ett bra exempel va ju hon (kommer inte ihåg namn eller nått) som i en diskution om a-kassan trodde att alla hade minst en årslön insparad på ett sparkontot.
Dom är bara ute efter mer och mer makt.. ett annat förslag väldigt många "dödliga" är emot är ju FRA förslaget om övervakning medans typ alla i regeringen är för.
jaja whatever får väll ta o flytta till nått annat land snart

Mortalis VW-nörd?
16 juni 2008 · 4 332 Inlägg

Anne wibble va de väl som trodde alla hade en årslön på kontot smile

Gulmun * Klåpare
16 juni 2008 · 1 718 Inlägg

Att höja pensinpriset till drömsummor är ju ett effektivt sätt att minska antalet bilar på vägarna. Däremot helt fel sätt att gå till väga. Låginkomsttagare blir ju skickade till 1800-talet efterssom en bil blir aldeles för dyr att ha. Bor man på landsbygden så blir jobbpendlingen på tok för dyr, samtidigt som man ska stå till förfogande att arbeta i hela länet/regionen om man måste söka nytt arbete.

Avgaser hit å avgaser dit, hur är det med all tung trafik som med ekonomiskt stöd av EU importerar diverse varor (flaskvatten och matvaror är det värsta av allt) för att konkurera med våra egna producenter? De verkar inte ens vara med i kalkylen för utsläpp...?

Byråkrater är det värsta giftet denna planet råkat ut för.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
brillmongo
16 juni 2008 · 874 Inlägg

politikerna i sthlm tror la att alla har tunnelbana runt hus knuten..

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 juni 2008 · 1 874 Inlägg

Gulmun skrev:
Att höja pensinpriset till drömsummor är ju ett effektivt sätt att minska antalet bilar på vägarna. Däremot helt fel sätt att gå till väga. Låginkomsttagare blir ju skickade till 1800-talet efterssom en bil blir aldeles för dyr att ha. Bor man på landsbygden så blir jobbpendlingen på tok för dyr, samtidigt som man ska stå till förfogande att arbeta i hela länet/regionen om man måste söka nytt arbete.

Precis. Men det är just det man INTE lyckas med. Visst finns det folk som kör enbart för körandets skull. Men dom flesta som kör bil, kör bil just för att dom måste. Och då förminskas inte alls utsläppen. Det blir nog mest bara så att folk blir förbannade och vill avskaffa demokratin! wink

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 juni 2008 · 1 874 Inlägg

Mortalis skrev:
Anne wibble va de väl som trodde alla hade en årslön på kontot smile

Hon måste vara en oerhört smart människa. wink

R0b1n hej
16 juni 2008 · 291 Inlägg

den där lisa marklund kan dra sin ***** över huvudet och dränka sig i sitt eget piss

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!
azid Det som inte dödar gör ont
16 juni 2008 · 2 668 Inlägg

men det som är så komiskt är ju att höjjer dom så ingen har råd så verkar dom tro att det kommer lösa sig själv sen... alla kommer på nått magiskt sätt ta sig till jobbet utan bil bus eller tunnelbana... det som är knepigt är att oftast är bilen det billigaste transportmedlet om man åker fler än 1 person

2slow
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 juni 2008 · 1 874 Inlägg

azid skrev:
men det som är så komiskt är ju att höjjer dom så ingen har råd så verkar dom tro att det kommer lösa sig själv sen... alla kommer på nått magiskt sätt ta sig till jobbet utan bil bus eller tunnelbana... det som är knepigt är att oftast är bilen det billigaste transportmedlet om man åker fler än 1 person

Exakt. Det verkar inte finnas någon större tanke bakom det hela. Allt detta, samtidigt som dom höjer sina
egna löner (skattepengar), höjer alla skatter/avgifter, sänker förmögenhetsskatten (gynnar de som har
mycket pengar = dom själva). Det är så jävla lätt att snacka utan att tänka på konsekvenserna. Det är
oerhört dåligt...

azid Det som inte dödar gör ont
16 juni 2008 · 2 668 Inlägg

Hexenhammer skrev:

azid skrev:
men det som är så komiskt är ju att höjjer dom så ingen har råd så verkar dom tro att det kommer lösa sig själv sen... alla kommer på nått magiskt sätt ta sig till jobbet utan bil bus eller tunnelbana... det som är knepigt är att oftast är bilen det billigaste transportmedlet om man åker fler än 1 person

Exakt. Det verkar inte finnas någon större tanke bakom det hela. Allt detta, samtidigt som dom höjer sina
egna löner (skattepengar), höjer alla skatter/avgifter, sänker förmögenhetsskatten (gynnar de som har
mycket pengar = dom själva). Det är så jävla lätt att snacka utan att tänka på konsekvenserna. Det är
oerhört dåligt...

att säga nått annat än att moderaterrna försöker köra oss i botten är att ljuga.
dom står och ler imot oss med skattesänkningar sen stampar dom oss i ryggen med höjda avgifter *3.
dom har mage att kalla sig det nya arbetarpartiet för skulle dom kunna skulle dom tvinga oss att stå med keps i hand och be om  att få jobba för några kronor så barnen som man har hemma inte svälter ihjäl...

sen ska väll människorna som styr sverige har lön med. menar dom tar ju ett jävla ansvar

men dom vill tvinga ner folk på knäna tvinga folk att jobba för små pengar så dom kan ha sina husor och drängar som springer runt och sköter deras hemma sysslor och barn och allt sånt där man inte behöver beblanda sig med när man drar in några miljoner om året


glömmde nått. roligt att md sänker skatter för pensionärerna för att få deras röster men vad fan tillför dom sammhället?. visst dom har bbyggd upp landet men nu kör dom ju ungdommarna i botten

Senast redigerat av azid (16 juni 2008)

2slow
musclegear
16 juni 2008 · 116 Inlägg

Ja ha nu är det dags att gnälla lite på nätet igen, det är dom korkade svenskarna som blir blåsta på lite deg igen.
Nä tror ni att det hjälper att sitta här att gnälla så tror ni fel.
Det krävs blockader och protester lite jävlaranamma, men när någon vill starta någon slags protest mot bränsle-skatten så sitter svensken hemma och fegar ur.

Obs det är inte macken man ska ge sig på, det är utanför regeringen eller på e4:an man ska visa sitt missnöje.
Titta på bensin-skatteupproret där sitter ett par skäggiga gubbar och samlat in 1,7 miljoner röster mot bränsle skatten och vad har det gett för resultat. Svar inget.

Tänk om dom 1.7 miljonerna kunde vara med och demonstrera i stället, då är jag ganska säker på att man skulle få ett resultat ganska snabbt.

Det vär väl inte olagligt att svenskarna visar sitt missnöje!!!!!!!!!!!!!!

Kom igen upp till kamp svenskarna kunde förr.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 juni 2008 · 1 874 Inlägg

azid skrev:
att säga nått annat än att moderaterrna försöker köra oss i botten är att ljuga.
dom står och ler imot oss med skattesänkningar sen stampar dom oss i ryggen med höjda avgifter *3.
dom har mage att kalla sig det nya arbetarpartiet för skulle dom kunna skulle dom tvinga oss att stå med keps i hand och be om  att få jobba för några kronor så barnen som man har hemma inte svälter ihjäl...

sen ska väll människorna som styr sverige har lön med. menar dom tar ju ett jävla ansvar

men dom vill tvinga ner folk på knäna tvinga folk att jobba för små pengar så dom kan ha sina husor och drängar som springer runt och sköter deras hemma sysslor och barn och allt sånt där man inte behöver beblanda sig med när man drar in några miljoner om året

glömmde nått. roligt att md sänker skatter för pensionärerna för att få deras röster men vad fan tillför dom sammhället?. visst dom har bbyggd upp landet men nu kör dom ju ungdommarna i botten

Jag håller med dig, återigen. Men däremot så vet jag faktiskt inte om det finns något annat parti i riksdagen som är bättre än Moderaterna. Finns det ett sådant så är dom i alla fall inte mycket bättre. Socialdemokraterna är det samma visa med, förutom att dom öppet erkänner att dom vill höja alla skatter och avgifter. Visst... jag kan förstå dom. Men så som skatten ser ut på bensinen.. det är helt orimligt!

Precis. De gör det bättre för invandrare och gamla. Men är man ung, Svensk, låginkomsttagare i Sverige idag. Då går det åt helvete. Och det är just dessa grupper som utgör en majoritet av Sveriges befolkning idag. Jag tror att Moderaterna och CO kommer att få det lite svårt framöver.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang