Lcd eller plasma??.

jocke_gronberg
19 juni 2008 · 4 586 Inlägg

MrVain skrev:

jorre83 skrev:
kör med 50" sony lcd hemma helnöjd med den men såkart utvecklingen har fått framåt då jag haft  den över ett år nu. att tänka på är att plasman drar mer ström än lcd värt att tänka på ifall man har folk där hemma som inte hittar knappen för att stänga av den

Skillnaden är försumbar, En Plasma kostar ca 700 kr år i drift medans en LCD kostar ca 500...
På ett helt år alltså...!!

okej märkbart är att plasman drar dubbelt så mycket ström
en plasma drar mellan 450-500w medans en lcd av samma storlek drar mellan 200-250w

kollade då på  50" plasma/lcd av olika märken

Senast redigerat av jorre83 (19 juni 2008)

chrno RE-雨宮
19 juni 2008 · 481 Inlägg

Jag jobbar inte på Pioneer, och jag säger likadant. Dock äger jag en 3år gammal Pioneer tv, och den har bättre svärta än polarens sprillans samsung plasma. Jag besöker Japan flera gånger per år och jag har sett alla dom bästa aparaterna, med samma fullhd material och inställda så dom ska prestera bäst, inte som i många affärer här hemma där Kalle Anka har skruvat på aparaterna å visar Boxer tv på dom.

Det spelar ingen roll hur mkt folk säger om att bu eller bä är bäst. Åk till en handlare som har dom aparaterna ni är intresserade av. Be dom koppla upp dom med en Blue Ray film, å jämför. Se också till att dom inte skruvat på aparaterna för det finns många handlare som har bättre provis på ett märke å gör allt för att framställa det som de bästa.

Ska vi sen ha en åsikt om vilket som är bäst så...
Ni som säger att andra märken är bättre har aldrig sett en Pioneer, det är inte min personliga åsikt. Det är alla Hifi/Bild tidningar,Hembioforum och vanliga svennson som sett/har/ägt Pioneer säger.
Med detta sagt finns det andra märken som är bra, Sonys top of the line LCD's är bra somfan, men dom är INTE bäst.

(Vad gäller reflexer i tv'n så har jag sol mot tv'n hela eftermiddagarna från sidan. Det är inga problem att se på tv'n även om det är störigt med en sol i den. Då kom jag på en medeltida uppfinning som heter Persienn.
Grym svärta i hela rummet, skuggorna lixom smälter ihop och ljusstyrkan sänks märkbart. Mina är dessutom så moderna så man kan justera ljuset i dom genom att vrida på en pinne. SJUKT effektivt.
Nu är det ju inte alla som har råd med sådan lyx, jag menar ni kanske lägger massor med pengar på er bil, och dessutom på en sproilans tv. Men då kan man göra en ännu uråldrigare åtgärd. Nämligen ställa tvn så ljuset inte faller på den. Det är störigt med sol på en LCD också.

Senast redigerat av chrno (19 juni 2008)

RE-Amemiya Kitted FD3S
Squadron
19 juni 2008 · 1 833 Inlägg

Jag är nöjd med min Samsung PS50Q97, kollar på TV, DVD och film genom datorn.
Men tycker kompisens 42" Philips LCD funkar lika bra den. Så jag kan inte säga bu eller bä.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
19 juni 2008 · 887 Inlägg

Ni snackar om Pioneers värstingar och omätbar kontrast.. Inser ni själva på vilket prisplan ni kommer hamna på?

En full HD tv från SONY för 9.000:- är som sagt oslagbart.
Grym tv för grymt lite pengar.
För mindre än ett halvår sen så kostade en likadan tv nästan 20 papp. Om inte mer.

Ett fynd.

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
Urkas Kräsen grafiker
19 juni 2008 · 1 775 Inlägg

Jojje_ skrev:
Sonys 40" KDL Full HD för 9.000:- på Siba är väl det bästa du kan få för tillfället.

Eller så köper du en likadan grej fast som är 720p, så sparar du pengar. För du kommer ändå inte så nån större skillnad.

Whine whine!
chrno RE-雨宮
19 juni 2008 · 481 Inlägg

Min Pioneer är "bara" 720p, den ser lika bra ut som dom flesta 1080p plasmor.
Problemet är att Digitaltv som man ändå mest kollar på inte ens skickar i 720p, och det som sänds på Canal+ å liknandes HD kanaler är inte heller direkt imponerande. Att köpa 1080p bara för 1080p's skull är dumt. För att få ut något av det så bör man fortfarande köpa dom bästa modellerna, annars är det som Urkas säger, ingen större skillnad. 
LG's nya tv som dom gör så mkt reklam om på tv råkade jag springa förbi för någon dag sen. Dom visade HD material och det såg rent utsagt ut som SKIT.

Självklart kostar Pioneer, men frågan var inte vad som var billigast, frågan var vad som var bäst.

Senast redigerat av chrno (19 juni 2008)

RE-Amemiya Kitted FD3S
lindell90
7 augusti 2008 · 876 Inlägg

chand021 skrev:
Föredrar LCD istället för plasma. Spela inte spel på plasman... Om du typ trycke på paus och går ut i tre timmar utan att sänga av tvn så är bilden fastbränd i skärmen. Hände polaren... LCD har jag hört finns me full HD oxå.

det ska tydligen inte va ett problem på nyare. När jag köpte ny TV i julas så sa han att bilden flyttar sig en pixel hela tiden. Om det stämmer och om det funkar vet jag inte men det blev en LCD för mig smile använder den både som dataskärm och till TV-spel och funkar kanon smile

gustafsson
8 augusti 2008 · 97 Inlägg

jorre83 skrev:

MrVain skrev:

jorre83 skrev:
kör med 50" sony lcd hemma helnöjd med den men såkart utvecklingen har fått framåt då jag haft  den över ett år nu. att tänka på är att plasman drar mer ström än lcd värt att tänka på ifall man har folk där hemma som inte hittar knappen för att stänga av den

Skillnaden är försumbar, En Plasma kostar ca 700 kr år i drift medans en LCD kostar ca 500...
På ett helt år alltså...!!

okej märkbart är att plasman drar dubbelt så mycket ström
en plasma drar mellan 450-500w medans en lcd av samma storlek drar mellan 200-250w

kollade då på  50" plasma/lcd av olika märken

Stämmer inte riktigt... LCD:ns effekt är samma hela tiden, alltså drar den 200W så drar den 200W.
Men en Plasma är max effekt dvs tittar du på något med mkt ljus bild hela tiden så drar den det som står i specifikationen men kollar du på film som ofta är mörkare bild så drar den mindre ström.
Summa sumarum så drar plasman lite mer på ett år men absolut inte dubbelt så mkt som en LCD. smile

gustafsson
8 augusti 2008 · 97 Inlägg

Jag kan bara säga att jag föredrar ju plasma framför LCD mest för svärtans skull.
Har en Samsung 23" LCD, en Samsung 26" LCD och en Samsung 42" plasma o e ju helt klart behagliare bild på plasman.
LCD duger vid TV-tittande för mig men inte för film. roll

Visst, en full HD Lcd e säkert bra men när då? Blueray o HD tv box? Ja, men hur många har det än?

Som har sagts här förut så suger de digitala tv sändningarna speciellt boxer som e komprimerad bildkvalitet för att det inte ska bli så dyrt med utsändningarna. hmm

Hade ingen aning om vad jag skulle köpa innan jag skaffa platt tv men jag gick in på http://www.minhembio.com
Där kollade jag vad andra tyckte o jämförde priser o åsikter om olika modeller. Just vid den tidpunkten så var de flesta eniga om att Samsung PS-42Q97HDX var det bästa för pengarna. Snudd på svärta som en Pioneér.
Sen åkte jag ut och kollade o jämförde lite o sen slog jag till. big_smile

Ni som e osäkra kan kika in där på den sidan. Bra forum o tips. smile

Benan
8 augusti 2008 · 271 Inlägg

LCD- 5ms responstid som bäst..
Plasma - 0,1ms responstid...

LCD släpar och har ghosting så e det bara, är du kräsen köp inget annat än plasma!! Har en Panasonic PX71 och e grymt nöjd efter ha avverkat några lcd:er... Nya PX80 i full HD måste vara den ultimata tv tror jag!

Corpze
8 augusti 2008 · 1 311 Inlägg

Plasma... ghosting är för stort problem på lcd än tyvärr. fullhd är ändå nåt man inte behöver under 50"

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Kajlie Garaget Video Crew
8 augusti 2008 · 842 Inlägg

Mer status o ha FULLHD big_smile


EDIT: Ambilight is teh shiet.

Senast redigerat av Kajlie (8 augusti 2008)

ZonaX Svetsare
8 augusti 2008 · 3 150 Inlägg

Har en 32" LCD FullHD. Tycker LCD är bättre då Plasma skärmar har en reflekterande typ "plastskiva" över skärmen medans LCD då inte alls reflekterar mycket!

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Proximity
8 augusti 2008 · 2 Inlägg

Ganska enkelt och ser att endel inte är riktigt insatta, pratar vi REN bildkvalité kan inte LCD mäta sig med Plasma, varken konstrastmässigt, eller färgmässigt, ej heller svärta. Sen är LCDer inte lika snabba som plasmor, så är det bara. Den enda anledningen om du skulle vilja ha en LCD är om du är rädd för inbränningar/spökbilder, annars är det plasma hela vägen.

ZonaX, du menar att det är enklare att titta på en LCD som har begränsadbetraktningsvinkel och är känslig för ljus? Medans en plasma inte är det? Många nya plasmor har inga glasskivor vilket resulterar i 0 reflektioner.

Eriksson_Vr6
8 augusti 2008 · 1 Inlägg

Har köpt mig en Panasonic Px80 42" och kan säga att jag är tok nöjd. Det där med inbränningar är lite av en lögn. Nyare plasmor är inte alls lika känsliga. Har inte haft en enda inbränning på min på mina första 100timmar. Så om du ska kolla på film och tv är Panasonic px80 helt klart prisvärd. Du måste komma upp i 20.000:- klassen om du ska få en bättre tv. Dock är det inte full hd på den, men då kan du satsa på Pz80 om du anser dig behöva det. Men sitter du på >3 håll ska du ha hök ögon för att se någon skillnad. Testa googla runt lite innan du bestämmer dig. Kolla prisjakt.. det är ändå du som ska bestämma dig. Gå till olika butiker be dom ge dig kontrollerna och testa dig fram vilken du tkr ser bäst ut. Tänk på att Samsung kan se bättre ut i butik men det är ren lögn må jag säga. Dynamisk mode är det läge som dom har i butik, vilket gör att dom ställer upp färgerna så kunderna ska tro att den är bäst. Men men lycka till med köpet smile Du lär bli nöjd vad du än köper smile

ILarsaI
8 augusti 2008 · 326 Inlägg

Vad man än väljer blir det svårt att se ghosting eller problem med svärta hemma. Min LG 42" LCD visar förvånadsvärt bra bild och skärpa, svart är svart, ghosting däremot förekommer vid t.ex solnedgångar och kameran rör sig snabbt. Det är däremot inget jag känner som orsak att byta till plasma, problemet är så litet.

ZonaX Svetsare
8 augusti 2008 · 3 150 Inlägg

Proximity skrev:
Ganska enkelt och ser att endel inte är riktigt insatta, pratar vi REN bildkvalité kan inte LCD mäta sig med Plasma, varken konstrastmässigt, eller färgmässigt, ej heller svärta. Sen är LCDer inte lika snabba som plasmor, så är det bara. Den enda anledningen om du skulle vilja ha en LCD är om du är rädd för inbränningar/spökbilder, annars är det plasma hela vägen.

ZonaX, du menar att det är enklare att titta på en LCD som har begränsadbetraktningsvinkel och är känslig för ljus? Medans en plasma inte är det? Många nya plasmor har inga glasskivor vilket resulterar i 0 reflektioner.

http://img99.imageshack.us/img99/8348/plasmauy6.jpg

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
MrVain
9 augusti 2008 · 904 Inlägg

ZonaX skrev:

Proximity skrev:
Ganska enkelt och ser att endel inte är riktigt insatta, pratar vi REN bildkvalité kan inte LCD mäta sig med Plasma, varken konstrastmässigt, eller färgmässigt, ej heller svärta. Sen är LCDer inte lika snabba som plasmor, så är det bara. Den enda anledningen om du skulle vilja ha en LCD är om du är rädd för inbränningar/spökbilder, annars är det plasma hela vägen.

ZonaX, du menar att det är enklare att titta på en LCD som har begränsadbetraktningsvinkel och är känslig för ljus? Medans en plasma inte är det? Många nya plasmor har inga glasskivor vilket resulterar i 0 reflektioner.

http://img99.imageshack.us/img99/8348/plasmauy6.jpg

Hur ofta tittar du på TV i ett så upplyst rum? Hur du än vrider å vänder det så är det bättre bild på en riktigt bra plasma mot en LCD.

De ska va gött å leva
Goffen Administratör
9 augusti 2008 · 2 974 Inlägg

Frågan är snarare hur ofta du har kolsvart i ett rum.......

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
MrVain
9 augusti 2008 · 904 Inlägg

Goffen skrev:
Frågan är snarare hur ofta du har kolsvart i ett rum.......

de behöver inte bara kolsvart för att inte få reflectioner, sen så har nästan alla nya Plasmor reflektions skydd och färgfilter.

De ska va gött å leva
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang