Behövs 2 slutsteg?

zwich Saab raggare : )
23 januari 2006 · 887 Inlägg

Har 2x12" basar i bak på ett byggat 4x100 W..
o nu funderar jag på o sätta i 6x9 or i hatthyllan, JBL GTO 936E.. Behövs ett slutsteg för man ska märka skiillnad från orginalhögtalarna? eller funkar de bra med bara stereons 50w?

Turbo.. Because Im worth it :)
Drönirettab
23 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Slutsteg är nog att föredra, även ett "klent" steg spelar stabilare än stereon.

zwich Saab raggare : )
23 januari 2006 · 887 Inlägg

Drönirettab skrev:
Slutsteg är nog att föredra, även ett "klent" steg spelar stabilare än stereon.

Mmm, men då måste jag köpa steg, och typ kabelpakekt till.. right.. o då blir de massa mer pengar ;/

Turbo.. Because Im worth it :)
Drönirettab
23 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Vill du så kan du ju prova med bara stereon förstås men jag tror på steg.

zwich Saab raggare : )
23 januari 2006 · 887 Inlägg

Drönirettab skrev:
Vill du så kan du ju prova med bara stereon förstås men jag tror på steg.

men de borde inte kunna bli säämre iaf tongue har ju orinal i bak vid hatthyllan. .skulle inte förvåna mig om de är 3"..

Turbo.. Because Im worth it :)
Drönirettab
23 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Ja, det har du rätt i.

Sharky
23 januari 2006 · 10 287 Inlägg

S(annolikt) A(nas) A(ttraktivare) B(as) med 6x9 än med orginal 3" även om du bara kör med orginal "4x50W".

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
23 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Där fick du till det.

Scratch
23 januari 2006 · 719 Inlägg

Jag skulle köpa ett par 6.5"or själv kör jag alltid med det och inte 6x9or.

live free, die young.
zwich Saab raggare : )
23 januari 2006 · 887 Inlägg

Scratch skrev:
Jag skulle köpa ett par 6.5"or själv kör jag alltid med det och inte 6x9or.

Okej?

Turbo.. Because Im worth it :)
Yariemi
23 januari 2006 · 103 Inlägg

zwich skrev:

Scratch skrev:
Jag skulle köpa ett par 6.5"or själv kör jag alltid med det och inte 6x9or.

Okej?

För att ett 6.5 kitt spelare mer rent. Sen beror det på vilken kitt, men i regel då.

Senast redigerat av Yariemi (23 januari 2006)

zwich Saab raggare : )
23 januari 2006 · 887 Inlägg

Yariemi skrev:

zwich skrev:

Scratch skrev:
Jag skulle köpa ett par 6.5"or själv kör jag alltid med det och inte 6x9or.

Okej?

För att ett 6.5 kitt spelare mer rent. Sen beror det på vilken kitt, men i regel då.

okej .. ska försöka klämma in ett par 6,5"or nånstans i fram tongue har bara hål för 4" i instrumentpanelen

Turbo.. Because Im worth it :)
TT-Avant
23 januari 2006 · 6 851 Inlägg

zwich skrev:

Yariemi skrev:

zwich skrev:
Okej?

För att ett 6.5 kitt spelare mer rent. Sen beror det på vilken kitt, men i regel då.

okej .. ska försöka klämma in ett par 6,5"or nånstans i fram tongue har bara hål för 4" i instrumentpanelen

Dörrsidorna klarar lätt 6½" på en saab 900 (förmodar att du har det). vill du inte pilla med dörrsidorna så går det ganska så smärtfritt att klämma dit ett par 5.25" högtalare i brädan.
Tänk på att sätter du 6½" i dörrarna så kommer du en lägre ljudbild än vad du nu är van vid.
själv försöker jag få en högre då det känns mycke mer "rätt" till musiken.
(detta om du inte har avancerad stereo med diverse finesser..)
Sätter du tex. 5.25" i brädan så kan du lägga 8" i dörren, senare när du har tid/lust..

Senast redigerat av Tiaz (23 januari 2006)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
zwich Saab raggare : )
23 januari 2006 · 887 Inlägg

Tiaz skrev:

zwich skrev:

Yariemi skrev:

För att ett 6.5 kitt spelare mer rent. Sen beror det på vilken kitt, men i regel då.

okej .. ska försöka klämma in ett par 6,5"or nånstans i fram tongue har bara hål för 4" i instrumentpanelen

Dörrsidorna klarar lätt 6½" på en saab 900 (förmodar att du har det). ill du inte pilla med dörrsidorna så går det ganska så smärtfritt att klämma dit ett par 5.25" högtalare i brädan.
Sätter du tex. 5.25" i brädan så kan du lägga 8" i dörren, senare när du har tid/lust..

Mjo men nu är de såhär att jag kan köpa beg. 6x9or och 6,5"or.. paket..
Funderar på att sätta dom i mittkonsollen, om du vet hur den ser ut(?).. en åt varsitt håll
eller till vänster om föraren´s ben.. höger om passagerarens..alltså bygga en liten lådda där lr nått.. o fästa i "väggen"

Turbo.. Because Im worth it :)
TT-Avant
23 januari 2006 · 6 851 Inlägg

zwich skrev:

Tiaz skrev:

zwich skrev:

okej .. ska försöka klämma in ett par 6,5"or nånstans i fram tongue har bara hål för 4" i instrumentpanelen

Dörrsidorna klarar lätt 6½" på en saab 900 (förmodar att du har det). ill du inte pilla med dörrsidorna så går det ganska så smärtfritt att klämma dit ett par 5.25" högtalare i brädan.
Sätter du tex. 5.25" i brädan så kan du lägga 8" i dörren, senare när du har tid/lust..

Mjo men nu är de såhär att jag kan köpa beg. 6x9or och 6,5"or.. paket..
Funderar på att sätta dom i mittkonsollen, om du vet hur den ser ut(?).. en åt varsitt håll
eller till vänster om föraren´s ben.. höger om passagerarens..alltså bygga en liten lådda där lr nått.. o fästa i "väggen"

Hm, skulle inte köra båda 6½" i mittkonsollen..kolla på min 900 så ser du hur du skulle kunna göra för att få lite mera bas fram.

Detta kommer dock att kräva lite tid på att hitta bra passiva filter så du kan få allt i en jämn kurva till dina 4" i brädan..
gör du detta på rätt sätt så kommer du ej att uppleva att du har en i mitten och kör den i mono läge

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
zwich Saab raggare : )
23 januari 2006 · 887 Inlägg

Mm.. men har ju stereon där
varför tror du inte på att ha i mittkonsolens sidor?..

Mina dörrar är ju inte likadana som dina.. har läderficka där.. o vill inte förstöra så mycke ( far äger den fortfarande tongue )

Vet inte hur man skulle kunna bygga in den i dörren nu,

Turbo.. Because Im worth it :)
TT-Avant
23 januari 2006 · 6 851 Inlägg

zwich skrev:
Mm.. men har ju stereon där
varför tror du inte på att ha i mittkonsolens sidor?..

Mina dörrar är ju inte likadana som dina.. har läderficka där.. o vill inte förstöra så mycke ( far äger den fortfarande tongue )

Vet inte hur man skulle kunna bygga in den i dörren nu,

Då får du väl flytta din stereo ett snäpp uppåt..

Du kommer få en liten låda till dina 6½" om de skall dela på den lilla som finns i mitten. Sen kommer de inte spela i stereo iaf. så varför lägga båda där då de ej kommer spela högre eller djupare?
Du kan ju bygga kickpaneler till dina 6½"..men då kommer de antagligen inte heller att spela så djupt för det  kommer kräva en lite större låda än vad du kan ha som kickar..(om det skall se snyggt & hålla asså)
Har grejat en del med just dessa modeller av saabar och testat på alla möjliga sätt..(i 3 olika 900) men kom fram till det nu att det som blir bäst ljudmässigt är att enbart sätta 1 i mitten som jag gjorde/gjort på min vita 900..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
zwich Saab raggare : )
23 januari 2006 · 887 Inlägg

tiaz.. har du msn lr ? ;P adda  zwich@hotmail.com

Turbo.. Because Im worth it :)
zwich Saab raggare : )
23 januari 2006 · 887 Inlägg

Tiaz skrev:

zwich skrev:
Mm.. men har ju stereon där
varför tror du inte på att ha i mittkonsolens sidor?..

Mina dörrar är ju inte likadana som dina.. har läderficka där.. o vill inte förstöra så mycke ( far äger den fortfarande tongue )

Vet inte hur man skulle kunna bygga in den i dörren nu,

Då får du väl flytta din stereo ett snäpp uppåt..

Du kommer få en liten låda till dina 6½" om de skall dela på den lilla som finns i mitten. Sen kommer de inte spela i stereo iaf. så varför lägga båda där då de ej kommer spela högre eller djupare?
Du kan ju bygga kickpaneler till dina 6½"..men då kommer de antagligen inte heller att spela så djupt för det  kommer kräva en lite större låda än vad du kan ha som kickar..(om det skall se snyggt & hålla asså)
Har grejat en del med just dessa modeller av saabar och testat på alla möjliga sätt..(i 3 olika 900) men kom fram till det nu att det som blir bäst ljudmässigt är att enbart sätta 1 i mitten som jag gjorde/gjort på min vita 900..

Men om man bygger en vägg där under jag har stereon ( kolla mina bilder ).. så blir det som en ganska stor låda, som 2 6½ borde kunna dela på väl? och den "väggen" kanske man kan sätta in mätare i sen wink

Turbo.. Because Im worth it :)
zwich Saab raggare : )
23 januari 2006 · 887 Inlägg

eller ska man skita i 6½´orna o köpa nya 4 till instrumentpanelen istället ?
nån skillnad från orginal med, tänkt att spela på stereons 50w
http://www.mds.se/archive/productimages/large/59210.jpg

Turbo.. Because Im worth it :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang