3273
Sök

Ökande priser på mat och bensin

8 920 Inlägg
21 juni 2008
richardoo290 skrev:
ang matpriserna är väll det för att vi är inne i en lågkonjuktur nu? de har väll inte regeringen med o göra?
tror de hade vart värre ifall soc hade suttigt nu,.. på just den fronten tror ja de..

men bensinpriserna är ju till viss del regeringens fel..
samt dehär knäppa med FRA..
och snusen har blivit dubbelt så dyr.. osv.. mkt skit dem kommer med..

asså, dom som ska driva sverige de ska ju vara dem som svenskarna har förtroende för. dem som gör många nöjda och dem som gör bra beslut som gynnar de flesta..
kan vi inte nån jävla gång konstatera att varken soc eller moderater kan detta?
rösta på nått annat för en gångs skull.. rösta på dem som vill gynna oss och inte andra!
våga rösta på annat än pappa o mamma /kompisar..

och ni miljöpartister.. gå igenom vad "ert" parti vill och vad som skulle hända om de fick makten..
majoriteten av er röstar på dom för ni vill vara naturvänliga men ni har ingen aning om vad fan dem står för..
plugga lite så ska ni se att dem har riktigt konstiga åsikter i det partiet.. rösta ordentligt istället för o slänga bort rösten på dem!

och ni som inte är insatta i politik.. fy och skäms! politik är nått som berör alla vare sig du vill eller inte..
om man inte bryr sig och inte vet vad de olika partierna vill/har för åsikter är de väldigt lätt att rösten hamnar fel.. de är nog ett problem i sverige idag.. ingen bryr sig om politik och röstar som kompisar eller föreldrar. soc/moderater... FY SKÄMS!

Mycket menlöst dravel som vanligt...
Det som "gynnar" dig kanske inte gynnar mig hur ska jag rösta då?
(Självklart röstar jag på det som gynnar mig mest)
Matpriserna påverkas av regeringen exakt lika mycket som bensinen (skatter och moms)
och vad snuset kostar skiter jag fullständigt i kan få kosta 1000kr dosan för mig.
Senast redigerat av Hamilton (21 juni 2008)

Fotograf på Tierp iDag

vingåker
68 Inlägg
21 juni 2008
Jag köper mat när jag är vill och skiter i va maten kostar.Min bil måste ha soppa om jag ska åka med den så jag måste tanka.Men det finns penger så jag klarar mig och har penger till och ha det rolikt med.

Lev efter plomboken så går allt bra.

Drive Nice!

Munkfors
54 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
s15 skrev:
Jag köper mat när jag är vill och skiter i va maten kostar.Min bil måste ha soppa om jag ska åka med den så jag måste tanka.Men det finns penger så jag klarar mig och har penger till och ha det rolikt med.

Lev efter plomboken så går allt bra.

Men du kan ha mer pengar och hitta på mer roligt om dom sänkte det lite eller hur . ist för att höja och höja

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
21 juni 2008
Enligt min åsikt så är sverige en av dom mest svensk-fientliga land som finns. Just pga dom ser egentligen inte efter vad svenska folket behöver för att överleva, dom agerar på eget agenda. Dom vill efterlikna ett mindre USA, dom vill vara idyllen och samtidigt vara världens samvete.

När ska dom fatta att det är bättre att hålla efter sitt eget folk och sig själv istället för att bli inblandad i exakt allting annat?

Givetvis så är det bara hur jag har uppfattat det.

Om det är några stavfel eller om jag har format meningen lite knäppt är nog för att jag har inte sovit på 4 *svordom* dagar nu, är trött något så förbannat.
Senast redigerat av Siarnaq (21 juni 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Mollllgan
21 juni 2008
Varför ens ha Pengar.. Kan väll ta till byteshandel ist...

Ps Gillar nya Firefox 3 med stavningskontroll=)

Avstängd
61 Inlägg
21 juni 2008
ja men sitta så här i en liten grupp och gnälla, så händer det ju imngenting. tror att det måste dö nån politiker för att det ska bli ändring

Smålänning
7 887 Inlägg
21 juni 2008
Jag är helt ointresserad av politik, och jag märker ingen större skillnad nu mot förut...

Bara att rösta på det som låter bra och hoppad de vinner och håller sina löften... Vilket är ungefär lika troligt som att det skulle ligga 2 meter snö på midsommarafton...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 132 Inlägg
21 juni 2008
Att tänka längre än näsan räcker;

Sverige är ett I-land med en jämfört med världsnitttet oerhört hög välfärd och bra köpkraft.

Världsmarknadspriset på mat har stigit, det är inget lokalt problem (nationellt) därför kan knappast våra politiker lastas för det.

Om priset på ris går upp 12kr/kg på en världsmarknad, vem märks det tydligast för? En svensk medelklassfamilj eller en familj i ett uland som kanske tjänar 400kr/mån?

Drivmedelspriserna i Sverige är inte högre än genomsnittet i Europa.

Vad är problemet?

Munkfors
54 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
svinok666 skrev:
ja men sitta så här i en liten grupp och gnälla, så händer det ju imngenting. tror att det måste dö nån politiker för att det ska bli ändring

i värsta fall tror jag de

Munkfors
54 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
viccoA skrev:

Sverige är ett I-land med en jämfört med världsnitttet oerhört hög välfärd och bra köpkraft.

Världsmarknadspriset på mat har stigit, det är inget lokalt problem (nationellt) därför kan knappast våra politiker lastas för det.

Om priset på ris går upp 12kr/kg på en världsmarknad, vem märks det tydligast för? En svensk medelklassfamilj eller en familj i ett uland som kanske tjänar 400kr/mån?

Vad är problemet?

Dom kanske har höjt lönerna lite bättre på andra ställen i europa ?

Better than God \o/
1 886 Inlägg
22 juni 2008
richardoo290 skrev:
ang matpriserna är väll det för att vi är inne i en lågkonjuktur nu? de har väll inte regeringen med o göra?
tror de hade vart värre ifall soc hade suttigt nu,.. på just den fronten tror ja de..

men bensinpriserna är ju till viss del regeringens fel..
samt dehär knäppa med FRA..
och snusen har blivit dubbelt så dyr.. osv.. mkt skit dem kommer med..

asså, dom som ska driva sverige de ska ju vara dem som svenskarna har förtroende för. dem som gör många nöjda och dem som gör bra beslut som gynnar de flesta..
kan vi inte nån jävla gång konstatera att varken soc eller moderater kan detta?
rösta på nått annat för en gångs skull.. rösta på dem som vill gynna oss och inte andra!
våga rösta på annat än pappa o mamma /kompisar..

och ni miljöpartister.. gå igenom vad "ert" parti vill och vad som skulle hända om de fick makten..
majoriteten av er röstar på dom för ni vill vara naturvänliga men ni har ingen aning om vad fan dem står för..
plugga lite så ska ni se att dem har riktigt konstiga åsikter i det partiet.. rösta ordentligt istället för o slänga bort rösten på dem!

och ni som inte är insatta i politik.. fy och skäms! politik är nått som berör alla vare sig du vill eller inte..
om man inte bryr sig och inte vet vad de olika partierna vill/har för åsikter är de väldigt lätt att rösten hamnar fel.. de är nog ett problem i sverige idag.. ingen bryr sig om politik och röstar som kompisar eller föreldrar. soc/moderater... FY SKÄMS!

Woho! Killen med störst koll har uttalat sig, du borde bli expertkommentator  på TV ju!  HAHA Tänka innan man pratar är som att torka sig i röven innan man skiter vad?

Hoppas VERKLIGEN att SD inte kommer in i riksdagen, en flock hjärndöda idioter med dyslexi har inte där att göra. Då hoppas jag mer på Miljöpartiet. Betalar hellre 25:- litern i bensin än låter fånar utan verklighetskontakt vara med och styra Sverige. De egotrippade rikemansbarnen som styr nu är iofs inge vidare heller...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Maizer
22 juni 2008
richardoo290 skrev:
Dynga som vanligt.

Du har ju som vanligt aldrig hört talas om retorik. Eller riktiga argument. Du borde ärligt talat försöka lägga ner din politiska karriär, för du förstår ingenting om politik. Lite som Sd i allmänhet,

Hemmasittare
241 Inlägg
22 juni 2008
engolf skrev:
Fortsätter det i samma stil, kommer svenskarna att emigrera till andra länder igen...

Jo de har jag haft planer på sedan 5-6 år tillbaka. Så fort jag är klar med min utbildning ska jag se mig om efter jobb i annat land smile

Hemmasittare
241 Inlägg
24 juni 2008
Läste idag att bensinen är billigast i Venezuela, 25 öre litern lol

1 079 Inlägg
24 juni 2008
MrTurbo skrev:
HomeAlone skrev:
I Sverige har matpriserna ökat med åtta procent under det senaste året.
Priset på drivmedel som bensin och diesel har ökat med drygt 13 procent.
Under samma period har lönerna ökat med 4,4 procent.
Vad tycker ni om detta ?

Jag kan inte annat än å skylla detta (och allt annat ont) på de dryga egotalisterna som röstade fram en blå regering. Som vanligt kommer moderaterna driva Sverige närmare avgrunden, det har de gjort var gång de fått makten men "vissa" är tydligen så "blåögda" (kul vad?) så de minns / vet inget om det sedan sist.

De som drivit Sverige är socialdemokraterna som har ökat statsskulden markant varje år. På något sätt måste moderaterna nu reparera de dryga egotalisternas misstag.

1 772 Inlägg
24 juni 2008
HomeAlone skrev:
I Sverige har matpriserna ökat med åtta procent under det senaste året.
Priset på drivmedel som bensin och diesel har ökat med drygt 13 procent.
Under samma period har lönerna ökat med 4,4 procent.
Vad tycker ni om detta ?

Det går inte ihop sig iaf.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

448 Inlägg
24 juni 2008
Tycker vi kunde skippat allt vad partier heter och låta folket bestämma på traditionellt vis så blir allt rättvist.
det enda politiker & partier gör är att försöka vinna ett val där dem ska försöka lurar svenska folket så gott dem kan, dem som ljuger bäst vinner.

Xzit

medel
75 Inlägg
24 juni 2008
mer massinvandring

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
24 juni 2008
nått som är knasigt är att godiset har blivit mycke billigare

2slow

3 132 Inlägg
24 juni 2008
HomeAlone skrev:
viccoA skrev:

Vad är problemet?

Dom kanske har höjt lönerna lite bättre på andra ställen i europa ?

Källa?

Procentuellt sett har lönen gått upp betydligt mer i de "nya" EU-länderna, tex. Polen.
Men jämfört med Tyskland, Frankrike och England är det inte är det någon större skillnad.

Lönerna ökar med tillväxten, nu är vi på väg in i en lågkonjunktur och det är fullt naturligt att våra löner inte kommer att öka på samma sätt. Detta i kombination med att kineser och andra tillverkande länder har fått en välfärdsutveckling. Det leder till att vi nog kommer att få se en stigande inflation trots att vi har en sviktande konjunktur vilket innebär att vi kommer få lite mindre över i plånboken varje månad.
Vi har knappast haft en dålig löneutveckling i Sverige de senaste åren. I kombination med de skattesänkningar som skett på inkomsterna så skulle jag bli inte bli förvånad om köpkraften ökat.
Senast redigerat av viccoA (24 juni 2008)

Sök