Vad jag kommer ihåg från när jag gjorde säkerhetskontrollen sist, dvs när jag tog kortet för snart tre år sedan

, är långt ifrån komplett men lite kommer man ju iaf ihåg:
Ni ska vara två personer, dvs du och tex läraren. Någon av er ska sitta i bilen och trycka på bromsen medans den andra står bakom bilen och kollar att bromsljusen funkar. Många hävdar att det är antingen eleven eller läraren som måste kolla bromsljusen men vad jag kommer ihåg spelar det inget som helst roll om det är du eller läraren som står där.
Annat som ingår i en extern säkerhetskontroll är att du ska dra igång blinkersen åt både vänster och höger (dock en sida åt gången

) och sen gå runt bilen och kolla att blinkersen funkar. Samtidigt som du går runt bilen och kollar blinkersen kollar du även mönstret på däcken. Så blinka vänster -> hoppa ur bilen och kolla blinkers + däck på vänster sida -> blinka höger -> kolla blinkers + däck på höger sida.
Du ska även veta vad som är vad under huven, dvs oljepåfyllning, spolarvätska osv.
På den inre kontrollen ingår bla att du ska kontrollera att tutan funkar, rycka i säkerhetsbältet för att kontrollera att det låser som det ska och sen kommer jag inte ihåg mer just nu.
Men du ska *kanske* samtidigt visa kontrollanten att stolen är rätt inställd och att du vet hur man ställer in den osv.
Som sagt var det nästan tre år sen jag gjorde det här möget sist så jag kan garantera dig att jag glömt något så *kolla boken ordentligt* innan uppkörningen

EDIT: Som NJ_ sa så ska du ju såklart även kolla backspeglarna, hur fan kunde jag glömma dom ??

Bilens fläkt ska du också kontrollera eftersom den skulle behövas för att få bort eventuell imma på rutorna etc så den är ju en del av säkerhetsgrejset.