3093
Sök

Hur mäter man signalen i lågnivå?

733 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Hallå.

Hur mäter man lågnivå signalen från stereon som ska gå till slutsteget/slutstegen?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

497 Inlägg
22 juni 2008
alltså hur man mäter volten på signalen

733 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Audi-powah skrev:

folk som är duktiga vet vad jag menar och vi behöver en kunnig person här Jonas :p

M.v.h. Emil

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 juni 2008
Med multimeter kanske ??

Bara en gissning  tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

497 Inlägg
22 juni 2008
thulle1 skrev:
Audi-powah skrev:

folk som är duktiga vet vad jag menar och vi behöver en kunnig person här Jonas :p

jupp

21 761 Inlägg
22 juni 2008
Lågnivåsignalen är växelspänning, en multimeter inställd på tex 1-2V ska kunna visa om det finns signal.

497 Inlägg
22 juni 2008
ja men hur mäter man på en r eller l kopplingen och vi har testat på båda men dom visar 0.35 som mest och det kan inte stämme för sterio signalen ska ligga på 5 volt och ja vi spelade i konstant bas ton 45 hrz 3/4delars volym på sterion

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 juni 2008
Du mäter mellan pinnen och hylsan...

2 665 Inlägg
22 juni 2008
Ja du kan mäta med multimeter men du måste läsa i papperen att den mäter 20-20000hz på växelspänning.
Många billiga mätare mäter bara runt 50hz växelspänning eftersom det är vad vi har i vägguttagen.

Men eftersom ni körde en 45hz ton så borde det går bra.

Kan det vara så att ni har något filter i huvudenheten som tar bort basen eller så mätte ni på lågnivåut till framsystemet där 45z ska vara väldigt lite.
Ni borde ju ha fått ut minst 3volt tycker jag. Du borde ju kunna följa volymen på mätaren.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

733 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
varför får vi inte ut rätt värde? mätte på pinnen och hylsan men fick max ut 0,35 volt växelspänning... med stereon ska lämna 4 eller 5 Volt... varför blir det rent fel?
M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

2 665 Inlägg
22 juni 2008
har du kollat med filter på utgången??

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

10 287 Inlägg
23 juni 2008
Spänningen ut är en växelspänning men allt ljud är logartimiska storheter (dB). Om man har en utgång som skall ge "5 V max" så är det inte så att volymen på hälften motsvarar 2.5V utan med "volymen på hälften" så avses en signal som kanske ligger 40dB under max vilket är 0.05V.

Så jag ser inget konstigt med att man med "volymen på tre fjärdedelar" kan hamna på 0.35V.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

733 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
har du kollat med filter på utgången??

vad är det för filter du pratar om? det är en billig stereo tror ente där e så avancerade saker på den... M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

733 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Spänningen ut är en växelspänning men allt ljud är logartimiska storheter (dB). Om man har en utgång som skall ge "5 V max" så är det inte så att volymen på hälften motsvarar 2.5V utan med "volymen på hälften" så avses en signal som kanske ligger 40dB under max vilket är 0.05V.

Så jag ser inget konstigt med att man med "volymen på tre fjärdedelar" kan hamna på 0.35V.

/Göran

Okej men hur kan vi då veta om vi har 5 Volt signal ut?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

6 170 Inlägg
23 juni 2008
thulle1 skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Okej men hur kan vi då veta om vi har 5 Volt signal ut?

M.v.h. Emil

Ja den vise hade väl ökat volymen på stereon och därmed volten, men det e ju bara jag och jag e ju erkänt konstig......    roll

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

733 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
är det någon som har koll på läget och vet hur det verkligen ska va? man ställer ju steget efter signalen i stereon men om den är ojämn kan man ju inte ställa steget efter signalen heller?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

6 170 Inlägg
23 juni 2008
thulle1 skrev:
är det någon som har koll på läget och vet hur det verkligen ska va? man ställer ju steget efter signalen i stereon men om den är ojämn kan man ju inte ställa steget efter signalen heller?

M.v.h. Emil

Alltså läste du Görans inlägg ??

Ska du få ut dina 5V måste du dra upp volymen till max.

Steget ställer man väl efter hur hög volymen är ifrån stereon ?

EDIT: Antar ju att du menar gain el. dyl. när du säger "ställa steget" och det bör man väl klara av med hörseln dvs. justera efter stereons volym.
Senast redigerat av TBOC_Razor (23 juni 2008)

733 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
jag läste görans inlägg men jag vet ente om han e seriös.... men om jag ska ställa efter full volym så får steget fel signal om jag bara spelar halv volym? så jag vet ente vad jag ska tro... dessutom så har jag två steg kopplade till en bas därför kan jag ente bara skruva på stegen och lyssna mej fram till vilket som låter bäst... jag mäter uteffekten på stegen innan jag kopplar in basen ju därför kan jag ente skruva på stegen utan att mäta efter med multimeter.. och det tar tid

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

6 170 Inlägg
23 juni 2008
thulle1 skrev:
jag läste görans inlägg men jag vet ente om han e seriös.... men om jag ska ställa efter full volym så får steget fel signal om jag bara spelar halv volym? så jag vet ente vad jag ska tro... dessutom så har jag två steg kopplade till en bas därför kan jag ente bara skruva på stegen och lyssna mej fram till vilket som låter bäst... jag mäter uteffekten på stegen innan jag kopplar in basen ju därför kan jag ente skruva på stegen utan att mäta efter med multimeter.. och det tar tid

M.v.h. Emil

Om han är seriös ??

Du e rätt ny här va ??  lol  lol

Men du vet om att effekten på stegen ändras när du ändrar volymen på stereon ??

Du tror väl inte ett 1Kw-steg lämnar 1Kw om du har volymen på en tredjedel ??

Ska du få ut allting så är det ju full volym på stereon och sedan ställer du stegen så att dom tillsammans inte går över basens certade effekt om det nu är det du är rädd för, på det viset kommer ju effekten aldrig bli för mycket för basen.

733 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
thulle1 skrev:

M.v.h. Emil

Om han är seriös ??

Du e rätt ny här va ??  lol  lol

Men du vet om att effekten på stegen ändras när du ändrar volymen på stereon ??

Du tror väl inte ett 1Kw-steg lämnar 1Kw om du har volymen på en tredjedel ??

Ska du få ut allting så är det ju full volym på stereon och sedan ställer du stegen så att dom tillsammans inte går över basens certade effekt om det nu är det du är rädd för, på det viset kommer ju effekten aldrig bli för mycket för basen.

basen tål mer effekt än vad jag ger den så det är inga problem på det hållet... men jag har hört att anledningen till att man ställer in gainen är för att matcha steget/stegen för att man inte ska få distortion i basen men om jag då ställer in det efter full volym så borde det ju inte stämma när jag spelar på halv volym eller? då borde ju inte steget exempelvis vara ställt efer 5 volt om jag har 5 volt ut på full volym på stereon... för man har ju aldrig full volym på stereon

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Sök