7519
Sök

Problem med Defa-larm

I brist på annat :)
526 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Har ett Defa-larm som beter sig väldigt konstigt. Vet tyvärr inte exakt vad det är för modell på larmet men problemet med larmet är följande:

1. Om jag glömmer att låsa bilen och den då automatiskt låser sig så går larmet efter 1 minut utan att något har vidrört bilen.
2. När jag står och ska tanka på OKQ8 så går larmet igång TROTS att jag själv låst bilen (då jag låser bilen själv funkar det som det ska utom nu)).
3. Om jag låser upp bilen, sätter mig i den med öppen/stängd dörr och gör ingenting alt. lyssnar på lite musik så går larmet efter en stund då det krävs att man sätter i nyckeln och vrider på tändningen.

jag har inget rörligt i bilen som kan trigga larmet. Om jag ställer bilen på uppfarten, låser och går iväg så funkar allt klockrent smile men att ha bilen som stereo en sommardag är lögn med detta larm eftersom man mer eller mindre måste ha på bilen för att det inte ska fucka sad

Någon som haft liknande problem eller vet vad detta beror på?

Tack på förhand!
Senast redigerat av nuffe (23 juni 2008)

526 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
Ska gå ut senare och kollar dörrar huv och baklucka.

För att svara på vilken modell det är så kan jag utan att krypa runt i bilen säga att jag har en grå dosa där det finns 2 knappar, upphöjd = aktivering och nedsänkt=avaktivering.

Återkommer med resultatet av mitt "larm-test".

Edit:
Larm-test genomfört, resultat:
Bara förardörren öppen: WEIU-WEUI!!!! inge bra sad
Alla dörrar öppna: Ingenting. big_smile
Förar och passagerardörr öppen: WEIU-WEIU!!!! inge bra sad

Kan det då vara något med dörrkontakten på förarsidan??? Då jag inte är hemma på hur det ska se ut så kunde jag inte se något konstigt, jämnförde också med andra sidan men hittade inget speciellt......
Senast redigerat av nuffe (24 juni 2008)

Diamond
540 Inlägg
24 juni 2008
mitt larm gjorde samma sak..  jag kopplade bort batteriet i 10sek, så funkade det normalt..

I'm Rick James Bitch!

526 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
Tänkte dela med mig av lösningen, har funkat sedan dess iaf så vågar tro det är fixat.

Tänkte posta lösningen om någon skulle ha samma problem.

Lösning:
Ett kort besök på BRL avslöjade att montören som installerade larmet har använt aldeles för stora strömtjuvar när han skulle ta ut signaler från dörrarna. Så strömtjuven är borttagen på förarsidan och eratt med en stabil lödning.

Detta är något man bör tänka på, att inte använda fel strömtjuvar då dessa ger med sig med tiden.

Sök