GBG! Slut på 98 oktan?

lundwall
27 juni 2008 ·

baca skrev:
saxat från nätet

"Vår vanliga ”mackbensin” är en mycket odefinierad produkt, vilket innebär att den innehållsmässigt ser olika ut beroende på när och var du köpt den. För att få sälja ett bränsle under namnet bensin så måste bränslet uppfylla några uppställda krav. Dessa krav är uppställda av SIS (svensk industristandard) i Sverige och CEN i Europa och består av några intervall och gränsvärden som innehållet i bensinen måste uppmätas till. I övrigt så spelar det inte så stor roll exakt vilka ämnen som är i bensinen.

Bensin består i huvudsak av olika ämnen som är uppbyggda av kol- och väteatomer, s.k. kolväten. Om du skulle titta närmare på bensinen du köper på en vanlig bensinstation så innehåller den i genomsnitt 200 olika kolväten (det finns ca 1000 olika typer av kolväten som kan förekomma i bensin), alla med lite olika egenskaper. Vilket innehåll bensinen har den dagen du kommer och tankar beror främst på var råoljan kommer ifrån i världen, vilket raffinaderi som har ”tillverkat” (raffinerat) bensinen och vad världsmarknadspriset är på de olika ämnena vid tillverkningstillfället.

Så för mig verkar det inte som nån av er hade rätt hmm

Och återigen, 75-80% av Sveriges bränsle som används för drivmedel tillverkas på PreemRaff i Lysekil och Göteborg. De har använt olja av samma kvalitet per varje sorts bränsle de senaste åren. Dessutom är det inte skadliga ämnen, utan smutsig bensin som är felet med Jet. Dåligt renad, inte lika hårt raffinerad.

Pikey
27 juni 2008 · 2 283 Inlägg

Phaetoon skrev:

_S40_ skrev:

krutmats skrev:
Jag har en braaa lösning!!!
Gör en E85 Konvertering,
Mer hästar och bra bränsle
Mvh/Englund

Dricker väll gott mer???wink

Fast även om den dricker 25-30% mer så blir det billigare.

Har man inte service oftare på dessa bilar då?

R.I.P. Michael Jackson!
Hunter XBL: FOR mxHOLGE
27 juni 2008 · 93 Inlägg

Bästa lösningen för mig är att skaffa Statoil kort. Då kan jag tanka mittemot stig center. Eftersom jag kör mest runt Hisings Backa/Bäckebol/Backaplan...

Har Volvokort, Jet och Hydro. Så jag får nog ta bort ett av dom så länge wink


Hittade Hydro obemannad mack på backaplan där fanns 96/98 pump..asgött!
14.04kr liter..samma pris som Statoil.

Senast redigerat av Hunter (27 juni 2008)

xXchamXx94 Studerande
27 juni 2008 · 727 Inlägg

ah skit, synd det:(. men iallafall, inget fel med 95?

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)
prodrive Avstängd
27 juni 2008 · 962 Inlägg

xXchamXx94 skrev:
ah skit, synd det:(. men iallafall, inget fel med 95?

Jo motorn spikar med 95 om motorstyrningen är inställd för högre.

Själv ska ja mappa om min subba för 95 oktan inom en snar framtid, grabbarna på trollspeed sa att man tappar ca 5-10hk med 95 jämfört med 98, men det är det ju värt... tongue

Senast redigerat av prodrive (27 juni 2008)

Toby Skyline Stagea Club Sweden
27 juni 2008 · 290 Inlägg

Preem har fortfarande 98... Annars får du väl tanka V-Power!!!!

Before anyone did anything, Elvis did everything...
Nissan Skyline R33 GTR "Miljöbilen" (1995)
J-P-R DO IT LOW STYLE
28 juni 2008 · 1 342 Inlägg

lundwall skrev:

baca skrev:
saxat från nätet

"Vår vanliga ”mackbensin” är en mycket odefinierad produkt, vilket innebär att den innehållsmässigt ser olika ut beroende på när och var du köpt den. För att få sälja ett bränsle under namnet bensin så måste bränslet uppfylla några uppställda krav. Dessa krav är uppställda av SIS (svensk industristandard) i Sverige och CEN i Europa och består av några intervall och gränsvärden som innehållet i bensinen måste uppmätas till. I övrigt så spelar det inte så stor roll exakt vilka ämnen som är i bensinen.

Bensin består i huvudsak av olika ämnen som är uppbyggda av kol- och väteatomer, s.k. kolväten. Om du skulle titta närmare på bensinen du köper på en vanlig bensinstation så innehåller den i genomsnitt 200 olika kolväten (det finns ca 1000 olika typer av kolväten som kan förekomma i bensin), alla med lite olika egenskaper. Vilket innehåll bensinen har den dagen du kommer och tankar beror främst på var råoljan kommer ifrån i världen, vilket raffinaderi som har ”tillverkat” (raffinerat) bensinen och vad världsmarknadspriset är på de olika ämnena vid tillverkningstillfället.

Så för mig verkar det inte som nån av er hade rätt hmm

Och återigen, 75-80% av Sveriges bränsle som används för drivmedel tillverkas på PreemRaff i Lysekil och Göteborg. De har använt olja av samma kvalitet per varje sorts bränsle de senaste åren. Dessutom är det inte skadliga ämnen, utan smutsig bensin som är felet med Jet. Dåligt renad, inte lika hårt raffinerad.

Äh, dumma fördommar som hänger med från begynnelsens start. Skoda är fortfarande en tjeckisk Lada, Seat en spansk Fiat, Opel rostar sönder redan innan du kört den utanför afffären, Volvo är containrar med hjul på och Audi är knappt en budget bil. Så ser verkligheten ut om man ska lyssna på dig.
Bara inse att din kunskap är förlegad och att världen förändrats, en vacker dag kanske du finner någon på ålderdomshemmet som delar samma livssyn.

Lycka till smile

Jimm
28 juni 2008 · 1 661 Inlägg

J-P-R skrev:

lundwall skrev:

baca skrev:
saxat från nätet

"Vår vanliga ”mackbensin” är en mycket odefinierad produkt, vilket innebär att den innehållsmässigt ser olika ut beroende på när och var du köpt den. För att få sälja ett bränsle under namnet bensin så måste bränslet uppfylla några uppställda krav. Dessa krav är uppställda av SIS (svensk industristandard) i Sverige och CEN i Europa och består av några intervall och gränsvärden som innehållet i bensinen måste uppmätas till. I övrigt så spelar det inte så stor roll exakt vilka ämnen som är i bensinen.

Bensin består i huvudsak av olika ämnen som är uppbyggda av kol- och väteatomer, s.k. kolväten. Om du skulle titta närmare på bensinen du köper på en vanlig bensinstation så innehåller den i genomsnitt 200 olika kolväten (det finns ca 1000 olika typer av kolväten som kan förekomma i bensin), alla med lite olika egenskaper. Vilket innehåll bensinen har den dagen du kommer och tankar beror främst på var råoljan kommer ifrån i världen, vilket raffinaderi som har ”tillverkat” (raffinerat) bensinen och vad världsmarknadspriset är på de olika ämnena vid tillverkningstillfället.

Så för mig verkar det inte som nån av er hade rätt hmm

Och återigen, 75-80% av Sveriges bränsle som används för drivmedel tillverkas på PreemRaff i Lysekil och Göteborg. De har använt olja av samma kvalitet per varje sorts bränsle de senaste åren. Dessutom är det inte skadliga ämnen, utan smutsig bensin som är felet med Jet. Dåligt renad, inte lika hårt raffinerad.

Äh, dumma fördommar som hänger med från begynnelsens start. Skoda är fortfarande en tjeckisk Lada, Seat en spansk Fiat, Opel rostar sönder redan innan du kört den utanför afffären, Volvo är containrar med hjul på och Audi är knappt en budget bil. Så ser verkligheten ut om man ska lyssna på dig.
Bara inse att din kunskap är förlegad och att världen förändrats, en vacker dag kanske du finner någon på ålderdomshemmet som delar samma livssyn.

Lycka till smile

Exakt, pallar inte med denna killen mer nu.

fiddes Grävmaskinist
28 juni 2008 · 216 Inlägg

prodrive skrev:

xXchamXx94 skrev:
ah skit, synd det:(. men iallafall, inget fel med 95?

Jo motorn spikar med 95 om motorstyrningen är inställd för högre.

Själv ska ja mappa om min subba för 95 oktan inom en snar framtid, grabbarna på trollspeed sa att man tappar ca 5-10hk med 95 jämfört med 98, men det är det ju värt... tongue

Precis, min gör de iallf, + att lamban får spel sad, men är la färdig me min upp trimning till augusti och då blir det en om mappning på E85 big_smile

Volvo C70 "T5" (1998)
lundwall
29 juni 2008 ·

Hunter skrev:
Bästa lösningen för mig är att skaffa Statoil kort. Då kan jag tanka mittemot stig center. Eftersom jag kör mest runt Hisings Backa/Bäckebol/Backaplan...
Har Volvokort, Jet och Hydro. Så jag får nog ta bort ett av dom så länge wink
Hittade Hydro obemannad mack på backaplan där fanns 96/98 pump..asgött!
14.04kr liter..samma pris som Statoil.

En hel del Preem-ställen har kvar 98 med, och du får rabatt på ditt vanliga betalkort (funkar även med Maestro) om du ansluter det på deras sida; Anslut ditt bankkort. Bara ett tips i all välmening smile

lundwall
29 juni 2008 ·

J-P-R skrev:
Äh, dumma fördommar som hänger med från begynnelsens start. Skoda är fortfarande en tjeckisk Lada, Seat en spansk Fiat, Opel rostar sönder redan innan du kört den utanför afffären, Volvo är containrar med hjul på och Audi är knappt en budget bil. Så ser verkligheten ut om man ska lyssna på dig. Bara inse att din kunskap är förlegad och att världen förändrats, en vacker dag kanske du finner någon på ålderdomshemmet som delar samma livssyn.

Jag förstår verkligen inte alls vad min livssyn har med saken att göra. Jet köpte så sent som 2006 2:a och 3:e gradens kvalitet på bensin och diesel från Preemraff och sålde till dumma människor. Jag tror inte Jet har ändrat sig, eftersom det fortfarande uppenarbarligen finns dumma människor kvar därute. Det är inte mitt fel att människor är okunniga i ämnet, och inte heller att Aftonbladet otvivelaktigen är de flestas källa för information här i livet.

FireTraXX DFFL
29 juni 2008 · 9 020 Inlägg

Tack för din beställning. Inom 5 dagar kommer ditt bankkort att vara registrerat!



Med vänlig hälsning

Preem Petroleum AB

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
lundwall
29 juni 2008 ·

Hardjim skrev:
Exakt, pallar inte med denna killen mer nu.

Tråkigt för dig att du inte klarar av när någon lägger fram verklighet i ditt ansikte. Kom gärna med motbevis, och berätta hur det är i din värld. Jag står härborta i verkligheten och pissar på Jet så länge.

X40Mackan
29 juni 2008 · 265 Inlägg

lika bra det kör e85 big_smile

nu med 470 hk
BMW e30 320 "M50 TURBO" "LÖVET" (1988)
tobee
29 juni 2008 · 735 Inlägg

lundwall skrev:

Hardjim skrev:
Exakt, pallar inte med denna killen mer nu.

Tråkigt för dig att du inte klarar av när någon lägger fram verklighet i ditt ansikte. Kom gärna med motbevis, och berätta hur det är i din värld. Jag står härborta i verkligheten och pissar på Jet så länge.

Well, som jag ser det så har inte du heller något bevis för dina påståenden, med andra ord så pratar du lika mycket smörja du också... För mig som icke insatt i ämnet skulle det vara högintressant med en artikel från en säker källa som styrker dina påhopp på JET mfl. Först då kan jag ta dig på allvar

gamlingen
29 juni 2008 · 5 198 Inlägg

Jag skulle oxå vilja se källa,,, tankar nämligen oftast på jet.. ibland å preem,,, alltid gjort så med alla bilar.. de har verkligen inte gått sämre med Jet soppa... men däremot så gick den skit med soppa från Preem 1 gång.. fast de kanske hade fått den soppan från Jet.. vad vet jag..

Jimm
29 juni 2008 · 1 661 Inlägg

lundwall skrev:

Hardjim skrev:
Exakt, pallar inte med denna killen mer nu.

Tråkigt för dig att du inte klarar av när någon lägger fram verklighet i ditt ansikte. Kom gärna med motbevis, och berätta hur det är i din värld. Jag står härborta i verkligheten och pissar på Jet så länge.

Exakt, du har inte det minsta bevis så tagga ner.
Men du är väl så säker för att din pappa har sagt att det är så.
Du tror säkert att man får en tröttare bil på jet bensin och att motorn håller sämre.
Och har du inga bevis så kan du lika gärna säga att folk som sover i en ikea säng inte kommer må lika bra och få ett kortare liv.
Så antingen drar du fram bevis eller inser du att du har fel och lägger ner.

Muttley
29 juni 2008 ·

lundwall skrev:

Hardjim skrev:
Exakt, pallar inte med denna killen mer nu.

Tråkigt för dig att du inte klarar av när någon lägger fram verklighet i ditt ansikte. Kom gärna med motbevis, och berätta hur det är i din värld. Jag står härborta i verkligheten och pissar på Jet så länge.

kan du underätta jet och ta en debatt med de istället för att pissa på de på ett öppet forum?
jag tankar i princip bara på jet, både mc och bilen, motorcykeln är väl lite känslig vad den får i sig, inte ett enda problem går inte sämre eller bättre, samma med bilen.
jag kommer dessutom lika långt med jets billiga bensin som med preems dyra bensin, och de har inte skadat en enda bil jag har ägt ännu.

men sen vill jag att du lägger upp källa till var du har fått ditt skitsnack ifrån???

gamlingen
29 juni 2008 · 5 198 Inlägg

Han har nog redan ångrat det han skrev

R1kard V-Power
29 juni 2008 · 1 186 Inlägg

lundwall skrev:

J-P-R skrev:
Äh, dumma fördommar som hänger med från begynnelsens start. Skoda är fortfarande en tjeckisk Lada, Seat en spansk Fiat, Opel rostar sönder redan innan du kört den utanför afffären, Volvo är containrar med hjul på och Audi är knappt en budget bil. Så ser verkligheten ut om man ska lyssna på dig. Bara inse att din kunskap är förlegad och att världen förändrats, en vacker dag kanske du finner någon på ålderdomshemmet som delar samma livssyn.

Jag förstår verkligen inte alls vad min livssyn har med saken att göra. Jet köpte så sent som 2006 2:a och 3:e gradens kvalitet på bensin och diesel från Preemraff och sålde till dumma människor. Jag tror inte Jet har ändrat sig, eftersom det fortfarande uppenarbarligen finns dumma människor kvar därute. Det är inte mitt fel att människor är okunniga i ämnet, och inte heller att Aftonbladet otvivelaktigen är de flestas källa för information här i livet.

Litar på dig till 100%, man får vad man betalar för.

Tråkigt med folk som är så jävla snåla och försöker intala sig själva hela tiden att dem tankar bra bensin. Många som tankar på JET och annat skit har säkert aldrig testat V-Power och har inte fått känna på skillnaden.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang