2334
Sök

Hur gör man en burnout?

Med.lem
3 759 Inlägg
28 juni 2008
Team-Adolfsson skrev:
ni som säger att det inte sliter så mycket vad sncakr ni om ?
det sliter grymt mycket på växellåda kardan och bak/framaxel bussningar bromsar däck å hela skiten

Ja själva hugget är ju inge bra, inte när det går för trögt heler. Men annars är det väll bara däck och lite belägg som går åt?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 688 Inlägg
28 juni 2008
Haha, hur skulle själva kardanen slitas? Det är ju knutkorsen som "slits".

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
28 juni 2008
URC skrev:
Körde heal-toe med högerfoten när man la loss M3an förr.
Mer kontroll på det hela.

Ända som gäller. Trodde alla gjorde det men ser ju inte ut som de.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

6 Inlägg
28 juni 2008
Har brunout min volvo 240 igår tongue

Rägger
132 Inlägg
28 juni 2008
Haxxel skrev:
Hallå jag måste bara fråga, hur gör man igentligen en lång burnout?

Klart att jag får däcken att släppa någon gång om jag gasar hårt, men inte en lång sträcka och jag rör ju på mig.

Men folk i bakhjulsdrivna bilar som står still och gör en burnout håller ni nere bromsen då eller? Tänkte att det lär ju slita helt galet mycket på bromsarna och inte alls vara något vidare bra för motor och transmission, eller är det bara ganska små slitage man får ta?

Bara kul att veta big_smile

ge fan i att börna

Drive It Like You Hate It
93 Inlägg
28 juni 2008
sj klart så måste man bôrne! de är ju ett måste så fort man köpt en ny bil=)
Senast redigerat av Beermann (28 juni 2008)

KHRacing
28 juni 2008
Beermann skrev:
sj klart så måste man bôrne! de är ju ett måste så fort man köpt en ny bil=)

La nog en 50m lakrits ikvälls med min 855GL med EVO bak på släpet ... smile

KHRacing
V-Power
1 186 Inlägg
28 juni 2008
När du burnar stillastående med handbromsen med en framhjulsdriven bil så sticker den i dem flesta fallen med en gång.

Prova då istället att rulla bakåt och lägga i ettan när du rullar + full gas, upp med kopplingen och sen när hjulen har börjat spinna så dra åt handbromsen.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Avstängd
233 Inlägg
28 juni 2008
Konbanan skrev:
När du burnar stillastående med handbromsen med en framhjulsdriven bil så sticker den i dem flesta fallen med en gång.

Prova då istället att rulla bakåt och lägga i ettan när du rullar + full gas, upp med kopplingen och sen när hjulen har börjat spinna så dra åt handbromsen.

Som du gjorde med en viss Ford Focus *host* wink

http://www.garaget.org/video/7nxsfjqs50d4
Senast redigerat av Niick (28 juni 2008)

Blå saab 9-3 turba

3 Inlägg
28 juni 2008
Med v8 + automat är det bara att bromsa med vänsterfoten, sedan börja gasa lagom mycket tills det släpper. Inga knyck å ryck i drivlinan där inte. Enda problemet med min pickup är att framdäcken inte har tillräckligt grepp för att hålla bilen stilla om det inte är helt ren asfalt. Minsta lilla gruskorn eller sånt så åker man iväg. tongue

Anders Johansson

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
28 juni 2008
jag kör med halva högerfoten på broms och gas

Fire And Silk
2 254 Inlägg
28 juni 2008
Kör gärna men Kamikaze start på det hela, spänn inte drivlinan utan kasta upp kopplingen direkt, gör detta 10gånger och sedan hoppas på att det inte är lådan som rasar smile

Om du har bakhjulsdrivet: Kardanstången borrar du ett hål i och fyller sedan upp med kemiskmetal så den inte vrider sig, eller så köper man en i massivt Utarmat uran, knutkors och sådant larv är bara att plocka bort, mät istället upp att låda och bakaxel sitter exakt i samma höjd/vinkel och då är bilen lättat på köpet eftersom du inte behöver ett stödlager samt att de Utarmade uranet enbart har en densitet(19 kg/l).
Självklart är motorn stumtmonterad och bakaxeln fastbultad i ramen.

MvH Markus
Senast redigerat av -Mackan- (28 juni 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
17 augusti 2008
caromania skrev:
Haxxel skrev:
Hehe jahopp ok, men sliter det mycket då?

Nä, det sliter inte. Stå där o hoppa tills det smäller.

Så här gör du:
Dra åt handbromsen. Hårt!
Dra upp motorn på 7000rpm.
Släpp kopplingen.
Håll gasen stenhårt i botten.

Sedan är det bara att spinna runt korvmojjen. Flest varv vinner.

http://butlersheetmetal.com/tinbasherbl … banjos.jpg

neutral

Nu väcker jag denna tråden tyvärr. MEN : Vad har den blinde killen i Den sista färden med att burna? tongue

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

född blåvit
624 Inlägg
17 augusti 2008
back on topic, funkar inte differentialbroms eller vad det heter, som en ren framhjulsbroms?

Svetsare
3 150 Inlägg
17 augusti 2008

loltongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Med.lem
3 759 Inlägg
17 augusti 2008
dabby skrev:
back on topic, funkar inte differentialbroms eller vad det heter, som en ren framhjulsbroms?

Eh vet inte riktigt vad du pratart om men en diffbroms gör att båda hjulen snurrar istället för ett (det som snurrar lättast)

Differentialbroms

När ett fordon svänger kommer det hjul som går i "ytterkurva" att färdas en längre sträcka än det hjul som går i "innerkurva", detta gör att hjulen kommer att hålla olika hastighet. För att klara detta måste fordonet ha en liten växellåda, en differentialväxel, som fördelar kraften mellan de två (alternativt flera) drivande hjulen. Problemet uppstår när man kör fast, det hjul som har tappat greppet kommer att stå och slira medan det andra hjulet inte utför något arbete. En differentialbroms eller en differentialspärr kan se till att bägge hjulen tvingas att röra sig med samma hastighet och därmed förhindra eller kompensera för förlorat väggrepp. En differentialbroms ger viss kraft, och en spärr ger full kraft till bägge hjulen. (jmf med engelskans namn, limited slip och lock)

Saxat från wikipedia.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

3 059 Inlägg
17 augusti 2008
maximus skrev:
jag kör med halva högerfoten på broms och gas

Var kör du med den andra halvan?

wink

DFFL
9 020 Inlägg
17 augusti 2008
Larsson_Power skrev:
caromania skrev:
Haxxel skrev:
Hehe jahopp ok, men sliter det mycket då?

Nä, det sliter inte. Stå där o hoppa tills det smäller.

Så här gör du:
Dra åt handbromsen. Hårt!
Dra upp motorn på 7000rpm.
Släpp kopplingen.
Håll gasen stenhårt i botten.

Sedan är det bara att spinna runt korvmojjen. Flest varv vinner.

http://butlersheetmetal.com/tinbasherbl … banjos.jpg

neutral

Nu väcker jag denna tråden tyvärr. MEN : Vad har den blinde killen i Den sista färden med att burna? tongue

Han är efterbliven.
(duktig på banjon dock)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 963 Inlägg
17 augusti 2008
Haha han är inavel.. sköna typer de där wink

Men are not born - Men are made

Sök