6757
Sök

fuelcell och catchtank

+Uppfinnare+
643 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
jag skulle vilja ha förklaring för båda dessa begreppen, har man en fuelcell bara för att få väck tyngden i den gamla tanken, eller är det något annat som gör de speciellt? och vad använder man en catchtank till? Har inte riktigt fått klarhet i detta cool

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Med.lem
3 759 Inlägg
28 juni 2008
Fuelcell är mindre och säkrare än en vanlig tank.

Catchtank var man för att sammla upp överbliven soppa från returslangarna

Finns oljecatchtank också, den kopplar man ofta till vevhusvetelationen på motorer som andas och spottar mycket från den.
Dock kan man göra en själv ganska lätt tongue
https://www1.garaget.org/archive/50/49646/86051/86051-806157.jpg

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

+Uppfinnare+
643 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
Mr_EmCom skrev:
Fuelcell är mindre och säkrare än en vanlig tank.

Catchtank var man för att sammla upp överbliven soppa från returslangarna

Finns oljecatchtank också, den kopplar man ofta till vevhusvetelationen på motorer som andas och spottar mycket från den.
Dock kan man göra en själv ganska lätt tongue
http://www1.garaget.org/archive/50/49646/86051/86051-806157.jpg

HAHA big_smile så står de energy boost på flaskan också XD
men är det för att fuelcellen har dubbla väggar då eller? men vad är det som gör catchtanken så mycket smidigare istället för att samla upp returen i tanken igen?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
28 juni 2008
Evil_90 skrev:
men vad är det som gör catchtanken så mycket smidigare istället för att samla upp returen i tanken igen?

den är till för att motorn alltid ska soppa....ex när du kör på bana så kan du i en skarpsväng få svårt att pumpa upp soppa men har du en catchtank på 2-3L som alltid är full kan den ta soppn därifrån under det ögonblicket det är alltså inget för svensson bilar utan ban monster...

fuelcell har ju massa fördelar:

mindre,lättare,kan placeras för bättre viktfördelning etc etc sen om den är monterad rätt med brandvägg kan den vara säkrare annars är den nog fan farligare vid en större krock då soppan kan spridas snabbt inut i bilen och det är inte roligt...

Svartlistad
446 Inlägg
28 juni 2008
om jag inte helt missminner mig så har fuelcellen dubbla väggar och skum imellan väggarna

1 311 Inlägg
28 juni 2008
finns olika typer av fuelceller, de flesta har dock skum i tanken, detta motverkar att bränsle sprids så snabbt i kupén vid en krock, skummet dämpar även skvalp. Catchtanken är som tidigare skribent säger en extra mindre tank som ska eliminera risken för att pumparna inte får någon bensin i en skarp kurva etc!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

+Uppfinnare+
643 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
Corpze skrev:
finns olika typer av fuelceller, de flesta har dock skum i tanken, detta motverkar att bränsle sprids så snabbt i kupén vid en krock, skummet dämpar även skvalp. Catchtanken är som tidigare skribent säger en extra mindre tank som ska eliminera risken för att pumparna inte får någon bensin i en skarp kurva etc!

aofan, då e jag me på noterna, men hur kopplar man så att pumparna tar från catchtanken när de behövs då? big_smile (alltid bättre att veta för mycket än för lite )

Sök