Artikel och debatt om "streetrace" etc

Gaslasse Indrivare/torped
2 juli 2008 · 149 Inlägg

Såg det där jag med, Inge är en bra karl tongue

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!
Brink88 President över Brinkland
2 juli 2008 · 465 Inlägg

Lagasse skrev:
Såg det där jag med, Inge är en bra karl tongue

haha ja en mycket vettig person:P

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"
KHRacing
2 juli 2008 ·

Hoppas jag kan ge er några svar iaf som jag vet kan behövas för att hjälpa er p traven.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Även om markägaren ger er tillstånd att köra där - så är det inte lagligt.

går det över 80km/h så krävs det enligt SBF-regler en ambulans på plats

Det krävs tillstånd utav följande :

kommunen
miljönämnden
socialnämnden (troligen)
länsstyrelsen
lantmäteriet (troligen)
& flera andra instanser.

Sedan behövs det en registrerar förening/klubb/företag som "styr" körningen

Allt detta efter som området är en flygplats - & inte en "tävlingsbana".

---------------------------------------------------------------------------------

ur försäkringssynpunkt så finns det INGET försäkrningsbolag som lagligt ersätter
bilarna om det händer en olycka innanför grindarna. (även för parkerade fordon)

I dagsläget finns det två st lagliga företag som erbjuder försäkrningsskydd för
förare av dessa "events"

SBF - www.sbf.se .... massa byråkratiska regler

SMA - www.svenskamotorsportalliansen.se/ enkelt & lätt att skaffa försäkringen.

Senast redigerat av KHRacing (2 juli 2008)

Gaslasse Indrivare/torped
2 juli 2008 · 149 Inlägg

Tack så mycket, kan vara hjälp på vägen. Om man kunde få upp ögonen på kommunfolket eller så, så tror jag att de skulle kunna hjälpa en med sånt där. Men då ska man lyckas med det också.

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!
-Kotten- www.drcljusdal.se
9 juli 2008 · 679 Inlägg

Oj vilken bra insändare av Ljusdals motorklubb det va idag i lokaltidningen

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
MrLego Volvonörd
9 juli 2008 · 1 187 Inlägg

Här kommer det som dem skrev i insändaren idag... Håller enbart med alla, nog för att jag bor i Söderhamn men en HELT UNDERBAR ide har ni här killar!!!

Citat: Fönebasen inget motorstadion
Skriv första kommentaren!
Ljusdals Rallyclub (numera Ljusdals Motorsällskap) fick ett intresse för Fönebasen redan då ryktena om en eventuell nedläggning av F 4:s intressen började florera. Vi såg vilka fantastiska möjligheter detta ställe faktiskt skulle kunna erbjuda folk med ett gediget motorintresse. Se bara på Flygstaden i Söderhamn. Vilken fantastisk affärsidé, och vi hade faktiskt chansen att bli först!

I Föne skulle så många kunna samsas under samma tak. Körskolor, motorklubbar, evenemang, mässor och allehanda utbildningar. Ja, listan kan göras hur lång som helst.

Vi kunde få milslånga rallysträckor med grus och asfalt – dragracing, rallycross, folkrace, go-cart, racing, med mera, samlade på en relativt koncentrerad yta. Vägar av högsta kvalité, utan att behöva oroa sig allt för mycket om att störa grannar och närboende. En anläggning som kunde dra publik och etablerade team, större än någon i dag kanske skulle drömma om. Ja, kanske till och med en handfull heltidsanställda med tiden, om man får låta visionerna flöda fritt.

Hur som helst, det skulle vara en guldgruva för bygdens handel.

Men stora projekt kostar pengar. Långt mer än en ideell förening kan lägga ut alldeles själv. Så kanske kunde Ljusdals kommun köpa anläggningen och i sin tur hyra ut den till oss? Vi som vet vad man kan göra med den.

Intresset var som väntat iskallt. I stället har vi nu med dyra pengar, hårt slit, fantastiska sponsorer och en kämpaglöd utöver det vanliga, så sakteliga byggt upp anläggningen vi har i dag utanför Bränta industriområde – en anläggning vi är stolta över att kunna uppvisa, även om det andra alternativet skulle ha besparat oss en hel del pengar och arbete. Dessutom tvingas vi i dag till att hålla ett lite smalare utbud av motorsportgrenar än vi kanske egentligen skulle vilja.

Så, Fredrik Berbres, vi uppskattar din insändare (1/7), och håller fullständigt med dig i det du skriver. Men i Ljusdal är ännu inte allt riktigt fullt så möjligt…

Ljusdals Motorsällskap

genom Örjan Johansson, sekreterare SLUT CITAT!

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
Haxxel JDM
9 juli 2008 · 593 Inlägg

Jag har inte läst alla inlägg om det är något jag missar men jag har läst hela det första.

Jag tyckar artikeln är konstig, det finns hur mycket plats som helst och det lär vara ett paradis för folk som vill köra av sig, de kör galet där och sätter ingen oskylldig som helst i fara.
De vill att streetracerna ska hålla sig borta medan de sitter och funderar ut ett användningsområde för banorna. Det är ju helt sjukt, det är som att bilintresserade inte är människor utan bara läskiga våldsmakare. Att köra bilar där för att hålla racen borta från vägarna ÄR ju ett användningsområde!

Tänk om de kunde skriva, här i vår stad så finns det ingen livsfarlig vansinneskörning i trafiken, eller olyckor med oskyldiga för att vi har en dedikerad bana för all buskörning att ske på.

Knäppt.

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
Norde fotointresserad
10 augusti 2008 · 2 307 Inlägg

såg på ett annat forum att det skulle vara något möte om att få igång någon intressegrupp som kunde arrangera sig i det här med föne så att ni får igång någon verksamhet där:
http://race.sugen.org/punbb/viewtopic.php?id=1736

Gaslasse Indrivare/torped
28 oktober 2008 · 149 Inlägg

Korrekt uppfattat av Norde! Blåser liv i den här tråden också, och länkar till http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1269549 var detta avhandlas. För den som vill bli medlem finns mer information om det på http://race.sugen.org/punbb/viewtopic.php?pid=22361 !! Lite mossigt system just nu, men förbättringar är på väg. smile

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang