Vad skulle du gjort i denna situationen?

Rushman Evolution Garage
28 juni 2008 · 1 299 Inlägg

Rednik skrev:
4: Putta ut mannen bredvid mig samma ögonblick som tåget passerar oss, och då döda 6 personer totalt.

Väljer nog 4...

haha samma här!

Sky´s the limit...
p-nyhlen Quattro - bar å åk
28 juni 2008 · 621 Inlägg

Löjlig fråga enligt mig..

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Hoevding Withlimb
29 juni 2008 · 210 Inlägg

Jag har alltid sån otur så jag hade varit personen i alternativ 1 och blivit puttad framför tåget:(

105hk rent vansinne!
TheFinnishFlash Avstängd
29 juni 2008 · 1 266 Inlägg

dumma alternativ, jag hade lagt benen på ryggen helt enkelt.

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
29 juni 2008 · 3 404 Inlägg

THEBADGUY skrev:

Hamilton skrev:
Frågeställningen är ju helt galen, vad säger att tåget hinner stanna om gubbe 1 hamnar under tåget?
Hur lång är sträckan mellan gubbe 1 och arbetarna?

Vi SÄGER att tåget hinner att stanna. Sträckan i denna frågan är oviktig.

Absolut INTE! Distans x Fart =Tid (DFT), Mer tid = fler alternativ. Vem säger att någon måste dö? I praktiken så skulle antagligen alla på spåret dö då tåget inte hinna stanna eller så överlever alla då tåget behöver en längre sträcka för att kunna stanna.

Resonemanget är galet mao.

För att besvara din fråga med dina 2 exempel så skulle jag inte gjort någonting. Genom att putta ut man 6 riskera 6 mäniskors liv istället för 5.

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
FireTraXX DFFL
29 juni 2008 · 9 020 Inlägg

Jag hade knuffat ut personen brevid mig och skrattat när tåget mejade ner de fem längre bort också.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
TheFinnishFlash Avstängd
29 juni 2008 · 1 266 Inlägg

FireTraXX skrev:
Jag hade knuffat ut personen brevid mig och skrattat när tåget mejade ner de fem längre bort också.

Skitsnack, du hade sprungit iväg gråtandes med benen på ryggen hem till mamma som mig..försök inte leka hård din lille glasögonorm smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Roundcube
29 juni 2008 · 801 Inlägg

Hoppa ut själv, offra sitt eget liv för att rädda andra.

FireTraXX DFFL
29 juni 2008 · 9 020 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

FireTraXX skrev:
Jag hade knuffat ut personen brevid mig och skrattat när tåget mejade ner de fem längre bort också.

Skitsnack, du hade sprungit iväg gråtandes med benen på ryggen hem till mamma som mig..försök inte leka hård din lille glasögonorm smile

haha, jag vet inte vad jag hade gjort.
Hade nog bara stått och tittat, vad fan kan man göra egentligen?
Ifall man kan se att det är fem pers längre ner på spåret så kan tåget nog inte stanna bara för att man knuffar ut sin polare, alltså dödar man en person som inte hade behövt att dö.

(Plus att jag inte har glasögon, och jag är inte en orm. tongue)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
jonesono Personal- och beteendevetare
29 juni 2008 · 1 082 Inlägg

Står det fem personen på järnvägen och arbetar förutsätter jag att de är anställda av samma bolag som driver hela kalaset (kanske även det tåg som kommer farande). Om arbetarna då inte har blivit informerade om att det är ett tåg på väg, har det någonstans brustit i kommunikationen... vilket är företagets problem. Blandar därför inte i utomstående parter som inte är involverade i vad företaget gör. Arbetarna blir överkörda och ledningen får gå! Cost-benefitanalys. smile

Men så här resonerar man nog inte väl på plats... hoppas jag.

Senast redigerat av jonesono (29 juni 2008)

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
TheFinnishFlash Avstängd
29 juni 2008 · 1 266 Inlägg

FireTraXX skrev:

TheFinnishFlash skrev:

FireTraXX skrev:
Jag hade knuffat ut personen brevid mig och skrattat när tåget mejade ner de fem längre bort också.

Skitsnack, du hade sprungit iväg gråtandes med benen på ryggen hem till mamma som mig..försök inte leka hård din lille glasögonorm smile

haha, jag vet inte vad jag hade gjort.
Hade nog bara stått och tittat, vad fan kan man göra egentligen?
Ifall man kan se att det är fem pers längre ner på spåret så kan tåget nog inte stanna bara för att man knuffar ut sin polare, alltså dödar man en person som inte hade behövt att dö.

(Plus att jag inte har glasögon, och jag är inte en orm. tongue)

Hehe tänkte väl det. Nee jag hade säkerligen försökt skrika på dom 5 personerna, hade inte det funkat så hade jag nog vänt mig om för att slippa se "splashen"

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
THEBADGUY Gorgilus addictus
29 juni 2008 · 4 737 Inlägg

og900turbo skrev:
en fråga , vf undrar du???

Fick frågan av en arbetskamrat, och jag kunde inte riktigt svara på hur jag skulle gjort. Så jag bara undrar hur NIn skulle reagerat i denna situationen.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
GrebyAxel
29 juni 2008 · 524 Inlägg

Phaetoon skrev:
Har hört att en del fått den här frågan på arbetsintervjuer.
Kanske i en lite annorlunda form.

Man hinner inte själv hoppa framför tåget, vinka eller liknande, utan tåget är så pass nära så att den enda utvägen är att knuffa ut personen som står närmast rälsen, eller att låta arbetarna dö.
Grundförutsättningen är att man är medveten om att om man knuffar ut personen så hinner tåget stanna innan det är försent. I verkligheten så kan man inte veta en sådan sak, men i den här frågan så utgår man från att tåget hinner att stanna med god marginal.

Det är också så att arbetarna inte kan höra eller se tåget närma sig då dom tittar åt ett annat håll och samtidigt har hörselskydd på sig.

Sen finns det en följdfråga också:
Hade du reagerat annorlunda om det hade varit dina vänner som stod på spåret?

Ger man fan på att de e en sån fråga vars svar e typ självklara alternativ 3 som man skulle komma på själv tongue

SoL Eigenbrötler
29 juni 2008 · 1 237 Inlägg

jag skulle nog inte bry mig, har de så dålig koll får de skylla sig själva, man kan ju inte springa omkring och leka barnvakt.

Nä, sköta sig själv, och skita i andra wink

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Gizmojohan
29 juni 2008 · 3 295 Inlägg

lägga benen på ryggen och springa därifrån...

volvo__matte
29 juni 2008 · 551 Inlägg

Skrikit på arbetarna ?

Volvo For Life =)
Volvo V70 "2.4d" (2010)
Volvo V70 "D5 Sport Edition" (2006)
STriiiker
29 juni 2008 · 609 Inlägg

Nr. 2. Personen nära mig går det att rädda till 100%, dock inte de andra till 100% pga missuppfattning etc. Dessutom tror jag att man reagerar mer.. "reflex" mässigt på det man uppfattar i första hand, trots allt hinner man knappast stå där o fundera...

bmx
29 juni 2008 · 7 100 Inlägg

öhh varför måste du putta ut han som står brevid dej för?han hindrar dej ju inte på nått sätt!om du puttar han,så hinner nog inte du fram till arbetarna!
bästa sättet är att hoppa och vinka som en tok och skrika!

så hadde ja gjort tongue,inte fan tänker ja putta ut nån på spåret,ALLDRIG!!!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
ILarsaI
29 juni 2008 · 326 Inlägg

Om man ska vara riktigt korrekt:
Arbete på spår kräver tillstånd av spåransvarig. Det fria utrymmet är 2,20m, spåret ska spärras av med hindertavla, om det finns en växel nära ska den klovas (låsas med speciella verktyg) så det inte går att att lägga växel mot arbetet, och arbetarna skyddas av banvakt. Banverket har stenhårda regler som följs slaviskt, det kommer ofta skyddsombud som ser så allt går rätt till.  Så allt är orealistiskt:)

Senast redigerat av ILarsaI (29 juni 2008)

Muttley
29 juni 2008 ·

ja du hade de hela varit seriöst så hade rälsarbetarna kollat på klockan och vetat om att tåget kommit och gått upp från rälsen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang