Bränslepump funkar inte 200SX S13

Bebbo Kocken
30 juni 2008 · 487 Inlägg

Hej!
Min bränslepump är helt död. Har letat efter felet överallt.
Testat att dra ström direkt till soppapumpen och då fungerar den, så det är inte själva pumpen det är fel på.
Säkringen till soppapumpen är hel. Dock i sambad med att den dog hade säkringen "ENG CONT" gått sönder, men den är nu bytt och hel.

Om man kollar på kopplingsschemat:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/16716/387520_llhfgp.jpg

På relätet "Fuel pump relay" Så har jag 12V+ på båda B/W kablarna när man har nyckeln i näst sista läget i tändningslåset. Men om man mäter på sladden B/P som går vidare till databoxen som ska jorda när man har nyckeln i näst sista hacket. Den jordar bara ca 0.1 Sek.

Jag har provat att byta chip i databoxen men det har inte hjälp.

Men jag har märkte att soppa pumpen fungerar när kontakten till sataboxen inte sitter i helt. Men de är ju värdelöst för då fungerar ju ingenting annat.

Några tips eller funderingar på vad man ska göra??

Streethawk Billjuds Wannabe
30 juni 2008 · 1 771 Inlägg

Hmm.. hade liknande fel på min bara att jag vart tvungen att bygla över relät. en kabelstump ned i varsin hona. då funkade pumpen. då var det relät som var trasigt.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Bebbo Kocken
30 juni 2008 · 487 Inlägg

Streethawk skrev:
Hmm.. hade liknande fel på min bara att jag vart tvungen att bygla över relät. en kabelstump ned i varsin hona. då funkade pumpen. då var det relät som var trasigt.

jag har för mig att det fungerade så. Men grejen är ju att reläet kan ju inte hålla sig öppet ifall det bara jordas 0.1 sek från databoxen. Känner man på reläet så känns det att den väldigt snabbt öppnar sig och stänger sig igen. Man hör "klick-klick".
Så det borde ju vara något fel från databoxens håll. Men vad?

Ravi Tekniker
30 juni 2008 · 624 Inlägg

troligen har bränslereläet bränt

Streethawk Billjuds Wannabe
1 juli 2008 · 1 771 Inlägg

Bebbo skrev:

Streethawk skrev:
Hmm.. hade liknande fel på min bara att jag vart tvungen att bygla över relät. en kabelstump ned i varsin hona. då funkade pumpen. då var det relät som var trasigt.

jag har för mig att det fungerade så. Men grejen är ju att reläet kan ju inte hålla sig öppet ifall det bara jordas 0.1 sek från databoxen. Känner man på reläet så känns det att den väldigt snabbt öppnar sig och stänger sig igen. Man hör "klick-klick".
Så det borde ju vara något fel från databoxens håll. Men vad?

Jag skulle pröva bygla över innan jag tog för givet. Kan ju vara den som är bränd.
Har du en till databox i närheten kan du ju pröva skifta.
Annars borde du kunna kolla om det är några felkoder i boxen.
Kommer inte ihåg var men var någon sida som hade alla koder till dom här bilarna

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
peterdahlman
1 juli 2008 · 20 Inlägg

Felkoder och hur du läser av dem: http://www.ka24development.com/ecu_codes.html
55=OK (Inga felkoder)

Bebbo Kocken
1 juli 2008 · 487 Inlägg

byglar jag över så fungerar den ju, men det är ju inte så konstigt för då behöver den ju inte jorden ifrån databoxen. Men vet ni något annat relä man kan ta som passar så man kan prova? för jag tippar att man inte kan ta vilket relä som hellst.

just ja, när jag byglade över reläet förut så fungerade ju pumpen som sagt, men den slutade inte efter 5sek som den ska. Men den funktionen kanske kommer från databoxens håll.

Streethawk Billjuds Wannabe
1 juli 2008 · 1 771 Inlägg

byglar man över den så får den direkt ström och går hela tiden så den är fungerande.. låter faktist som du har bränt bränslepumps relät så då är det bara köpa nytt/beggat.



Edit : stavfel

Senast redigerat av Streethawk (1 juli 2008)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Bebbo Kocken
1 juli 2008 · 487 Inlägg

Med hjälp av lite ström och en glödlampa så har jag kommigt fram till att reläet fungerar fint.
Vad kan det då vara? Jag är fortfarande inne på att de har att göra med att jorden som kommer från databoxen är så snabb.

Bebbo Kocken
6 juli 2008 · 487 Inlägg

Skulle kolla felkoder på bilen idag och jag följde guiden som peterdahlman länkade till tidigare, men märkte något skumt. Jag har ingen "check engige" lampa! Alltså den man skulle kolla på hur den blinkar.

Har lampor för oljenivå, diff oljan, helljus och massa annat, men inget som indikerar nånting om motorn. Däremot så finns det en lampa utan nån symbol över, men den blinkade inte heller.

Kollade även på själva databoxen, men den lampan lös bara med ett fast sken.

Några fler tips på vad man ska göra??

peterdahlman
6 juli 2008 · 20 Inlägg

Dioden sitter på själva databoxen, på den sidan som pekar mot bilens front.
Man måste lossa på hela boxen för att kunna se.

Man måste vrida på vridpotten på boxen fullt medurs av med tändningen o sedan på igen för att
den ska börja häva ur sig koderna. Har du bara en diod så ska det gå att tyda ändå.

Även om det inte är några felkoder skall 55 blinka.

Senast redigerat av peterdahlman (6 juli 2008)

Bebbo Kocken
7 juli 2008 · 487 Inlägg

peterdahlman skrev:
Dioden sitter på själva databoxen, på den sidan som pekar mot bilens front.
Man måste lossa på hela boxen för att kunna se.

Man måste vrida på vridpotten på boxen fullt medurs av med tändningen o sedan på igen för att
den ska börja häva ur sig koderna. Har du bara en diod så ska det gå att tyda ändå.

Även om det inte är några felkoder skall 55 blinka.

Okej, så tolkde inte jag det, men jag kollade självklart på dioden som sitter på boxen också. Men det var ett fast sken på den. Dock fick jag inte ut av texten att man skulle vrida av tändningen och på igen. Får testa igen.

Bebbo Kocken
7 juli 2008 · 487 Inlägg

Det funkade tinte så bra nu heller, bara för att kolla att jag göra rätt....
Så här har jag gjort.

Stoppad i nyckeln och vridigt till näst sista hacket, alla varningslampor börja lysa och så.

Vrider skruven på databoxen fullt medurs.

Vrider tillbaka tändningen.

Slår på tändningen igen och kollar på databoxen.


När jag gjort det så blinkar den bara till 1 gång precis när man vrider om nyckeln och sen förblir den släckt.
När man har den fulllt motsols så lyser lampan med ett fast sken.

Är det något jag har missat eller gjort fel?

TooS Hjultomte
27 juni 2010 · 1 500 Inlägg

öppnar en gaaaammal tråd här. Min stackars s13 ville inte vara med o leka idag. va ute på provtur Sen kom jag hem o den stanna. vafan tänkte jag då jaha.
Startade bilen igen, o den stanna efter en stund.Gjorde om de en gång till så stog den bara o plöddra o gav ingen gas respons.
så började rota lite i saker o ting o bytta säkring till soppapumpen. o vips allt gick bra igen. körde en testrunda o bilen stanna helt denna gång.
Soppapumpen får INGEN ström.

Det är en wahlbro 255l med original kablage.
jag har provat o provat o provat snart skrotar ja pisset big_smile

Någon med bra med tips o kanske hur fasiken man får bort reläet? Det e la de "egi pump"?
Tycker de e rätt mysko att den dör bara så. men de kanske kan förklara varför den går lite mysko med tomgång ibland på 1.1k o ibland 600. Ingen tomgångsmotor ikopplad ^^

SNälla hjälp en fördärvad meckare big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang