Alla mc körare där ute. Vilken MC ska jag ha?

Sushikocken Sleeper
1 juli 2008 · 3 084 Inlägg

Man bör tänka på försäkringen kollade på en 01:a R6 för 40000 var i riktigt bra skick... tills ägaren som var en runt 28-30 sa vad han betalade i trafikförsäkring per år, 35000 (i malmö) själv är jag 20 och i övik för samma hoj låg försäkringspremien på 28000. (appappapp spelar heller ingen roll om du stryper till 25kw) så tänk på det!

en jävligt prisvärd hoj är kawa ER6 (mycket snyggare framlyse i verkligheten på vägen än på bild)
bättre förstahoj hittar man nog inte eller er6f om man vill ha kåpa kanonershoj!

krille_hlm skrev:
Köp en strypt R6 eller cbr600, för har du inte kört hoj innan så kommer du att köra ihjäl dig..
Dessutom blir försäkringen billig.

Varför sitter folk och gissar försäkringen kostar lika mycket strypt som ostrypt.

Senast redigerat av Sushikocken (1 juli 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
1 juli 2008 · 963 Inlägg

Sushikocken skrev:
Man bör tänka på försäkringen kollade på en 01:a R6 för 40000 var i riktigt bra skick... tills ägaren som var en runt 28-30 sa vad han betalade i trafikförsäkring per år, 35000 (i malmö) själv är jag 20 och i övik för samma hoj låg försäkringspremien på 28000. (appappapp spelar heller ingen roll om du stryper till 25kw) så tänk på det!

Jag antar att du kollade runt bland samtliga försäkringsbolag? Det skiljer ofta 20.000.- eller mer mellan billigaste och dyraste bolaget...
Sedan så tycker då inte jag att det är värt att helförsäkra en hoj för under 50k. Om du räknar på var du betalar extra per år för helförsäkring+självrisken så är det knappt det lönar sig ens om du lägger hojen första året. Om du inte absolut totalkvaddar den så de löser in den, då kanske det lönar sig. Då är du själv dock så trasig så du behöver nog inte fundera på hoj ändå... big_smile

262turbo
1 juli 2008 · 1 004 Inlägg

när jag kollade till bullen så låg det mellan 10000-38000kr hel helår så det lönar sig att ringa runt smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Instabil Med lem
1 juli 2008 · 164 Inlägg

Personligen skulle jag vilja höja ett varningens finger för 80 tals hojarna .!  Dom inte i närheten av stabila chassin, vissa har kraftiga voblingsproblem. Du bör inte använda en sån hoj hårt . Jag gjorde det med min CBX750 och haverarade motorn i 160blås.. 10 000 rpm på trean när den skar veven .!

Jag har en 80tals hoj kvar och nja jag skruvar mer än kör med den. kolla på 90talet  gärna senare halvan.

bara ett tips ..

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.
Plymouth Road runner "white shark" (1971)
Sushikocken Sleeper
1 juli 2008 · 3 084 Inlägg

TCG skrev:

Sushikocken skrev:
Man bör tänka på försäkringen kollade på en 01:a R6 för 40000 var i riktigt bra skick... tills ägaren som var en runt 28-30 sa vad han betalade i trafikförsäkring per år, 35000 (i malmö) själv är jag 20 och i övik för samma hoj låg försäkringspremien på 28000. (appappapp spelar heller ingen roll om du stryper till 25kw) så tänk på det!

Jag antar att du kollade runt bland samtliga försäkringsbolag? Det skiljer ofta 20.000.- eller mer mellan billigaste och dyraste bolaget...
Sedan så tycker då inte jag att det är värt att helförsäkra en hoj för under 50k. Om du räknar på var du betalar extra per år för helförsäkring+självrisken så är det knappt det lönar sig ens om du lägger hojen första året. Om du inte absolut totalkvaddar den så de löser in den, då kanske det lönar sig. Då är du själv dock så trasig så du behöver nog inte fundera på hoj ändå... big_smile

malmöbon hade enbart trafikförsäkring glömde jag skriva.

länsförsäkringar tror jag det var jag kollade med.

Senast redigerat av Sushikocken (1 juli 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
blacken
1 juli 2008 ·

Sedan så tycker då inte jag att det är värt att helförsäkra en hoj för under 50k.

Visst gör det det även efter en "moderat" dikes/omkulläggning med hojen så blir det skitdyrt att laga. reparations kostnaden överstiger självrisken med hästlängder..

JR-racing
1 juli 2008 · 161 Inlägg

min först hoj var en gsxr 600 01:a perfekt hoj att köra enkel men gick oxå fort när man vill det.

Volkswagen GOLF GTI 16V "Hermann the German" (1990)
Instabil Med lem
1 juli 2008 · 164 Inlägg

TCG skrev:
Sedan så tycker då inte jag att det är värt att helförsäkra en hoj för under 50k. Om du räknar på var du betalar extra per år för helförsäkring+självrisken så är det knappt det lönar sig ens om du lägger hojen första året. Om du inte absolut totalkvaddar den så de löser in den, då kanske det lönar sig. Då är du själv dock så trasig så du behöver nog inte fundera på hoj ändå... big_smile

Nja det vet jag inte ..  oki jag är gammal ... 34år gammal och kör en Suzuki RF 900R, 3700 i helförsäkring helår självrisken är 3000:- hojen är kanske värd 40000:- så visst kan det vara värt att helförsäkra en billig hoj.

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.
Plymouth Road runner "white shark" (1971)
Sushikocken Sleeper
1 juli 2008 · 3 084 Inlägg

blacken skrev:

Sedan så tycker då inte jag att det är värt att helförsäkra en hoj för under 50k.

Visst gör det det även efter en "moderat" dikes/omkulläggning med hojen så blir det skitdyrt att laga. reparations kostnaden överstiger självrisken med hästlängder..

precis vad gör man med en sån hoj åker på slangen och på framhjulet så småningom ligger man i diket.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
1 juli 2008 · 963 Inlägg

blacken skrev:

Sedan så tycker då inte jag att det är värt att helförsäkra en hoj för under 50k.

Visst gör det det även efter en "moderat" dikes/omkulläggning med hojen så blir det skitdyrt att laga. reparations kostnaden överstiger självrisken med hästlängder..

Jo självrisken.. men jag är 26, haft kortet i 7år och det skiljer från 11-23k/år halv/hel samt 7000.- i självrisk. Jag kommer visserligen ställa av den halva året så det blir väl 6-12k halv/hel i praktiken. Men kvaddar jag den nästa år så behöver jag alltså reparera den för minst 19k för att det ska löna sig.
Eller tänker jag fel? (har aldrig hänt förr smile )

blacken
1 juli 2008 ·

TCG skrev:

blacken skrev:

Sedan så tycker då inte jag att det är värt att helförsäkra en hoj för under 50k.

Visst gör det det även efter en "moderat" dikes/omkulläggning med hojen så blir det skitdyrt att laga. reparations kostnaden överstiger självrisken med hästlängder..

Jo självrisken.. men jag är 26, haft kortet i 7år och det skiljer från 11-23k/år halv/hel samt 7000.- i självrisk. Jag kommer visserligen ställa av den halva året så det blir väl 6-12k halv/hel i praktiken. Men kvaddar jag den nästa år så behöver jag alltså reparera den för minst 19k för att det ska löna sig.
Eller tänker jag fel? (har aldrig hänt förr smile )

19000 i rep efter en vurpa är nog ganska så "standard" så att säga. För tre år sedan så ramlade min hoj när jag tvättade den. Den repen kostade över 18000:-, då kan man tänka sig skadorna som blir när man kör och ramlar, en sidokåpa (liten plast) kan kosta runt 4000- 5000 spänn, en helkåpa som måste bytas uj,uj,uj, lägg sedan till alla smådetaljer, på tjejens jobb så var det en snubbe som lade sin hoj i c:a 10 kmh i en kurva, det gick löst på 60000 att laga den hojen, tro mig det är inte billigt med hoj när man drattar omkull med den..

Senast redigerat av blacken (1 juli 2008)

Mr_EmCom Med.lem
1 juli 2008 · 3 759 Inlägg

Köp min, https://www1.garaget.org/gallery/archive/49646/191663_914ky8.jpg

Toppskick

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
blacken
1 juli 2008 ·

Mr_EmCom skrev:
Köp min, http://www1.garaget.org/gallery/archive/49646/191663_914ky8.jpg

Toppskick

COOOL!..

svinok666 Avstängd
2 juli 2008 · 61 Inlägg

Ural

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
2 juli 2008 · 963 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Köp min, http://www1.garaget.org/gallery/archive/49646/191663_914ky8.jpg

Toppskick

Detta var ingen sälj tråd. Trådskaparen är dessutom ute efter en sporthoj, som jag påpekat tidigare.

MilleN
2 juli 2008 · 9 108 Inlägg

blacken skrev:
19000 i rep efter en vurpa är nog ganska så "standard" så att säga. För tre år sedan så ramlade min hoj när jag tvättade den. Den repen kostade över 18000:-, då kan man tänka sig skadorna som blir när man kör och ramlar, en sidokåpa (liten plast) kan kosta runt 4000- 5000 spänn, en helkåpa som måste bytas uj,uj,uj, lägg sedan till alla smådetaljer, på tjejens jobb så var det en snubbe som lade sin hoj i c:a 10 kmh i en kurva, det gick löst på 60000 att laga den hojen, tro mig det är inte billigt med hoj när man drattar omkull med den..

hehe, ska nog ta och skruva på kraschpuckarna jag har i garaget nu känns det som smile Trafikförsäkring på min GSX-R 750 -97 ligger på 5600 och då får jag ställa av den när jag vill (inte alla bolag som låter en göra det utan kräver att man betalar året runt), det är helt ok tycker jag, hel hade däremot blivit en bit över 20k och att lägga 2.000 i månaden på försäkring är inte min grej.

Angående SuperMotard så tror jag faktiskt att det är den ultimata förstahojen, så mycket lättare att köra än en sporthoj. Men det är såklart inte alla som gillar stuket på dom.

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
2 juli 2008 · 963 Inlägg

MilleN skrev:

blacken skrev:
19000 i rep efter en vurpa är nog ganska så "standard" så att säga. För tre år sedan så ramlade min hoj när jag tvättade den. Den repen kostade över 18000:-, då kan man tänka sig skadorna som blir när man kör och ramlar, en sidokåpa (liten plast) kan kosta runt 4000- 5000 spänn, en helkåpa som måste bytas uj,uj,uj, lägg sedan till alla smådetaljer, på tjejens jobb så var det en snubbe som lade sin hoj i c:a 10 kmh i en kurva, det gick löst på 60000 att laga den hojen, tro mig det är inte billigt med hoj när man drattar omkull med den..

hehe, ska nog ta och skruva på kraschpuckarna jag har i garaget nu känns det som smile Trafikförsäkring på min GSX-R 750 -97 ligger på 5600 och då får jag ställa av den när jag vill (inte alla bolag som låter en göra det utan kräver att man betalar året runt), det är helt ok tycker jag, hel hade däremot blivit en bit över 20k och att lägga 2.000 i månaden på försäkring är inte min grej.

Angående SuperMotard så tror jag faktiskt att det är den ultimata förstahojen, så mycket lättare att köra än en sporthoj. Men det är såklart inte alla som gillar stuket på dom.

Min Ninja är min förstahoj, tycker inte det är några problem att hantera den. Väldigt smidig hoj tycker jag. Enda man får tänka på är att ta det lugnt med gasen så den inte går upp på bakhjulet vid omkörningar. På 45an mot Gbg är det lite svackor, håller man jämn gas i 240+ så följer inte framdäcket med när vägen sjunker... vilket resulterar i bakhjulsåkning... tongue

MilleN
2 juli 2008 · 9 108 Inlägg

TCG skrev:
Min Ninja är min förstahoj, tycker inte det är några problem att hantera den. Väldigt smidig hoj tycker jag. Enda man får tänka på är att ta det lugnt med gasen så den inte går upp på bakhjulet vid omkörningar. På 45an mot Gbg är det lite svackor, håller man jämn gas i 240+ så följer inte framdäcket med när vägen sjunker... vilket resulterar i bakhjulsåkning... tongue

Ja jofan allt går ju, min Gixxer (också förstahoj) är nog lite större än din men alla hojar duger egentligen som förstahojar så länge man anpassar sig efter hojen och tar det lugnt i början. Man kommer dock inte ifrån att Motardhojar är mer lätthanterliga, dom väger väl hälften så mkt ungefär och max styrutslag på en sporthoj vs motard ska vi inte ens börja diskutera. Lågfartsbanan, helst sporthoj eller motard? smile

Sedan vill inte jag ha en SuperMotard i alla fall, har fastnat för sporthojarna hehe. Men är man mer lekbenägen än fart/posörbenägen är nog Motard ett bättre tips, ska man wheela med sporthoj så säger det pang så är man uppe i 200, inte alltid optimalt big_smile (det låter som om jag kan wheela, men oj oj vad mycket svårare det är än man tror big_smile)

blacken
2 juli 2008 ·

Med tanke på vilka "ohemula" premier det är på en sporthoj när man är "grön" så att säga. Så är en GSX 750/1100 e/es/ef mellan -82 till -85 ett mycket vettigt alternativ, om man försäkrar den som entusiast, då kostar den c:a 1600 per år HEL, och alla kan ta den försäkringen har jag hört, oavsett ålder. Och dom hojarna är inte heller så instabila som man kan tro utan har helt godkända vägegenskaper. plus om man tar en GSX 1100 efter -84 så är det 1135 spis i den med en "godkänd" skrämningsfaktor big_smile.. och dom håller grymt bra..

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
2 juli 2008 · 963 Inlägg

Det har inte nämnts ännu men jag antar att trådskaparen känner till sporthoj.com? Grymt trevligt folk och ofta snabba svar. Väldigt många som har lång MC erfarenhet.

Tips är ju alltid bra att ha för att få lite att gå på från folk som har erfarenhet men jag tycker du ska åka till en MC firma och provköra lite olika typer av hojar. Sen kollar du försäkringspremier och kollar om ditt val är rimligt. Det är ju trots allt du som ska köra den, inte vi. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang