Alla mc körare där ute. Vilken MC ska jag ha?

Psykdoktorn
3 juli 2008 · 194 Inlägg

Lite försäkringsbolag (om du kanske har missat någon?)

Länsförsäkringar
Folksam
TryggHansa
Bilsport & mc

På Länsförsäkringar kan man fortfarande ta en basförsäkring (=möjlighet att ställa av motorcykeln), men de brukar vara dyrare när man ställer på hojen igen.
TryggHansa går endast med årsförsäkring, men de är nästan alltid billigare än länsförsäkringar.
Folksam brukar vara svindyra, i alla fall för mig, men du kanske har mer tur?
Bilsport och mc tror jag bara har årsförsäkringar, men där kan man välja en hel massa olika försäkringar, plus att de brukar vara BILLIGA.

Är du med i SMC? Deras hemsida är www.svmc.se
Kan vara värt att kolla in, då man kan få rabatt på lite olika grejer. Eller, tja, ganska många grejer beroende på hur bra man är på att utnyttja dem smile


Men mitt tips är att provköra många hojar - tänk som på uppkörningen, så att du får med alla moment, såsom landsväg, stadskörningen och inte minst att den är hyfsat lätt att hantera.

Lycka till!

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.
Kita
3 juli 2008 · 234 Inlägg

Saabo skrev:
Ja det var ju en del bra förslag.. har inte hunnit kolla på mer än r6:an å GSX-R:en gillade dom båda. Men jag kommer ju att åka en hel del i staden, Men även åka 30 mil till Norge kom jag ju på.. äre bekvämt att åka med en t.ex. R6 då?

Sen vad äre bra att titta på när man köper dom? t.ex. i motorväg å liknande. Vad äre som slits fort? (förutom däcken smile ) när har en hoj gått för långt?

Guldvingwn som farsan har ( jag har en likadan samma åsmodell. anm. ^^)

nästan inget bytt på den, dom hållergrymt bra, sen e dom ju praktisklt tagen självkörande när man kör rakt fram. Och Långa turer är bara helt underbart big_smile

Dock är det en tung motorcykel ^^   

Men ack så ljuvliga!!

oxox / kita

Motorcyklar <3
Honda Accord "Röda Rebellen" (1991)
Skoda Fabia "Gröna faran" (2002)
Petersen
3 juli 2008 · 76 Inlägg

en Triumph 675 e skit kul,snabb styrd som fan på banan...

Alltid skit gla.
Volkswagen Tiguan "Lecker" (2018)
Tengu1969
3 juli 2008 · 1 396 Inlägg

Vill man ta det lugnt i början så hade jag nog köpt en ER-6, halvsnabb och halvsnygg, men låter otroligt gött big_smile

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
Sushikocken Sleeper
3 juli 2008 · 3 084 Inlägg

Kita skrev:

Saabo skrev:
Ja det var ju en del bra förslag.. har inte hunnit kolla på mer än r6:an å GSX-R:en gillade dom båda. Men jag kommer ju att åka en hel del i staden, Men även åka 30 mil till Norge kom jag ju på.. äre bekvämt att åka med en t.ex. R6 då?

Sen vad äre bra att titta på när man köper dom? t.ex. i motorväg å liknande. Vad äre som slits fort? (förutom däcken smile ) när har en hoj gått för långt?

Guldvingwn som farsan har ( jag har en likadan samma åsmodell. anm. ^^)

nästan inget bytt på den, dom hållergrymt bra, sen e dom ju praktisklt tagen självkörande när man kör rakt fram. Och Långa turer är bara helt underbart big_smile

Dock är det en tung motorcykel ^^   

Men ack så ljuvliga!!

oxox / kita

årsmodell och cc? Fars guldvinge 1500 är enbart bra till bojsänke för 200 mil innan renoverade han packningarna i motorn och växellådan för en 20000... nu går den inte ens att rulla framåt, och eftersom han har en special edition (6st i sverige) så finns det inte en del att få tag i. Sen är dem praktiskt taget omöjliga att skruva i! 100 timmars jobb för att få ut motorn. Men som sagt bojsänke smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Goffen Administratör
3 juli 2008 · 2 974 Inlägg

Som första hoj rekommenderar jag en cbr 600f runt 00 som man får för dom pengarna...  Köpa en gammal hoj från 80 talet känns ju helt ointressant för du vill köra mer än du skruvar med den heller hur? När du kört den hojjen och tröttnat på effekten för det händer så kan du köpa nått värre senare för du behöver ju inte gifta dig med hojjen bara för att det är din första!?

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
zortep
3 juli 2008 · 911 Inlägg

köp en Suzuki GSX R-1000 med ett trimsats , vroooom

pic up the phone, wazzzaaa
Turbo_Finnen
3 juli 2008 · 41 Inlägg

Mitt tips ang hoj skulle vara Kawasaki ZX12 (ninja).. 200 hästar, går som ett skållat troll, helt vansinnigt.. (roligt alltså wink )

Kör före du, så väntar jag på dig där framme
Allt under 19" är vinterdäck
Suzuki SJ410Q "Skorpan" (1985)
Goffen Administratör
4 juli 2008 · 2 974 Inlägg

Läser man första inlägget står det nått om 1.nybörjare 2.50tusen så om vi håller oss till det och inte svävar iväg?

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
4 juli 2008 · 963 Inlägg

Goffen skrev:
Läser man första inlägget står det nått om 1.nybörjare 2.50tusen så om vi håller oss till det och inte svävar iväg?

Och sporthoj...

Meanstreaker
4 juli 2008 · 119 Inlägg

TCG skrev:

Goffen skrev:
Läser man första inlägget står det nått om 1.nybörjare 2.50tusen så om vi håller oss till det och inte svävar iväg?

Och sporthoj...

Nja han skriver ju inte rakt ut att det måste vara en sporthoj...

Jag skulle rekommendera att du kollar närmre på Yamaha FZS "FAZER" 1000, den har samma motor som R1:an fast med en annan sättning, inte samma toppiga effekt utan lite mer allround. Den är ju snygg också, med en bra körställning som är lite mer upprätt än R1:an men ändå sportig. Passar nog riktigt bra för en långtur då halvkåpan tar en stor del av vinden. Den lär ju vara billigare att försäkra än en R1:a.

Vill bara höja ett varningens finger för alla R1:or som finns på marknaden, är den billig har den troligtvis levt ett mkt hårt liv. Väldigt många som vurpar med sporthojar, så kolla chassiet noga! Om det är lite skevt kan det bli livsfarligt när du kommer upp i högre hastigheter. Hojen kan vandra i sidled (inget man vill när vägen svänger...) eller så kan den vobbla. Om förra ägaren har köpt till kolfiberöverdrag till ramen så ska du ju definitivt plocka bort det innan du köper, är det något han försöker dölja?

Alltid när jag kollat försäkringspremier så har Bilsport MC varit överlägset billigast. Fördelen där är att hojen är försäkrad hela året (oftast för samma premie som de övriga försäkringsbolagen bara ger dig tre månader!) så du kan ut och åka när som helst på året! Det kan ju vara soliga och varma dagar i november....

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
4 juli 2008 · 963 Inlägg

Meanstreaker skrev:

TCG skrev:

Goffen skrev:
Läser man första inlägget står det nått om 1.nybörjare 2.50tusen så om vi håller oss till det och inte svävar iväg?

Och sporthoj...

Nja han skriver ju inte rakt ut att det måste vara en sporthoj...

Jag skulle rekommendera att du kollar närmre på Yamaha FZS "FAZER" 1000, den har samma motor som R1:an fast med en annan sättning, inte samma toppiga effekt utan lite mer allround. Den är ju snygg också, med en bra körställning som är lite mer upprätt än R1:an men ändå sportig. Passar nog riktigt bra för en långtur då halvkåpan tar en stor del av vinden. Den lär ju vara billigare att försäkra än en R1:a.

Vill bara höja ett varningens finger för alla R1:or som finns på marknaden, är den billig har den troligtvis levt ett mkt hårt liv. Väldigt många som vurpar med sporthojar, så kolla chassiet noga! Om det är lite skevt kan det bli livsfarligt när du kommer upp i högre hastigheter. Hojen kan vandra i sidled (inget man vill när vägen svänger...) eller så kan den vobbla. Om förra ägaren har köpt till kolfiberöverdrag till ramen så ska du ju definitivt plocka bort det innan du köper, är det något han försöker dölja?

Alltid när jag kollat försäkringspremier så har Bilsport MC varit överlägset billigast. Fördelen där är att hojen är försäkrad hela året (oftast för samma premie som de övriga försäkringsbolagen bara ger dig tre månader!) så du kan ut och åka när som helst på året! Det kan ju vara soliga och varma dagar i november....

Vill inte vara otrevlig, jag vet att man inte alltid orkar läsa hela trådar, men du har inte läst hela denna tråd gissar jag?
Har citerat trådskaparen redan på 2 sidan i denna tråd men får väl lägga in det igen då...
Du ger dock ett vettigt förslag då FZS är ganska sportig och hojar utan kåpor brukar vara billigare i försäkring. Sen skriver du mer vettiga saker i ditt inlägg så du är förlåten från min sida iaf wink

Saabo skrev:
Hej.. jag håller på å tar MC kort nu (snart klar)... Men har 0 erfarenhet av MC. Så nu funderar jag på vad jag ska ha fö mc när jag är klar med kortet.

Priset bör ju inte gå över 50 000
Sen så får den ju inte se hur fyrkantig ut som hälst.. å inga 125:or

Jag har kollat runt lite på R1:or å dom ser ut att vara i min smak.

Vet inte vad man bör kolla efter på cyklarna eller vad som bör bytas med tiden...

Så snälla ni ge mig lite köpråd och tipps om nån grym mc.

Mvh Kim

Saabo skrev:
Hehe tack för tippsen  Jag kom ju på att jag ska ju åka 30 mil nån gång i månaden mellan sverige å norge. Men jag vill ju samtidigt köra en super sportig hojj... Vill ju inte ha en tok hög försäkring heller.. hörde att de kan gå på upp mot 10 i året för sport hojjar..

Meanstreaker
4 juli 2008 · 119 Inlägg

Nja, det var väl mest det sista citatet jag missade, men det allra första han skriver så säger han ju bara att R1:or ser ut att vara hans smak... Det innebar ju inte att det tvunget skulle vara det.... Men visst, mycket tydligare än "Men jag vill ju samtidigt köra en super sportig hojj... " kan det ju inte bli.

Tycker det är lite dumt att kasta sig på en supersportig hoj som första hoj, men jag känner många som gjort så och de lever alla än så länge....

blacken
4 juli 2008 ·

Annars om du vill ha något pålitligt och med rätt "känsla", Honda VFR 750/800, mycket hoj för penningarna och grymt skottsäker brukar kallas för "evighets maskinen"..

Meanstreaker
4 juli 2008 · 119 Inlägg

blacken skrev:
Annars om du vill ha något pålitligt och med rätt "känsla", Honda VFR 750/800, mycket hoj för penningarna och grymt skottsäker brukar kallas för "evighets maskinen"..

Ja det var ju ett bra förslag, tycker jag. Dessutom får man en härlig V-twin på köpet! Riktigt snygga dessa!

Sushikocken Sleeper
4 juli 2008 · 3 084 Inlägg

Meanstreaker skrev:

blacken skrev:
Annars om du vill ha något pålitligt och med rätt "känsla", Honda VFR 750/800, mycket hoj för penningarna och grymt skottsäker brukar kallas för "evighets maskinen"..

Ja det var ju ett bra förslag, tycker jag. Dessutom får man en härlig V-twin på köpet! Riktigt snygga dessa!

Säger bara African twin 750 så ska jag visa vilken maskin som är kungen av grusvägen tongue

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Skaune
4 juli 2008 ·

Sushikocken skrev:

Meanstreaker skrev:

blacken skrev:
Annars om du vill ha något pålitligt och med rätt "känsla", Honda VFR 750/800, mycket hoj för penningarna och grymt skottsäker brukar kallas för "evighets maskinen"..

Ja det var ju ett bra förslag, tycker jag. Dessutom får man en härlig V-twin på köpet! Riktigt snygga dessa!

Säger bara African twin 750 så ska jag visa vilken maskin som är kungen av grusvägen tongue

Nä du knappast kung på grusvägen, men kanske i den där stora sandlådan, vad heter den nu? ahh Sahara!

Goffen Administratör
4 juli 2008 · 2 974 Inlägg

Jag tycker mitt förslag är tillräckligt mycket sporthoj för en nybörjare ihop med en sporthojskurs hos smc..... Jag hörde nått om att det är 15% mer som dör på en R1a än övriga hojjar.....

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Mr_EmCom Med.lem
4 juli 2008 · 3 759 Inlägg

TCG skrev:

Mr_EmCom skrev:
Köp min, http://www1.garaget.org/gallery/archive/49646/191663_914ky8.jpg

Toppskick

Detta var ingen sälj tråd. Trådskaparen är dessutom ute efter en sporthoj, som jag påpekat tidigare.

Ber om ursäkt på båda punkterna. Dock försökte jag konvertera trådskaparen! wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49646/390254_ci7qia.jpg

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
_deki_
4 juli 2008 · 281 Inlägg

vad tycker ny om Honda vtr

/Deki
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang