Alla mc körare där ute. Vilken MC ska jag ha?

Turbomatte Lackerare/Rekondare
7 juli 2008 · 834 Inlägg

FireTraXX skrev:

Turbomatte skrev:

FireTraXX skrev:

Jag är död inom en vecka när jag köper tung mc, men om jag frågar efter tips om vilken sporthoj jag ska köpa så vill jag inte få reda på att nån jävla ökenmaskin är perfekt till mig.

Hoppas att du inser att man inte är ensam i trafiken. Skulle ju vara rätt trisst att klippa en liten unge på cykel första rundan med nya r1an. Vill man köra super sport båge när man är helt grön på mc kan man se till att göra det på bana istället.

Jag har lite (Inte mycket, men lite) mer vett än att köra i 270km/h inne i stan.
(Vilket är var små ungar cyklar, har inte sett speciellt många på E6 iallafall.)

Du behöver inte köra 270 för att tappa kontrollen, kan vara lite fuktigt och man råkar dra lite mycket i gasrullen när man ska förbi ica och köpa mjölk.


Olyckor kan hända alla oavsett om man är ball och världsvan inom trafiken när det gäller bilar motorcyklar osv osv.


Har man knappt kört hojj innan ska man inte ha en värsting hojj. Har man kanppt kört bil innan ska man inte ha värsting bil.

Man ger sej ju fan inte ut i en nästan lodrät backe första gången man åker skidor.

FireTraXX DFFL
7 juli 2008 · 9 020 Inlägg

Turbomatte skrev:
bla bla bla bla...

Olyckor händer även motarder och scootrar.
De går tillräckligt snabbt för att både skada och döda.

Min erfarenhet är att man lär sig snabbare och bättre om man börjar stort.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Saabo
7 juli 2008 · 224 Inlägg

TCG skrev:
Det har inte nämnts ännu men jag antar att trådskaparen känner till sporthoj.com? Grymt trevligt folk och ofta snabba svar. Väldigt många som har lång MC erfarenhet.

Tips är ju alltid bra att ha för att få lite att gå på från folk som har erfarenhet men jag tycker du ska åka till en MC firma och provköra lite olika typer av hojar. Sen kollar du försäkringspremier och kollar om ditt val är rimligt. Det är ju trots allt du som ska köra den, inte vi. smile

NEj den sidan viste jag inte om.. Ska kolla in den smile tack för tippset..

(Nu kommer nog folk bli arga på mig när jag spammar så tongue)

Snurrigt...
Turbomatte Lackerare/Rekondare
7 juli 2008 · 834 Inlägg

FireTraXX skrev:

Turbomatte skrev:
bla bla bla bla...

Olyckor händer även motarder och scootrar.
De går tillräckligt snabbt för att både skada och döda.

Min erfarenhet är att man lär sig snabbare och bättre om man börjar stort.

Min erfarenhet är att dom flesta som kör ihjäl folk eller skapar olyckor är arroganta skitstövlar som tror dom kan allt efter dom provat första gången och köper det värsta pengar kan köpa!

FireTraXX DFFL
7 juli 2008 · 9 020 Inlägg

Turbomatte skrev:

FireTraXX skrev:

Turbomatte skrev:
bla bla bla bla...

Olyckor händer även motarder och scootrar.
De går tillräckligt snabbt för att både skada och döda.

Min erfarenhet är att man lär sig snabbare och bättre om man börjar stort.

Min erfarenhet är att dom flesta som kör ihjäl folk eller skapar olyckor är arroganta skitstövlar som tror dom kan allt efter dom provat första gången och köper det värsta pengar kan köpa!

haha, det hittade du på precis.
Din lilla busunge, håll dig till trehjulingar och mammas tutte så ska du nog klara dig hur bra som helst du med.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
7 juli 2008 · 963 Inlägg

Saabo skrev:

TCG skrev:
Detta med att sträcka på benen är ju lite individuellt, kanske beroende på hur lång man är? Körde drygt 30mil med ett kort stopp för några veckor sedan med min Ninja. Visst är det skönt att sträcka på benen men stoppa var 5e mil är att ta i, trots att jag är 195cm... smile

Ja e bara 181 så då borde ju alla hojjar passa mig big_smile hehe

Ska ju åka 32 mil lite då å då.. så då måste ju bempan räcka en bit oxå

Ninja ZX-9R är en av de större sporthojarna(väldigt lik Yamaha Thunderace) så provsitt lite hojar och kolla så du kan sitta bra. Benen ska ju komma in i inbuktningarna i tanken.

Har svårt att tro att någon sporthoj är bekväm att åka 32mil på, det är därför det finns sporttouring/glidare... Du kommer dock inte 32mil på en tank så en paus får du iaf tongue

Turbomatte Lackerare/Rekondare
7 juli 2008 · 834 Inlägg

FireTraXX skrev:

Turbomatte skrev:

FireTraXX skrev:

Olyckor händer även motarder och scootrar.
De går tillräckligt snabbt för att både skada och döda.

Min erfarenhet är att man lär sig snabbare och bättre om man börjar stort.

Min erfarenhet är att dom flesta som kör ihjäl folk eller skapar olyckor är arroganta skitstövlar som tror dom kan allt efter dom provat första gången och köper det värsta pengar kan köpa!

haha, det hittade du på precis.
Din lilla busunge, håll dig till trehjulingar och mammas tutte så ska du nog klara dig hur bra som helst du med.

Mammas tutte har jag mjölkat slut för länge sen och trehjulingen skar efter turbokonverteringen tyvärr. Ska nu bygga en bobbycar med 3lsexa som ska göra låga 3or på strippen 2009!

FireTraXX DFFL
7 juli 2008 · 9 020 Inlägg

Turbomatte skrev:

FireTraXX skrev:

Turbomatte skrev:

Min erfarenhet är att dom flesta som kör ihjäl folk eller skapar olyckor är arroganta skitstövlar som tror dom kan allt efter dom provat första gången och köper det värsta pengar kan köpa!

haha, det hittade du på precis.
Din lilla busunge, håll dig till trehjulingar och mammas tutte så ska du nog klara dig hur bra som helst du med.

Mammas tutte har jag mjölkat slut för länge sen och trehjulingen skar efter turbokonverteringen tyvärr. Ska nu bygga en bobbycar med 3lsexa som ska göra låga 3or på strippen 2009!

Jag väntar med spänning på resultatet.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
blacken
7 juli 2008 ·

Saabo skrev:

blacken skrev:
Om du är "ny" på att köra hoj. glöm R-1:or, Buell och dylika.  Börja med en lite motorsvagare tills du har fått några mil i "kläderna". Tänk även på att försäkringen på sådana "självmordsmaskiner" är GRYM för " nyare" och yngre velicopedryttare. Glutta på en GSX ef/es/e 750/1100 mellan -82-85 dom är det låga premier även för yngre förare. ( om man tar en entusiastförsäkring på den)

A har kollat på lite GSX:er dom lite nyare modellerna kan fungera... är dom billiga i försäkra då?

Självkart så är dom "nyare" GSX:erna att föredra, men dom är nog inte fullt så billiga för en så pass "färsk" hojåkare som du men ring runt ibland försäkringsbolagen och hör dig för vad det kan gå löst på.  Annars så ska du kanske tänka till lite och slänga ett getöga på en GSX ef/es 1100/750 mellan -84- 86 dom är inga "dumma" hojar och tvärt emot vad en del säger så är dom mycket pålitliga maskiner är kända för att "gå hur länge som helst", är även mycket säkra på vägen och lätta att köra med MYCKET körglädje för pengarna, dom är inga "skrammelstaket" som en del andra tidiga 80 tals maskiner kan vara. Fördelen med en sådan "järnhäst" är att dom är billiga att försäkra även för en nybörjare ( entusiastförsäkring) en sådan hoj är nog lite mer lämpad för en en person som sitter i din sits och det är att rekommendera att du börjar lite lugnt och skaffar dig en hoj som kan ge dig lite körvana med en hoj som inte är fullt så "människofientlig",
dessutom så är skrämmningsfaktorn på en GSX inte att förakta, och den är inte heller så värst slö original heller, dom kan se lite "fula och tama" ut på en bild, men provkör en först så kan du bilda dig en uppfattning om den.
Och kom ihåg den slitna ramsan som verkligen gäller en "färsk" hoj åkare, "innan man kan gå, så måste man lära sig att krypa"..

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
7 juli 2008 · 963 Inlägg

Turbomatte skrev:

FireTraXX skrev:

Turbomatte skrev:

Min erfarenhet är att dom flesta som kör ihjäl folk eller skapar olyckor är arroganta skitstövlar som tror dom kan allt efter dom provat första gången och köper det värsta pengar kan köpa!

haha, det hittade du på precis.
Din lilla busunge, håll dig till trehjulingar och mammas tutte så ska du nog klara dig hur bra som helst du med.

Mammas tutte har jag mjölkat slut för länge sen och trehjulingen skar efter turbokonverteringen tyvärr. Ska nu bygga en bobbycar med 3lsexa som ska göra låga 3or på strippen 2009!

Haha, underbart! Äntligen någon som tar FireTraXX ironi på rätt sätt! Hahaha!
Själv körde jag Bobbycar på Mantorp under Gatebil, inget jag rekomenderar om man är 195cm... smile Den var ändå original förutom att jag tankat 40% alkohol tongue

Tycker att 900cc+ hojar är skönare att köra, man behöver inte ligga och varva så förbaskat hela tiden. Går utmärkt att köra på högre växlar i lägre hastigheter. Samma sak som att jag kör bil med manuell 6vxl växellåda och V8. Man måste inte tokvarva för att göra en omkörning.

Saabo
7 juli 2008 · 224 Inlägg

Tack för alla tips och förslag. Trodde jag skulle få 1 svar inte 8 sidor smile
Men jag är sugen på något stort med mycket ilska i.. Men börjar nog inse att man kanske ska böra lite mildare då jag har tendens att ta i lite mer än vad jag orkar. tongue Men jag har kollat lite på Suzuki Gsxr, Kawasaki ZX å Honda r1 & 6. Gillar nog den typen av cycklar bäst. Men i slutet blir det nog försäkringen som bestämmer till största del. Men tack för allt så ska jag se till att klara kortet nu oxå big_smile

Mvm Kim

Senast redigerat av Saabo (7 juli 2008)

Snurrigt...
FireTraXX DFFL
7 juli 2008 · 9 020 Inlägg

http://www.blocket.se/vi/17020692.htm?ca=23_11_s

Såg den precis, hade jag fått sålt min bil nån förbannad gång så hade jag köpt den idag.
55kw (Får ju mer om man tar bort strypningen) så den är inte så förbannat snabb men den har potential om man bara vill, försäkringen är billig och den är jävligt snygg.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
blacken
7 juli 2008 ·

FireTraXX skrev:
http://www.blocket.se/vi/17020692.htm?ca=23_11_s

Såg den precis, hade jag fått sålt min bil nån förbannad gång så hade jag köpt den idag.
55kw (Får ju mer om man tar bort strypningen) så den är inte så förbannat snabb men den har potential om man bara vill, försäkringen är billig och den är jävligt snygg.

Om du nu har så djäkla bråttom när du ska någonstans, vad är det för fel på en väl inspirerad Hayabusa?? big_smile Den har ju liksom "lite" mera "ummpff" cool

FireTraXX DFFL
7 juli 2008 · 9 020 Inlägg

blacken skrev:

FireTraXX skrev:
http://www.blocket.se/vi/17020692.htm?ca=23_11_s

Såg den precis, hade jag fått sålt min bil nån förbannad gång så hade jag köpt den idag.
55kw (Får ju mer om man tar bort strypningen) så den är inte så förbannat snabb men den har potential om man bara vill, försäkringen är billig och den är jävligt snygg.

Om du nu har så djäkla bråttom när du ska någonstans, vad är det för fel på en väl inspirerad Hayabusa?? big_smile Den har ju liksom "lite" mera "ummpff" cool

Kostar ju 12 förmögenheter och en kopp kaffe att försäkra, så den drömmen har jag gett upp för tillfället. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
blacken
7 juli 2008 ·

FireTraXX skrev:

blacken skrev:

FireTraXX skrev:
http://www.blocket.se/vi/17020692.htm?ca=23_11_s

Såg den precis, hade jag fått sålt min bil nån förbannad gång så hade jag köpt den idag.
55kw (Får ju mer om man tar bort strypningen) så den är inte så förbannat snabb men den har potential om man bara vill, försäkringen är billig och den är jävligt snygg.

Om du nu har så djäkla bråttom när du ska någonstans, vad är det för fel på en väl inspirerad Hayabusa?? big_smile Den har ju liksom "lite" mera "ummpff" cool

Kostar ju 12 förmögenheter och en kopp kaffe att försäkra, så den drömmen har jag gett upp för tillfället. tongue

Skippa fikat, så kanske det går. big_smile

Muttley
7 juli 2008 ·

FireTraXX skrev:

blacken skrev:

FireTraXX skrev:
http://www.blocket.se/vi/17020692.htm?ca=23_11_s

Såg den precis, hade jag fått sålt min bil nån förbannad gång så hade jag köpt den idag.
55kw (Får ju mer om man tar bort strypningen) så den är inte så förbannat snabb men den har potential om man bara vill, försäkringen är billig och den är jävligt snygg.

Om du nu har så djäkla bråttom när du ska någonstans, vad är det för fel på en väl inspirerad Hayabusa?? big_smile Den har ju liksom "lite" mera "ummpff" cool

Kostar ju 12 förmögenheter och en kopp kaffe att försäkra, så den drömmen har jag gett upp för tillfället. tongue

varför stryper man en R1 till 55 kw ? finns ju inte någon anledning tycker jag, då dessar har väl mer än den dubbla effekten original.
försäkringen är ju visst de dyra på R1 smile, polaren betalade ungefär 30 tusen för sin R6a.

FireTraXX DFFL
7 juli 2008 · 9 020 Inlägg

tkd_rille skrev:

FireTraXX skrev:

blacken skrev:

Om du nu har så djäkla bråttom när du ska någonstans, vad är det för fel på en väl inspirerad Hayabusa?? big_smile Den har ju liksom "lite" mera "ummpff" cool

Kostar ju 12 förmögenheter och en kopp kaffe att försäkra, så den drömmen har jag gett upp för tillfället. tongue

varför stryper man en R1 till 55 kw ? finns ju inte någon anledning tycker jag, då dessar har väl mer än den dubbla effekten original.
försäkringen är ju visst de dyra på R1 smile, polaren betalade ungefär 30 tusen för sin R6a.

En strypt R1 som är reggad på 55kw är billigare än en original R1 att försäkra.

(Nyckelordet är markerat med tjock text.)

Min lillebror hade en ZX7-r (Ninja) som han som 19-åring betalade 300kr/månad för.
Och den hade 122hk ostrypt men var inreggad med betydligt mindre.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Muttley
7 juli 2008 ·

FireTraXX skrev:

tkd_rille skrev:

FireTraXX skrev:

Kostar ju 12 förmögenheter och en kopp kaffe att försäkra, så den drömmen har jag gett upp för tillfället. tongue

varför stryper man en R1 till 55 kw ? finns ju inte någon anledning tycker jag, då dessar har väl mer än den dubbla effekten original.
försäkringen är ju visst de dyra på R1 smile, polaren betalade ungefär 30 tusen för sin R6a.

En strypt R1 som är reggad på 55kw är billigare än en original R1 att försäkra.

(Nyckelordet är markerat med tjock text.)

Min lillebror hade en ZX7-r (Ninja) som han som 19-åring betalade 300kr/månad för.
Och den hade 122hk ostrypt men var inreggad med betydligt mindre.

vad kostar R1an då ? du behöver ju inte dumma dig för jag fattar svenska. men anser att vill man ha en R1 så varför ens strypa den ? då är de inte något roligt med dem längre ju.

Meanstreaker
7 juli 2008 · 119 Inlägg

TCG skrev:

Saabo skrev:

TCG skrev:
Detta med att sträcka på benen är ju lite individuellt, kanske beroende på hur lång man är? Körde drygt 30mil med ett kort stopp för några veckor sedan med min Ninja. Visst är det skönt att sträcka på benen men stoppa var 5e mil är att ta i, trots att jag är 195cm... smile

Ja e bara 181 så då borde ju alla hojjar passa mig big_smile hehe

Ska ju åka 32 mil lite då å då.. så då måste ju bempan räcka en bit oxå

Ninja ZX-9R är en av de större sporthojarna(väldigt lik Yamaha Thunderace) så provsitt lite hojar och kolla så du kan sitta bra. Benen ska ju komma in i inbuktningarna i tanken.

Har svårt att tro att någon sporthoj är bekväm att åka 32mil på, det är därför det finns sporttouring/glidare... Du kommer dock inte 32mil på en tank så en paus får du iaf tongue

Jag kunde köra 35mil på en tank med min Bandit 600, sjukt ekonomiskt och roligare hoj än väntat. Stor i ramen också, så man känner sig inte som en mopedist (som man gör på en ER-5:a...).

Det är lite synd att folk i allmänhet tror att man måste köra extrem sporthoj för att ha roligt på två hjul. Men visst är det en smaksak. Ett test man kan göra är ju att sticka till en handlare och provköra lite hojar, kan du inte "behärska" dig själv inom rimliga gränser så bör man nog inte köpa en sån hoj. En bekant till mig dog för många år sedan när han hämtade sin nya R1:a, han kom 2km...

FireTraXX DFFL
7 juli 2008 · 9 020 Inlägg

tkd_rille skrev:

FireTraXX skrev:

tkd_rille skrev:

varför stryper man en R1 till 55 kw ? finns ju inte någon anledning tycker jag, då dessar har väl mer än den dubbla effekten original.
försäkringen är ju visst de dyra på R1 smile, polaren betalade ungefär 30 tusen för sin R6a.

En strypt R1 som är reggad på 55kw är billigare än en original R1 att försäkra.

(Nyckelordet är markerat med tjock text.)

Min lillebror hade en ZX7-r (Ninja) som han som 19-åring betalade 300kr/månad för.
Och den hade 122hk ostrypt men var inreggad med betydligt mindre.

vad kostar R1an då ? du behöver ju inte dumma dig för jag fattar svenska. men anser att vill man ha en R1 så varför ens strypa den ? då är de inte något roligt med dem längre ju.

Om jag köper den (Vilket jag inte gör eftersom att ingen vill ha min bil) så tas ju brickorna bort direkt så att den kan andas som den ska.
Då betalar jag för en R1 med 55kw men kör en R1 med full effekt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang