2178
Sök

Någon har försökt exportera min bil till danmark. Vad göra nu?

564 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
Fick precis ett brev från vägverket där det står "Avregistrering av fordonet XXX XXX", Vi kan inte avregistrera fordonet eftersom anmälan är ofullständig. Komplettera anmälan på följande sätt:

...osv.

Jag ringde såklart vägverket där de sa att de har fått en kopia från danska registreringsregistret med ansökan om nya danska registreringsskyltar. (Jag fick också en kopia på detta i samma brev.) Detta gjorde mig såklart orolig. Bilen köpte jag helt ny i höstas och har inte haft några planer att sälja den till utlandet.

Något som gjorde mig lite förvånad var att någon hade beställt nya registreringsbevis på bilen, och dessa fick jag i posten för några veckor sedan. Då tyckte jag bara det var lite konstigt att jag fick nya när jag redan hade papper på bilen.

Vad tycker ni jag ska göra nu? Strunta i ärendet, eller forska mer? Bilen står fortfarande på mig här i sverige eftersom uppgifterna som vägverket fick inte var fullständiga. Eller ska jag försöka kontakta danska fordonsregistret?
Vet ni hur det fungerar i danmark? Deras motsvarighet till vägverket verkar inte ha något med fordon att göra.

Mvh Johan

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 juli 2008
En sak å tänka på här e väl då kanske att se för helvete till att verkligen strimla sönder papper som har personuppgifter som person nr. på, helst dela upp de på flera tömningar också, troligtvis va de väl nån sån grej som de missat annars hade de varit problem...

Fan va obehagligt iaf och jag skulle nog gått vidare med ärendet iaf, ifall de nu försöker igen.

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 juli 2008
Vägverket bör vara intresserade av att hjälpa dig eftersom du förmodligen blivit utsatt för ett bedrägeriförsök.
Alternativt ring polisen. Det kan vara ett misstag, men det ska du absolut kolla upp. Det finns exempel på att någon ringt på dörren och sagt med full laglig rätt "-Jag är här för att hämta min bil..." Jag tror det blivit svårare att genomföra den typen av bedrägerier med passa dig för tusan.

Skaffa en brevlåda med lås så ingen annan kan vittja din post!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

564 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
Nu har jag pratat med danska fordonsregistret. Det danska registreringsnummret tillhör tydligen en Opel. Vägverket var inte speciellt intresserade av att hjälpa till... Jag har via danmark fått tag i direktnummret till den danska handläggaren som har skött ärendet där. Han fanns inte på kontoret idag, men jobbar tydligen imorgon.

Det känns olustigt det här.. Misstänker att någon beställt nya regskyltar, men ingen har ju varit inne i lägenheten och hämtat postförsändelsen.
Sista tiden tycker jag att dom har dragit trängelskatt när jag inte har åkt. Tidigare jobbade jag innanför tullarna och körde dagligen genom dessa. Då tänkte jag inte på om dom drog rätt på autogiro, men nu jobbar jag utanför tullarna och ändå har dom dragit trängselskatt vissa dagar som inte riktigt stämmer. Jag har hittils struntat i det eftersom jag tänkt att dom kanske har varit långsamma med att dra pengarna... Men nu känner jag att jag måste kolla upp detta lite mer...jag kan ju ha fel också...

564 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
Kollade mina skattebeslut nu och dom stämmer.

564 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
Jag har pratat med polisen nu. Beroende på vad jag får för svar från danmark imorgon så kommer jag göra en polisanmälan.

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 juli 2008
Bra!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

83 Inlägg
2 juli 2008
Rimligast är väl att göra en polisanmälan i förebyggande syfte och skulle något hända efter det så har du svart på vitt en anmälan sedan tidigare och då behöver du inte oroa dig skulle jag tro.

474 Inlägg
2 juli 2008
det är ingen som har snott dina regplåtar nångång då??

Volvo S60 2.5T AWD

8 156 Inlägg
2 juli 2008
Ruuska_ skrev:
det är ingen som har snott dina regplåtar nångång då??

Det är ju relativt lätt att beställa hem egna (som visserligen inte är tillåtna) liknande skyltar, så stölderna har väl minskat?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
3 juli 2008
groze skrev:
Jag har pratat med polisen nu. Beroende på vad jag får för svar från danmark imorgon så kommer jag göra en polisanmälan.

Fått ngt svar ännu?

Sök