systemkamera behöver hjälp o tips!

GTIPower Bildskapare
3 juli 2008 · 13 Inlägg

Skulle rekommendera som tidigare inlägg en billigare kamera och lite mer på optik.
Skall du ha en 5D så tillkommer objektiv för minst 7-8000:- om det skall göra kameran rätt. Och då har du ett objektiv.
Proffs optik väger också ganska mycket mer än lite ljussvagare optik. (förutom kameran i sig)
Tex en D80 med 16-85, 18-70 eller 18-200 kommer man långt med.

Diesel_018
3 juli 2008 · 56 Inlägg

Phaetoon skrev:
Canon EOS 450D konkurrerar (och slår) först och främst Nikon D60, så den står sig ganska så bra mot Nikon D80, men jag anser ändå att objektiven till Nikon är strået vassare.
D5:an är aningen bättre, men saknar den inbyggda blixten. Sen att den väger nästan 40% mer än D80 gör att den kanske inte riktigt lika lämplig att ha med sig ut och fotografera flygande fåglar?

Eftersom du går från en vanlig digitalkamera till en SLR så lär du bli grymt nöjd med vad du än väljer!

Ja nu jag har bestämt mej jag ska ha nån av de Nikon D80 eller Canon E450. inte den D5...


Sen det är svårt välja vilken ska jag ha objektiv?

gärna vill veta vilken är bäst objektiv till Nikon
Och till Canon?

Sen jag ska kolla genom me dessa priset me objektiv

så sen jag kan bestämt mej vilka jag ska ha E450 eller D80.

Tror det kommer att jag köpa 2-3st objektiv

Vill ha bra kvalite objketiv som använda mest till Bil, Natur, studiofoto, nära bilder.

Tack för hjälpen...

Honda CIVIC VTI EG6 "JDM CIVIC VTI LOVE" (1992)
Honda CIVIC TYPE R FN2 "RACE TYPE R" (2008)
Honda CIVIC VTI EG9 SEDAN "låg chassinr 00006" (1992)
Diesel_018
3 juli 2008 · 56 Inlägg

GTIPower skrev:
Skulle rekommendera som tidigare inlägg en billigare kamera och lite mer på optik.
Skall du ha en 5D så tillkommer objektiv för minst 7-8000:- om det skall göra kameran rätt. Och då har du ett objektiv.
Proffs optik väger också ganska mycket mer än lite ljussvagare optik. (förutom kameran i sig)
Tex en D80 med 16-85, 18-70 eller 18-200 kommer man långt med.

Ja nu jag har bestämt mej jag ska ha nån av de Nikon D80 eller Canon E450. inte den D5...


Sen det är svårt välja vilken ska jag ha objektiv?

gärna vill veta vilken är bäst objektiv till Nikon
Och till Canon?

Sen jag ska kolla genom me dessa priset me objektiv

så sen jag kan bestämt mej vilka jag ska ha E450 eller D80.

Tror det kommer att jag köpa 2-3st objektiv

Vill ha bra kvalite objketiv som använda mest till Bil, Natur, studiofoto, nära bilder.

Tack för hjälpen...

Diesel_018
3 juli 2008 · 56 Inlägg

MissMums skrev:
Bestäm dig för vilket märke du vill ha och köp en billigare hus (typ canon 450D).
Köp sedan lite dyrare objektiv. Canons objektiv med ett "L" på passar även till Canons fullformatare om du i framtiden vill byta upp dig rejält.

Själv har jag en Canon 350D och en 400D, jag är nöjd i alla fall. smile

Okej smile

klinder ...
3 juli 2008 · 227 Inlägg

Jag säger som såhär...

Köp kameran efter hur den ligger i din hand ...

För kvaliten på kamerorna spelar såpass liten roll i hur bra bilden blir, det är bara du som kan göra en bild bra eller dålig...


Jag suktar efter en Canon 40D med ett tamron 17-50/f2.8 objektiv...
Har en Pentax K100D, Kanske inte den bästa systemkameran men den gör sitt jobb så jag lägger hellre pengar på bilen.

Det som många tror är att systemkameror tar skit bra bilder, det många glömmer är att många som tar bra bilder finjusterar färger osv i datorn ... Inte många bilder som är orginal från kameran.

tex mina bilder på evon... Inte en enda som inte färgen är justerad på.

Bilar får gärna vara snyggt stylade, ha massor med ljud och flashig lack.
Men finns det inget under huven så är det ju ingen bil utan en flashig multimedia kontainer på hjul...
bumpe Lastbilsmekaniker
4 juli 2008 · 3 878 Inlägg

Till nikon d80 skulle jag rekommendera sigma 18-50 2.8 ex dc eller tamron 17-55 2.8 som normalzoom. Sen ett 80-200 2.8 af med eller utan D, ett tamron 90 macro, ett Nikkor AF 50 f1.8 och en Nikon sb-600 blixt
Då har du en ganska kompetent kameraväska för ca 20 000...

Sen är ju frågan om du behöver allt det nu i början...

livdragon127
4 juli 2008 · 13 Inlägg

Om du nu har en bra budget och vill ha RIKTIGT skarpa objektiv ska du hoppa över Sigma, Tamron och Tokina och slänag dig direkt på Nikon Nikkor FX 17 - 55 mm /f2.8. Kan du nog hitta begagnat för 8000 - 10000.

Många gör misstaget (och därför är det nu skrivet i många trådar) att bara stirra på prestanda. Har en kamera si o så många mpx är den grym... har ett objektiv si o så f-tal är det bra!

Det är kvalitet och känsla som avgör. Nikons bättre Nikkor-gluggar och Canons L-gluggar sopar mattan med tredjepartstillverkarna när du känner på dem och fotar med dem. Men tredjepartarna piskar ju Nikon och Canon i pris!

Mitt tips i ditt fall är att inte lägga så våldsamt med pengar nu. Börja med något lite lättare och billigare. Lär dig att använda det. Du kommer behöva fota mycket och det kommer ta tid innan du utvecklats nog för att ta steget till de finare kamerahusen och de vassare objektiven.
Jämför med en som bara kört gokart lite sådär och knappt använt den fullt ut ens. Han blir ju inte Schumacher bara för att han hoppar i en F1:a...
Kameran och gluggarna gör inte jobbet... det gör fotografen!

Phaetoon
4 juli 2008 · 8 156 Inlägg

Som jag skrev innan: Nikon 18-55/3,5-56G DX VR för närbilderna och så ett Nikon 55-200/4-5,6DX IF-ED VR för lite längre avstånd. Nikons bildstabiliseringsgrunka är ganska så trevlig (VR).

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
bumpe Lastbilsmekaniker
4 juli 2008 · 3 878 Inlägg

livdragon127 skrev:
Om du nu har en bra budget och vill ha RIKTIGT skarpa objektiv ska du hoppa över Sigma, Tamron och Tokina och slänag dig direkt på Nikon Nikkor FX 17 - 55 mm /f2.8. Kan du nog hitta begagnat för 8000 - 10000.

Många gör misstaget (och därför är det nu skrivet i många trådar) att bara stirra på prestanda. Har en kamera si o så många mpx är den grym... har ett objektiv si o så f-tal är det bra!

Det är kvalitet och känsla som avgör. Nikons bättre Nikkor-gluggar och Canons L-gluggar sopar mattan med tredjepartstillverkarna när du känner på dem och fotar med dem. Men tredjepartarna piskar ju Nikon och Canon i pris!

Och ska man ha något riktigt skarpt ska man köpa objektivet helt befriat från känsla nämligen Nikkor AF 50 1.8D
Annars är Nikkor AF-S 16-85 VR trevlig vilket oxå skrevs i en annan tråd...

Phaetoon
4 juli 2008 · 8 156 Inlägg

bumpe skrev:
Och ska man ha något riktigt skarpt ska man köpa objektivet helt befriat från känsla nämligen Nikkor AF 50 1.8D
Annars är Nikkor AF-S 16-85 VR trevlig vilket oxå skrevs i en annan tråd...

Var menar du med "helt befriat från känsla"?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
livdragon127
5 juli 2008 · 13 Inlägg

Inte heller med dig Bumpe...

Jag har en gammal manuell Nikkor 50 mm 1.8, den som heter Ai S... Visst den är mannuell och på större bländare får man ibland exponeringskompensera... men OJ!!! vilken skärpa!

Är de nyare sämre... har enbart hört lovord. Dessutom är den ju sjukt prisvärd!

Diesel_018
5 juli 2008 · 56 Inlägg

Jag vill tacka till alla som har ge mej me olika tips om systemkamera smile

Nu jag vänta på min syrran som ska ge mjölk till baby big_smile

Sen vi drar till foto/ljud mässa big_smile blir kul då! yeah...

otroligt ska blir köpa systemkamera idag big_smile (hoppas jag)

gentoo
5 juli 2008 · 569 Inlägg

Jag har en Canon EOS400D (idag hade jag köpte en 450, väldigt nöjd med min 400) och till den har jag två objektiv. Ett Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM och ett Canon EF 70-200/4,0 L IS USM. Är otroligt nöjd med skärpan och ljuskänsligheten i de bägge objektiven, men lägg lite pengar på ett stativ också! Det jag saknar mest är något lite mer extremt vidvinkelobjektiv, så det får bli en framtida investering.

Om du ska köpa en Canon EOS450D så rekomenderar jag att rätt omgående köpa ett batterigrepp då kamerahuset är lite litet för att ligga skönt i handen (iallafall om du har normalstora eller grova händer)

Nikon, Sony, med flera, har jag aldrig provat, fungerar antagligen lika bra smile

Björn J - Projekttråd V40
Zairon Tyskstuk.se
5 juli 2008 · 630 Inlägg

Jag hade ju valt en Canon 450D. Tycker L objektiven är riktigt mysiga så det är en av anledningarna till varför du ska köra canon enligt mig.
Men köp kameran med kit-gluggen ( 18-55mm ) och testa lite med den. Lär dig lite inställningar och hur kameran funkar. Du kommer snart upptäcka vad du behöver för brännvidder för att fota det du gillar att fota. Sånt är nästan omöjligt att veta innan. En del gillar vidvinkel, en del macro och close-up, andra gillar fota på avstånd.

Själv gillar jag fasta gluggar, gjorde inte det innan, men efter att ha testat lite så insåg jag hur bra skärpa det är i fasta objektiv. Så testa dig fram med en kit-glugg, det är mitt råd!

Diesel_018
5 juli 2008 · 56 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/53274/392613_1qh1gw.jpg
Yeah köpt dom idag big_smile

Tack till alla som har tips mig me olika...

Men nu vi har bestämt oss och det blir köpt Canon EOS 450D istället big_smile

Har lite lekt me de verklig mycket nöjd me de, men nog ska leka mer me de imorgon big_smile

Senast redigerat av Diesel_018 (16 juli 2008)

Toofast Fotograf / Bilbyggare / Trafik Pilot
6 juli 2008 · 167 Inlägg

tja regga dig på www.top-notch.se  så får du massa tips o triks


mvh patrik

Dodge Ram 1500 Laramie "Rolling Big Power" (2012)
MissMums Evolution garage
10 juli 2008 · 275 Inlägg

Diesel_018 skrev:
Jag är rätt nyfiket vad har ni objektiv?

Och vilken objektiv bruka ni använda när tar bilder på bilar typ...

Om du ska fotografera bilar på en bilträff är det vanligtvis mycket folk i vägen som man inte vill ha med på bild. Då är ett vidvinkelobjektiv att rekommendera för då kan du gå nära motivet och få med hela bilen.
Glöm heller inte att kolla hur ljuskänsligt objektivet är.

Lupo 1.4 Turbo -99
-liten men tuff-
epic110 Golfare
10 juli 2008 · 349 Inlägg

Folk lär sej då aldrig...  Man ska ha en kamera som ligger bra i handen!

Resten duger oftast oavsett vad det är för systemkamera - sålänge man är amatör! (proffs kräver mer, men dom vet vad dom vill ha oxå)

Jag har en nikon d70s - passar mina stora labbar bra, men borde köpa ett batterigrepp oxå så jag får bättre stabilitet. d80 är oxå stora, dessa är lättare att ha batterigrepp till och är gjorda för det. d40 är små som fan o är till för tjejer/alt killar med små händer (men hur många bilmekare har små häner? wink) Dock är dom billiga och små, dvs många svensson köper dom för att dom är lättare att ta med.

En megapixel hit eller dit, med runt 6mpx klarar man sig läääänge som amatör, på dataskärmen använder man i snitt 1mpx av bilden i vilket fall(utzoomat). Det är när man ska börja förstora eller redigera mycket som pixlarna är bra, brukar ni göra det mkt?

O sen objektivet, ska kosta ca dubbelt så mkt som kameran egentligen - då brukar det vara ett bra objektiv till den kameran.  Men det kanske inte är nåt som känns så bra när man handlar, dock ska man väl tänka på ljusstarka objektiv, alltid ett plus. Hellre flera fasta objektiv då dom får in mer ljus än ett 18-200mm eller så! Men det är samtidigt väldigt svårt att få bra bilder på bilar som rör sig med fasta, själv kör jag med orginal 18-70 när jag fotar bilsport, detta är nog ultimat! Ett 70-300 skulle ju inte skada, då når man lite längre ut på banan. Ett ca 12-18 för vidvinkelfoto kan ju oxå vara kul såklart, men då till posebilderna.. wink

Volkswagen Golf GL "Råttboet" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang