Går i köp tankar. (subaru impreza)

Dratsab Leg. Fartdåre
2 juli 2008 · 306 Inlägg

Hej alla. Som topic lyder så går jag i köp tankar av en såkallad Subaru impreza GT -00.

Jag har hittat en möjlig vinnare men innan jag går vidare så känns det som att jag måste undersöka saken lite närmare och vad är då bättre än ett bilforum där alla älskar bilar och motorer? smile

Här är då infon som jag fick av både annonsen samt ägaren. Har inte åkt och tittat på den men ska göra det imorrn 3/07 -08

Full servicebok
-HKS downpipe
-HKS dumpventil
-Blitz nurspec avgassystem 3" till 4" japsdämp i slutet.
-Racekat från Feritta
-Kolfiber Vinge och scoop (orginal delar
medföljer)
-Simota kolfiber luftbox och insugsrör
-Mappad av JRM
-Apexi turbotimer
-GReddy laddtrycksstyrning
-Ny Exedy koppling steg 1 (ej sinter)
-Nya DBA Bromsskivor och carbotech belägg
runtom
-Carguard 950s larm
-Pioneer Mp3 cd
-Klarglas blinkers fram
-Vita sido blinkers
-Tonade rutor
-17" Alu fälgar med Toyo r888
-16" Orignal alu fälgar med
vinterdäck

Bilen registrerades 1999, vart uttagen 2000.

Mappad hos JRM. Ett knapp tryck och du har ca 280 HK.


När jag pratade i telefon så fick jag mer information angående bilen.

-kantstötta fälgar (i min tanke så är detta en småsak som inte har större betydelse om hur motorn samt bilens skick är i men, kan ju ha fel.)
-Bromsok höger fram måste bytas (då jag inte har sett bilen än vet man ju inte varför den måste bytas eller dylikt.)
-Kommer inte gå igenom besikningen pga för höga värden samt för högt ljud. (det var ungefär här jag började reagera då man inte direkt vet VAD som gör att de blir konstiga värden. Jovisst det kan lika gärna vara racekaten från feritta som gör att det blir olika värden men det vet man ju inte helt säkert då han har trimmat den. Frågade om han hade orginal katten kvar men det hade han tyvärr inte. Ljudet kan man ju få ner rätt enkelt med hjälp av stålull eller dylikt men, förlorar man inte effekt eller dylikt då?

Jag vore jätte tacksam för alla möjliga svar och vad ni tycker om själva trimmningen och dylikt. Jag har letat efter bil nu i flera månader och alltid älskat subaru sen jag var liten knodd och alltid velat ha en. Åkt runt i en Suzuki baleno nu i över 2 år och börjar helt enkelt tröttna rätt rejält och vill ha en bil som man har lust att lägga ner pengar på. Men iaf tillbaka till saken! vad tror ni om den här bilen? är det nåt små fel som är enkelt att fixa eller är det bara plocka isär bilen i smådelar etc. Har inte tummen mitt i handen så att meka är inga större problem. Tackar i förhand för all möjlig hjälp ni kan ge!


P.S Ber redan nu om ursäkt om jag hamnade i fel forum/kategori eller dylikt men är inte direkt hajj på det här med datorer(stavfel och omvända meningar bjuder jag på). D.S

Mvh Tommie

En gång Evo alltid Evo...
prodrive Avstängd
2 juli 2008 · 962 Inlägg

Växellådan är en svag punkt på GT/WRX (ej STi), så passa dig för det!

Dratsab Leg. Fartdåre
2 juli 2008 · 306 Inlägg

Har hört att växellådan först är en riskzon vid över 300+ HK eller är jag helt ute och cyklar?

En gång Evo alltid Evo...
prodrive Avstängd
2 juli 2008 · 962 Inlägg

Ja, men det beror ju på hur bilen har använts och hur långt den har gått. Den du kollar på hade väll gått runt 11k mil och var trimmad så lådan är ju i riskzonen för ett ras.

Dratsab Leg. Fartdåre
2 juli 2008 · 306 Inlägg

Jo det är sant. Men angående resten av speccen. Vad tror du angående värdena samt ok'et fram?


vad skulle man behöva göra med lådan för att undvika raset? är de ny "trim" låda som är ett måste eller finns det några enkla lösningar?

Tommie, OUT!

En gång Evo alltid Evo...
prodrive Avstängd
2 juli 2008 · 962 Inlägg

SubbtIIMMY skrev:
Jo det är sant. Men angående resten av speccen. Vad tror du angående värdena samt ok'et fram?


vad skulle man behöva göra med lådan för att undvika raset? är de ny "trim" låda som är ett måste eller finns det några enkla lösningar?

Tommie, OUT!

Jodå det är väll bra grejer, du kan ju fråga hur gammalt dem är, har dom suttit på skitlänge och det är slutkört är det ju skitsamma om det är bra och dyra grejer om du ändå måste byta tongue Jag tyckte den såg lite skabbig ut i motorrummet men men...

ang låda så är väll dom 2 vanligaste alternativen ppg dogbox drev för 1-4an, en sån sats kostar runt 35,000-40,000, eller en 6 växlad STi låda med eller utan DCCD, en sån kostar väll mellan 20-50,000 begagnad tror jag... hmm

edit: Föresten, när du kollar på bilen kolla skärmkanterna bak, där är nästan alla imprezor rostiga!

Senast redigerat av prodrive (2 juli 2008)

Dratsab Leg. Fartdåre
2 juli 2008 · 306 Inlägg

Inga billiga alternativ förutom att ta bort trimmet med andra ord för att rädda lådan. ca 50,000 kr är det som jag får över om jag köper just denna subarun och lägga allt på en trim låda är kanske inte bästa valet då jag skulle vilja förbättra utseendet! smile

Eftersom du säger att det är bra grejjer som han har använt sig av antar jag också att det är möjligt att få ner värdena så den går igenom besikningen. Vad tror du om min idé om stålull? kan de vara en möjlig satsning för att få ner ljudet? Sätta på orginal katt var ju det som slog mig när han sa att värdena var för höga men eftersom han inte hade orginalen kvar så måste man ju köpa en ny sån eller en begagnad.

jo den såg lite sliten ut i motorutrymmet. Eftersom du är en subaru ägare sedan (jag antar lång tid tillbaka) så kan du lite skit lol ska ju titta på bilen imorgon så ska fråga hur långt bilen gått med trimmet samt vad det är för låda som sitter i. Men eftersom han inte sagt något om att han förbättrat lådan på något sätt antar jag att den är orginal. En annan sak som slog mig är ju att den "bara" gått 11k mil vilket i min värld inte är så mycket då suzukin jag har nu har gått snart 22k mil och går som en klocka. Aldrig trimmad eller dylikt så det går väl inte direkt att jämnföra. Men ändå.


Suger i mig info som en svamp ikväll! vilken underbar kväll/natt för lite bil snack!

En gång Evo alltid Evo...
prodrive Avstängd
3 juli 2008 · 962 Inlägg

SubbtIIMMY skrev:
Inga billiga alternativ förutom att ta bort trimmet med andra ord för att rädda lådan. ca 50,000 kr är det som jag får över om jag köper just denna subarun och lägga allt på en trim låda är kanske inte bästa valet då jag skulle vilja förbättra utseendet! smile

Det hjälper inte att du tar bort trimmet, för du vet ju inte hur förra ägaren har kört med bilen... Men är lådan ok så ska det inte vara någon fara om man inte misshandlar den.

SubbtIIMMY skrev:
Eftersom du säger att det är bra grejjer som han har använt sig av antar jag också att det är möjligt att få ner värdena så den går igenom besikningen. Vad tror du om min idé om stålull? kan de vara en möjlig satsning för att få ner ljudet? Sätta på orginal katt var ju det som slog mig när han sa att värdena var för höga men eftersom han inte hade orginalen kvar så måste man ju köpa en ny sån eller en begagnad.

Jag har ingen aning, har aldrig besiktigat min själv men när jag ska göra det så åker orginalsystemet på! tongue På orginalsystemet sitter det väll 2 kattar och 2 ljuddämpare tror jag.

SubbtIIMMY skrev:
jo den såg lite sliten ut i motorutrymmet. Eftersom du är en subaru ägare sedan (jag antar lång tid tillbaka) så kan du lite skit lol ska ju titta på bilen imorgon så ska fråga hur långt bilen gått med trimmet samt vad det är för låda som sitter i. Men eftersom han inte sagt något om att han förbättrat lådan på något sätt antar jag att den är orginal. En annan sak som slog mig är ju att den "bara" gått 11k mil vilket i min värld inte är så mycket då suzukin jag har nu har gått snart 22k mil och går som en klocka. Aldrig trimmad eller dylikt så det går väl inte direkt att jämnföra. Men ändå.

Jo jag har ägt subaru jättelänge, om 8 dagar blir det exakt en månad lol Det jag har skrivit är sånt som jag har läst om på impreza.nu, det är välkända fel. Stötdämpare som klunkar och rost i bakre skärmkanter är också standardfel. 11k mil tycker JAG är rättså mycket, speciellt när den är trimmad. Det är ju busbilar och dom flesta är ju tyvär misshandlade mer eller mindre... Om jag vore dig skulle jag köpt en dyrare som är fräsch och inte har gått så mycket, för du skrev ju att du hade ca 50k att lägga på "trim", så köp istället en för 120-140k som är riktigt fin. Jag gav 120k för min som hade gått 6300mil med ALLA org delar och delarna som står i specen på min sida, helt rostfri och i mycket bra skick.

SubbtIIMMY skrev:
Suger i mig info som en svamp ikväll! vilken underbar kväll/natt för lite bil snack!

Gör det, kan starkt rekomendera www.impreza.nu för mera info!

ImprezaGT
3 juli 2008 · 343 Inlägg

Som redan sagt i denna tråd så är lådan den savagst punkten i en GT.

Min GT är mappad och går med ca 290hk 400Nm och den lådan käns som ny smile
så du behöver inte ta bort trimmet, lådan håller om man inte kör som skit och inte vet hur man använder kopplingen tongue

men som prodrive sa så vet du inte hur dom andra ägarna har kört så om/när du kollar på den var nogran med att kontrollera lådan

angående det med dåliga avgasvärden käns lite skumt... jag har 3" och racekatt på min och den går igenom OM man tokvarmkör den racekatten jobbar bäst när den är jävligt varm smile

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
evil-one
3 juli 2008 · 350 Inlägg

killen verka ha lagt ner massa tid o pengar på den bilen, sen att han säger att den inte kommer att gå igenom besiktningen är ju mindre bra , hade d vart lätt o fixa felet så hade han nog tagit sej tid o fixa d.
innan han sålde bilen alltså eller vem vet den kanske inte hade hamnat på annons isåfall smile

lycka till

Dratsab Leg. Fartdåre
3 juli 2008 · 306 Inlägg

Man vet ju inte riktigt om det bara är snack eller om det är sanning det han säger heller. Men eftersom han varit så ärlig med att säga att de är så och så med bilen och de här och de behöver bytas så känns det ju som att man kan lita lite på grabben iaf. Han måste nämligen sälja bilen pga tidsbrist då han jobbar 24/7. knappt så ja kunde komma och titta på bilen imorrn kväll. Först vid kl 21-22 kunde jag komma då han är uppbokad tills dess. Men jag ska vara noga med att titta på allt och kolla om den stora servicen är gjord vid 10k mil. samt kolla på bakskärmarna angående rost och dylikt! fan nästan så man skulle vilja åka till OKQ8 eller dylikt bara för att lyfta upp bilen och se så allt är okej. Tackar för alla svar och råd! det är helt underbart att folk hjälper en så mycket dem kan smile

Kommer att skriva imorrn kväll igen efter att jag tittat på bilen och kan ge er lite mer hints osv av vad som sagts smile

En gång Evo alltid Evo...
prodrive Avstängd
3 juli 2008 · 962 Inlägg

SubbtIIMMY skrev:
fan nästan så man skulle vilja åka till OKQ8 eller dylikt bara för att lyfta upp bilen och se så allt är okej.

Det tycker jag du skall göra, försök även ha med någon kompis eller familjemedlem med lite motorkunskap så du inte blir helt förälskad i bilen och inte ser dom eventuella felen på den wink

Dratsab Leg. Fartdåre
3 juli 2008 · 306 Inlägg

Skulle vilja ha med mig farsan! riktigt redig karl när det gäller meka och se fel samt fixa dem. Tyvärr så jobbar han dagen efter och det blir lite väl sent! då vi bor i uppsala och han börjar kl 05 på morgonen.

Jo jag skulle vilja göra det men att åka till OKQ8 och genomsöka efter fel kanske inte är så pass normalt. Vad vet jag? första bilköpet för min del.


Behöver bara se en subaru och hakan åker i backen! så det där med att inte förälska sig i bilen det är ju så gott som kört! big_smile


Får se hur det blir imorgon, tills dess så förväntar jag mig mer råd och kunskap! mata mig jag är hungrig smile

En gång Evo alltid Evo...
prodrive Avstängd
3 juli 2008 · 962 Inlägg

SubbtIIMMY skrev:
Skulle vilja ha med mig farsan! riktigt redig karl när det gäller meka och se fel samt fixa dem. Tyvärr så jobbar han dagen efter och det blir lite väl sent! då vi bor i uppsala och han börjar kl 05 på morgonen.

Jo jag skulle vilja göra det men att åka till OKQ8 och genomsöka efter fel kanske inte är så pass normalt. Vad vet jag? första bilköpet för min del.


Behöver bara se en subaru och hakan åker i backen! så det där med att inte förälska sig i bilen det är ju så gott som kört! big_smile


Får se hur det blir imorgon, tills dess så förväntar jag mig mer råd och kunskap! mata mig jag är hungrig smile

Okej, men var kritisk och kolla bilen NOGA, det blir ju ingen billig affär om något skulle gå sönder... Första imprezan jag kollade på var verkligen en buske, men man blev ändå lite förälskad på plats och när man för första gången fick köra en impreza, jag tyckte den gick jättebra men jämfört med den jag har nu känns det som den hade halva effekten typ... Så tänk mer än 9 gånger innan du slår till tongue

ang att kolla bilen undertill så är det helt normalt, går säljaren inte med på det har han väll något att dölja...

Som sagt, är bilen lite halvbuskig tycker jag du borde lägga lite mer på en fin på en gång, för runt 120 - 130 kan man få riktigt fina exemplar, kom ihåg att färger som silver ska ha lite lägre pris än mörkblå och ljusblå eftersom dom är dom mest eftertraktade!

Dratsab Leg. Fartdåre
3 juli 2008 · 306 Inlägg

Nej självklart så ska jag titta noga! det är ju A och O när man köper bil. Jo vi sa ju så på telefon att jag kommer och tittar. Tänker på saken noga och sedan om ja vill ha den så möts vi under nästa vecka och sköter papprena osv. Men möjligheten att titta på en bil undertill kl 21-22 på natten är väl inte så pass stor antar jag. Kanske ska flytta upp titten då ja kan kolla ordentligt och ta min tid?

Problemet med att hitta någon finare och lite bättre är att det inte finns några! som sagt suttit i flera månader nu och det här är den första som sticker ut från mängden. Sen att de var lite mer skit eller "buskig" som du kallar det gjorde mig inte direkt glad! men ska självklart titta vidare medans jag tänker på denna.

Tackar prodrive för länkarna och råden! dem har hjälpt mig mycket! smile


Edit: Bor i danderyd, men är för tillfället hos mina föräldrar och då blir det en bit att åka! om du nu blev fundersam varför de stod att ja bor i danderyd tongue

Senast redigerat av SubbtIIMMY (3 juli 2008)

En gång Evo alltid Evo...
prodrive Avstängd
3 juli 2008 · 962 Inlägg

SubbtIIMMY skrev:
Problemet med att hitta någon finare och lite bättre är att det inte finns några! som sagt suttit i flera månader nu och det här är den första som sticker ut från mängden. Sen att de var lite mer skit eller "buskig" som du kallar det gjorde mig inte direkt glad! men ska självklart titta vidare medans jag tänker på denna.

Jodå, det finns och kommer in riktiga godbitar då och då! wink Vad är det som gör att just denna gör dig så förälskad? Priset? Delarna? Utseendet?

Dratsab Leg. Fartdåre
3 juli 2008 · 306 Inlägg

Det är väl mest att han påbörjat just det jag vill göra med en subaru. Fixa motorn,vägghållningen,bromsar osv. Priset kan ja väl inte klaga på heller. Gillar inte scoopet eller vingen men allt går att fixa med lite färg wink


Helt enkelt så att bilen är 20% färdig i mina tankar och ja det är några tusen man slipper lägga ut och kan då koncentrera sig på annat. Men man kan ju inte köpa vad som helst heller. Så det är mycket att tänka på smile

En gång Evo alltid Evo...
prodrive Avstängd
3 juli 2008 · 962 Inlägg

Jag kom på lite mer saker du kan kolla och fråga om:

Kolla om det har kommit in fukt under vingen som har gjort att det har börjat rosta, det är rättså vanligt att det rostar där.

Kylaren kan visst gå hål i kanterna sa några av ssi killarna när jag var på emmaboda, kolla det.

Fråga vad han har kört för laddtryck på den, 0,9bar är orginalladd och med "standardtrimmning" så ska det ligga runt 1,1-1,2bar, är den "fulchippad" så kan chipet lura ecun att laddtrycket är lägre än det är, och då höjs inte soppatrycket och så kan den ladda hejvillt... Inte bra.

Kolla om det är öppet filter, det är inte att rekomendera på impreza, luftmassemätaren kan gå sönder inom en vecka om man har otur.

Och kolla somsagt att den är servad enligt chema och när kamremmen byttes, kamremsbyte med rem, spännrullar och löphjul går väll på nästan 10,000kr...

edit: och tänk på att det antagligen är något som inte är 100% med tanke på vad det sitter för delar på den och vad han begär. wink

Senast redigerat av prodrive (3 juli 2008)

Dratsab Leg. Fartdåre
3 juli 2008 · 306 Inlägg

Tackar prodrive! ska memoreras och frågas!

Tänkte på det här med öppet luftfilter. När jag kollar på bilderna samt läser speccen så måste ju det här vara luftfiltret

-Simota kolfiber luftbox och insugsrör


Får helt enkelt se! blir nog ingen titt ikväll utan får ske i helgen då jag har möjlighet att få med mig farsan.


I'll keep you updated! smile

Update: Finns det Subaru impreza GT STi ? isf så ska ju detta vara en med tanke på namnet på artikeln smile

Senast redigerat av SubbtIIMMY (3 juli 2008)

En gång Evo alltid Evo...
prodrive Avstängd
3 juli 2008 · 962 Inlägg

SubbtIIMMY skrev:
Update: Finns det Subaru impreza GT STi ? isf så ska ju detta vara en med tanke på namnet på artikeln smile

nixpix, GT är en "basversion", i england heter den tex Impreza Turbo och i andra länder WRX. Dom STi versioner som finns av GC8 är Type R, Type RA, P1, 22B, WRX STi och säket några fler, kommer inte ihåg alla nu.

P1 är en WRX STi som endast byggdes i 1000ex för engelska marknaden med lite specialgrejer som tex vinge, läpp, stötdämpare anpassade för engelska vägar, annan låda mm, det är en 2 dörras coupe.

22B är en ren samlarbil, byggdes endast i 400 ex officiellt, plus några till för Colin McRae, Nikki Grist, David Lapworth osv.

Type R och WRX STi är väll i princip motsvarigheten till STin som finns i sverige idag.

Type RA är en basbil för rallybyggen, utan isolering, asfaltsmatta, ac, fönsterhissar, airbags osv.

Alla STi versioner av GC8 fanns bara i japan eller england, därav är alla högerstyrda.

Type R (finns även som 4 dörras):
http://img368.imageshack.us/img368/4263/2461712147ur2.jpg

22B:
http://img382.imageshack.us/img382/6277/img1207kv3.jpg

P1:
http://img368.imageshack.us/img368/3722/991pu4.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang