Köpråd: Subaru Impreza

Hiller
3 juli 2008 · 79 Inlägg

Hej Garaget.org!

Tankarna har gått flygande mellan massor med bilar under en tid nu, 200or, audisar, volvo m.m. Förtillfället står siktet inställt på en Subaru Impreza, vilket leder till lite funderingar.

*Vad är skillnad på gt, wrx, sti o.s.v.?
*Vad ska tänkas på vid köp? Något som blir slitet snabbt just på impreza?
*Något tips på ett bra objekt uppskattas också, maxpris för min del ligger på +/- 120.000:-

Hoppas ni kommer med lite visdoms ord nu smile


/ Hiller

Ranta
3 juli 2008 · 162 Inlägg

Man ska passa sej för växellådorna på gtn har jag hört!

Mazda Rx7 "Efini" (1993)
prodrive Avstängd
3 juli 2008 · 962 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=92349 läs den tråden, där står endel.

Jag rekomenderar även starkt www.impreza.nu svenska subaru impreza klubben.

Skillnaden mellan GT (1999-2000) och WRX (2001-??) är till största del karossen, inredningen och måtten. Växellåda och motor är samma (218hk) i GT och WRX, fast jag tror WRX fick 223(?)hk år 2003 eller 2004, inte helt säker. Men det var nog bara mjukvaran som "byttes". WRX väger även en hel del mer än GT men har bättre komfort, säkerhet osv.

STi står för subaru technica international och STi modeller är lite mer fullblod än andra, det är 6 växlade starka växellådor som fick dccd (ställbar c-diff) år 2004 och framåt. motorena är på 2l och 265hk och 343(?)nm på årsmodellerna 2002-2005, 2006 och framåt sitter det 2.5l 280hk och 400(?)nm motorer i dom.

GT innan 1999 har annat styrsystem och 211hk, även klenare bromsar, lite annat utseende och annan inredning än 1999 och 2000.

WRX och WRX STi har bugeye fronten 2001-2002, 2003-2005 kom blubeye och 2006-2007 hawkeye fronten, även endel skillnader invändigt och andra detaljer förutom motor och växellåda som jag nämnde innan.

edit: ja, som ranta skrev, passa dig för växellådorna på GT och vanliga WRX, det är en av dom svagaste punkterna på icke STi modeller!

Senast redigerat av prodrive (3 juli 2008)

Aerodynamik ...
3 juli 2008 · 7 120 Inlägg

Hiller skrev:
*Vad är skillnad på gt, wrx, sti o.s.v.?
*Vad ska tänkas på vid köp? Något som blir slitet snabbt just på impreza?
*Något tips på ett bra objekt uppskattas också, maxpris för min del ligger på +/- 120.000:-

/ Hiller

Nu är inte jag någon Impreza-expert så om jag har fel så får alla som verkligen vet något rätta mig! smile

GT - 218hk (Kom väl sent 90-tal till runt 01)

http://farm1.static.flickr.com/215/486847776_63c069950b.jpg

WRX - 224hk(?) (Runt 01 - tillverkas fortf. idag)

Äldre WRX
http://www.impreza-wrx.net/gallery/photos/2001/subaru-impreza-wrx-photo.jpg

http://images.forbes.com/images/2003/12/08/open_420x290.jpg

Sista sedan WRX-modellen
http://www.carenthusiast.com/subaru/subaru_impreza2006_040.jpg

WRX STi - 265 - 280hk (Värsting modellen av WRX)

http://www.pistonheads.com/pics/news/10486/Subaru_Impreza_WRX_STi_2003-1-L.jpg


Alltså, GT är den gamla modellen. Finns säkert STI av den också, men är inte helt säker på det.

prodrive Avstängd
3 juli 2008 · 962 Inlägg

Aerodynamik, det är 218hk även i dom tidigare wrx'ena.

http://www.carenthusiast.com/subaru/subaru_impreza2006_040.jpg
det är en STi med WRX vinge wink

Och självklart finns det STI modeller av gammla imprezan också, men endast i japan och england = högerstyrt.

Type R, Type RA. WRX STi, 22B, P1 osv är några av STi modellerna som finns med gammla GC8 karossen, vissa är även 2 dörras coupe versioner.

Aerodynamik ...
3 juli 2008 · 7 120 Inlägg

Som sagt, är inte så jättegrym på Imprezor. Bra att du rättar smile

J_et
3 juli 2008 · 182 Inlägg

Såg att din budget ligger på runt 120k. så då blir det antagligen en Gt.

Satsa på en 99 eller 00a.

Och som folk säger, känn riktigt på växellådan. Man ska nästan behöva trycka i växlarna, alltså lådan ska inte kännas "slapp".

Hoppas du hittar nått fint ex, är riktigt roliga bilar kan jag lova smile

prodrive Avstängd
3 juli 2008 · 962 Inlägg

En rätt fin WRX 2001a borde gå att få in i budgeten om du kan tänka dig att lägga runt 130 tycker jag, men du får samma bil som GTn fast 200-300kg tyngre och fulare yttre. Dock är det väll lite mer komfort och säkerhet i den.

Tänk på att blåa bilar har högre värde än tex silver, så silver, röd, grön ect ska ha lite lägre pris än blåa.

Hiller
3 juli 2008 · 79 Inlägg

Tack för de snabba svaren, jag personligen tycker att WRXen är snyggare än GTn. Och är dessutom en riktig komfortnolla så det lutar ännu mera åt WRX pga. det. Hur pass mycket dyrare blir en STi? Så som framtidsplanerna ser ut så siktar man på mer än orginal effekt i motorn så då kan det ju vara redigt med en hållbar växellåda redan från början(?).

återigen tack för svaren!

prodrive Avstängd
3 juli 2008 · 962 Inlägg

en 2002 STi som gått en bra bit går väll att hitta för 150-160,000. En 2003a strax under 200,000 kanske, 2004 och 2005 kostar mera eftersom dom bla har DCCD och lite annat lulllull...

Är du en komfortnolla tror jag du kan lägga ner imprezatankarna på en gång big_smile

Kör du vettigt med org lådan i GT och WRX så orkar den väll med drygt 300hk, det sägs att det är vridet som dödar lådan men ja vet inte riktigt var gränsen går...

Senast redigerat av prodrive (3 juli 2008)

Hiller
3 juli 2008 · 79 Inlägg

Aja komfort i den bemärkelsen att man inte sitter som ett skägg i bilen typ. Morsans Colt är ett bra exempel, där sitter man inte "i" stolarna där sitter man "på" dem.

Senast redigerat av Hiller (3 juli 2008)

prodrive Avstängd
3 juli 2008 · 962 Inlägg

Hiller skrev:
Aja komfort i den bemärkelsen att man inte sitter som ett skägg i bilen typ. Morsans Colt är ett bra exempel, där sitter man inte "i" stolarna där sitter man "på" dem.


Hittade nått jag tyckte verkade vättigt
http://www.blocket.se/vi/16936960.htm?ca=19_s

Stolarna är likadana i GT som i WRX, man sitter väldigt bra i dom. Men det jag menade med komfort är bullrighet och stötighet, det knakar och rister nästan hela tiden när man kör , men det är ju lite racemässigt tongue

ang stin så är det nog ett bra köp!

Hiller
3 juli 2008 · 79 Inlägg

prodrive skrev:

Hiller skrev:
Aja komfort i den bemärkelsen att man inte sitter som ett skägg i bilen typ. Morsans Colt är ett bra exempel, där sitter man inte "i" stolarna där sitter man "på" dem.


Hittade nått jag tyckte verkade vättigt
http://www.blocket.se/vi/16936960.htm?ca=19_s

Stolarna är likadana i GT som i WRX, man sitter väldigt bra i dom. Men det jag menade med komfort är bullrighet och stötighet, det knakar och rister nästan hela tiden när man kör , men det är ju lite racemässigt tongue

ang stin så är det nog ett bra köp!

Okej ^^ men det är rätt manligt med lite buller och sånt, kommer ändå dunka rätt högmusik wink sen låter ju motorn fint också så det är musik bara det.

Mjo tror nog att det kan vara rätt vättigt, ska maila honom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang