5754
Sök

Montera 3" på Volvo 855 SE -95

Better than God \o/
1 886 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
Har köpt ett 3" halvsats från JT till familjebilen, någon som kör med detta på sin bil och kan meddela hur passform och ljud är? Det gäller alltså en en volvo 850 UTAN turbo. Den är slö som en förlamad gris och räknar inte med att den skall bli piggare men den kan ju förhoppningsvis LÅTA lite sportigare...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

351 Inlägg
5 juli 2008
ja har samma bil som du har,ja undrar också om man kan få lite fart i likbilen man har hemma...

Dansken

Rapidoz
688 Inlägg
5 juli 2008
Jensen80 skrev:
ja har samma bil som du har,ja undrar också om man kan få lite fart i likbilen man har hemma...

nej. tongue

haha klart du kan få ett lågt tal hk
om du byter avgassystem men tror inte du kommer märka ett skvatt ^^
kommer antagligen bli psykologiska hästar wink

smacka på ett bra byggt extraktor cool
Senast redigerat av 940turboplus (5 juli 2008)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Sothora <3
1 201 Inlägg
5 juli 2008
varför ett 3 tums? 2,5 räcker gott och väl.
Tror du förlorar mer på 3 tums än 2,5

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
5 juli 2008
Du kommer att förlora hästkrafter om du sätter det på en sugmotor.

Vi kör med högst 2"5 tum på trimmade sugmotors V8'or. Så du kan säkert tappa 10 - 20 hästar, om inte mer.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

2 911 Inlägg
5 juli 2008
Jag gissar på en förändrad effekt på 30hk...

Mindre...

Varför?
Sugmotorer arbetar med mottryck och 3" blir på tok för stort, bilen kommer bli rapp på ~2500rpm och gå som en påse skit på resten.
(Sen finns det säkert någon lobotomerad dåre här som har 3" på sin och tycker det går skitbra)

Va inte längesedan jag hade in en S70 GLT som gick skit, efter lite undersökande och annat avgas gick den bra igen. På den satt det 3" halvsats och den gjorde inte en pinne över 130 med plattan i mattan på 5;an.

351 Inlägg
5 juli 2008
japp,så kanske man kan skaffa sig jappsdämpare för ljudet kanske??,men om ja nu får tag i en styrbox ifrån en GLT,kan de då hända att man kan få lite fart i SE-in?

Dansken

1 878 Inlägg
5 juli 2008
Jensen80 skrev:
japp,så kanske man kan skaffa sig jappsdämpare för ljudet kanske??,men om ja nu får tag i en styrbox ifrån en GLT,kan de då hända att man kan få lite fart i SE-in?

behövs inte nån ny styrbox utan ny mjukvara bara. vad jag har hört så skall det gå göra via VADIS. men jag tror dem tog bort det i programmet. men ja det går att få 170HK original med en ny mjukvara bara.

Refined
1 770 Inlägg
5 juli 2008
Nej. ni kommer bara tappa effekt med ett 3" på en SE, och om ni skall ha ut 170 kusar som det står av föregående talare så kommer det kosta MYCKET mer än vad det smakar. räcker inte med att byta chip/styrbox!
MVH

2 911 Inlägg
5 juli 2008
I dethär fallet så är ju 140 och 170hk motorerna likadana, enda som skiljer är öppningen på spjället.
Så ja, ny mjukvara ger 170, eller 180-185 om du köper chip direkt.

Better than God \o/
1 886 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
Nu handlade det inte om effekt iofs utan om ljudet. smile Bilen är stendöd redan så räknar inte med någon vinst där nej, att den kommer gå SÄMRE tror jag dock inte ett skit på. Helst med tanke på att vissa kör utan dämpare etc.

Decibel skrev:
I dethär fallet så är ju 140 och 170hk motorerna likadana, enda som skiljer är öppningen på spjället.

Det där med SE vs  GLT var intressant. Om jag byter programvara till den som är till GLT kommer jag alltså få lika mö hästar som en GLT? Kul, de där 10 extra ventilerna 850 GLT har i toppen spelar alltså ingen roll?  Kamma er ffs...  roll

Dock hade det vart kul att veta om mjukvara från GLT passar till SE.
Senast redigerat av MrTurbo (5 juli 2008)

4 824 Inlägg
5 juli 2008
Decibel skrev:

Nej dom är inte likadana, 140Hk har 10 ventiler medans 170Hk har 20 ventiler.
Det är bara from 00 som 140 och 170Hk motorerna är exakt likadana och enda skillnaden är mjukvaran.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

351 Inlägg
6 juli 2008
ja har ju lite pengar över,så om ja kollar efter "mjukvara"de ni menar är alltså databox eller??,men om någon kunde säga då hur man går till väga me detta.Tacksam över alla svar

Dansken

Better than God \o/
1 886 Inlägg
9 juli 2008
Trådstartare
Nu sitter 3" på och jag kan meddela att bilen INTE går sämre men den låter bättre. smile
"Den låter som den går bra" för att citera en polare.

Gjorde mitt vanliga acc-test på mitt vanliga ställe och hade precis samma hastighet vid riktmärket nu som innan så snacket om att tappa hästar pga bättre flöde kan ni lägga ner. tongue

Labborant
307 Inlägg
9 juli 2008
Jensen80 skrev:

Ingen mening med att bondtrimma sånna motorer kommer bara bli sämre...köp ny bil om du vill åka fort

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 juli 2008
MrTurbo skrev:
Nu sitter 3" på och jag kan meddela att bilen INTE går sämre men den låter bättre. smile

Gjorde mitt vanliga acc-test på mitt vanliga ställe och hade precis samma hastighet vid riktmärket nu som innan så snacket om att tappa hästar pga bättre flöde kan ni lägga ner. tongue

Det finns något som heter Newtonmeter också. wink
Prova dra något tungt, så ska du se på skillnad, tror jag. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 142 Inlägg
10 juli 2008
kusinen har 3"s jt tycker de låter ihåligt bara... låter inge fint alls

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
10 juli 2008
TurbOla skrev:
MrTurbo skrev:

Om den hade samma hastighet förbi ett visst ställe betyder det att han har lika många HK i snitt fortfarande...

KHRacing
10 juli 2008
Jo, men det är ju bevisat sedan länge att bästa storleken på en motorupp till 2,5-2,6L  som är en sugis, inte skall ha större rör än maximalt 2,25".

Varför kör annars exempelvis (bara) STCC bilarna med 2"

Better than God \o/
1 886 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
MrTurbo skrev:

Jag har inget drag...  tongue  Bilen känns precis som vanligt, ni får släppa moppe & 2-takts tänkandet nu och inse att det är 4-takts ottomotorer det handlar om. smile

KHRacing skrev:
Jo, men det är ju bevisat sedan länge att bästa storleken på en motorupp till 2,5-2,6L  som är en sugis, inte skall ha större rör än maximalt 2,25".

Varför kör annars exempelvis (bara) STCC bilarna med 2"

Visa mig bevisen....  Snälla.

Anledningen till det kan vara att det RÄCKER med 2" mer än det så gör det ingen nytta, men inte f*n blir det sämre. Sedan har de väl vissa regler ang dB med så de får ju inte köra fullflödes för att det låter för mycket?

Jag har inte påstått att jag får någon effektvinst med 3", det skulle säkert funka lika bra med ett kelnare rör, men sämre går jag absolut inte med på att det skulle bli. Dessutom var det billigt...  smile

snoddas skrev:
kusinen har 3"s jt tycker de låter ihåligt bara... låter inge fint alls

Vad har han för bil, vad har han för främre rör, vilken modell av 3" har han, hur många dämpare osv osv.

Det låter dovt å skönt nu tycker jag, men inget klår ljudet av en V8 och sidepipes...  big_smile

Edit, denna killen måste tappa minst 150hkr med tanke på hur det ser ut...
http://www.yunit.net/onlinestore/images/categories/hot%20rod%201.JPG

hehe
Senast redigerat av MrTurbo (10 juli 2008)

Sök