Ljudet blev sämre :(

Hannes
27 januari 2006 · 67 Inlägg

Jag håller på att bygga ljud i en saab 900 OG. Fram tills igår hade jag en SPL 12" bas, 6x9" och orginal diskanter i instrumentbrädan, det lät helt okej. Men igår rev jag ner dörrsidorna o tillverkade "spacers" o satte dit 6,5" 3-vägs i framdörrarna .. jag kopplade ur orginal diskanterna i samma veva. När jag sen provspela så tyckte jag de lät skit, diskanten från dörrana nådde ju inte alls upp så man hörde den, och hela dörrarna skaka o gav missljud, jag tror även att själva elementen lät lite kass .. men kan vara för att dem inte är belv inspelade när dem var nya .. har haft dem lite i en anna bil i ca 1 vecka, o då spelades dem hårt från början.

Just nu har jag både 6x9" och 6,5" på inbyggda förstärkaren, och funderar på att koppla in orginal diskanterna igen parallelt på 6,5" för att få mer diskant o dämpa dem lite så de får mindre effekt .. men jag vet inte hur de skulle bli redigt .. någon som har tips på hur jag kan lösa detta ?

Sir_x
27 januari 2006 · 945 Inlägg

Det kan ha låtit dåligt för att stereon inte klarar att driva högtalarna kanske.

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
Hannes
27 januari 2006 · 67 Inlägg

Njae .. kändes som de fick tillräckligt med effekt, det är  300 w max på elmenten, o stereon e ju 4x52w max, så typ 25 w rms till de högtalarna .. men de lät ansträngda iaf.

BlueTech
27 januari 2006 · 89 Inlägg

Stereon pallar inte alls av att driva de elementen..
den uppgedda effekten kanske stämmer men deras inbygda steg är inte till för större komponenter än orginal i stort sett.. fixa dig ett litet 4k steg så ska du se att ljudet blir mycke bättre

Civic VTI
Volkswagen Caddy mk1 "The Hunter" (1988)
Hannes
27 januari 2006 · 67 Inlägg

jag har ett 2k steg liggande hemma på 2x100w, skall jag driva 6x9" eller 6.5" med dem tycker du ?  För de avlastar ju inte iaf eftersom de ligger på olika kanaler på stereon .. så kanske är bättre o driva 6,5" tillsammans med orginaldiskaterna med det steget ?

timpan_87
27 januari 2006 · 781 Inlägg

du skulle troligen behöva ett steg till både 6.5" högtalarna och 6.9orna sterion orka inte driva alls mkt av tyngre element.. de är därför du får missljud.. sen om du har ett steg får du mer kontrol också och kan ställa in det mkt bättre

Hannes
27 januari 2006 · 67 Inlägg

jo de vet jag .. men budgeten tillåter inte ett steg till just nu .. går i skolan osv .. men ifall jag skall välja  6,5" eller 6x9" .. sexniorna låter ju inte dåligt med steron .. de gör däremot 6,5" ...

Scratch
27 januari 2006 · 719 Inlägg

Kör steget på framsystemet sen bör du väl ser över installationen då du sa att dörren skramlar kanske är dax att dämpa dörren oxå. Är inte installationen 100% kommer det inte låta som det ska.

live free, die young.
Hannes
28 januari 2006 · 67 Inlägg

mm .. skall testa detta, nån som vet bra ställe o placera ett steg i 900 og som skall driva framsystem ?

Sjödin
28 januari 2006 · 10 Inlägg

Jag tror på mer effek till 6,5" och se till att dörren är dämpad där högtalaren sitter iaf. Blir enorm skillnad då. De du åxå kan göra är att tejpa igen alla hål i dörren med silvertejp så den blir mer som en låda, du blir inte besviken smile De blir mycke mer bas i framsystemet då, å de är ju kul smile Lycka till! // Sjödin

Drive wide or drive home
Nissan 200sx "PROINT" (1992)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
28 januari 2006 · 1 852 Inlägg

kan mycket väl vara som så att du har förväxlat plus och minus. om du har gjort detta så kommer elementen att jobba mot varandra och ljudet kommer bli skit. dubbelkolla om du har kopplat plus på plus och minus på minus vid varje element runt om i bilen!

Hannes skrev:
Jag håller på att bygga ljud i en saab 900 OG. Fram tills igår hade jag en SPL 12" bas, 6x9" och orginal diskanter i instrumentbrädan, det lät helt okej. Men igår rev jag ner dörrsidorna o tillverkade "spacers" o satte dit 6,5" 3-vägs i framdörrarna .. jag kopplade ur orginal diskanterna i samma veva. När jag sen provspela så tyckte jag de lät skit, diskanten från dörrana nådde ju inte alls upp så man hörde den, och hela dörrarna skaka o gav missljud, jag tror även att själva elementen lät lite kass .. men kan vara för att dem inte är belv inspelade när dem var nya .. har haft dem lite i en anna bil i ca 1 vecka, o då spelades dem hårt från början.

Just nu har jag både 6x9" och 6,5" på inbyggda förstärkaren, och funderar på att koppla in orginal diskanterna igen parallelt på 6,5" för att få mer diskant o dämpa dem lite så de får mindre effekt .. men jag vet inte hur de skulle bli redigt .. någon som har tips på hur jag kan lösa detta ?

man lever bara en gång så lev väl!
Hannes
29 januari 2006 · 67 Inlägg

Bullo skrev:
kan mycket väl vara som så att du har förväxlat plus och minus. om du har gjort detta så kommer elementen att jobba mot varandra och ljudet kommer bli skit. dubbelkolla om du har kopplat plus på plus och minus på minus vid varje element runt om i bilen!

Hannes skrev:
Jag håller på att bygga ljud i en saab 900 OG. Fram tills igår hade jag en SPL 12" bas, 6x9" och orginal diskanter i instrumentbrädan, det lät helt okej. Men igår rev jag ner dörrsidorna o tillverkade "spacers" o satte dit 6,5" 3-vägs i framdörrarna .. jag kopplade ur orginal diskanterna i samma veva. När jag sen provspela så tyckte jag de lät skit, diskanten från dörrana nådde ju inte alls upp så man hörde den, och hela dörrarna skaka o gav missljud, jag tror även att själva elementen lät lite kass .. men kan vara för att dem inte är belv inspelade när dem var nya .. har haft dem lite i en anna bil i ca 1 vecka, o då spelades dem hårt från början.

Just nu har jag både 6x9" och 6,5" på inbyggda förstärkaren, och funderar på att koppla in orginal diskanterna igen parallelt på 6,5" för att få mer diskant o dämpa dem lite så de får mindre effekt .. men jag vet inte hur de skulle bli redigt .. någon som har tips på hur jag kan lösa detta ?

Där sa du nåt ! Jag har ju skravat där orginaldiskaterna satt, och utgick från att den kablen som var märkt va plus, på ena sidan var det en brun och en rödbrund, andra sidan brun och gråbrun typ .. har jag tatt fel då eller ?

Vogge
29 januari 2006 · 494 Inlägg

hej tycker som de sa att du borde köra framsystet på steget min erfarenhet av 6´9 är att de är inte lika tungdrivna som 6´5 :s och man har ju mest 6´9orna för att fylla ut ljudet så dem där bak hör.

men va är de för årm på bilen nya!:S de enklaste stället att placera steget r nästan att montera de uppockner i hatthyllan där syns de inte så mycket å är itne i vägen sen kan man ju diskutera hur bra
de är med tanken på att vämre stiger osv men ska man inte kräma på som en tok
borde de gå! jag hade mitt monoblock satt så ett tag o de funkar fortfarande!

lycka till

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Hannes
29 januari 2006 · 67 Inlägg

Det är en 94:a ...
Men villka kablar är plus av de som gick till orginaldiskanterna .. nån som vet ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang