Angående köp av 850 t5

Sudde760tic
8 juli 2008 · 45 Inlägg

Som rubriken lyder, finns det några duktiga 850 t5 killar som kikar ? har kollat på en 850 t5 svensksåld som gått 29.000 väl servade mil, och som säljs av en bilfirma, värt att köpa eller inte
Tacksam för svar smile

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar ;)
Volvo 945 Turbo "Rottweilertransport" (1998)
Roz-104 typ..eh..va?
8 juli 2008 · 582 Inlägg

Hur mycket ska dom ha för bilen?

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
itouch
8 juli 2008 · 1 488 Inlägg

Jag hade aktat mig för en t5 som rullat 29k mil, även om den ser fräsch ut på utsidan så brukar 6 bilar av 10 av denna modell ha varit buskörda i sina yngre dar. Smärtgränsen för en t5a som är väldigt välservad och välskött tycker jag går vid 18k mil. Sen kan bilen du kikat på varit gubbkörd också men vid de miltalen så börjar saker och ting att ge sig så du vet om det smile

Decibel
8 juli 2008 · 2 911 Inlägg

Om den ligger i prisklassen 18-22.000 besiktad och skattad så, kanske upp till 25 med fräscha 17" +

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 juli 2008 · 13 810 Inlägg

itouch skrev:
Jag hade aktat mig för en t5 som rullat 29k mil, även om den ser fräsch ut på utsidan så brukar 6 bilar av 10 av denna modell ha varit buskörda i sina yngre dar. Smärtgränsen för en t5a som är väldigt välservad och välskött tycker jag går vid 18k mil. Sen kan bilen du kikat på varit gubbkörd också men vid de miltalen så börjar saker och ting att ge sig så du vet om det smile

skojar du en 850 håller betydligt längre än så
visst börjar turbon ge upp runt 20-30kmil och lite slitdelar bör man väll byta däromkring

men slut är dom verkligen inte
skulle nog akta mig mer för bilarna som har rullat runt 17-18kmil för det är dom som oftast är nedskruvade kanske finns 1av 50 850 som verkligen rullat några 17kmil

min 94 hade enligt mätaren gått 17,000mil även om jag själv betvivlar det
eftersom motorn var riktigt risig..det som var kvar efter packningsraset

nu sitter det en maskin som snurrat 14.000mil även mätaren är stalld exakt efter vad motor och låda har snurrat

har kört en del 850 och dom som mätarställningen stått runt 17 har varit dom risigaste jag någonsin kört
medans bilar som rullat 30 går kalas hela bilen

det jag börjat märkt på min egna bil är att små grejer har gett sig det mesta är bytt nu väntar bara nya länkarmsbussningar

man ska ha ögonen öppna när man handlar 850 eftersom det finns extremt många skruvade bilar som är i riktigt dåligt skick
välj hellre en som gått en bit som känns bra än att välja en som gått 17 och känns lite sisådär
motorerna håller lätt för 40-50kmil utan att man ska oroa sig

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
pompom88
9 juli 2008 · 422 Inlägg

min har gått 25 o går klockrent...smile

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
viktore
9 juli 2008 · 187 Inlägg

Min 850Turbo slår snart om till 9.700 mil.
Inga problem so far wink

Slå det!

Senast redigerat av viktore (9 juli 2008)

itouch
9 juli 2008 · 1 488 Inlägg

Growe skrev:

itouch skrev:
Jag hade aktat mig för en t5 som rullat 29k mil, även om den ser fräsch ut på utsidan så brukar 6 bilar av 10 av denna modell ha varit buskörda i sina yngre dar. Smärtgränsen för en t5a som är väldigt välservad och välskött tycker jag går vid 18k mil. Sen kan bilen du kikat på varit gubbkörd också men vid de miltalen så börjar saker och ting att ge sig så du vet om det smile

skojar du en 850 håller betydligt längre än så
visst börjar turbon ge upp runt 20-30kmil och lite slitdelar bör man väll byta däromkring

men slut är dom verkligen inte
skulle nog akta mig mer för bilarna som har rullat runt 17-18kmil för det är dom som oftast är nedskruvade kanske finns 1av 50 850 som verkligen rullat några 17kmil

min 94 hade enligt mätaren gått 17,000mil även om jag själv betvivlar det
eftersom motorn var riktigt risig..det som var kvar efter packningsraset

nu sitter det en maskin som snurrat 14.000mil även mätaren är stalld exakt efter vad motor och låda har snurrat

har kört en del 850 och dom som mätarställningen stått runt 17 har varit dom risigaste jag någonsin kört
medans bilar som rullat 30 går kalas hela bilen

det jag börjat märkt på min egna bil är att små grejer har gett sig det mesta är bytt nu väntar bara nya länkarmsbussningar

man ska ha ögonen öppna när man handlar 850 eftersom det finns extremt många skruvade bilar som är i riktigt dåligt skick
välj hellre en som gått en bit som känns bra än att välja en som gått 17 och känns lite sisådär
motorerna håller lätt för 40-50kmil utan att man ska oroa sig

Obs, läs buskörd smile Självfallet håller de upp emot 30-40 utan problem men har de ägts av en ung gasglad kille eller varit chippade tidigare i livet så kan jag lova dig att man åker på mer byten än några packningar och en turbo efter 30k mil.

Håller med dig om att många säkerligen har skruvats, men de jag snackar om under 20k är de med välskriven dokumentation och där man känner och ser att milen är äkta.

buttrus örebro
9 juli 2008 · 46 Inlägg

Ta ett komp prov, kolla avgasvärden, glapp i turbo mm.Service boken kan ju va värd att kika i och kolla så den är till rätt bil åxo:D. Skit i mil antalet för vilken bil som helst kan ju va mätar skruvad så hellre 29.000 ärliga mil än 17 oärliga! Bilens skick och helhets intryck är det man ska gå på!

Kia Ceed SW "Eco Dynamics" (2011)
Volkswagen Polo "Miljöbilen" (1995)
Sudde760tic
9 juli 2008 · 45 Inlägg

Tusen tack för alla svar, både upp o ner där märker ja ;D men priset ligger på 29 k. kom gärna med fler kommentarer smile

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar ;)
Volvo 945 Turbo "Rottweilertransport" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang