5673
Sök

Ju mer jag piskar ju bättre går den.

211 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
Köpte för några veckor sedan en 745 turbo. Gick då riktigt segt och det ända som pekade på att turbon laddade var att turbomätaren rörde sig några mm.

Men nu efter några varvstopp och feta ställ så känns det som att den går bättre. En hel del bättre faktiskt!
Tidigare ägaren har haft den i 2år och då har hans tjej kört den. Visst kan tjejer gasa men hon såg inte ut att vara sån. Gravid var hon också. :P

Kan det vara så att det går bättre om den får röra lite på dig? typ att den har sotat en hel del?
Har hört talas om det tidigare men nu märker jag stor skillnad!

Rörpulare
1 453 Inlägg
8 juli 2008
Står ju i handboken till bmw och de flesta bilar att efter lång lung körning att man ska sota ut bilen bokstavligt talat.

Detta genom att några upprepade ggr köra bilen upp bland 4000varv annars bildas de sotningsavlagringar iom dåligt förbränning wink kan mkt väl vara nått i den stilen

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

BTLulle
8 juli 2008
Jo det är nog så att turbon är full i sot så fortsätt att spöa den men byt olja och filter efter 5-600 mil då du förmodligen får en massa skit i den och kom ihåg att inte stänga av den direkt då du spöat den för då knäcker du turbon. Du har inte en husvagn du kan hänga på och åka en 40mila tur och ligga på 3-4000 var hela tiden, då är den garanterad sotfri efteråt smile

MVH Peter

211 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
Bytte olja nyligen och tänkte göra det om några veckor igen. Kanske är att tänka på att köra någon sån rengöring  i motorn?

Finns ju sådana som man häller i oljan 10 minuter innan man ska byta så löser den upp massa skit. Vad tror ni om det?

räcker det med att man kör riktigt lugnt typ 2 minuter innan man stänger av den? eller ska man alltig låta den stå på tomgång ett tag?

SKÅNING
1 215 Inlägg
8 juli 2008
det är ju alltid bra att köra lungt en stund innan man stänger av motorn men när jag hade min 740turbo så lätt jag alltid den stå en stund på tomgång innan jag stängde det är ju inte fel iallafall att göra det

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

211 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
Men behöver den stå ett tag eller går det bra att köra lugnt en stund?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
8 juli 2008
låt den stå på tomtång och verkligen kylas ner..
en ner kylning av turbo blir en glad och långlivad turbo:)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

264 Inlägg
8 juli 2008
går bra att köra lugnt en stund före jo smile

211 Inlägg
8 juli 2008
Trådstartare
Okej, vad tror ni om sån rengöring man blandar i oljan innan man byter? bra eller anus?
Vad tycker ni om teflon behandling av motorn? Tex sån slick 50 eller superlube?

blacken
8 juli 2008
Flubbe skrev:
Okej, vad tror ni om sån rengöring man blandar i oljan innan man byter? bra eller anus?
Vad tycker ni om teflon behandling av motorn? Tex sån slick 50 eller superlube?

Eller det här kanske?  http://www.rvs.se/

658 Inlägg
8 juli 2008
Köra lugnt en stund räcker bra, Du belastar ju inte direkt mer än tomgång, du får ju cirkulation på oljan och luften som passerar när du kör kyler ju den med..

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

BTLulle
8 juli 2008
En sån rengöring kommer inte att hjälpa dej, sen är det inte bra för motorn heller. Du har sot i avgashuset på turbon som gör att den går dåligt. Om du åker som vanligt så behöver man inte låta den gå på tomgång eller en kort stund bara men har du kört hårt eller dragit tungt så kan turbon vara så varm att den glöder och om m an då stäger av den så koksar oljan och sätter igen smörjkanalerna i turbon.

MVH Peter

Sök