Är Nankang NS-2 ett bra däck eller inte ?

DasAuto
17 mars 2013 · 2 751 Inlägg

Confide skrev:
Bara som en liten sidonot : Sport Contact 2 (Tillsammans med Dunlop Sport Maxx, där har ni bedrövliga sulor) standard-monteras fortfarande på bl.a. Skoda Fabia vRS mk2 / Seat Ibiza Cupra / Polo GTI / A1 1.4 BiTSi!

Håller med, jag skulle idag välja kumhona igen även ifall Contri 2 var i samma prisklass.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
FatManCustoms grön aktivist
17 mars 2013 · 846 Inlägg

Hänger på vilka Kumho vi pratar om... Men Dunlop Sport Maxx skyr jag som pesten!
Dom funkar bara om man får upp tempen i dom och då är dom lika bra som Sport Contact 2 i princip...
Så ja, bort bort bort!

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
NiKeMaN Entreprenör
17 mars 2013 · 1 286 Inlägg

ekelund88 skrev:

NiKeMaN skrev:

FordRSC skrev:
Kan betyda att du klarar dig eller har kvaddat bilen.

Samtidigt kör jag hellre med Nankang med 7mm kvar på däckmönstret vid regn, än ett Conti med kanske 4 eller 5 mm kvar på däcken. Iom att Nankanghjulen håller riktigt bra och inte sliter så fort som en del andra däck så har man ju alltid "mer" däckmönster kvar.
Hur som helst så gäller det ju alltid att köra med insidan av skallen.

Och om man kvaddar bilen som du skriver så är den ju ändå försäkrad big_smile

ns-2orna slits väldigt fort dock smile hade max kunnat ha mina på 328an en sommar till alltså totalt2 sommrar

Det är så lustigt. En del skriver att NS-2 tar slut hur fort som helst. Andra skriver att dom är hårda hockeypuckar som rullar hur långt som helst.

Enligt egna referenser så har jag just nu en uppsättning 18" hjul (morsans) i garaget med NS-II som har rullat 3000 mil där däckmönstret fortfarande mäter 6-6,5mm runt om.

// Niklas Johansson
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 mars 2013 · 10 427 Inlägg

DasAuto skrev:

steifan skrev:

DasAuto skrev:
Kör med Kumho KU39 på A6an efter att ha haft Continental SportContact 2, kan säga att jag gillar Kumhona mer, bromsträcka har jag till och med mätt och kumhona slår Conti däcken.

Dock har contideck mer grepp sidleds t.ex. när man kommer in lite fortare i en rondell, men hur ofta gör man det, dessutom kör jag ingen racing bil smile Kumhona är också mer komfortabla och tysta.

Vill tillägga att Conti däcken blev skeva när det var tid att byta, däck gubben trodde det var fälgen som var skev men i själva fallet var det däcket.

Dessutom i det förra avsnittet av Fifth Gear testar dom någon michelin däck mot ett budget däck och gissa vad big_smile Budget däcket vann i de flesta grenarna.

SportContact 2 ersattes ju av SportContact 3 för typ 6 år sen så det lär ju ha varit skapligt gamla tongue

Och dom testade Continental EcoContact nåntingnånting på Fifth Gear - alltså däck som är kompromissade mot att ha lågt rullmotstånd och delvis därför har dåligt våtgrepp. Teknikens Värld fick ju tex Kia att byta ut ecodäck från Hankook till Michelins motsvarighet för att de hade så kass bromssträcka.

Dom kom med bilen, och bilen är en 2009a

Se där, se där. Sport Contact 2 lirar i klass med budgetdäck som Nankang i våtgrepp verkar det som.
Här är 225/40R18:
http://ssl.delti.com/reifenlabel/1/E/C/72/1-E-C-72-2.png

Sport Contact 3:
http://ssl.delti.com/reifenlabel/1/E/B/73/1-E-B-73-3.png

Sport Contact 5:
http://ssl.delti.com/reifenlabel/1/C/B/72/1-C-B-72-2.png

Kumho KU 39 Escsta Sport osv osv:
http://ssl.delti.com/reifenlabel/1/E/B/76/1-E-B-76-3.png

Nankang NS-2:
http://ssl.delti.com/reifenlabel/1/E/C/71/1-E-C-71-2.png

Dunlop SP Sport Maxx:
http://ssl.delti.com/reifenlabel/1/E/B/67/1-E-B-67-1.png
Gäller för dimensioner 225/40R18

Senast redigerat av steifan (17 mars 2013)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
NiKeMaN Entreprenör
17 mars 2013 · 1 286 Inlägg

Ja tittar man på dom märkningarna så kan jag ABSOLUT INTE motivera ett Contidäck framför det omdiskuterade NS-2 däcket....

// Niklas Johansson
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 mars 2013 · 10 427 Inlägg

NiKeMaN skrev:

ekelund88 skrev:

NiKeMaN skrev:

Samtidigt kör jag hellre med Nankang med 7mm kvar på däckmönstret vid regn, än ett Conti med kanske 4 eller 5 mm kvar på däcken. Iom att Nankanghjulen håller riktigt bra och inte sliter så fort som en del andra däck så har man ju alltid "mer" däckmönster kvar.
Hur som helst så gäller det ju alltid att köra med insidan av skallen.

Och om man kvaddar bilen som du skriver så är den ju ändå försäkrad big_smile

ns-2orna slits väldigt fort dock smile hade max kunnat ha mina på 328an en sommar till alltså totalt2 sommrar

Det är så lustigt. En del skriver att NS-2 tar slut hur fort som helst. Andra skriver att dom är hårda hockeypuckar som rullar hur långt som helst.

Enligt egna referenser så har jag just nu en uppsättning 18" hjul (morsans) i garaget med NS-II som har rullat 3000 mil där däckmönstret fortfarande mäter 6-6,5mm runt om.

Beror väl helt på hur folk kör, vissa kanske håller hastighetsbegränsningen i rondeller och vissa andra gör det inte. wink

-2mm (ca) på 3000 mil låter hyggligt smile

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 mars 2013 · 10 427 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Ja tittar man på dom märkningarna så kan jag ABSOLUT INTE motivera ett Contidäck framför det omdiskuterade NS-2 däcket....

Betyder mer eller mindre att NS2 har 4m längre bromssträcka på vått från 80km/h än SC3 och SC5 i just den dimensionen tongue

http://www.nokiantyres.se/files/nokiantyres/alasivut/jarrutusmatka-kuvitus.jpg

DasAuto
17 mars 2013 · 2 751 Inlägg

steifan skrev:

NiKeMaN skrev:
Ja tittar man på dom märkningarna så kan jag ABSOLUT INTE motivera ett Contidäck framför det omdiskuterade NS-2 däcket....

Betyder mer eller mindre att NS2 har 4m längre bromssträcka på vått från 80km/h än SC3 och SC5 i just den dimensionen tongue

http://www.nokiantyres.se/files/nokiant … uvitus.jpg

Med andra ord så är mina Kumho Ku39 näst in till det bästa man kan få smile
Dock inte förbrukningen

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
DasAuto
17 mars 2013 · 2 751 Inlägg

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. … sowigan=So

Dessa är nice, dessutom inte så dyra heller.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
vonKarlsson
17 mars 2013 · 1 Inlägg

Att bedöma däck efter den nya EU-märkningen är fel då det BARA är tre parametrar man tittar på.

hangman
17 mars 2013 · 2 174 Inlägg

DasAuto skrev:
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=57893114.121.28828&typ=R-213599&ranzahl=4&Breite=255&Quer=35&Felge=19&weiter=20&Ang_pro_Seite=10&sort_by=preis&Transport=P&dsco=121&sowigan=So

Dessa är nice, dessutom inte så dyra heller.

2000 kr däcket är inte dyrt när nankang ns2 kostar runt 1000 ? 4 tusen eller 8 tusen är ju lite skillnad, köper hellre 8 st helt nya nankang ns2 sport än dom där!

DKn
18 mars 2013 · 535 Inlägg

steifan skrev:

NiKeMaN skrev:
Ja tittar man på dom märkningarna så kan jag ABSOLUT INTE motivera ett Contidäck framför det omdiskuterade NS-2 däcket....

Betyder mer eller mindre att NS2 har 4m längre bromssträcka på vått från 80km/h än SC3 och SC5 i just den dimensionen tongue

http://www.nokiantyres.se/files/nokiant … uvitus.jpg

Undrar hur lång sträckan är för klass a däck? Annars säger ju dom andra ingenting ju?

demk
18 mars 2013 · 680 Inlägg

den märkningen är inte riktigt hela sanningen, ta de med en nypa salt,förde första så gör tillverkan testerna själva mm, sen går de inte att få A på båda omöjligt

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 mars 2013 · 10 427 Inlägg

demk skrev:
den märkningen är inte riktigt hela sanningen, ta de med en nypa salt,förde första så gör tillverkan testerna själva mm, sen går de inte att få A på båda omöjligt

"3.Vem certifierar däcken?
Däcktillverkarna kommer att certifiera sina produkter för EU:s däckmärkning själva, i enlighet med de kriterier som har fastslagits. Varje däckmodell och varje storlek testas, klassificeras och certifieras för sig."

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 mars 2013 · 10 427 Inlägg

DKn skrev:

steifan skrev:

NiKeMaN skrev:
Ja tittar man på dom märkningarna så kan jag ABSOLUT INTE motivera ett Contidäck framför det omdiskuterade NS-2 däcket....

Betyder mer eller mindre att NS2 har 4m längre bromssträcka på vått från 80km/h än SC3 och SC5 i just den dimensionen tongue

http://www.nokiantyres.se/files/nokiant … uvitus.jpg

Undrar hur lång sträckan är för klass a däck? Annars säger ju dom andra ingenting ju?

Det är ju skillnaden som betyder något om du ska jämföra - för helvete! wink wink

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 mars 2013 · 10 427 Inlägg

DasAuto skrev:

steifan skrev:

NiKeMaN skrev:
Ja tittar man på dom märkningarna så kan jag ABSOLUT INTE motivera ett Contidäck framför det omdiskuterade NS-2 däcket....

Betyder mer eller mindre att NS2 har 4m längre bromssträcka på vått från 80km/h än SC3 och SC5 i just den dimensionen tongue

http://www.nokiantyres.se/files/nokiant … uvitus.jpg

Med andra ord så är mina Kumho Ku39 näst in till det bästa man kan få smile
Dock inte förbrukningen

Beror på vilken dimension det gäller (kan skilja litegrann). Sen säger det ju inget om torrgrepp, ljudnivå inne i bilen,
grepp allmänt osv osv. Finns även bättre* tex detta som ca kostar 200kr mer per däck:
Goodyear Efficient Grip Performance 225/40 R18 92W XL
http://ssl.delti.com/reifenlabel/1/B/A/69/1-B-A-69-1.png
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. … sowigan=So

* enligt de där tre kriterierna.

Tanken är ju att det ska vara lättare att jämföra och det är det väl kanske än innan när man bara litade
på vad andra tycker om däcken eller kanske ev vad någon tidning har testat (som jag brukar ha gått efter).

hangman
18 mars 2013 · 2 174 Inlägg

steifan skrev:

DasAuto skrev:

steifan skrev:

Betyder mer eller mindre att NS2 har 4m längre bromssträcka på vått från 80km/h än SC3 och SC5 i just den dimensionen tongue

http://www.nokiantyres.se/files/nokiant … uvitus.jpg

Med andra ord så är mina Kumho Ku39 näst in till det bästa man kan få smile
Dock inte förbrukningen

Beror på vilken dimension det gäller (kan skilja litegrann). Sen säger det ju inget om torrgrepp, ljudnivå inne i bilen,
grepp allmänt osv osv. Finns även bättre* tex detta som ca kostar 200kr mer per däck:
Goodyear Efficient Grip Performance 225/40 R18 92W XL
http://ssl.delti.com/reifenlabel/1/B/A/ … A-69-1.png
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. … sowigan=So

* enligt de där tre kriterierna.

Tanken är ju att det ska vara lättare att jämföra och det är det väl kanske än innan när man bara litade
på vad andra tycker om däcken eller kanske ev vad någon tidning har testat (som jag brukar ha gått efter).

men för fan lägg ner nu, vi har inte några lamborghini eller ferarri, några jävla volvos och bmw kan du köra stort sätt vilka däck som helst på sluta stirra dig blind på märket, NS2 är riktigt jävla bra däck jag har köpt säkert 10 satser genom åren funkat mycket bättre än falken tex.

Hellre köpa nya ns2 varje år ( om man kör hårt och hänger tex) än åka på 10 år gamla michelin pilot sport med 2 mm mönster...

Glesmark
18 mars 2013 · 1 938 Inlägg

Helt otroligt att man orkar skriva samma sak om och om igen i 10 sidor, tråden är för övrigt lite som "Vilken bil skall jag köpa, Volvo eller Saab?"....där två grupper bråkar om vilket bilmärke som är bäst...fast här bråkas det om ett däck duger eller inte duger.

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 mars 2013 · 10 427 Inlägg

hangman skrev:

steifan skrev:

DasAuto skrev:
Med andra ord så är mina Kumho Ku39 näst in till det bästa man kan få smile
Dock inte förbrukningen

Beror på vilken dimension det gäller (kan skilja litegrann). Sen säger det ju inget om torrgrepp, ljudnivå inne i bilen,
grepp allmänt osv osv. Finns även bättre* tex detta som ca kostar 200kr mer per däck:
Goodyear Efficient Grip Performance 225/40 R18 92W XL
http://ssl.delti.com/reifenlabel/1/B/A/ … A-69-1.png
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. … sowigan=So

* enligt de där tre kriterierna.

Tanken är ju att det ska vara lättare att jämföra och det är det väl kanske än innan när man bara litade
på vad andra tycker om däcken eller kanske ev vad någon tidning har testat (som jag brukar ha gått efter).

men för fan lägg ner nu, vi har inte några lamborghini eller ferarri, några jävla volvos och bmw kan du köra stort sätt vilka däck som helst på sluta stirra dig blind på märket, NS2 är riktigt jävla bra däck jag har köpt säkert 10 satser genom åren funkat mycket bättre än falken tex.

Hellre köpa nya ns2 varje år ( om man kör hårt och hänger tex) än åka på 10 år gamla michelin pilot sport med 2 mm mönster...

Vadå stirra mig blind på märket? Jag skiter fullständigt i om någon random nybörjare har kört 10 satser Nankang NS2 genom åren som funkat mycket bättre än Falken. Men visst, om man aldrig någonsin behöver panikbromsa så
kan man ju gott köra med vilka däck som helst då bromssträckor är helt betydelselöst wink

Om Nankang NS2 skulle vinna ett däcktest eller prestera hyggligt så skulle jag definitivt köpa det - men tänker fan inte köpa det för att någon annan "tycker" att Nankang är skitbra.

hangman
18 mars 2013 · 2 174 Inlägg

steifan skrev:

hangman skrev:

steifan skrev:

Beror på vilken dimension det gäller (kan skilja litegrann). Sen säger det ju inget om torrgrepp, ljudnivå inne i bilen,
grepp allmänt osv osv. Finns även bättre* tex detta som ca kostar 200kr mer per däck:
Goodyear Efficient Grip Performance 225/40 R18 92W XL
http://ssl.delti.com/reifenlabel/1/B/A/ … A-69-1.png
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. … sowigan=So

* enligt de där tre kriterierna.

Tanken är ju att det ska vara lättare att jämföra och det är det väl kanske än innan när man bara litade
på vad andra tycker om däcken eller kanske ev vad någon tidning har testat (som jag brukar ha gått efter).

men för fan lägg ner nu, vi har inte några lamborghini eller ferarri, några jävla volvos och bmw kan du köra stort sätt vilka däck som helst på sluta stirra dig blind på märket, NS2 är riktigt jävla bra däck jag har köpt säkert 10 satser genom åren funkat mycket bättre än falken tex.

Hellre köpa nya ns2 varje år ( om man kör hårt och hänger tex) än åka på 10 år gamla michelin pilot sport med 2 mm mönster...

Vadå stirra mig blind på märket? Jag skiter fullständigt i om någon random nybörjare har kört 10 satser Nankang NS2 genom åren som funkat mycket bättre än Falken. Men visst, om man aldrig någonsin behöver panikbromsa så
kan man ju gott köra med vilka däck som helst då bromssträckor är helt betydelselöst wink

Om Nankang NS2 skulle vinna ett däcktest eller prestera hyggligt så skulle jag definitivt köpa det - men tänker fan inte köpa det för att någon annan "tycker" att Nankang är skitbra.

jag kört på strippen, bana, och pendlar året runt så jag har testat ta mig fan varenda däck som finns på marknaden och visst är ett bridgestone potenza eller michellin pilot sport jätte bra däck för den som har pengar, men för vanliga bilar man använder till vardags är det inget du märker av.


Och med tanke på min långa däck erfarenhet så anser jag nankang ns2 extremt prisvärt och bra däck för den normala användaren, Funkar till allt och är tysta och bra. TS bad om erfarenhet ang dessa däck, och nu har han fått fakta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang