den lilla kabeln mellan Lågnivå kablarna?

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
10 juli 2008 · 1 632 Inlägg

den lilla kabeln som sitter mellan lågnivå kablarna... vart fan ska jag sätta den vid stereon? har den redan sitsatt på corsan. men ska in med lika i vectran nu. men vet inte vart den ska sitta. Och vad har den för funktion?

Har fan inte tänkt så långt förän nu. men behöver hjälp för fattar fan ingenting tongue

Racso Dr Snuggles
10 juli 2008 · 956 Inlägg

Det är remotekabeln .

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
Saabo
10 juli 2008 · 224 Inlägg

Är inte det nån extra jord till lågnivån? det är väl därför det sitter en skruv mellan lågnivå ingångarna på steget.. men vad vet jag tongue

Snurrigt...
J_et
10 juli 2008 · 182 Inlägg

Det är som Racso säger. Remotekabeln är det

sonken91
10 juli 2008 · 310 Inlägg

Det är väl den som gör att slutsteget sätter på sig när du sätter på stereon, men vet inte vart den ska sitta i stereon tongue

Superdtm i övrigt värdelös.
10 juli 2008 · 613 Inlägg

ja den som går i mitten på lågnivåkabeln är en remote som skickar signal när det ska sätta på sig eller stänga av sig.. brukar vara Blå , blå/vit bak på sterion

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
10 juli 2008 · 1 632 Inlägg

Okej big_smile tack för svaren ska ut o kika om jag hittar en blå eller vit:P

bmwkvinna
11 juli 2008 · 73 Inlägg

k1mm0 skrev:
NAJ NAJ NAJ! kabeln är inte en remotekabel.. men den används typ ALLTID som det.. det är en extra jord.

har för mig det är för att jämna ut "potentialskillnader" mellan stereon och steget.. men dock är kabelarena lite för klen för det.. men har för mig att det är dess syfte iaf tongue

varför står där remote på vissa då? kan tänka mig att de du säger stämmer i vissa fall men ej alla smile

Gizmojohan
11 juli 2008 · 3 295 Inlägg

för att en gaffelkabelsko passar ganska bra i anslutningen på steget kanske?

discokapten Kapten på disco!
11 juli 2008 · 1 729 Inlägg

Vilka köper lågnivå med "inbyggd" remote, dom med dyra eller billiga steg?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
BAE BilstereoNörd
11 juli 2008 · 576 Inlägg

Nja det är allt tänkt som remote, kabelskon är bara ditsatt av ren vänlighet för enklare inkoppling..

På tex Sinus Live kablar så är det dels för att den ska vändas rätt iförhållande till sin äkta yttre störningsskärm, en skärmfläta som endast är inkopplad i den ändan som ska gå till ljudkällan...

Att driva tex 5st stegs remote kan vara lite trögt, men att försöka använda den till utjämning av jordpunkter är än mer patetiskt då den är betydligt klenare än jordskärmen..

Så använd den till remote, den går inte att ha den till nått annat..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
evilaudio
11 juli 2008 · 16 195 Inlägg

k1mm0 skrev:
på cdn står de oftast remote ja..
och "säljargumentet" är oftast remotekabel..

dock tycker jag att den är way to klen om man ska dra runt typ 5st steg på samma remote..

om det var en remotekabel varför sitter det oftast en gaffelkabelsko elle rliknande på kabeln? ;D

glöm att du kan köra 5 steg på remoten från stereon utan att ha ett relä??   



så du menar att man skulle ha den som extra signaljord elle?? tonguetonguetongue

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
BAE BilstereoNörd
11 juli 2008 · 576 Inlägg

discokapten skrev:
Vilka köper lågnivå med "inbyggd" remote, dom med dyra eller billiga steg?

Ja dyra kablar brukar inte ha inbyggd remote så att det blir ju de med dyra steg som köper utan!

Men det finns dock undantag med riktigt bra lågnivåkablar som har remote inbyggt..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Horsyhorse
11 juli 2008 · 1 727 Inlägg

Dra separat remote till slutsteg/en.
Varför separera lågnivå från grova strömkablar, för att undvika ev. störningar, för att sedan använda "inbyggd remote" i lågnivåkabel och bjuda in till störningar.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Lonefox Bad music kills good sound
11 juli 2008 · 7 241 Inlägg

Horsyhorse skrev:
Dra separat remote till slutsteg/en.
Varför separera lågnivå från grova strömkablar, för att undvika ev. störningar, för att sedan använda "inbyggd remote" i lågnivåkabel och bjuda in till störningar.

Pierre

Typ....

Däremot så KAN det hjälpa ngt lite mot störningar att jorda den kabeln vid signalkällan, tex i chassiet på enheten.
I (oftast( M4:an som sitter i bakant...som egentligen är till för att bulta fast enheten brutalt i ngt big_smile
Observera ordet KAN i detta.
Iom att den inte ligger som en aktiv skärm runt ledaren så blir det inte full effekt av det.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
LuCiiifer DrivmedelsTekniker
11 juli 2008 · 1 632 Inlägg

shiiiiiiiet här var de många or på en gång...vänta ska jag hämta en treo big_smile

shogun
11 juli 2008 · 2 117 Inlägg

Äh. Plugga in ena änden av kabeln på antennstyrningen bak på bilstereo och den andra på remoten på slutsteget. Den infon borde räcka. Skål.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Lonefox Bad music kills good sound
11 juli 2008 · 7 241 Inlägg

shogun skrev:
Äh. Plugga in ena änden av kabeln på antennstyrningen bak på bilstereo och den andra på remoten på slutsteget. Den infon borde räcka. Skål.

Jo....såvida antennstyrningen inte bara funkar ihop med radion vilket den gör på många.
Isf blir det tyst när man skall lyssna på annat wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
n0sferatu
11 juli 2008 · 194 Inlägg

Lonefox skrev:

shogun skrev:
Äh. Plugga in ena änden av kabeln på antennstyrningen bak på bilstereo och den andra på remoten på slutsteget. Den infon borde räcka. Skål.

Jo....såvida antennstyrningen inte bara funkar ihop med radion vilket den gör på många.
Isf blir det tyst när man skall lyssna på annat wink

Personligen har jag då aldrig märkt av nått sånt på nån av dom huvudenheter jag testat/kopplat in smile
Så vet inte om jag kan skriva under på att det ska vara "många"

Lonefox Bad music kills good sound
11 juli 2008 · 7 241 Inlägg

n0sferatu skrev:

Lonefox skrev:

shogun skrev:
Äh. Plugga in ena änden av kabeln på antennstyrningen bak på bilstereo och den andra på remoten på slutsteget. Den infon borde räcka. Skål.

Jo....såvida antennstyrningen inte bara funkar ihop med radion vilket den gör på många.
Isf blir det tyst när man skall lyssna på annat wink

Personligen har jag då aldrig märkt av nått sånt på nån av dom huvudenheter jag testat/kopplat in smile
Så vet inte om jag kan skriva under på att det ska vara "många"

Var nog mkt vanligare förr då big_smile
Har ju härjat i ngr år så....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang