5098
Sök

Rover 214?

4 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
Hej!
Sitter och kollar efter ny bil nu och fick syn på en rover 214 som har gått ca 12000 mil får ge 17000 för den. Vad jag vet är det ABSen som krånglar, den går in när den inte ska om man säger så..
Troligen givarna?

Hur är de bilarna annars?
dricker dom mycket?
många reprationer på dom?
varför dom så förbannat billiga?

Mvh

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 juli 2008
Plus: De är väldigt snåla och ganska pigga för så liten motor. Du kan köra den på under 0,7.
De är betydligt bättre än folk tror och ryktet om Roverbilar går hej vilt. Jag kan säga att det mesta är rent skitsnack.
Minus: 214 har Rovers egen K-motor som har problem med topplockspackningarna. Speciellt på de äldre 200.

Vad är det för årsmodell?

17000 tycker jag är för dyrt. Leta vidare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
det är en -98, kommer ju inte att ge 17 för den, inte med tanke på abs som jag egentligen inte vet vad som är fel. Enligt säljaren så går abs:en in utan att den ska behövas. Borde väl vara gvarna? känns mest ogiskt iaf!

4 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
Pris:  22 000:-          Årsmodell: 1998       
Miltal: 12 000 - 12 999     Växellåda: Manuell     Bränsle: Bensin

ROVER 1.6 L
Nu ska pärlan bort. En snål liten snygg bil. Bilen finns i hultsfred för visning som utförs av mina föräldrar p.g.a att jag flyttat till göteborg. bilen är i fint skick några småskavanker som blir med åren dock, typ vindruta sprucken men godkännd för att den inte skymmer sikt, övrigt i bra skick.

utrustning
-Startspärr
-Larm
-Vinterdäck på orginal aluminiumfälgar
-sommarfälgarna ser ni på bilen
-cdspelare
-kamrem byt förra året 10500-11000 mil tror jag det var, finns exakta mil på det.

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 juli 2008
Då måste det vara en 216. Piggare än 214 med ~111hk istället för ~103. 0-100 på mellan 9 och 10. Forfarande riktigt snål. Problemet med topplockspackningen kvarstår men risken är inte större än på en hel del andra bilar. Eftersom den gått så pass långt så borde packningen redan stuckit då det var mer eller mindre fabrikationsfel på vissa bilar. Om man har koll på kylvätske- och oljenivån så klarar den sig säkert ganska bra.

Pruta rejält pga absgivarna och vindrutan. Roverbilar är stendöda på marknaden och han kommer inte få den såld imorgon. Ha is i magen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 Inlägg
11 juli 2008
Trådstartare
okej, väntar nog till efter helgen då. Ska ringa en verkstad idag med tanke på absgivarna om det nu är dom som har lagt av. Bara av att byta dom +vindrutan kostar ju 4000-5000 så att han går ner 5000 nu direkt e inte så jäkla bra om man räknar efter. Ger inte mer än 14 för den tror jag.

tack för hjälpen!

Sök