Vad gäller ang antal ägda bilar per år?

Molle_S60
12 juli 2008 · 329 Inlägg

Finns det fortfarande en maxgräns för hur många bilar man får äga innan man räknas som bilhandlare och/eller att skatteverket börjar undra?

twin_cam Smålänning
12 juli 2008 · 7 877 Inlägg

Tror det fiunns en gräns på hur många man får köpa och sälja per år, men inte äga...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Molle_S60
12 juli 2008 · 329 Inlägg

twin_cam skrev:
Tror det fiunns en gräns på hur många man får köpa och sälja per år, men inte äga...

Blir väl samma sak? Vad jag menar med äga är hur många bilar som man får registrera på en person under ett år.

peegee Forummoderator
12 juli 2008 · 2 924 Inlägg

Molle_S60 skrev:

twin_cam skrev:
Tror det fiunns en gräns på hur många man får köpa och sälja per år, men inte äga...

Blir väl samma sak? Vad jag menar med äga är hur många bilar som man får registrera på en person under ett år.

Haha! Jo, det är ju samma sak!! Smart uttalande... roll
...det är ju just det dom kollar, antalet ägarbyten på olika bilar man gör på ett år...förr fanns en gräns på 15 bilar har jag för mig men vet inte vad som gäller i dagsläget ?

Senast redigerat av peegee (12 juli 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Ford
12 juli 2008 · 8 Inlägg

twin_cam skrev:
Tror det fiunns en gräns på hur många man får köpa och sälja per år, men inte äga...

7 stycken har jag hört.

peegee Forummoderator
12 juli 2008 · 2 924 Inlägg

Ford skrev:

twin_cam skrev:
Tror det fiunns en gräns på hur många man får köpa och sälja per år, men inte äga...

7 stycken har jag hört.

Nä så få är det inte, då hade väldigt många legat risigt till...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Ford
12 juli 2008 · 8 Inlägg

peegee skrev:

Ford skrev:

twin_cam skrev:
Tror det fiunns en gräns på hur många man får köpa och sälja per år, men inte äga...

7 stycken har jag hört.

Nä så få är det inte, då hade väldigt många legat risigt till...

Japp, tycker själv det låter lite lite nu. Men det var det första som kom upp i hjärnan när jag läste...tongue

Fredrik_Rangert Egenföretagare
12 juli 2008 · 999 Inlägg

Det finns ingen gräns, du får äga hur många bilar du vill, så länge du inte tjänar pengar på dem.
Detta svaret fick jag när jag ringde skatteverket för ca 2 år sedan.

gamlingen
12 juli 2008 · 5 198 Inlägg

vägverket vet säkert...

Molle_S60
12 juli 2008 · 329 Inlägg

gamlingen skrev:
vägverket vet säkert...

Yes men det är ju stängt nu tyvärr. smile

weeeman: Det kan dom ju omöjligt veta ändå?

gamlingen
12 juli 2008 · 5 198 Inlägg

Molle_S60 skrev:

gamlingen skrev:
vägverket vet säkert...

Yes men det är ju stängt nu tyvärr. smile

weeeman: Det kan dom ju omöjligt veta ändå?

De öppnar på måndag igen...

Super_Micke Bildrulle
12 juli 2008 · 499 Inlägg

8 bilar per år är det väl? Alltså du får köpa och sälja 8 bilar per år innan det räknas som näringsverksamhet och du måste skatta för det osv...

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
Molle_S60
12 juli 2008 · 329 Inlägg

gamlingen skrev:

Molle_S60 skrev:

gamlingen skrev:
vägverket vet säkert...

Yes men det är ju stängt nu tyvärr. smile

weeeman: Det kan dom ju omöjligt veta ändå?

De öppnar på måndag igen...

Ja och jag ska köpa bil imorgon.. hmm Men är inte uppe i 7 än så länge så det borde väl vara lungt.

Fredrik_Rangert Egenföretagare
12 juli 2008 · 999 Inlägg

Nej det finns ingen gräns. Ring och fråga själva!!!

mrBira
12 juli 2008 · 209 Inlägg

Molle_S60 skrev:
Finns det fortfarande en maxgräns för hur många bilar man får äga innan man räknas som bilhandlare och/eller att skatteverket börjar undra?

Du får äga och sälja hur många som helst.
Så länge du inte tjänar på det, för då räknas du som bilförsäljare, som ska skatta för vinsterna.

Så behåll alla kvitton om du köper och säljer mkt    : )

biltemaanstalld badboy for life
12 juli 2008 · 356 Inlägg

då kommer jag att knasa på ett eller annat sätt för under 07 köpet och sålde jag mellan 8-10 bilar men fick inte skatta för det på min deklaration för det.
vet inte varför jag köpte och sålde dom hela tiden hadde väl en släng av hjärnsläpp under 07 för man gick ju inte plus på alla affärerna

leva bör man ändå dör man
Volvo v40 T4 fas2 "the wilde one" (2003)
biltemaanstalld badboy for life
12 juli 2008 · 356 Inlägg

opps det har inte jag gjort så snart knakar det väl på dorren:P

mrBira skrev:

Molle_S60 skrev:
Finns det fortfarande en maxgräns för hur många bilar man får äga innan man räknas som bilhandlare och/eller att skatteverket börjar undra?

Du får äga och sälja hur många som helst.
Så länge du inte tjänar på det, för då räknas du som bilförsäljare, som ska skatta för vinsterna.

Så behåll alla kvitton om du köper och säljer mkt    : )

leva bör man ändå dör man
Volvo v40 T4 fas2 "the wilde one" (2003)
Molle_S60
12 juli 2008 · 329 Inlägg

weeeman skrev:
Nej det finns ingen gräns. Ring och fråga själva!!!

som sagt svårt på en lördag när det är stängt. därför frågar jag här då någon förhoppningsvis kanske vet.

jenni_112
15 juli 2008 ·

kollade upp det där en gång med skattemyndigheten och dom sa att dom hade ingen gräns längre...men var det så att dom märkte att en person köpte å sålde bilar titt som tätt så kollade dom på vad det var för bilar..om man köpte å sålde t.ex nya bilar från 06-07 hela tiden och så så var det nog något lurt..men köpte å sålde man gamla bilar så var det ingen fara....
dom kolla även upp vad personen i fråga har för inkomst...
detta kollade vi upp i somras...

Tiger1978 Fattig student
15 juli 2008 · 1 282 Inlägg

jenni_112 skrev:
kollade upp det där en gång med skattemyndigheten och dom sa att dom hade ingen gräns längre...men var det så att dom märkte att en person köpte å sålde bilar titt som tätt så kollade dom på vad det var för bilar..om man köpte å sålde t.ex nya bilar från 06-07 hela tiden och så så var det nog något lurt..men köpte å sålde man gamla bilar så var det ingen fara....
dom kolla även upp vad personen i fråga har för inkomst...
detta kollade vi upp i somras...

Det fanns en gräns på 7 bilar tidigare men den slopades för nått år sedan pga många som faktiskt inte har råd med en dyrare bil och köper, brukar och sen skrotar eller säljer den billigt..
Däremot vet jag att om det cirkulerar dyrare och finare bilar lyfter dom dock på ögonbrynen efter ett tag..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang