missnöjd med sport luftfilter på TDI!

F-Tar
26 december 2011 · 1 335 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

F-Tar skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Alla som har fyllt 18 är väl 18+? Men skämt o sido, I get your point.
Jag är inte 18, och jag var inte heller ute efter att den skulle pysa. Men när jag byggde om systemet innan och efter turbon blev det öppet filter, och när jag kom över 2 bar i laddtryck pös det ordentligt ändå.
Skit samma, men för att svara på din fråga så tjänar du nog mest effekt på ett sportinsatts filter, om det nu finns någon effekt att hämta där alls.

Jomenvisst! Vart kan jag hitta ett sånt då, vet du de?

De är bara googla. Jag köpte insatsfilter till 540n på tillbilen.se.

Funkar de bra?

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
Bjork_Pagen Scania Euro 6 Trucker
26 december 2011 · 219 Inlägg

Av med ljuddämpare o katt o allt skit i vägen och sätt ett rakt 3"s rör istället så får du ut litta turbo vissel av den istället, öppet filter blir ingen succe på en diesel

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
26 december 2011 · 1 778 Inlägg

F-Tar skrev:

marwin_of_sweden skrev:

F-Tar skrev:

Jomenvisst! Vart kan jag hitta ett sånt då, vet du de?

De är bara googla. Jag köpte insatsfilter till 540n på tillbilen.se.

Funkar de bra?

Jodå de fungerade bra, men någon effekt är väl tveksamt att det gjorde.
Men jag monterade ett supersprint avgassystem, extraktor rör och mappade bilen, då kändes det bara bättre med ett "bättre" filter:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
F-Tar
26 december 2011 · 1 335 Inlägg

Okej du gick rakt så långt tongue Avgassystem å hela köret. Vet ej om jag orkar göra de. Jo men då förstår jag varför du ytte. Men har hört att man kan göra nåt me insprutet lr va de va, fast då skulle de ryka så jävulskt.. bara nåt jag hört.

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
26 december 2011 · 1 778 Inlägg

F-Tar skrev:
Okej du gick rakt så långt tongue Avgassystem å hela köret. Vet ej om jag orkar göra de. Jo men då förstår jag varför du ytte. Men har hört att man kan göra nåt me insprutet lr va de va, fast då skulle de ryka så jävulskt.. bara nåt jag hört.

Har du kcr box eller nåt nu?
Man kan ju alltid klämma dit ett evry mod:)
Det är typ som en kcr, men värre.
Och det kostar bara några kronor.
Jag hade en evry mod box, så man kan ställa på pumpen så mycket det går. Ända gränsen då är när det blir så mycket att man dränker motorn.
Men då kommer det fina med min box, det sitter en tryckvakt i så man kan ställa på diesel mängden ännu mer när man får laddtryck:)
Så man kan alltså ställa på mer än med en kcr, och när laddtrycket kommer kan man skicka på ännu mer ändå!
Det var så jag kunde åka med 2,3bar i ladd med min tds.
Det rycker ju endel då, men det går ju o ställa på lagom med diesel till laddtrycket och då rycker det nästan inget.
Jag tror att du har samma typ av Bosch pump som på bmwn.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
F-Tar
26 december 2011 · 1 335 Inlägg

Ahaa jo det sitter en box i nu från bestchip. Den ger en del faktiskt.. Men man vill ju ta ut allt som går! De dom sa då jag frågade hur bilen ska uppföra sig efter chippningen så förklarade de att bilen ska rycka lite. Det gör den också. Det fanns tydligen en annan mjukvara dom kunde trycka in så man få ännu mer, som du förklarade. Men de ville dom inte för då rycker den konstant i 50kmh ex. Motorn fuskar kallade dom de! Men om det stämmer att den bli super-ryckig vet ja ej.

Hur var din d du öste ur de som gick?

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
Busgrabb Rejsa ?
26 december 2011 · 2 959 Inlägg

Rycker verkligen era bilar eller är det ryker ni menar?

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
26 december 2011 · 2 959 Inlägg

TS_quattro skrev:

Busgrabb skrev:

TS_quattro skrev:

förvisso, men det ändrar inte det faktum att det har mindre filtreringsyta än ett original pappersfilter, visst, luften flödar lättare när filtret är rent och nyinstallerat men sämre efter ett litet tag när det efter hand täpps till av partiklar av olika slag. Om du tar ett papperfilter och vecklar ut filterytan i det så blir det arket mer än 5 ggr större än om du vecklar ut bommullslagret från ett insatsfilter, dvs bomullsfiltret har en mindre yta som ska hantera samma mängd skit som det större papperfiltret, dvs flödet blir sämre snabbare i bomullsfiltret än i pappersfiltret eftersom det täpps igen...

Det låter på sig dom att sportfiltret sätter igen sig efter en sväng till ICA, hur länge menar du igentligen?
Du lär ju kunna köra ganska länge innan filtret är så igensatt att man tappar effekt, självklart varierar ju det beroende på det yttre förhållandena.
Men när det är skitigt så är det ju bara att tvätta, det är ju en av fördelarna med ett sånt filter.

vad jag säger är att det sätter igen 5 gånger snabbare än ett vanligt filter, om det vanliga filtret sätter igen efter t.ex 2000 mil så är sportfiltret täppt efter 400 mil. Något som dessutom inte är så bra med sportfiltren är att de är relativt "grovmaskiga", dvs det följer med en hel del skräp rakt in i turbinen som efter att tag ser ut som om den blivit blästrad och därigenom tappar effekt. Det finns ingen som helst fördel med att sätta ett sportfilter i en vanlig modern personbil med insprutning om man nu inte vill ha lite mer ljud (dock så funkar ju inte det nämnvärt på en diesel som det redan har konstaterats) bara för att man byter filter så ökas inte effekten, om man inte anpassar motorns styrsystem för att beräkna för det högre luftflödet, i de fall som flödet verkligen blir högre/bättre, oftast är det det motsatta, särskilt i de fall där original luftburk plockas bort och man får diverse störningar i flödet som turbulens, varmluft (dvs sämre verkningsgrad på turbon) etc. En annan nackdel med tvättbara filter är de som använder olja, öser man på aningens för mycket olja så följer den med in och sätter sig på luftmassemätaren som då går sönder. Jag har själv kört med både öppet filter och insatsfilter på två tidigare bilar, de ger kort sagt ingenting, mer än strul då de oftast ska tvättas var 600:e till var 1000:e mil beroende på tillverkare, av just den anledningen är originalfilter bättre, inget bladdande med vatten, inga väntetider på att det ska torka, ingen kladdig olja, bara riva ur det gamla filtret, slänga det i soporna och montera det nya i samband med service...

Men kan ju vända allt emot ett "sportfilter" om man vill...
Jag har bromsat åtskilliga av mina bilar och sett att sportfilter, både insats och öppna modeller ger effekt dock är ju placering och avskärmning på dom öppna mycket viktigt.
Min föredetta M3 E46 som ska vara så optimerad från fabrik gav ca 4 Hkr på bakhjulen med öppet filter utan varmluft då.
Min föredetta M5 E60 gav 4-5 Hkr rakt av genom att kasta ner K&N:s filter i boxarna utan adaption eller ändring av mjukvaran.
Vet flera Volvobilar som även gett bra resultat så det kanske är bra med lite fakta innan du spyr galla på "sportfilter"
Självklart har du rätt i olja och LMM och billiga skitfilter släpper in mycket skit men det finns bra filter som tex AEM som även är oljefritt och skadar inga LMM och filtrerar bra men ändå mycket bättre flöde än ett orginalfilter.

Autotech
BMW 335D (2008)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
26 december 2011 · 1 778 Inlägg

F-Tar skrev:
Ahaa jo det sitter en box i nu från bestchip. Den ger en del faktiskt.. Men man vill ju ta ut allt som går! De dom sa då jag frågade hur bilen ska uppföra sig efter chippningen så förklarade de att bilen ska rycka lite. Det gör den också. Det fanns tydligen en annan mjukvara dom kunde trycka in så man få ännu mer, som du förklarade. Men de ville dom inte för då rycker den konstant i 50kmh ex. Motorn fuskar kallade dom de! Men om det stämmer att den bli super-ryckig vet ja ej.

Hur var din d du öste ur de som gick?

Okej. Menar du rycker eller ryker nu:p?
För ingen diesel jag har haft har rykt konstant, bara när man gasar mycket.
När jag öste ur allt jag kunde då gick den väl lite värre än en chippad eller med kcr box, men jämn och fin gång och rök bara när jag gasade på. Men sen när laddet kom upp på 0,7bar slog tryckvakten till och skickade på en jävla massa diesel och rök till lite och laddet sköt uppåt två bar.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
F-Tar
26 december 2011 · 1 335 Inlägg

Busgrabb skrev:

TS_quattro skrev:

Busgrabb skrev:

Det låter på sig dom att sportfiltret sätter igen sig efter en sväng till ICA, hur länge menar du igentligen?
Du lär ju kunna köra ganska länge innan filtret är så igensatt att man tappar effekt, självklart varierar ju det beroende på det yttre förhållandena.
Men när det är skitigt så är det ju bara att tvätta, det är ju en av fördelarna med ett sånt filter.

vad jag säger är att det sätter igen 5 gånger snabbare än ett vanligt filter, om det vanliga filtret sätter igen efter t.ex 2000 mil så är sportfiltret täppt efter 400 mil. Något som dessutom inte är så bra med sportfiltren är att de är relativt "grovmaskiga", dvs det följer med en hel del skräp rakt in i turbinen som efter att tag ser ut som om den blivit blästrad och därigenom tappar effekt. Det finns ingen som helst fördel med att sätta ett sportfilter i en vanlig modern personbil med insprutning om man nu inte vill ha lite mer ljud (dock så funkar ju inte det nämnvärt på en diesel som det redan har konstaterats) bara för att man byter filter så ökas inte effekten, om man inte anpassar motorns styrsystem för att beräkna för det högre luftflödet, i de fall som flödet verkligen blir högre/bättre, oftast är det det motsatta, särskilt i de fall där original luftburk plockas bort och man får diverse störningar i flödet som turbulens, varmluft (dvs sämre verkningsgrad på turbon) etc. En annan nackdel med tvättbara filter är de som använder olja, öser man på aningens för mycket olja så följer den med in och sätter sig på luftmassemätaren som då går sönder. Jag har själv kört med både öppet filter och insatsfilter på två tidigare bilar, de ger kort sagt ingenting, mer än strul då de oftast ska tvättas var 600:e till var 1000:e mil beroende på tillverkare, av just den anledningen är originalfilter bättre, inget bladdande med vatten, inga väntetider på att det ska torka, ingen kladdig olja, bara riva ur det gamla filtret, slänga det i soporna och montera det nya i samband med service...

Men kan ju vända allt emot ett "sportfilter" om man vill...
Jag har bromsat åtskilliga av mina bilar och sett att sportfilter, både insats och öppna modeller ger effekt dock är ju placering och avskärmning på dom öppna mycket viktigt.
Min föredetta M3 E46 som ska vara så optimerad från fabrik gav ca 4 Hkr på bakhjulen med öppet filter utan varmluft då.
Min föredetta M5 E60 gav 4-5 Hkr rakt av genom att kasta ner K&N:s filter i boxarna utan adaption eller ändring av mjukvaran.
Vet flera Volvobilar som även gett bra resultat så det kanske är bra med lite fakta innan du spyr galla på "sportfilter"
Självklart har du rätt i olja och LMM och billiga skitfilter släpper in mycket skit men det finns bra filter som tex AEM som även är oljefritt och skadar inga LMM och filtrerar bra men ändå mycket bättre flöde än ett orginalfilter.

Finns M3 å M5 som diesel tongue ? isf har jag missat nåt.

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
F-Tar
26 december 2011 · 1 335 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

F-Tar skrev:
Ahaa jo det sitter en box i nu från bestchip. Den ger en del faktiskt.. Men man vill ju ta ut allt som går! De dom sa då jag frågade hur bilen ska uppföra sig efter chippningen så förklarade de att bilen ska rycka lite. Det gör den också. Det fanns tydligen en annan mjukvara dom kunde trycka in så man få ännu mer, som du förklarade. Men de ville dom inte för då rycker den konstant i 50kmh ex. Motorn fuskar kallade dom de! Men om det stämmer att den bli super-ryckig vet ja ej.

Hur var din d du öste ur de som gick?

Okej. Menar du rycker eller ryker nu:p?
För ingen diesel jag har haft har rykt konstant, bara när man gasar mycket.
När jag öste ur allt jag kunde då gick den väl lite värre än en chippad eller med kcr box, men jämn och fin gång och rök bara när jag gasade på. Men sen när laddet kom upp på 0,7bar slog tryckvakten till och skickade på en jävla massa diesel och rök till lite och laddet sköt uppåt två bar.

Hehe det är rycker jag menar, skrev ju de wink Min ryker aldrig vad jag vet, jag kan tyvärr inte se då ja kör. Men säkert lite.. men inget "jävlar vare ryk"

Jag kan inte heller se hur min bil laddar som, kanske skulle vart bra me en mätare. Men en evry box, vart finns dom? Och måste jag ersätta den befintliga jag har, eller är det bara chippet i boxen som moddas lite? Det finns ju att ställa in på chippet redan min effekt och max effekt. Min är ställd på max.

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
Busgrabb Rejsa ?
27 december 2011 · 2 959 Inlägg

F-Tar skrev:

Busgrabb skrev:

TS_quattro skrev:

vad jag säger är att det sätter igen 5 gånger snabbare än ett vanligt filter, om det vanliga filtret sätter igen efter t.ex 2000 mil så är sportfiltret täppt efter 400 mil. Något som dessutom inte är så bra med sportfiltren är att de är relativt "grovmaskiga", dvs det följer med en hel del skräp rakt in i turbinen som efter att tag ser ut som om den blivit blästrad och därigenom tappar effekt. Det finns ingen som helst fördel med att sätta ett sportfilter i en vanlig modern personbil med insprutning om man nu inte vill ha lite mer ljud (dock så funkar ju inte det nämnvärt på en diesel som det redan har konstaterats) bara för att man byter filter så ökas inte effekten, om man inte anpassar motorns styrsystem för att beräkna för det högre luftflödet, i de fall som flödet verkligen blir högre/bättre, oftast är det det motsatta, särskilt i de fall där original luftburk plockas bort och man får diverse störningar i flödet som turbulens, varmluft (dvs sämre verkningsgrad på turbon) etc. En annan nackdel med tvättbara filter är de som använder olja, öser man på aningens för mycket olja så följer den med in och sätter sig på luftmassemätaren som då går sönder. Jag har själv kört med både öppet filter och insatsfilter på två tidigare bilar, de ger kort sagt ingenting, mer än strul då de oftast ska tvättas var 600:e till var 1000:e mil beroende på tillverkare, av just den anledningen är originalfilter bättre, inget bladdande med vatten, inga väntetider på att det ska torka, ingen kladdig olja, bara riva ur det gamla filtret, slänga det i soporna och montera det nya i samband med service...

Men kan ju vända allt emot ett "sportfilter" om man vill...
Jag har bromsat åtskilliga av mina bilar och sett att sportfilter, både insats och öppna modeller ger effekt dock är ju placering och avskärmning på dom öppna mycket viktigt.
Min föredetta M3 E46 som ska vara så optimerad från fabrik gav ca 4 Hkr på bakhjulen med öppet filter utan varmluft då.
Min föredetta M5 E60 gav 4-5 Hkr rakt av genom att kasta ner K&N:s filter i boxarna utan adaption eller ändring av mjukvaran.
Vet flera Volvobilar som även gett bra resultat så det kanske är bra med lite fakta innan du spyr galla på "sportfilter"
Självklart har du rätt i olja och LMM och billiga skitfilter släpper in mycket skit men det finns bra filter som tex AEM som även är oljefritt och skadar inga LMM och filtrerar bra men ändå mycket bättre flöde än ett orginalfilter.

Finns M3 å M5 som diesel tongue ? isf har jag missat nåt.

Nu trodde jag du talade generellt om sportfilter.....my bad.

Autotech
BMW 335D (2008)
Lowenhart fälg fantast
27 december 2011 · 1 086 Inlägg

TS , bort med skiten , kör med original filter, annars får du byta LMM snarast, tro mig har hänt mig 3 gånger innan

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
F-Tar
27 december 2011 · 1 335 Inlägg

Nyttig info endå smile

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
F-Tar
27 december 2011 · 1 335 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

F-Tar skrev:
Ahaa jo det sitter en box i nu från bestchip. Den ger en del faktiskt.. Men man vill ju ta ut allt som går! De dom sa då jag frågade hur bilen ska uppföra sig efter chippningen så förklarade de att bilen ska rycka lite. Det gör den också. Det fanns tydligen en annan mjukvara dom kunde trycka in så man få ännu mer, som du förklarade. Men de ville dom inte för då rycker den konstant i 50kmh ex. Motorn fuskar kallade dom de! Men om det stämmer att den bli super-ryckig vet ja ej.

Hur var din d du öste ur de som gick?

Okej. Menar du rycker eller ryker nu:p?
För ingen diesel jag har haft har rykt konstant, bara när man gasar mycket.
När jag öste ur allt jag kunde då gick den väl lite värre än en chippad eller med kcr box, men jämn och fin gång och rök bara när jag gasade på. Men sen när laddet kom upp på 0,7bar slog tryckvakten till och skickade på en jävla massa diesel och rök till lite och laddet sköt uppåt två bar.

Ja e fan sugen på å fixa de du gjorde big_smile va kan ja få ut tro du? Hur gjorde du allt som? smile

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
27 december 2011 · 1 778 Inlägg

F-Tar skrev:

marwin_of_sweden skrev:

F-Tar skrev:
Ahaa jo det sitter en box i nu från bestchip. Den ger en del faktiskt.. Men man vill ju ta ut allt som går! De dom sa då jag frågade hur bilen ska uppföra sig efter chippningen så förklarade de att bilen ska rycka lite. Det gör den också. Det fanns tydligen en annan mjukvara dom kunde trycka in så man få ännu mer, som du förklarade. Men de ville dom inte för då rycker den konstant i 50kmh ex. Motorn fuskar kallade dom de! Men om det stämmer att den bli super-ryckig vet ja ej.

Hur var din d du öste ur de som gick?

Okej. Menar du rycker eller ryker nu:p?
För ingen diesel jag har haft har rykt konstant, bara när man gasar mycket.
När jag öste ur allt jag kunde då gick den väl lite värre än en chippad eller med kcr box, men jämn och fin gång och rök bara när jag gasade på. Men sen när laddet kom upp på 0,7bar slog tryckvakten till och skickade på en jävla massa diesel och rök till lite och laddet sköt uppåt två bar.

Hehe det är rycker jag menar, skrev ju de wink Min ryker aldrig vad jag vet, jag kan tyvärr inte se då ja kör. Men säkert lite.. men inget "jävlar vare ryk"

Jag kan inte heller se hur min bil laddar som, kanske skulle vart bra me en mätare. Men en evry box, vart finns dom? Och måste jag ersätta den befintliga jag har, eller är det bara chippet i boxen som moddas lite? Det finns ju att ställa in på chippet redan min effekt och max effekt. Min är ställd på max.

Okej, rycka ska den ju inte behöva göra.
Evry mod får man bygga själv, eller köpa av en privat person som snickrar boxar som jag gjorde:)
Den boxen kopplar man på i kontakten till diesel pumpen som med en kcr box.
Ja en laddtrycksmätare kan vara bra i ha så du ser lite vad som händer, när man trimmar dieslar är även avgastemp väldigt bra o ha.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
27 december 2011 · 1 778 Inlägg

F-Tar skrev:

marwin_of_sweden skrev:

F-Tar skrev:
Ahaa jo det sitter en box i nu från bestchip. Den ger en del faktiskt.. Men man vill ju ta ut allt som går! De dom sa då jag frågade hur bilen ska uppföra sig efter chippningen så förklarade de att bilen ska rycka lite. Det gör den också. Det fanns tydligen en annan mjukvara dom kunde trycka in så man få ännu mer, som du förklarade. Men de ville dom inte för då rycker den konstant i 50kmh ex. Motorn fuskar kallade dom de! Men om det stämmer att den bli super-ryckig vet ja ej.

Hur var din d du öste ur de som gick?

Okej. Menar du rycker eller ryker nu:p?
För ingen diesel jag har haft har rykt konstant, bara när man gasar mycket.
När jag öste ur allt jag kunde då gick den väl lite värre än en chippad eller med kcr box, men jämn och fin gång och rök bara när jag gasade på. Men sen när laddet kom upp på 0,7bar slog tryckvakten till och skickade på en jävla massa diesel och rök till lite och laddet sköt uppåt två bar.

Ja e fan sugen på å fixa de du gjorde big_smile va kan ja få ut tro du? Hur gjorde du allt som? smile

Jag mätte aldrig några hästar, men den gick ruskigt bra:) jag hade rakt rör från turbon(dieslar låter inte jätte mycket), en stor intercooler och sen boxen bara:) den lilla orginalturbon producerar jäkligt mycke värme på dom nivåerna, så stor ic är ett måste. Men sen har ju inte du samma motor, så jag vet inte hur mycket laddtryck du kan åka med. Vore ju trist om du går efter vad min motor klarade och du skjuter delar hejvilt när du provar:p

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
F-Tar
27 december 2011 · 1 335 Inlägg

Jaha så pass. Då måste man först ha tag i den som kan modda boxen med =p de gå ju å ordna. Sen laddtrycksmätare går ju å köpa å koppla in lite snyggt! Samma me avgastemp. Ic går att hitta rätt lätt också. Jag har pumpdusemotorn, tro du de funkar på den?

Laddtrycket har jag ingen aning om själv, vettetusan vart ja kan få reda på de. Har ju inte stenkoll på dessa saker med turbo osv. Nää usch de vill ja ju inte ska hända.

Sedan.. Finns de några nackdelar med att gå igenom detta? Tack för svaret btw smile

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
27 december 2011 · 1 778 Inlägg

F-Tar skrev:
Jaha så pass. Då måste man först ha tag i den som kan modda boxen med =p de gå ju å ordna. Sen laddtrycksmätare går ju å köpa å koppla in lite snyggt! Samma me avgastemp. Ic går att hitta rätt lätt också. Jag har pumpdusemotorn, tro du de funkar på den?

Laddtrycket har jag ingen aning om själv, vettetusan vart ja kan få reda på de. Har ju inte stenkoll på dessa saker med turbo osv. Nää usch de vill ja ju inte ska hända.

Sedan.. Finns de några nackdelar med att gå igenom detta? Tack för svaret btw smile

De finns en här omkring som bygger boxar för en tusenlapp som även skickar dom.
Tror att du har typ 0,5-0,7 bar orginal, sen är det bara o sätta i mätaren när du har boxen och skruva på mer o mer diesel, då får du mer o mer laddtryck. Men runt 1,5bar borde den klara utan problem:)
Det negativa kan väl vara att om du drar släp i sånt så gasar man ju lite mer, och då blir det lätt så att tryckvakten i boxen slår till så fort du rör gasen. O de skjuter på ganska bra då, och drar ju endel soppa. Det blir lite jobbigt att åka så kan jag lova, men det sitter en strömbrytare på boxen, så de är bara stänga av om man ska dra, eller kanske till i med om man ska åka långt eller bara pendla och vill spara lite soppa pengar:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
F-Tar
27 december 2011 · 1 335 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

F-Tar skrev:
Jaha så pass. Då måste man först ha tag i den som kan modda boxen med =p de gå ju å ordna. Sen laddtrycksmätare går ju å köpa å koppla in lite snyggt! Samma me avgastemp. Ic går att hitta rätt lätt också. Jag har pumpdusemotorn, tro du de funkar på den?

Laddtrycket har jag ingen aning om själv, vettetusan vart ja kan få reda på de. Har ju inte stenkoll på dessa saker med turbo osv. Nää usch de vill ja ju inte ska hända.

Sedan.. Finns de några nackdelar med att gå igenom detta? Tack för svaret btw smile

De finns en här omkring som bygger boxar för en tusenlapp som även skickar dom.
Tror att du har typ 0,5-0,7 bar orginal, sen är det bara o sätta i mätaren när du har boxen och skruva på mer o mer diesel, då får du mer o mer laddtryck. Men runt 1,5bar borde den klara utan problem:)
Det negativa kan väl vara att om du drar släp i sånt så gasar man ju lite mer, och då blir det lätt så att tryckvakten i boxen slår till så fort du rör gasen. O de skjuter på ganska bra då, och drar ju endel soppa. Det blir lite jobbigt att åka så kan jag lova, men det sitter en strömbrytare på boxen, så de är bara stänga av om man ska dra, eller kanske till i med om man ska åka långt eller bara pendla och vill spara lite soppa pengar:)

Okej okej! Om jag gör det du just beskrev.. måste jag ha ic och de grejerna, som du svarade på förra inlägget jag gjorde? Avgastemp, laddtrycksmätare osv?

Släp kör jag inte så ofta så tongue Förresten.. jag läste en tråd här på garaget om hur man kan reglera soppan in till motorn, man kopplar in på pin 2 & 3 osv osv. Liknande som du beskrev. Fast då var de någon som kommenterat att det funkar inte att göra så på pumpduse motorerna, stämmer de tro du?

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang