3701
Sök

Ta av glaset från baklyktan

Ready for takeoff
367 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
Hejsan!
Jag undrar hur man kan ta av själva glaset på baklyktan. Det är nämligen skitigt där inne och jag kommer inte åt att grugga rent annars. Har sett folk som "bakar" dem i ungnen för att få limmet att smälta och sedan plockar de av det, fungerar detta på saab 900 ng ? Vilken värme ska det vara isf?

tacksam för snabba svar!
/robin

Kolla mitt Projekt:
SAAB ng900t - "devil eye project"
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

* Klåpare
1 718 Inlägg
30 juli 2008
Spraya insidan med avfettning och spola ur dom. Det brukar räcka.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Ready for takeoff
367 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
tyvärr så gör det inte det.. Glödlampan har smällt en gummipackning så det är sot som inte går bort om man inte gnuggar riktigt mycket, och jag kommer inte åt överallt..

Kolla mitt Projekt:
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

4 571 Inlägg
30 juli 2008
Normal värme för att göra likande arbeten är 100-110 grader i 10-15 minuter.

I regel så är det så att "plast glas" är extremt omöjligt att få av i en del det är inte ovanligt att kanterna spricker när man skall få lös glaset från lyktan. Vissa bakljus är även limmade med permanent lim istället för vanligt silikon och det smälter inte av värme och då går det helt enkelt inte.

Är det däremot vanligt glas är det inga problem oftast det lossnar nästan av sig själv när det är lagom varmt.

Ready for takeoff
367 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
Okej, tror de är plastglas tyvärr hmm men jag får väll testa och se va som händer..

Kolla mitt Projekt:

Bilbyggare!!!
595 Inlägg
31 juli 2008
På min gamla kadett ( kolla galleri ) gick det att värma upp limmet med värmepistol och sen lyfta av det helt. Gjorde så när jag byggde om dom. Vet dock ej om det funkar på din bil....

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
1 augusti 2008
Jag funderat på samma sak faktist, har lust att bygga in devil eyes i mina framlyktor men dom var som sagt limmade, limmer verkar dock vara ett "mjukt" lim så det går nog att smälta. Tack för tipsen smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Man blir ensam om man vill ha hela.
174 Inlägg
1 augusti 2008
Värmepistol är lite vanskligt eftersom det lätt blir "punktvärme" och du får en plast som kröker sig, jag stoppade mina strålkastare i ugnen med fördelen att få en jämn fördelning av värmen och fick loss plastglaset med en temperatur strax under 100 grader. Funkade kanon och jag kunde dela dem utan problem, viktigt dock att man inte har för hög temperatur då en del plaster avger isocyanater(?) som är riktigt farliga för hälsan.

Åka kollektivt är, att åka med personer man inte vill umgås med,
på en tidpunkt som inte passar och till en plats man inte vill åka.

Ready for takeoff
367 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
okej, tack för alla kommentarer! Ska testa och baka dem wink Skriver hur det gick här sedan!

Kolla mitt Projekt:

Sök