L.E.D på bilprovningen

NKM-Chand021
5 december 2008 · 155 Inlägg

FL3JM skrev:
Hur äre med lastbilar som har 15034130 lampor i fronten och längs med hela ekipaget? Äre lagligt?

Det ska va lampor i fronten, och ja det är lagligt så länge det inte lyser någon annan färg än vitt! Mer lampor till the Trucks! big_smile
Helst blått, dumma snutar...

"You wanna drive it, then buy it!"
Mitsubishi Evolution VIII "Turbo Center I Stockholm AB" (2003)
Frosted
5 december 2008 · 1 878 Inlägg

Gubbarna inne på SBP säger inget om neonet/dioderna i lysrörena. om dem inte är bristfälliga monterade. och kan medföra fara för andra trafikanter.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
5 december 2008 · 718 Inlägg

FL3JM skrev:
Hur äre med lastbilar som har 15034130 lampor i fronten och längs med hela ekipaget? Äre lagligt?

nope.. inte lagligt. Dom flesta har dom kopplade på knapp så att dom går att släcka ifall dom blir stoppade eller ska besiktiga!

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
5 december 2008 · 2 252 Inlägg

Slave_joe skrev:

The_Mechanic skrev:

Eberlund skrev:
nope inte lagligt men polisen bryr sig oftast inte om det.

I min gamla bil hade jag Neon under och besiktningen sa inget annat mer än att de svor när de skulle lyfta bilen bak då jag placerat röret vid lyftpunkterna hade de problem att lyfta bilen.

de är visst lagligt så länge de är rätt färger vid rätt ställen, t.ex vitt framåt, rött bakåt...
(vi har åkeri, jag vet)

men däremot är inte neon lagligt, vet ej varför, vet bara att de inte är tillåtet..

Nej det är inte lagligt med varken Effektljus i extralus eller små positionsljus på luftriktarna baktill på hytten, om det monteras på en ny lastbil innan regbesiktning så blir det många anmärkningar att åtgärda innan den blir godkänd, har man riktig otur så får man inte ens ha det monterat eller en strömställare sitta monterad för att kunna sätta igång alternativt stänga av..

MVH Johan / lastbilsmekaniker sedan ett antal år tillbaka..

Det ÄR lagligt att ha postions ljus längs efter ekipaget, såsom uppe i kanterna, nere i kanterna, på vind riktarna SÅ LÄNGE dom är på bilens yttersta punkter, du får EJ ha ljus som lyser t.ex ett V i fronten på en Scania..

MVH Johannes / Åkare son och ny utexaminerad lastbilsmekaniker (de på denna rad skrev jag bara för att säga emot dig)

Senast redigerat av The_Mechanic (5 december 2008)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Gizmojohan
6 december 2008 · 3 295 Inlägg

The_Mechanic skrev:

Slave_joe skrev:

The_Mechanic skrev:

de är visst lagligt så länge de är rätt färger vid rätt ställen, t.ex vitt framåt, rött bakåt...
(vi har åkeri, jag vet)

men däremot är inte neon lagligt, vet ej varför, vet bara att de inte är tillåtet..

Nej det är inte lagligt med varken Effektljus i extralus eller små positionsljus på luftriktarna baktill på hytten, om det monteras på en ny lastbil innan regbesiktning så blir det många anmärkningar att åtgärda innan den blir godkänd, har man riktig otur så får man inte ens ha det monterat eller en strömställare sitta monterad för att kunna sätta igång alternativt stänga av..

MVH Johan / lastbilsmekaniker sedan ett antal år tillbaka..

Det ÄR lagligt att ha postions ljus längs efter ekipaget, såsom uppe i kanterna, nere i kanterna, på vind riktarna SÅ LÄNGE dom är på bilens yttersta punkter, du får EJ ha ljus som lyser t.ex ett V i fronten på en Scania..

MVH Johannes / Åkare son och ny utexaminerad lastbilsmekaniker (de på denna rad skrev jag bara för att säga emot dig)

Jag skiter i ifall du skulle vara kungens son, bara för att du är en "åkarson och NYutexaminerad lastbilsmekaniker så betyder inte det att ditt ord är lag, välkommen till verkligenheten istället och ge dig ut på en lastbilsverkstad och fråga hur det är? eller varför inte, fråga en Trafikpolis om vad som gäller, jag säger inte att du har fel eller att jag har rätt, det jag vill ha är ett riktigt underlag för det du säger.


MVH Johan (Förkyld och tjurig)wink

YipYip
12 september 2009 · 308 Inlägg

Finns regler för avstånd av alla ljus oxå..samt att det måste vara jämt antal..och vilken färg. En kollega fick ombesiktning för det var "fel orange" på blinkersen. Inte att dom var vita eller nått utan det var orange. Bara inte rätt. Det finns mycket fler regler än vad varken AB SBP eller Saftblandarna kan hålla reda på.
Som avslutning på alla trådar jag läst om det här: poliser vet inget. Lagboken är stor och alla tycker som den första konstapeln dom åkte med efter att ha gått ut skolan. Jag har blivit stoppad med obesiktigad bil, utan att få böter. Jag har mött polisen med trasiga eller felaktiga lampor igång eller avstängda halvljus, utan böter. Jag har gått igenom besiktning med en bensin-indränkt trasa fastsatt under bränslefiltret för slangen läckte nått jävulskt samt med en gul och en vit lampa för den ena gick sönder påväg dit och jag hade bara en med fel färg med mej i bilen.
Kort sagt: vem man än frågar kommer man få olika svar på vad som är lagligt och inte. FÖRUTOM vägverket/transportstyrelsen. För dom är inte ute på fältet utan sitter med näsan i böckerna hela dagarna big_smile
Så nu har jag gjort mitt dagliga trådlyft. Läggdags.

Skoda Octavia RS "Taxen" (2001)
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
12 september 2009 · 447 Inlägg

Dom enda ljusen på lastbilar som är lagliga är i psincip dom som sitter på från fabrik då dom blir helbilsgodkända med dom. Allt annat utöver det är typ olagligt.

Sen är det som ngn skrev, vissa poliser vet, andra inte. Vissa kan lagen andra har ingen aning. Ibland har man tur, ibland inte. smile

Försökte finna lagar och regler där det står hur det Ska vara men utan framgång just nu. smile

I USA däremot ska en lastbil ha MINST 22 ljuspunkter. Om det är framåt bara kan jag inte svara på exakt. smile

Ont om hästkrafter är det gott om.
VWGOLFR32 Avstängd
13 september 2009 · 73 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Om man skall långdra detta så kan man alltså skära hål i golvet å montera det inne i bilen å låta det lysa under bilen och plötsligt så e det lagligt  eller

Hahah, smart wink

schruttan
20 september 2009 · 218 Inlägg

Hur skulle polis/sbp reagera på min situation då?yikes
Jag har ju bytt ut mina lampor, som är röda i dörrarna när man öppnar , imot blåa!
Så varje gång nån ska in eller ut så lyser det blått...
haha:P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang