3492
Sök

Norska övergångställen

534 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
Har alltid undrat varför Norge har 2 röda gubbar vid ett övergångställe.
Någon som vet?

MVH

I do whatever the voices in my head tell me to do!

Muttley
20 juli 2008
de betyder att du inte får gå över ensam utan måste hålla någon i handen.

534 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
tkd_rille skrev:

Hmm, isf så måste det betyda att dom måste hålla någon i handen när dom väntar på grön gubbe, för det finns alltid bara 1 grön gubbe.

Muttley
20 juli 2008
Helknas skrev:
tkd_rille skrev:

Hmm, isf så måste det betyda att dom måste hålla någon i handen när dom väntar på grön gubbe, för det finns alltid bara 1 grön gubbe.

hha oj smile jag skrev fel, du måste hålla någon när du står och väntar smile men får bara gå ensam över haha.
vet inte, men de kanske tar de som att när de är röd gubbe står man i en klunga och väntar och när de är grönt så får man springa över en och en smile eller nått.

Maizer
20 juli 2008
tkd_rille skrev:
Helknas skrev:
tkd_rille skrev:

hha oj smile jag skrev fel, du måste hålla någon när du står och väntar smile men får bara gå ensam över haha.
vet inte, men de kanske tar de som att när de är röd gubbe står man i en klunga och väntar och när de är grönt så får man springa över en och en smile eller nått.

Det var väl en av de sämsta chansningarna nånsin. Tycker du själv att det låter trovärdigt?
Förmodligen så finns det ingen orsak till det, lättförståeligt bara.

fotointresserad
2 307 Inlägg
20 juli 2008
Maizer skrev:
Det var väl en av de sämsta chansningarna nånsin. Tycker du själv att det låter trovärdigt?

Jag skulle lägga min chansning på ironi där jag;)

Sleeper
3 084 Inlägg
20 juli 2008
kanske har dem typ en sån skolpatrull som står och håller en i handen tills det blir grönt då får man gå själv. Det är nog bara för att det ska bli lättare att förstå för norrbaggarna wink

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Muttley
20 juli 2008
Maizer skrev:
tkd_rille skrev:
Helknas skrev:

Förmodligen så finns det ingen orsak till det, lättförståeligt bara.

nej jag tycker inte mycket är trovärdigt när man kommer till sådant men eftersom du inte har någon humor alls så ursäktar jag dig med smile

läs mellan raderna, och skratta lite.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
20 juli 2008
De vill väl vara extra säkra på att ingen springer ut i gatan utan att ha sett varningarna? (Dvs gubbarna)

Muttley
20 juli 2008
Mortalis skrev:
De vill väl vara extra säkra på att ingen springer ut i gatan utan att ha sett varningarna? (Dvs gubbarna)

så du menar att de är färgblinda i norge ?

här har vi trafikljuset

http://farm4.static.flickr.com/3009/247 … 2e.jpg?v=0

377 Inlägg
20 juli 2008
skojjar man till det så blir det nästan
"Klara"
"Färdiga"
"GÅ!!!"
,
Ont: så har jag inte en aning om vad det står för

534 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
Men det måste ju finnas någon vettig förklaring förrutom att det ska vara en "säkerhet"?

1 688 Inlägg
21 juli 2008
Är det så på alla övergångsställen?
Kan ju vara att dom haft överskott på vanliga trafikljus och använt hållare för 3 ljus även för övergångsställen, endast lokalt.
Bara en vild gissning. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

583 Inlägg
21 juli 2008
kändes nästan som att de va en fejk bild. men efter som jag har lite humor endå så har jag lösningen... Dom är norskar! Vi kommer aldrig kunna tänka som dom... ledsen men de kommer inte gå. 

så då har vi löst de.smile

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 juli 2008
Hade väl såna stolpar från trafikljus över och valde som sagt att signalera tydligare att man inte ska gå ut i gatan med två gubbar istället för två gubbar om när man får gå, eller slösa bort en gubbe. Ärligt...

534 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
Tror då inte att dom hade några stolpar "över".
Vartenda övergångställe jag varit på i Oslo har 2 röda gubbar och 1 grön.
Deras stolpar är dessutom inte som våra här i Sverige, dom har separata lampor om ni förstår.
Dom sitter inte ihop som här i Sverige

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
21 juli 2008
För att du ska ha något att fråga om!

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
21 juli 2008
Man ser väl två röda gubbar tydligare än en? wink
Ganska logiskt egentligen..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

204 Inlägg
21 juli 2008
Känns rätt dumt att inte kunna svara på det när man sj är norska XD Kan kolla upp det hos en släktning i norge wink

8 156 Inlägg
21 juli 2008
Man tycker ju att det är lite konstigt att det finns två gubbar, speciellt eftersom dom sitter ovanpå varandra.
Det hade ju varit lite smartare om dom hade haft den gröna i mitten istället.
Dvs en lampa för kortare och en för längre människor.
Men det känns rätt så konstigt? Slöseri med resurser.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök