Imorgon drar vi bort toningen!

Sir_x
30 januari 2006 · 945 Inlägg

Jag tänker ta bort toningen på rutorna imorgon och behöver tips och råd för hur jag ska gåtillväga.
Jag hade tänkt ta en mattkniv(rakbladskniv) och få upp en remsa att dra loss så mycket som möjligt.men probsen är nog när jag ska ha bort limmet.Funkar thinner?

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
Mr. Pink
30 januari 2006 · 22 Inlägg

Varmluftspistol kan vara bra för att få filmen mera seg. Har du otur är filmen torr och lossnar i småbitar vilket kan vara väldigt frustrerande. Thinner funkar nog men t-röd eller bensin funkar nog också att få bort limrester med.

Hedman_850
30 januari 2006 · 20 Inlägg

Ett tipps är att inte hålla på med thinner i bilen.. spiller du lite så blir det ett jävla party.. ta aceton och  blanda med 50%vatten.. då slipper du skada inredningen om du spiller

Sir_x
30 januari 2006 · 945 Inlägg

OK tackar och bugar.Men grejen med varmlufts pickadoll. Jag har inte tillgång till det imorgon,men det borde kunna funka med en hårtork va?det är ju inte precis så man ska mjuka upp komposite.
eller vad?

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
Isacsson_
30 januari 2006 · 186 Inlägg

kan funka med hårtork, beror ju på värmen smile btw, varför ta bort toningrn?

Sir_x
31 januari 2006 · 945 Inlägg

Kolla på den!Jag vill inte ha så mörk toning!Dessutom är det bara tonat på bakdörrs rutorna.Hade de sett annorlunda ut så hade de varit ok iaf.

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
31 januari 2006 · 1 660 Inlägg

varmluftspistol funkar bra när man ska ta bort stripning iaf.. det syns ju iof. att den suttit där (kanske) men d beror nog mycke på att det är ren oskadad lack under..

SpeedOfLight
31 januari 2006 · 1 432 Inlägg

Jag körde med Aceton på polarens 740 då jag tog bort limet där.. Men det är ett mörker... Shit va tid det tag om limmet är gamalt...

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
Sir_x
31 januari 2006 · 945 Inlägg

Jobigt de låter.Jag har ingen aning om hur länge tonigen suttit där..kanske man skulle vänta lite till.har gått o blivit sjuk under natten så jag skiter i de.

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
Loffe_ Escalade
31 januari 2006 · 45 Inlägg

limtvätt är de bästa och få bort limet. går och köpa på en färg butik tex. kan säkert finnas på bensin mackar oxå. men då försvinner limet derket fast det är gammalt eller nytt. man ska dock inte använda det på tex lack då kan de bli lite flammigt wink

Pälle
31 januari 2006 · 121 Inlägg

3M Citrus cleaner (art.nr 50098) och rakbladsskrapa skulle jag rekommendera till jobbiga limrester. Det fina är att just den skadar inte lackerade ytor och är väldigt snäll mot de flesta tyger o skinn. Luktar betydligt fräschare än aceton eller thinner också!

Får du en skvätt över sen så fungerar den även löjligt bra på flygrost och tjärprickar vid vårpoleringen wink

/Pelle

Senast redigerat av Pälle (31 januari 2006)

gemini78 Jägermeister
31 januari 2006 · 909 Inlägg

Lättast att få bort limmet från toning med är vanligt varmt vatten i en sprutflaska med lite diskmedel i och ett rakblad.
Det är så att diskmedlet gör limmet mjukt och gör att det går lätt att skrapa bort med ett vanligt rakblad.
Det är vad jag fått veta av en glasmästare som tonar rutor mkt så är det just därför man ska ha i diksmedel när men tona oxå för det aktiverar limmet i toningen.

Billigt och bra, har gjort det själv ett flertal ggr men då gäller det att du har tillgång till ett varmt garage.

Eller bara hyra på Statoil, Shell eller Ok, tar bara ca en halvtimme och kostar 40kr för hallen i hyra.

Lycka till!

Senast redigerat av gemini78 (31 januari 2006)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
turbotompa fritidsprofessor
31 januari 2006 · 1 197 Inlägg

T-RÖD! Lär ju bli billigast oxå. När jag slet bort toningen på mina rutor så tvättade jag bort limmet med T-röd, det gick hur bra som helst.

Svärd Mr,
1 februari 2006 · 219 Inlägg

Dra bort filmen och spruta vanlig fönsterputs på limmet. lossar fin fint.. Bara att skrapa lite fint med ett rakblad..

TurboWille
26 februari 2006 · 107 Inlägg

För mig har det alltid funkat bra me diskmedel och ljummet vatten i en dusch flaska.. Bara o duscha på o låt stå ca 5 min.. Sen kan man stort sett torka bort det me trasa smile
Vet dock inte om de e olika me olika märken på toningsfilmen..

Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..
Audi A8 (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang