om man kör utan katt på bilen

supraz
20 juli 2008 · 95 Inlägg

har hört att om man kör utan katt på bilen och polisen stoppar en och kollar det så får man böter på 10k för miljöbrott.

vet ingen som har åkt dit på det eller om lagen stämmer. någon här som kanske vet...

mvh

varför bromsa när man kan gasa
Muttley
20 juli 2008 ·

vet inte vad de ligger på men de är dryga böter och ombesiktning, borde vara tre straffslag med piskan med wink

de bästa är nog om du skickar mail till vägverket och frågar smile

Dubs I got Dubs!
20 juli 2008 · 2 423 Inlägg

Myt!!

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
blacken
20 juli 2008 ·

supra-power skrev:
har hört att om man kör utan katt på bilen och polisen stoppar en och kollar det så får man böter på 10k för miljöbrott.

vet ingen som har åkt dit på det eller om lagen stämmer. någon här som kanske vet...

mvh

Mjaa, man kan komma undan ifall man har grannens hund med sig, men undulat och andra smådjur godkänns inte.. lollol

Senast redigerat av blacken (20 juli 2008)

bmx
20 juli 2008 · 7 100 Inlägg

jag har alltid kört utan katt och besigtad utan katt!men därimot har ja haft en hund med mej lol

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
_Wallis_
20 juli 2008 · 4 506 Inlägg

12k per kattalysator har jag hört från en verkstad jag praktiserade på.

Kan du andas kan du dö.
beemern .......
20 juli 2008 · 2 655 Inlägg

och 7k har ja hört att den ligger på, samma som kostnaden om man skulle regga utan katt på ett ombyggt fordon...

Horizon
20 juli 2008 · 296 Inlägg

Äre verkligen någon som åkt dit på det då?smile Får skaffa en "dummie-katt" då kanske=)

fnatteknatte www.5100.se
20 juli 2008 · 299 Inlägg

har åkt dit o det är ingen myt. du får först en varning sedan om dom tar dig igen så får du betala endast 12000kr för miljöbrott

Nissan 200sx s13 "nismo" (1989)
Muttley
20 juli 2008 ·

de är helt rätt att få betala över 10 tusen om man nu inte kan ha sin kattalysator på.

fnatteknatte www.5100.se
20 juli 2008 · 299 Inlägg

ja kör med racekat. bättre

Nissan 200sx s13 "nismo" (1989)
henkebenke
20 juli 2008 · 1 703 Inlägg

Det är skitsnack, många som har "hört att det är så", men hittills har ingen varken blivit bötfälld eller åtalad för miljöbrott.
Däremot en ombesiktning kan jag gå med på big_smile

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Muttley
20 juli 2008 ·

henkebenke skrev:
Det är skitsnack, många som har "hört att det är så", men hittills har ingen varken blivit bötfälld eller åtalad för miljöbrott.
Däremot en ombesiktning kan jag gå med på big_smile

men de hade varit bra om de gav så höga böter. Jag anser att kör man på allmän väg har man ingen nytta av att slänga bort en kat heller.

blacken
20 juli 2008 ·

Tradegy84 skrev:

supra-power skrev:
har hört att om man kör utan katt på bilen och polisen stoppar en och kollar det så får man böter på 10k för miljöbrott.

vet ingen som har åkt dit på det eller om lagen stämmer. någon här som kanske vet...

mvh

enda som händer om du kör utan katt på bilen är att den inte jamar lika bra..

*fniss* förlåt wink

Och det blir mindre klös i spisen..big_smile

henkebenke
20 juli 2008 · 1 703 Inlägg

tkd_rille skrev:

henkebenke skrev:
Det är skitsnack, många som har "hört att det är så", men hittills har ingen varken blivit bötfälld eller åtalad för miljöbrott.
Däremot en ombesiktning kan jag gå med på big_smile

men de hade varit bra om de gav så höga böter. Jag anser att kör man på allmän väg har man ingen nytta av att slänga bort en kat heller.

Katten stryper ju motorn ganska rejält. En racekatt är ju att föredra om man fortfarande vill skona miljön men ändå ha lite extra pulver. Finns billiga racekattar på ebay.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
TRYIT Teddan
20 juli 2008 · 2 495 Inlägg

detta med att vara utan eller med katt e lite lustigt, många säger att det itne gör någonskillnad...
Men jag kan ju berätta hur ferrari har gjort det...
På låga varv, upp till ca 4000 så går avgaserna genom kattarna.
alla varv över det så öppnar ett vacum styrtspjäll och skickar avgaserna orenade via ett annat avgassystem. SUG PÅ DEN MILJÖNISSAR ....

detta på en bil som är reggad, godkänd å allt va det nu e , alltså från fabrik .
snyggt e det iaf, och dom flesta ferrari ägare tar ju bort vacumspjället eller spärrar det så det står uppe hela tiden (utom på besiktning då) .

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
twin_cam Smålänning
20 juli 2008 · 7 877 Inlägg

Huuu vad hemsk att tappa 1 - 10 hk yikes Tragiskt... Kan ju förlora ett rejs...

Varför tar du inte bara bort den om du vill? Du lär ju märka om det blir böter på det... Tror det är bättre än att sitta och höra folk gissa...

Personlige har jag inte förstått varför man egentligen tar bort den när det finns racekattar som tar mindre effekt...
Att det är dyrt håller inte, för det är dyrt att trimma också...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Decibel
20 juli 2008 · 2 911 Inlägg

Jag besiktade min 855 T5;a i fredags med 3" raka rör utan kat.
Blev ingenting förutom en 2;a och ombesiktning, de tog inga avgasvärden heller.

Glömde helt bort att jag glömt hänga på racekissen innan bes.

Muttley
20 juli 2008 ·

henkebenke skrev:

tkd_rille skrev:

henkebenke skrev:
Det är skitsnack, många som har "hört att det är så", men hittills har ingen varken blivit bötfälld eller åtalad för miljöbrott.
Däremot en ombesiktning kan jag gå med på big_smile

men de hade varit bra om de gav så höga böter. Jag anser att kör man på allmän väg har man ingen nytta av att slänga bort en kat heller.

Katten stryper ju motorn ganska rejält. En racekatt är ju att föredra om man fortfarande vill skona miljön men ändå ha lite extra pulver. Finns billiga racekattar på ebay.

och vad fan gör de då ? du klarar fortfarande av att köra i 120 som är högsta tillåtna hastigheten ute på vägarna.
att de stryper motorn vet jag väl men jag anser att  man inte har någon som helst nöd att ta bort katten på en helt vanlig gatbil.

henkebenke
20 juli 2008 · 1 703 Inlägg

tkd_rille skrev:

henkebenke skrev:

tkd_rille skrev:

men de hade varit bra om de gav så höga böter. Jag anser att kör man på allmän väg har man ingen nytta av att slänga bort en kat heller.

Katten stryper ju motorn ganska rejält. En racekatt är ju att föredra om man fortfarande vill skona miljön men ändå ha lite extra pulver. Finns billiga racekattar på ebay.

och vad fan gör de då ? du klarar fortfarande av att köra i 120 som är högsta tillåtna hastigheten ute på vägarna.
att de stryper motorn vet jag väl men jag anser att  man inte har någon som helst nöd att ta bort katten på en helt vanlig gatbil.

Ok, då vet jag vad du anser.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang